Παρασκευή 8 Μάρτη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ

Με μονότονη επανάληψη επιχειρημάτων από κάθε πλευρά, συνεχίστηκε χτες η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για το κατάπτυστο νομοσχέδιο της κυβέρνησης με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου - Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», η οποία θα συνεχιστεί και σήμερα και θα ολοκληρωθεί με ονομαστική ψηφοφορία. Στον αντίποδα, οι βουλευτές του ΚΚΕ ήταν καταπέλτης απέναντι στην αντιδραστική τομή που επιχειρεί το νομοσχέδιο, μεταφέροντας και εντός της Βουλής τα αιτήματα των φοιτητικών συλλόγων και της εκπαιδευτικής κοινότητας, που διεκδικούν αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές, πτυχία με αξία.

Κάνοντας τάχα πως κόπτονται για τους φοιτητές και τους πανεπιστημιακούς που φεύγουν στο εξωτερικό, οι βουλευτές της ΝΔ μίλησαν για κεφάλαια που χάνονται. Αναφορικά με το θέμα της αντισυνταγματικότητας όλοι παραδέχτηκαν ότι θα υπάρξει παραπομπή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο τελικά θα αποφασίσει, και «πανηγύριζαν» που η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής δεν μίλησε ευθέως για αντισυνταγματικότητα.

Αντανακλώντας την ιδεοληπτική εμμονή της ΝΔ με το θέμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων, τόσο ο υπουργός, Κυρ. Πιερρακάκης, όσο και άλλοι βουλευτές επανέλαβαν ότι ερχόμαστε σε αυτήν τη συζήτηση με μεγάλη καθυστέρηση, ενώ ο υπουργός επανέλαβε μονότονα ότι το μεγαλύτερο μέρος του νομοσχεδίου αφορά τα δημόσια πανεπιστήμια, καλώντας αυτό να ψηφιστεί από τα άλλα κόμματα. «Εφόσον λοιπόν σε πάρα πολλά πράγματα εντέλει συμφωνούμε όταν κλείνει η κάμερα και φεύγουμε από αυτές τις πόρτες, είναι αμαρτία να μην το δείχνουμε αυτό με την ψήφο μας», είπε χαρακτηριστικά, αναφέροντας προηγουμένως διατάξεις για τη διεθνοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων κ.ά., που συνδέονται με τη διεύρυνση της επιχειρηματικής τους λειτουργίας.

Για τα «μη κρατικά» πανεπιστήμια επανέλαβε ότι ήδη λειτουργούν τα κολέγια με αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, ένα επιχείρημα που χρησιμοποιείται την τελευταία 20ετία για να περάσουν μια σειρά νόμων εμπορευματοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, την ίδια ώρα που τα ιδιωτικά αυτά εκπαιδευτήρια παραμένουν ανεξέλεγκτα, αφού αντικειμενικά ο κρατικός έλεγχος, οι όροι και οι προϋποθέσεις επί των ιδιωτικών επιχειρήσεων στην καπιταλιστική αγορά είναι απλώς... ανέκδοτο.

Οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ, από την πλευρά τους, επέλεξαν να εστιάσουν την κριτική τους στην αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου, στην υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση των δημόσιων πανεπιστημίων, χωρίς να πουν κουβέντα για την επιχειρηματική τους λειτουργία και τη διαρκή διεύρυνσή της. Αντίστοιχα, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ δήλωσαν αναφανδόν υπέρ των «μη κρατικών - μη κερδοσκοπικών» πανεπιστημίων, αλλά με αναθεώρηση πρώτα του άρθρου 16 του Συντάγματος, ενώ κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι αυτά που φέρνει με το νομοσχέδιο είναι «παραρτήματα», άρα εξ ορισμού υποδεέστερα των πανεπιστημίων και ότι η βιασύνη της να φέρει το νομοσχέδιο σχετίζεται με την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων. Από την πλευρά τους, οι βουλευτές της «Νέας Αριστεράς», πέρα από το θέμα της αντισυνταγματικότητας, στάθηκαν στο ότι η Ερευνα είναι ειδοποιό χαρακτηριστικό των πανεπιστημίων και άρα αυτά που θα έρθουν θα είναι εκπαιδευτήρια, όχι όμως πανεπιστήμια. Το θέμα της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης των δημόσιων πανεπιστημίων, όμως, για άλλη μια φορά, ούτε το είδαν ούτε το άγγιξαν.

Η ύπαρξη φοιτητικών παρατάξεων στα δημόσια πανεπιστήμια ήταν το κύριο πρόβλημα που είδαν σε όλη αυτή τη συζήτηση οι «Σπαρτιάτες», μαζί με το ενδεχόμενο να δούμε παραρτήματα τουρκικών, βορειομακεδονικών κ.λπ. πανεπιστημίων στη χώρα, κίνδυνο που εντόπισε και η Ελληνική Λύση, που διά στόματος προέδρου της, Κυρ. Βελόπουλου, ζήτησε επίμονα από τον υπουργό Παιδείας να κατονομάσει τις 10 προτάσεις ενδιαφέροντος για παραρτήματα που έχει πει ότι υπάρχουν. Με αναφορές στην προηγούμενη εκπαιδευτική βαθμίδα και στην ανάγκη από εκεί να ξεκινήσουν οι μεταρρυθμίσεις στάθηκε στη συζήτηση ο πρόεδρος της Νίκης, Δ. Νατσιός.

Το πραγματικά σύγχρονο είναι η επέκταση του δικαιώματος πρόσβασης στη δωρεάν Εκπαίδευση, όχι η περιστολή του

Η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, στη Βουλή

Eurokinissi

Εδώ και μερικούς μήνες, κύριοι της κυβέρνησης, στην προσπάθειά σας να υπερασπιστείτε το απαράδεκτο νομοσχέδιο που φέρνετε σήμερα, έχετε δώσει πραγματικά ρεσιτάλ συκοφάντησης και κοροϊδίας. Διά στόματος πρωθυπουργού κατηγορήσατε τις φοιτήτριες και τους φοιτητές, που δημοκρατικά αποφασίζουν και αγωνίζονται, ότι φέρονται περίπου σαν ληστές, ενώ συνεχίζετε να λέτε ότι αποτελούν μειοψηφία!

Εχετε χάσει τ' αυγά και τα πασχάλια! Κάνατε και φροντιστήριο στη φοιτητική παράταξή σας στα πανεπιστήμια, που εδώ και δύο χρόνια βλέπει την πλάτη της «Πανσπουδαστικής» στις φοιτητικές εκλογές και φέτος δεν έβρισκε ούτε την ψήφο της στις Γενικές Συνελεύσεις. Και αφού δόγμα σας είναι «όπου δεν πίπτει λόγος, πίπτει ράβδος», η παράταξή σας κάλεσε τα ΜΑΤ στα πανεπιστήμια, στη Νομική της Κομοτηνής. Αλλά, αυτοί είστε!

Η φωνή των φοιτητών ακούγεται και μέσα στην Ολομέλεια της Βουλής από το ΚΚΕ

Τώρα για τα διάφορα που λέτε περί μειοψηφιών, τι να πούμε; Γελάνε και οι πέτρες. Δεν διαβάζετε έστω τις δικές σας δημοσκοπήσεις; Δεν βλέπετε τι ποσοστά έχει η εναντίωση στο νομοσχέδιο - έκτρωμα στις νέες ηλικίες; Δεν βλέπετε ότι παρά την ομοβροντία ψεμάτων και προπαγάνδας, το μισό και πλέον της ελληνικής κοινωνίας είναι απέναντι;

Σας το λέμε ξεκάθαρα: Μπορεί να αποκλείσατε τους φοιτητικούς συλλόγους από την Επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, η φωνή τους όμως θα ακουστεί κι εδώ μέσα στην Ολομέλεια της Βουλής από το ΚΚΕ. Εσείς, ας μεταφέρετε τη φωνή του ΣΕΒ και των ομίλων - που χρόνια τώρα ζητάνε να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια - ενώ απαιτούν τα δημόσια πανεπιστήμια να λειτουργούν σαν ιδιωτικά.


Eurokinissi

Παραδίδετε στους επιχειρηματίες έναν τομέα με εγγυημένη πελατεία, γιατί καλύπτει κοινωνική ανάγκη. Οπως κάνατε με τον σιδηρόδρομο, με την Ενέργεια, με την Υγεία. Και έρχεστε σήμερα εδώ και μας λέτε ότι είναι δήθεν εκσυγχρονισμός και θα αναβαθμίσει το δημόσιο η «απελευθέρωση από το κρατικό μονοπώλιο», η ιδιωτικοποίηση. Σε ποιους τα λέτε αυτά; Στον ελληνικό λαό που καλείται να πληρώνει «νόμιμο φακελάκι» στα δημόσια νοσοκομεία για να χειρουργηθεί; Δεν είναι αυτό το σύγχρονο, αυτό είναι σκέτος αναχρονισμός.

Εμείς εκφράζουμε το πραγματικά σύγχρονο, αυτό που πραγματικά επιβάλλεται από τις σημερινές κοινωνικές συνθήκες, και αυτό είναι η επέκταση του δικαιώματος πρόσβασης σε δωρεάν Εκπαίδευση. Οχι η περιστολή του. Αυτό που κάνετε εσείς, είναι επιστροφή σε προηγούμενους αιώνες.

Το ΚΚΕ προφανώς και κατέθεσε ένσταση αντισυνταγματικότητας. Και είναι το μόνο κόμμα που μπορεί να υποστηρίξει τον πραγματικά δημόσιο χαρακτήρα της δημόσιας και δωρεάν Εκπαίδευσης. Μάλιστα, στην τελευταία αναθεώρηση του Συντάγματος το 2018, το ΚΚΕ πρότεινε την επέκταση του άρθρου 16.

Συγκεκριμένα προτείναμε την εξής διατύπωση: «Η μόρφωση δεν είναι εμπόρευμα. Πλήρης διασφάλιση του ενιαίου και δημόσιου χαρακτήρα της Παιδείας με απαγόρευση στη λειτουργία ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων στην Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Πλήρης κατοχύρωση στη δωρεάν παροχή Παιδείας για όσους βρίσκονται στη χώρα» (άρθρο 16 Σ). Και το απορρίψατε όλοι. Και η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ και όλοι οι βουλευτές της ΝΕΑΡ που τότε ήσασταν βουλευτές και υπουργοί της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.

Η αλήθεια είναι ότι το μεγαλειώδες κίνημα των νέων που σπουδάζουν στα πανεπιστήμια έχει δυναμική και έχει στριμώξει και την κυβέρνηση, αλλά και τα κόμματα του «ναι μεν αλλά», που τελικά αναγκάζονται να καταψηφίσουν χωρίς να το πιστεύουν κιόλας.

Φέρνετε ιδιωτικά και ιδιωτικοποιείτε περισσότερο τα δημόσια πανεπιστήμια

Το νομοσχέδιο αυτό που συζητάμε σήμερα, παρά το γεγονός ότι η λαϊκή απαίτηση είναι να αποσυρθεί αμέσως, δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα πραγματικό έκτρωμα, από την αρχή μέχρι το τέλος. Γιατί φέρνει και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και ιδιωτικοποιεί ακόμα περισσότερο τα δημόσια. Αυτές είναι οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος που έχει όνομα: «Πανεπιστήμιο της αγοράς».

Το πανεπιστήμιο που «φιλοτεχνείτε» διαχρονικά, είναι το πανεπιστήμιο των λόμπι της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Είναι το πανεπιστήμιο της διαδικασίας της Μπολόνια, του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης, με φαρδιά πλατιά την υπογραφή και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι αυτές οι αποφάσεις της ΕΕ που ψηφίζονται με 80% ομοφωνία στο Ευρωκοινοβούλιο και σε συμφωνία ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, που λένε καθαρά ότι το πτυχίο είναι κάποιο «προσόν». Που λένε ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να είναι «αυτόνομα» από την κρατική χρηματοδότηση. Που λένε ότι πρέπει να είναι «αυτοχρηματοδοτούμενα», δηλαδή να επιβάλλουν δίδακτρα σε απλά Ελληνικά.

Κυριολεκτικά, κύριοι του ΠΑΣΟΚ, το κάνετε πιο εύκολο στην κυβέρνηση της ΝΔ. Κι εσείς τα ίδια προτείνετε. Απλά λέτε να αναθεωρηθεί το άρθρο 16 πριν και μετά να γίνει αυτό που φέρνει σήμερα η ΝΔ. Τώρα, για το ανέκδοτο του σκανδιναβικού μοντέλου, ούτε οι Σκανδιναβοί δεν σας πιστεύουν, αφού κι αυτοί έχουν πάρα πολύ πικρή πείρα από την επιβολή διδάκτρων που οδηγούν ακόμα και σε αυτή τη σαπίλα, νέες κοπέλες, φοιτήτριες, να οδηγούνται να αναζητούν «sugar daddies» για να χορηγήσουν τις σπουδές τους, με γνωστά ανταλλάγματα φυσικά. Αλλά μάλλον πρέπει να βρείτε άλλον «καπιταλιστικό παράδεισο» να αντιγράψετε. Αφού τα τελευταία στοιχεία της Eurostat δείχνουν αύξηση της ανεργίας των αποφοίτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις σκανδιναβικές χώρες.

Οπως και εσείς του ΣΥΡΙΖΑ επικαλείστε το «ευρωπαϊκό μοντέλο» ως το ευκταίο, έναντι του «κυπριακού μοντέλου» που δήθεν εφαρμόζει η κυβέρνηση. Αυτή κι αν είναι άσφαιρη και παραπλανητική κριτική. Γιατί η ίδια στρατηγική για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προωθείται σε όλες τις χώρες της ΕΕ και στην Ελλάδα. Η οποία τριτοβάθμια, στην Κύπρο, που έχει 2 δημόσια πανεπιστήμια, εκφράστηκε με κυριαρχία των ιδιωτικών στην αγορά.

Στην Ελλάδα, που έχει 24 δημόσια πανεπιστήμια και πάνω από 400 προγράμματα σπουδών, θα εκφραστεί αντικειμενικά με αντίστοιχο τρόπο, όπως σε κάποιες άλλες χώρες της Ευρώπης που επικαλείστε. Η ουσία βρίσκεται στο ότι η δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών θα λειτουργήσει ως «δούρειος ίππος» για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων μας.

Αυτά έχετε υλοποιήσει κι εσείς ως κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Εσείς θεσμοθετήσατε τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά με δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια. Στη δική σας κυβερνητική θητεία λειτούργησαν τα περισσότερα μεταπτυχιακά με δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια που γνώρισε έως τότε η χώρα.

Η ουσία δεν βρίσκεται στο ποσοστό φοίτησης μεταξύ των ιδιωτικών και των δημόσιων πανεπιστημίων, όπως ισχυρίζεστε. Γιατί στις 22 από τις 27 χώρες της ΕΕ, στα δημόσια πανεπιστήμια οι ημεδαποί φοιτητές πληρώνουν δίδακτρα και τέλη φοίτησης. Πληρώνουν για αναλώσιμα, συγγράμματα, εστίες, μεταφορές. Τα πάντα.

Με τα δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια, βέβαια, δεν έχετε πρόβλημα, όπως «ξέφυγε» σε βουλευτή σας, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ. Ενώ από άλλους βουλευτές σας ακούσαμε ότι θα ήταν υποκρισία να μην μπείτε στη συζήτηση για αναθεώρηση του άρθρου 16.

Υψώνετε νέα τείχη στη μόρφωση, «κόβετε τα φτερά» των νέων

Ερχομαι τώρα σε εσάς της κυβέρνησης. Πώς απαντάτε στις θυσίες και τους κόπους των λαϊκών οικογενειών, που παλεύουν νυχθημερόν και πληρώνουν από την τσέπη τους για τη μόρφωση των παιδιών τους, μήπως και καταφέρουν να αποκτήσουν ένα καλύτερο μέλλον; Πώς απαντάτε στα όνειρα των νέων παιδιών, των φοιτητών και μαθητών, στη θέληση και την ελπίδα να αξιοποιήσουν δημιουργικά τα ταλέντα και τις γνώσεις τους, τις σπουδές τους για να εργαστούν προσφέροντας στην κοινωνία; Πώς απαντάτε στην αγωνία των πανεπιστημιακών δασκάλων που βλέπουν δυσοίωνο το μέλλον της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και την Ερευνα να μπαίνει όλο και περισσότερο σε «καλούπια», αντί να συμβάλλει στην επίλυση κοινωνικών προβλημάτων;

Δεν απαντάτε. Υψώνετε νέα τείχη στη μόρφωση. Τους «κόβετε τα φτερά». Κάνετε νόμο την αδικία. Δημιουργείτε 2 τρόπους εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Ο ένας θα μετριέται με τις επιδόσεις των πανελλαδικών εξετάσεων και ο άλλος με το πορτοφόλι. Οι πολλοί θα συνεχίσουν να παλεύουν, με μόνο στήριγμα την οικογένειά τους, για να περάσουν τα τείχη των ταξικών εμποδίων και τους διάφορους «κόφτες» για μια θέση στο πανεπιστήμιο, όσο κάποιοι θα εισέρχονται σε πανεπιστήμια με τα «αυστηρά κριτήρια» της φορολογικής τους δήλωσης, αφού η εισαγωγή θα γίνεται μέσα από μια «μούφα» Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ή διεθνή και επί πληρωμή απολυτήρια.

Στην Ιατρική Σχολή του δημόσιου πανεπιστημίου θα μπαίνεις με 19.000 μόρια, ενώ στην ιδιωτική ιατρική με 9.000 μόρια αλλά 19.000 ευρώ/χρόνο. Θεσμοθετείτε πτυχία με τιμή, αντί για πτυχία με αξία, όπως ζητάνε οι φοιτητές.

Τα πτυχία των παραρτημάτων που προβλέπει ο νόμος σας, θα είναι, κατά τα μητρικά ιδρύματα, τριετή και τα αναγνωρίζετε ως ισότιμα με τα πτυχία των τετραετών και πενταετών σπουδών των δημόσιων πανεπιστημίων μας. Εξασφαλίζετε την επαγγελματική και ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων των ιδιωτικών πανεπιστημίων πριν καν υπάρξουν.

Την ίδια στιγμή, υπάρχουν δεκάδες τμήματα των Σχολών Μηχανικών στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας μας, πάνω από 50.000 φοιτητές, φοιτήτριες και απόφοιτοι, που δεν έχουν αναγνωριστεί επαγγελματικά ακόμα τώρα που μιλάμε. 6 χρόνια μετά την ίδρυσή τους. Αυτή είναι η «αριστεία», την οποία αναμασάτε σε κάθε νομοσχέδιο που φέρνετε για τα πανεπιστήμια; Η «αριστεία της τσέπης»;

Το νομοσχέδιο δεν μιλάει για «επιστήμη», αλλά για «αγορά»

Γιατί, δεν μπορούμε να αφήσουμε ασχολίαστο ότι ενώ φέρνετε ένα νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια, έναν χώρο κατεξοχήν συνδεδεμένο με την επιστήμη, δεν έχουμε ακούσει όλο αυτό το διάστημα ούτε μισό, κυριολεκτικά, επιχείρημα από την κυβέρνηση, που να τεκμηριώνει επιστημονικά, εκπαιδευτικά, αυτές τις αντιδραστικές αλλαγές. Δεν βρήκαμε σε ένα νομοσχέδιο που μετράει πάνω από 200 άρθρα ούτε μια αναφορά στη λέξη επιστήμη και τα παράγωγά της. Τι βρίσκουμε; «Αγορά». «Οικονομική βιωσιμότητα». «Επιχειρηματικότητα». «Εταιρείες».

Λέτε, δήθεν, πως σας νοιάζουν οι «ευκαιρίες» των νέων παιδιών και γι' αυτό φέρνετε τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Πόσο υποκριτικό, αλήθεια, όταν έχετε επιβάλει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που αποκλείει άδικα κάθε χρόνο τόσα παιδιά; Οταν δεν τους επιτρέπετε να κρατούν τη βαθμολογία, ώστε να δώσουν ξανά πανελλήνιες από καλύτερες θέσεις την επόμενη χρονιά, όπως σας έχουμε προτείνει ως ΚΚΕ επανειλημμένως;

Οχι μόνο στην κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ είναι το ΠΑΣΟΚ που κατήργησε αυτή τη δυνατότητα με τον περιβόητο νόμο Αρσένη το 1997; Οταν, αφού κλείσατε τη «στρόφιγγα» της εισαγωγής στα πανεπιστήμια, με άδικο τρόπο, όταν εσείς οι ίδιοι διαμορφώσατε τα λεγόμενα «τμήματα χαμηλής ζήτησης», τώρα αξιοποιείτε το πρόβλημα που δημιουργήσατε, για να κλείσετε και να συγχωνεύσετε με αντιεπιστημονικά κριτήρια τμήματα;

Μιλάτε στο «σχέδιο δράσης του υπουργείου Παιδείας» που έχετε ανακοινώσει, για 5% μεταβολή του ακαδημαϊκού χάρτη με κριτήριο την «οικονομική βιωσιμότητα» μέσα στο 2024. Τι σημαίνει αυτό άραγε για τα περιφερειακά πανεπιστήμια; Τι σημαίνει για τις ανθρωπιστικές σπουδές;

Αιτιολογείτε την αναγκαιότητα για την ίδρυση των ιδιωτικών με βάση την αυξανόμενη ζήτηση για ορισμένες ειδικότητες. Η τελευταία έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) τις εντοπίζει μάλιστα στις σχολές Υγείας και στην Πληροφορική. Γιατί δεν ανοίγετε νέα τμήματα στα δημόσια πανεπιστήμια για να καλύψετε τη ζήτηση; Γιατί δεν ανοίγετε τμήματα σε νέες ειδικότητες, αν περιμένετε αλλαγές λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης;

Δεν μιλάμε απλά για υποκρισία, αλλά για μεγάλο θράσος. Κλείνετε τα δημόσια και ανοίγετε τα ιδιωτικά, στο όνομα των «περισσότερων ευκαιριών»; Μιλάτε για «συγκράτηση» των νέων που φεύγουν για σπουδές στο εξωτερικό. Πέρα από το ότι αναπαράγετε ψευδώς και σκοπίμως τα στοιχεία περί 40.000 παιδιών που φεύγουν στο εξωτερικό, όταν γνωρίζετε ότι ο μεγάλος όγκος από αυτούς είναι απόφοιτοι των δημόσιων πανεπιστημίων μας, που αναζητούν μεταπτυχιακές σπουδές συνδεδεμένες με την επαγγελματική τους αποκατάσταση, πάμε στην ουσία.

Δεν επιβεβαιώνεται από καμία χώρα, από όλες αυτές που έχουν ήδη ιδιωτικά πανεπιστήμια, ότι αυτό συνέβαλε στην ανάσχεση της φοιτητικής μετανάστευσης. Ποια χώρα θέλετε να πάρουμε; Τις ΗΠΑ; Κάποια ευρωπαϊκή χώρα; Θα σας πω για την Κύπρο, την οποία επικαλείστε. Κάθε χρόνο έρχονται στην Ελλάδα για σπουδές περίπου 2.000 - 3.000 χιλιάδες φοιτητές, γιατί δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο τεράστιο κόστος σπουδών στη χώρα τους. Αφού, για παράδειγμα, για να σπουδάσεις Ιατρική στην Κύπρο, μόνο τα δίδακτρα αγγίζουν τα 120.000 ευρώ περίπου τον χρόνο.

Μάλιστα, είναι εμφανές ότι δεν σας καίγεται καρφί για τα παιδιά αυτά που ξενιτεύονται, για να παλέψουν για το μέλλον τους, για το κόστος που επωμίζονται οι οικογένειές τους. Δεν τους λέτε θα ανοίξω θέσεις στα δημόσια πανεπιστήμια, δεν τους λέτε θα στηρίξω το δημόσιο σχολείο. Τους λέτε «αντί να είστε πελάτες στους ξένους εμπόρους πτυχίων, να είστε στους ντόπιους εμπόρους πτυχίων». Τέτοια ευκαιρία!

Μας μιλάτε για τα οικονομικά οφέλη αυτής της δήθεν ανάσχεσης και της προσέλκυσης φοιτητικής πελατείας κι από άλλες χώρες. Υπολογίζετε πως θα φέρουν περίπου 1% στο ΑΕΠ της χώρας. Τι σημαίνει αυτό για την κοινωνική πλειοψηφία;

Ας ρωτήσουμε τους εργαζόμενους στον Τουρισμό, που παράγει περίπου το 10% του ΑΕΠ της χώρας μας. Νέοι άνθρωποι δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας, η εντατικοποίηση χτυπάει «κόκκινο», εργατικά ατυχήματα καθημερινά, ρεπό ούτε κατά διάνοια. Τι να θυμηθούμε; Τα καψίματα - καψόνια σε μάγειρα για να δουλεύει πιο γρήγορα; Το σέρβις με βατραχοπέδιλα και μαγιό σε τραπέζια που επιπλέουν στη θάλασσα; Το περίφημο «τουριστικό θαύμα» έχει οδηγήσει τη λαϊκή οικογένεια να περιμένει πραγματικά κάποιο «θαύμα» για να καταφέρει να πάει διακοπές λίγες μέρες στη χώρα μας, αφού ο μισθός δεν φτάνει ούτε για τη διαμονή.

Πολύ σύντομο ανέκδοτο ότι «το κράτος θα ελέγξει την αγορά»

Είπατε ακόμα και ότι επιδιώκετε να «ρυθμίσετε» την αγορά πώλησης πτυχίων, που υπάρχει σήμερα μέσω των κολεγίων. Πώς ακριβώς το κάνετε αυτό; Γιατί οι περιβόητες «δήθεν αυστηρές προϋποθέσεις» που βάζετε στη λειτουργία αυτών των παραρτημάτων δεν πείθουν ούτε μικρά παιδιά. Πόσο μάλλον τον κόσμο των πανεπιστημίων.

Τι να πούμε; Οτι παρουσιάζετε ως «αυστηρή προϋπόθεση» ένα πανεπιστημιακό τμήμα να λειτουργεί με 8 διδάκτορες; Οτι παραπέμπετε τα κτιριολογικά στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, τον ΕΟΠΠΕΠ; Οτι όλα καθορίζονται από το μητρικό ΑΕΙ; Οτι ως κίνητρο για να ανοίξουν παράρτημα στην περιφέρεια, μειώνετε στο μισό το κόστος της εγγυητικής επιστολής; Ακόμα όμως και να προβλέπατε κάτι έστω στοιχειώδες στο νομοσχέδιο, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει άρδην σε ένα βράδυ, με μια τροπολογία. Τα έχετε ξανακάνει ουκ ολίγες φορές. Γιατί, το επιχείρημα (που αναμασούν και οι του ΠΑΣΟΚ, ισχυριζόμενοι δήθεν ότι αυτοί μπορούν να το κάνουν καλύτερα) ότι «το κράτος θα ελέγξει την αγορά» απλά είναι ένα πολύ σύντομο ανέκδοτο.

Ενα επεισόδιο από το έργο αυτό το βλέπουμε live αυτήν την περίοδο με την ακρίβεια. Ολο οι τιμές «ελέγχονται» και όλο πιο άδειο είναι το καλάθι της νοικοκυράς φεύγοντας από το super market. Τι κάνετε όμως στ' αλήθεια; Η ουσία είναι ότι δίνετε το «πράσινο φως» στη δημιουργία μιας νέας αγοράς, στην οποία βεβαίως μπορούν να ενταχθούν και κάποια από τα κολέγια για να «χτυπήσουν» μεγαλύτερους τζίρους. Γιατί ο «μη κερδοσκοπικός» χαρακτήρας που λέτε, είναι «παραμύθια της Χαλιμάς». Γιατί αυτά είναι ιδιωτικά, είναι κερδοσκοπικά.

Τα ιδιωτικά θα μπορούν να «βάζουν χέρι» και σε δημόσιο χρήμα

Το νομοσχέδιο φέρνει ένα νέο, ποιοτικά μεγάλο αρνητικό βήμα. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα κάνουν έρευνα. Ερευνα δηλαδή που θα είναι στην κυριολεξία κατ' επιταγή και θα εξαρτάται από τις «ορέξεις» του κάθε ιδιοκτήτη.

Και μη μας πείτε όχι. Γιατί οι διάφοροι επενδυτές και μέτοχοι αυτών των πανεπιστημίων έχουν λόγο για όλα. Εδώ έχουν λόγο στα δημόσια, δεν θα έχουν στις ιδιοκτησίες τους;

Το δε περί ακαδημαϊκής ελευθερίας αφήστε το καλύτερα. Γιατί προφανώς εσείς εννοείτε την ακαδημαϊκή ελευθερία που γεύτηκαν οι φοιτητές και οι καθηγητές στο Harvard και στο MIT, όταν τόλμησαν να διαδηλώσουν για να σταματήσει ο πόλεμος στην Παλαιστίνη, να σταματήσει η δολοφονία Παλαιστίνιων αμάχων. Αφήστε που έχετε φτιάξει και άρθρο για κοινά προγράμματα σπουδών σε συνεργασία με διεθνή κέντρα. Αλήθεια, τη σχετική εξαγγελία του Columbia εννοείτε; Φωτογραφική είναι η διάταξη ή περιμένετε κι άλλα «κέντρα» από την Εσπερία;

Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια μεταξύ άλλων θα μπορούν να «βάζουν χέρι» και σε δημόσιο χρήμα. Οι τρόποι είναι πολλοί. Στην Κύπρο, για παράδειγμα, το κράτος επιδοτεί με voucher για δίδακτρα, είτε στα ιδιωτικά είτε στα δημόσια. Μάλιστα, πρόσφατα τα ιδιωτικά κέρδισαν προσφυγή ενάντια στα δημόσια για αθέμιτο ανταγωνισμό και πιέζουν για αύξηση των διδάκτρων.

Το νομοσχέδιό σας ήδη προβλέπει στο άρθρο 130 τη δυνατότητα να παίρνουν χρήματα από ερευνητικά προγράμματα, ευρωπαϊκά και άλλα. Τους δίνετε ακόμα τη δυνατότητα να συμπράττουν με τα δημόσια πανεπιστήμια και από κοινού να ιδρύουν ένα τρίτο Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (άρθρο 119). Τι ακριβώς είναι αυτό; Πανεπιστήμια τύπου ΣΔΙΤ;

Δεν είναι αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου η επιβολή διδάκτρων

Ισχυρίζεστε μάλιστα ότι το νομοσχέδιο δήθεν αναβαθμίζει τα δημόσια πανεπιστήμια, με τα 176 άρθρα που το αφορούν. Λέτε ψέματα. Χοντρά ψέματα. Δεν είναι αναβάθμιση η επιβολή διδάκτρων στα δημόσια πανεπιστήμια. Εισάγετε δίδακτρα στα ελληνόγλωσσα προπτυχιακά για τους αλλοδαπούς - αλλογενείς φοιτητές με το άρθρο 58. Ανοίγετε διάπλατα την πόρτα για δίδακτρα στα προπτυχιακά προγράμματα των δημόσιων πανεπιστημίων για τους Ελληνες φοιτητές. Ετσι έγινε και στη Μεγάλη Βρετανία. Τα δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια ξεκίνησαν με επιβολή στους αλλοδαπούς και στη συνέχεια γενικεύτηκαν για όλους.

Εισάγετε τη διαφοροποίηση τελών φοίτησης στα μεταπτυχιακά. Αλλα για εντός ΕΕ, άλλα για εκτός ΕΕ, άλλα για ντόπιους; Στις σκανδιναβικές χώρες αυτή η λογική έχει οδηγήσει σε αποκλεισμό των ημεδαπών, γιατί δεν φέρνουν έσοδα. Δεν είναι αναβάθμιση η διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα του πτυχίου, την οποία θέλετε να εφαρμόσετε και με τη βούλα του νόμου.

Στο άρθρο 9 εφαρμόζετε για πρώτη φορά μια πολύ αντιδραστική πρόβλεψη του νόμου - πλαισίου της Κεραμέως. Ιδρύετε ένα Τμήμα στο οποίο οι φοιτητές θα εισάγονται ενιαία από το μηχανογραφικό, αλλά θα υλοποιούνται δύο διαφορετικά προγράμματα σπουδών. Θεωρούμε ότι ανοίγετε έναν επικίνδυνο δρόμο για τα δικαιώματα των φοιτητών και των διδασκόντων.

Τι ακριβώς επιδιώκετε να λύσετε με αυτό το αντιεπιστημονικό εγχείρημα; Κάτω από την ομπρέλα του Τμήματος σκοπεύετε να ανοιγοκλείνετε διαφορετικά προγράμματα σπουδών με «αθόρυβο» τρόπο; Ποια θα είναι η επαγγελματική κατοχύρωση των αποφοίτων; Θα μιλάμε για πλήρη διάσπαση και στην επαγγελματική κατοχύρωση του πτυχίου; 'Η μήπως οι απόφοιτοι των «ψηφιακών μέσων» θα διδάσκουν φιλολογικά;

Μετράτε τις μορφωτικές ανάγκες ως κόστος ή και πεδίο για έσοδα

Σας ρώτησαν επανειλημμένως οι βουλευτές του ΚΚΕ, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, και απάντηση δεν πήραμε. Δεν είναι αναβάθμιση η μείωση της χρηματοδότησης κατά 10% με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια, όπως είναι για παράδειγμα ο αριθμός των φοιτητών. Από 20% ανεβαίνει στο 30% το μέρος της κρατικής χρηματοδότησης που δίνεται μέσα από μια ανταγωνιστική αρένα που έχετε φτιάξει ανάμεσα στα πανεπιστήμια, που σχετίζονται με τις επιδόσεις τους στα «ποιοτικά κριτήρια» της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Ποια είναι, αλήθεια, αυτά; Ας πάρουμε ένα μόνο παράδειγμα, λόγω περιορισμένου χρόνου. Η ποιότητα της διασύνδεσης ενός πανεπιστημίου με την κοινωνία «ποσοτικοποιείται». Ποσοτικοποιείται με βάση τις πωλήσεις εκπαιδευτικών «προϊόντων» (π.χ. προγράμματα διά βίου μάθησης, κοινά και διπλά προγράμματα κ.λπ.) ή και ερευνητικών «προϊόντων» (πατέντες, τεχνοβλαστοί, νεοφυείς επιχειρήσεις, συμπράξεις με επιχειρήσεις, συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο επιχειρήσεων κ.λπ.). Ενώ η «ποσοτικοποίηση» της διεθνοποίησης περιλαμβάνει τις «πωλήσεις» ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών. Τι σχέση έχουν αυτά με την ποιότητα της Εκπαίδευσης και της Ερευνας των πανεπιστημίων μας;

Αγαπητοί κύριοι, δεν είναι αναβάθμιση η μεταφορά της ευθύνης για κρατική χρηματοδότηση στα ίδια τα πανεπιστήμια. Με το νομοσχέδιό σας οδηγούνται, ακόμα και σε επίπεδο σχολής, οι κοσμητείες να αναζητούν έσοδα. Εχουμε ήδη πικρή πείρα και κάθε φορά που ακούμε «αυτοτέλεια» στα πανεπιστήμια, αυτό σημαίνει κόψιμο όσων δωρεάν παροχών έχουν απομείνει. Οταν η αναλογία πανεπιστημιακών - φοιτητών είναι 1 προς 47, δεν είναι αναβάθμιση να τη διατηρείτε ως έχει, κι αυτό με πολλά ερωτηματικά.

Να συμφωνήσουμε μαζί σας, κύριε Πιερρακάκη, ότι δεν μπορούμε να μιλάμε με τον ίδιο τρόπο που μιλούσαμε τις προηγούμενες δεκαετίες. Γιατί έχουμε ήδη περάσει δυο βιομηχανικές επαναστάσεις, έχουμε μπει στην Τεχνητή Νοημοσύνη, στην εποχή που το ChatGPT απαντά σε ερωτήσεις, όπως λέτε.

Ρωτάμε κι εμείς όμως: Επειδή υπάρχουν αυτές οι δυνατότητες, επειδή υπάρχει Artificial Intelligence και ChatGPT, πέφτουν παιδιά από τα παράθυρα στα αμφιθέατρα, επειδή δεν χωρούν στα έδρανα; Γι' αυτό πέφτουν; Πού το βρήκατε γραμμένο ότι η ανάπτυξη της επιστήμης σημαίνει ότι οι μορφωτικές ανάγκες πρέπει να μετριούνται ως κόστος ή και πεδίο για έσοδα; Από πού κι ως πού η Τεχνητή Νοημοσύνη σημαίνει ότι το πτυχίο θα αποτελεί απλά ένα προσόν; Από πουθενά δεν προκύπτει ότι όλα αυτά είναι αποτέλεσμα ούτε του Artificial Intelligence ούτε του ChatGPT.

Βάζετε σε καλούπια για τα μέτρα των λίγων την επιστήμη και τα επιτεύγματά της

Αυτό που φταίει είναι ότι βάζετε όλο και περισσότερο μέσα σε «καλούπια» για τα μέτρα των λίγων την επιστήμη και τα επιτεύγματά της. Αυτά συμβαίνουν ως αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών, και μάλιστα διαχρονικών. Γιατί πράγματι, σήμερα, στον 21ο αιώνα, θα έπρεπε άλλα πράγματα να συζητάμε, το πώς όλα αυτά τα επιτεύγματα θα αξιοποιηθούν προς όφελος της κοινωνικής πλειοψηφίας και όχι των λίγων.

Αν θέλετε να μιλήσουμε για πραγματική αναβάθμιση των πανεπιστημίων μας, τότε πρέπει στο επίκεντρο να μπουν τα πραγματικά προβλήματα, που δεν βελτιώνονται αλλά χειροτερεύουν όλα αυτά τα χρόνια. Τότε δεν έχουμε άλλη επιλογή από την ικανοποίηση των λογικών και αυτονόητων αιτημάτων των φοιτητών, των μαθητών, της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Αυτό που είναι πραγματικά σύγχρονο είναι Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια, πραγματικά δωρεάν, να παρέχει σύγχρονες και υψηλού επιπέδου σπουδές, να εξασφαλίζει στους αποφοίτους δουλειά στο αντικείμενο σπουδών με δικαιώματα.

Ποια είναι τα πραγματικά προβλήματα που ταλανίζουν; Τα στοιχεία για τα ποσοστά της απασχόλησης των νέων πτυχιούχων (25 - 34 ετών) στη χώρα μας, δείχνουν ότι από το 2011 έως το 2021, για μια δεκαετία δηλαδή, είχαν μηδενική μεταβολή, από το 69,35% έφτασαν το 69,45%. Αυτό ακριβώς το διάστημα όλες οι κυβερνήσεις, ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ, έχουν φέρει σχεδόν δέκα νόμους για τα πανεπιστήμια, όλους με τον μανδύα της καλύτερης «σύνδεσης με την αγορά εργασίας».

Μία ακόμα απόδειξη για το αδιέξοδο της πολιτικής σας ως προς τις πραγματικές ανάγκες. Και είναι πιο συγκεκριμένα:

- Η δαπάνη των νοικοκυριών για Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ανερχόταν σε 329 εκατομμύρια ευρώ το 2019.

- Οτι χάθηκαν 7.904 θέσεις εργασίας εκπαιδευτικού προσωπικού στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας από τη σχολική χρονιά 2008 - 2009 έως το 2019 - 2020.

- Οτι η δημόσια χρηματοδότηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης μειώθηκε κατά 6,1 δισεκατομμύρια ευρώ από το 2008 έως το 2021.

Τα πάντα επιβεβαιώνουν ότι οι ανάγκες των φοιτητών να σπουδάσουν ολοκληρωμένα και των αποφοίτων να εργαστούν στο αντικείμενό τους, προσφέροντας στην κοινωνία, δεν μπορούν να βρουν διέξοδο στις «απαντήσεις» που δίνουν ΕΕ, κυβερνήσεις και κόμματα του συστήματος και οι οποίες χειροτερεύουν την κατάσταση.

Ομως, μπορεί να γίνει κι αλλιώς. Αν αξιοποιηθούν οι τεράστιες σύγχρονες δυνατότητες προς όφελος των αναγκών των πολλών και όχι των λίγων. Το πανεπιστήμιο που θέλει τους φοιτητές ως πελάτες δεν είναι μονόδρομος. Μπορούν σήμερα οι φοιτήτριες και οι φοιτητές να έχουν υψηλού επιπέδου, σύγχρονες σπουδές, να φοιτούν απολύτως δωρεάν και σε αποκλειστικά δημόσια πανεπιστήμια.

Τα προγράμματα σπουδών των πολλών κατηγοριών και των επιμέρους «δεξιοτήτων» που φθείρονται στον χρόνο δεν είναι μονόδρομος. Μπορούν σήμερα να υπάρξουν πραγματικά αναβαθμισμένα προγράμματα σπουδών πανεπιστημιακού επιπέδου, που θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση στέρεου υπόβαθρου στους νέους επιστήμονες. Και έτσι θα μπορεί ο καθένας και η καθεμία να αναπτύσσει και πληρέστερα τις διάφορες δεξιότητές του.

Η σύνδεση με τη «ζούγκλα» της αγοράς εργασίας, που μεταφράζεται σε αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα, δεν είναι μονόδρομος. Είναι εφικτό το πτυχίο να έχει πραγματικό αντίκρισμα για τους αποφοίτους. Οι πανεπιστημιακές σπουδές είναι επαγγελματικές σπουδές, με στόχο την προετοιμασία των αποφοίτων να εργαστούν σε τομείς που απαιτούν επιστημονική ειδίκευση. Αρα, πρέπει να σημαίνει εξασφάλιση εργασίας με δικαιώματα στο αντικείμενο σπουδών.

Ο αναχρονισμός που σήμερα υπάρχει και η πρόσβαση στην πανεπιστημιακή μόρφωση κρίνεται ανάλογα με το πορτοφόλι της κάθε οικογένειας, δεν είναι μονόδρομος.

Οι αγώνες είναι αυτοί που ανοίγουν σήμερα τον δρόμο για το μέλλον

Είναι ρεαλιστικό να διαμορφωθούν οι όροι για πραγματικά ισότιμη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, αν η πολιτεία πάρει μέτρα για την εξάλειψη της άνισης αφετηρίας από την οποία οι νέοι και οι νέες ξεκινούν τη ζωή τους.

Η Ερευνα που «αξιολογείται» με όρους εμπορίου και αφήνει καινοτόμες ιδέες στα συρτάρια, αν δεν κριθούν κερδοφόρες, δεν είναι μονόδρομος. Είναι ρεαλιστικό οι χιλιάδες ικανότατοι νέοι ερευνητές να συμβάλλουν αποφασιστικά στην επίλυση σύγχρονων κοινωνικών προβλημάτων, στην αναβάθμιση των όρων εργασίας, στην ευτυχία και την ευημερία του λαού μας.

Κλείνοντας, θέλουμε να απευθυνθούμε σε όλους αυτούς και αυτές που δεν βρίσκονται μέσα σε αυτήν την αίθουσα, αλλά ξέρουμε ότι μας παρακολουθούν. Στους πανεπιστημιακούς δασκάλους, στους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στους μαθητές, στους φοιτητές, στους γονείς. Σε όλο τον κόσμο που πλήττεται και που αντιδρά απέναντι σε αυτό το νομοσχέδιο. Ιδιαίτερα θέλουμε να απευθυνθούμε στις φοιτήτριες και τους φοιτητές, που δίνουν πραγματικά έναν γενναίο αγώνα για τις σπουδές τους, για τα δικαιώματά τους, για το μέλλον τους.

Ιδιαίτερα εσείς, ο κόσμος των πανεπιστήμιων, βλέπετε πιο «ζωντανά» την τεράστια αδικία που είναι συνυφασμένη με αυτόν τον κόσμο, με αυτό το σύστημα που ζούμε. Γιατί βλέπετε, μελετάτε, ξέρετε ότι νέες περιοχές της γνώσης συνεχώς ανακαλύπτονται, νέα γνώση παράγεται.

Κι όμως, παρά τα πρωτοφανή επίπεδα στα οποία έχει φτάσει η ανθρωπότητα, πόσο μακριά βρίσκεται από το να τα απολαύσει η ίδια; Πόλεμοι, χιλιάδες νεκρά παιδιά. Φτώχεια, πείνα, άστεγοι. Τόσα και τόσα που μπορούμε να πούμε.

Ομως, ξέρετε, η επιστήμη έχει μέσα της ένα κυρίαρχο επαναστατικό χαρακτηριστικό. Πρέπει να αμφισβητήσει το παλιό για να φέρει το καινούργιο. Και το καινούργιο, το σύγχρονο, το προοδευτικό είναι να αξιοποιηθούν όλα αυτά τα επιτεύγματα, κι άλλα τόσα, για να ζήσουμε όλοι καλύτερα.

Και αυτό το καταλαβαίνει πολύ καλά η πλειοψηφία των νέων και των φοιτητών, που σας γυρίζει την πλάτη κατά 70%. Και γι' αυτό ακόμα κι αν ψηφιστεί αυτό το νομοσχέδιο θα βρει εμπόδια, γιατί είναι άδικο.

Για όλα αυτά, οι αγώνες είναι που ανοίγουν σήμερα τον δρόμο για το μέλλον. Γιατί αυτό είναι το μέλλον. Αν θέλουμε να απαντήσουμε στις ανάγκες των πολλών. Μαζί - οι εργαζόμενοι, ο λαός, η νεολαία, η πανεπιστημιακή κοινότητα - θα ξελασπώσουμε αυτό το παρόν, για να ανυψωθούμε στο φωτεινό μέλλον.

Πέρα από το ότι το μητρικό ΑΕΙ μπορεί να είναι και με τη βούλα του νόμου κερδοσκοπικό, δίνετε τη δυνατότητα στο άρθρο 131, τα κέρδη να επενδύονται. Τι πιο εύκολο να επενδύσει κανείς από αυτούς τους ιδιώτες σε άλλη εταιρεία της ιδιοκτησίας τους, δηλαδή στον εαυτό τους.

Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας

Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας ζήτησε το ΚΚΕ, τόσο επί της αρχής, όσο και για μια σειρά άρθρων του απαράδεκτου νομοσχεδίου της κυβέρνησης για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και συγκεκριμένα για τα άρθρα 8, 9, 35, 58, 67, 89, 92, 93, 113, 114, 122, 130 έως και 155 καθώς και του άρθρου 166.

Το αίτημα το υπογράφει το σύνολο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κόμματος.

Εξολοθρεύει τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Τις συνέπειες από την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και την εμπορευματοποίηση των δημόσιων ανέδειξαν οι βουλευτές του ΚΚΕ

RIZOSPASTIS

Τις σοβαρές επιπτώσεις που θα έχει η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, αλλά και η λειτουργία των δημόσιων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ανέδειξαν οι βουλευτές του ΚΚΕ με τις τοποθετήσεις τους στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη διάρκεια της συζήτησης του απαράδεκτου νομοσχεδίου της κυβέρνησης.

Η συνύπαρξη δημόσιων και ιδιωτικών πανεπιστημίων, που ευαγγελίζονται η κυβέρνηση και όλα τα κόμματα του ευρωμονόδρομου, παντού και πάντα λειτουργεί σε βάρος των δημόσιων, τόνισε ο Γιώργος Λαμπρούλης, βουλευτής του ΚΚΕ, μιλώντας το βράδυ της Τετάρτης. Οσοι υπερασπίζονται το νομοσχέδιο, λένε ότι ο ανταγωνισμός θα αναβαθμίσει τα δημόσια ΑΕΙ, όμως - υπενθύμισε - τα ίδια επιχειρήματα χρησιμοποιήθηκαν και για την Υγεία, όταν στις αρχές του 1970 άρχισαν να ξεφυτρώνουν τα ιδιωτικά και, όπως αποδείχθηκε στην πράξη, η συνύπαρξή τους οδήγησε στην απαξίωση και υποβάθμιση των δημόσιων δομών, με τους ασθενείς να στέλνονται στα ιδιωτικά ως πελάτες και οι υπηρεσίες των δημόσιων να εμπορευματοποιούνται η μία μετά την άλλη.

Επιπτώσεις στο περιεχόμενο και στον προσανατολισμό των σπουδών

Μίλησε για επιπτώσεις που τις βλέπουμε ήδη από την εμπορευματοποίηση της Παιδείας, που ισχύει έως τώρα στα πανεπιστήμια, φέρνοντας το παράδειγμα των ξενόγλωσσων και λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ηδη από πέρυσι στο ΕΚΠΑ λειτουργεί προπτυχιακό που κοστίζει 13.000 ευρώ ετησίως και οι φοιτητές των δωρεάν προγραμμάτων δεν το βλέπουν ούτε με τα κιάλια».


Eurokinissi

Ο Γ. Λαμπρούλης αναφέρθηκε ακόμα στο περιεχόμενο των σπουδών στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, θέτοντας το ερώτημα «σε τι περιβάλλον και με ποια κατεύθυνση θα εκπαιδεύονται οι νέοι επιστήμονες, π.χ. στην Ιατρική, όταν αυτή προσαρμόζεται εξολοκλήρου στην οικονομία, όταν λειτουργεί στη λογική κόστους - οφέλους;». Πρόσθεσε, ακόμα, ότι με αυτόν τον τρόπο έχουμε την απομάκρυνση του περιεχομένου της επιστήμης από την ανιδιοτελή προσφορά στον ασθενή, για να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής του, ανεξάρτητα από την οικονομική του κατάσταση.

Καταλήγοντας σημείωσε ότι το ΚΚΕ θα ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία, θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο και θα συνεχίσει να παλεύει ενάντια στον πραγματικό αντίπαλο, την πολιτική που θυσιάζει δουλειές, σπουδές, υγεία, δικαιώματα στον βωμό του κεφαλαίου.

Το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν είναι ούτε νέο ούτε καινοτόμο ούτε προοδευτικό, τόνισε ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής του ΚΚΕ, στη δική του τοποθέτηση την Τετάρτη. Η κυβέρνηση εμφανίζει το παλιό ως καινούργιο, ενώ στην πραγματικότητα είναι εχθρικό, ταξικό και κοινωνικά άδικο για τη μεγάλη πλειοψηφία, πέρα και έξω από τις πραγματικές ανάγκες φοιτητών και μαθητών.

Αν η κυβέρνηση ήθελε να ανακόψει τη φυγή στο εξωτερικό και να δώσει ευκαιρίες στους νέους, η λύση είναι η ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων και όχι η ίδρυση ιδιωτικών, υπογράμμισε ο Μ. Συντυχάκης.

Ακόμα σημείωσε ότι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα επιφέρει καίριο πλήγμα στα περιφερειακά πανεπιστήμια, καθώς με όχημα τη μείωση των εισακτέων, υπάρχει μείωση της χρηματοδότησης που οδηγεί σε συρρίκνωση και σε συνδυασμό με την αναδιάρθρωση θα οδηγήσει σε κλείσιμο δεκάδων τμημάτων. Υπογράμμισε ότι η έλλειψη φοιτητικής μέριμνας είναι πρώτος λόγος εγκατάλειψης σπουδών, ειδικά στην επαρχία, εξαιτίας της έλλειψης εστιών, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος ζωής, ειδικά στα νησιά. Και τόνισε ότι το κυβερνητικό σχέδιο για ανέγερση εστιών με ΣΔΙΤ στοχεύει σε όσους το αντέχουν οι τσέπες τους και σε μπίζνες με τους μεγαλοκατασκευαστές. Το ΚΚΕ, είπε, εννοεί φοιτητικές εστίες με αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση, σύγχρονες και δωρεάν για τους φοιτητές.

«Πολιορκητικός κριός» τα κολέγια

Η ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων είναι ένα προμελετημένο σχέδιο, που προχωρά από χρόνια με πολιορκητικό κριό τα κολέγια, χάρη στις κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, στη βάση των κατευθύνσεων της ΕΕ, τόνισε ο Βασίλης Μεταξάς, βουλευτής του ΚΚΕ, μιλώντας στην Ολομέλεια, χτες το πρωί.

Οπως είπε, υπάρχει κοινή στρατηγική συμφωνία μεταξύ αυτών των κομμάτων που ως κυβερνήσεις ο ένας συνέχιζε τη δουλειά του άλλου, ξεκινώντας από τη Συνθήκη της Μπολόνια το 1999 και την αντιστοίχηση πτυχίων, τη μετατροπή της γνώσης σε εμπόρευμα μέσω των πιστωτικών μονάδων. Ακολούθησαν αποφάσεις στη βάση των Οδηγιών που υποχρέωναν τα κράτη - μέλη να αναγνωρίζουν ως ισότιμα τρίχρονα πιστοποιητικά του εξωτερικού με 5χρονα πτυχία του εσωτερικού, που υπηρετήθηκαν από όλες τις κυβερνήσεις. Προωθήθηκαν η αποσύνδεση πτυχίου από το επάγγελμα και η μετατροπή του σε πιστοποιητικό προσόντων, ενώ ο νόμος Γαβρόγλου επιτάχυνε τη διαδικασία αναγνώρισης πτυχίων 3ετών σπουδών κολεγίων επεκτείνοντας το επαγγελματικό τους δικαίωμα και στον δημόσιο τομέα. «Διαμορφώσατε από κοινού το έδαφος για να μιλάει ο υπουργός τώρα για φεστιβάλ υποκρισίας για τα κολέγια, για μια πραγματικότητα που θέλει ρύθμιση», είπε χαρακτηριστικά, καθώς με το ίδιο επιχείρημα εδώ και 20 χρόνια περνούν νόμοι αναγνώρισης των ιδιωτικών αυτών μαγαζιών.

Μέσα σε αυτά τα 15 χρόνια, είπε, απαξιώθηκαν τα πτυχία των πανεπιστημίων, απομακρύνθηκε η δυνατότητα άσκησης του επαγγέλματος με βάση το πτυχίο και οι νέοι μετατρέπονται σε φτηνό, «ευέλικτο» εργατικό δυναμικό που κυνηγά δεξιότητες και πιστοποιήσεις μιας χρήσης ανάλογα με το τι έχει ανάγκη το κεφάλαιο.

«Οποιος δεν σπούδασε παιδιά δεν ξέρει από βάσανα», είπε χαρακτηριστικά ο βουλευτής του ΚΚΕ Νίκος Εξαρχος μιλώντας χτες το πρωί και αναδεικνύοντας ότι όλοι όσοι κυβέρνησαν έκαναν βάσανο τις σπουδές για τις λαϊκές οικογένειες. Αναφέρθηκε στην υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση των ιδρυμάτων, στις φοιτητικές εστίες οι οποίες, όπου υπάρχουν, είναι σε κακά χάλια, στο ότι παιδιά που πέρασαν σε άλλη πόλη συχνά δεν μπορούν να πάνε να σπουδάσουν γιατί δεν το αντέχει οικονομικά η οικογένεια, ενώ χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες αναγκάζονται να δουλεύουν παράλληλα, με αποτέλεσμα να πηγαίνουν πίσω οι σπουδές τους.

Ομως, οι εργαζόμενοι φώναξαν ότι δεν πάει άλλο, επισήμανε. Το φώναξαν στην πρόσφατη μεγάλη απεργία, το φωνάζουν φοιτητές και μαθητές, μαζί με την πλειοψηφία της εκπαιδευτικής κοινότητας εδώ και δύο μήνες. Και διεκδικούν αποκλειστικά δημόσια, πραγματικά δωρεάν Παιδεία για όλους, την ώρα που η κυβέρνηση έχει μείνει μόνη της. Εξήγησε ότι η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για τα παιδιά που πάνε στο εξωτερικό, αλλά αυτό που τη νοιάζει είναι να πληρώνουν σε ντόπιους επενδυτές και όχι ξένους.

Ακόμα αναφέρθηκε στα τραγικά προβλήματα, λόγω της υποχρηματοδότησης, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και στις φοιτητικές εστίες της πόλης, ενώ ξεκαθάρισε ότι η προσπάθεια τρομοκράτησης των φοιτητών που αγωνίζονται από μέλη της ΔΑΠ, με κράνη και λοστούς, δεν πέρασε και δεν θα περάσει.

Η απόρριψη του νομοσχεδίου δεν σημαίνει υπεράσπιση της σημερινής κατάστασης

Το νομοσχέδιο - έκτρωμα είναι η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι γιατί στόχος της κυβέρνησης είναι το άνοιγμα νέων επιχειρηματικών πεδίων τόσο με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, όσο και με την περαιτέρω εμπορευματοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου, σημείωσε η Διαμάντω Μανωλάκου, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, στη δική της τοποθέτηση. Χαρακτήρισε την κυβέρνηση εξολοθρευτή του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, υπογραμμίζοντας ότι γιγαντώνει τους ταξικούς φραγμούς, φέρνει νέο χτύπημα και εμποδίζει τα παιδιά του λαού από το δικαίωμα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Υπογράμμισε ότι τα μεγάλα μαζικά συλλαλητήρια των φοιτητών είναι δίκαια και πονάνε την κυβέρνηση, η οποία με τις αντιδράσεις και τους χαρακτηρισμούς περί ομάδων και μειοψηφιών δείχνει ότι τους φοβάται.

Η απόρριψη του νομοσχεδίου δεν σημαίνει υπεράσπιση της σημερινής κατάστασης του πανεπιστημίου, τόνισε η Δ. Μανωλάκου, η οποία σημείωσε ότι οι φοιτητές και το κίνημά τους διεκδικούν πτυχία με αξία που να εξασφαλίζουν δουλειά στο αντικείμενο σπουδών τους με δικαιώματα.

Οι μορφωτικές ανάγκες των πολλών μπορούν να βρουν ικανοποίηση και διέξοδο στην πάλη για μια Εκπαίδευση όπου το κριτήριο του κέρδους των λίγων θα ανήκει στο παρελθόν και στο επίκεντρο της κοινωνίας θα τεθούν η κοινωνική ευημερία και ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός για την αξιοποίηση όλων των αποφοίτων.

«Τα γράμματα είναι από τις πιο ευγενικές ασκήσεις κι από τους πιο υψηλούς πόθους του ανθρώπου. Η παιδεία είναι ο κυβερνήτης του βίου. Κι επειδή οι αρχές αυτές είναι αληθινές, πρέπει να μην ξεχνούμε πως υπάρχει μια καλή παιδεία - εκείνη που ελευθερώνει και βοηθά τον άνθρωπο να ολοκληρωθεί σύμφωνα με τον εαυτό του - και μια κακή παιδεία - εκείνη που διαστρέφει και αποστεγνώνει και είναι μια βιομηχανία που παράγει τους ψευτομορφωμένους και τους νεόπλουτους της μάθησης, που έχουν την ίδια κίβδηλη ευγένεια με τους νεόπλουτους του χρήματος»: Θυμίζοντας αυτά τα λόγια του Γιώργου Σεφέρη, η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη στηλίτευσε την εμπορευματοποίηση της Παιδείας, μιλώντας χτες στην Ολομέλεια.

Ο ποιητής έγραψε αυτά τα λόγια για τον αγράμματο Μακρυγιάννη, για τον οποίο έλεγε πως αν μάθαινε γράμματα την εποχή εκείνη, «πολύ φοβούμαι πως θα έπρεπε να απαρνηθεί τον εαυτό του, γιατί την Παιδεία την κρατούσαν στα χέρια τους οι τροπαιούχοι του άδειου λόγου».

«Σε αυτούς παραδίδετε την Παιδεία, σε κανέναν άλλο. Στους τροπαιούχους του άδειου λόγου», σημείωσε η Λιάνα Κανέλλη, η οποία χαρακτήρισε τους υπερασπιστές του νομοσχεδίου «νεόπλουτους της μάθησης».

«Το παιδί θα έχει να διαλέξει ανάμεσα στο ΕΚΠΑ, στο ΑΠΘ και στο Τζονς Χόπκινς Φαλήρου ή στο Χάρβαρντ Αγίας Παρασκευής ή στο Γέιλ Σούρμενων», είπε καυστικά. Υπενθύμισε δε ότι στα αμερικανικά πανεπιστήμια διώκονται φοιτητές και καθηγητές επειδή κατήγγειλαν τη σφαγή στην Παλαιστίνη.

«Το Σύνταγμα το κάνατε κυριολεκτικά κουρέλι», σημείωσε επίσης η βουλευτής του ΚΚΕ, ενώ δεν άφησε ασχολίαστη την επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Ουκρανία. «Είσαστε στη σωστή πλευρά της Ιστορίας; Γιατί δεν είσαστε στην Παλαιστίνη μωρέ, γιατί δεν δίνετε λεφτά στην Παλαιστίνη; Γιατί δεν είσαστε στη Βηθλεέμ που τη βομβαρδίζουν; Εκείνη η γενοκτονία δεν μετράει;», είπε οργισμένη.

Κανείς γονιός δεν ανέχεται να αναρωτιέται «πόση παιδεία μπορώ να αγοράσω με τα λεφτά που έχω»

Στις επιπτώσεις που θα έχει η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην τσέπη της εργατικής - λαϊκής οικογένειας στάθηκε, μεταξύ άλλων, η βουλευτής του ΚΚΕ Σεμίνα Διγενή, η οποία είπε ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια πάνε μαζί με τα φοιτητικά δάνεια, τα οποία θα «φεσωθεί» η λαϊκή οικογένεια και οι σημερινοί φοιτητές θα δουλεύουν μέχρι να τα ξεχρεώσουν, ενώ διευκρίνισε ότι με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν βελτιώνονται οι δημόσιες δομές, αλλά, αντίθετα, γίνονται πιο ακριβά εμπορεύματα. «Κανείς γονιός δεν ανέχεται να αναρωτιέται "πόση παιδεία μπορώ να αγοράσω με τα λεφτά που έχω". Δεν είναι τα πάντα για πούλημα, δεν είναι τα πάντα εμπόρευμα. Η μόρφωση των παιδιών είναι δικαίωμα δικό τους και δικό μας», ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι «άλλοι θα ματώνουν για να μπουν στο πανεπιστήμιο και άλλοι θα κατακτούν πτυχίο πανεπιστημίου με μόνο κριτήριο τη φορολογική δήλωση των γονιών τους».

Επίσης, η Σ. Διγενή σημείωσε ότι πριν από μια βδομάδα στο «ανεκδιήγητο φροντιστήριο στη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ» φάνηκε ότι η κυβέρνηση είναι στριμωγμένη, ενώ ο πρωθυπουργός προσπαθούσε να διαφημίσει και να εξωραΐσει «αυτό το αντιδραστικό και κατάπτυστο νομοσχέδιο», το οποίο, όπως υπογράμμισε, έχει καταδικαστεί από τη μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών.

Κάλεσε την κυβέρνηση, αντί «να ανοίγει συζήτηση για ιδιωτικά πανεπιστήμια», να δώσει στους υποψήφιους φοιτητές τη δυνατότητα να κρατούν βαθμολογία σε μαθήματα και να μπορούν να περνούν στις σχολές πρώτης επιλογής και κοντά στο σπίτι τους, να αποσύρει άμεσα κάθε συζήτηση για εθνικό απολυτήριο και τριπλές πανελλαδικές σε κάθε τάξη του Λυκείου, «που θα κάνουν τη ζωή των παιδιών κόλαση».

Ακόμα, κάλεσε τους εργαζόμενους, όλη την κοινωνία, να σταθούν δίπλα στον δίκαιο αγώνα των φοιτητών «γιατί η υπόθεσή τους είναι και υπόθεση δική μας».

«Τα τελευταία 15 χρόνια έχουμε 4 νόμους - πλαίσιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση κι έχουμε κι άλλες 6 νομοθετικές παρεμβάσεις. Ολα αυτά κινούνταν στην ίδια κατεύθυνση. Ολο αυτό έστρωσε τον δρόμο για το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, επομένως όλοι έχουν ευθύνη μέχρι τώρα», σημείωσε στην τοποθέτησή του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κόμματος Νίκος Καραθανασόπουλος, επισημαίνοντας ότι μια κόκκινη γραμμή ενώνει ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, «Νέα Αριστερά» με την κυβέρνηση κι αυτή είναι η στρατηγική της άρχουσας τάξης, η στρατηγική της ΕΕ και η «εργαλειοθήκη» του ΟΟΣΑ. «Σας συνδέουν», είπε, «οι ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς, των μονοπωλίων», που φέρνουν κατηγοριοποίηση πτυχίων, πολλαπλά πτυχία, εργαλειοποίηση της Ερευνας, Ερευνα για τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, ατομική ευθύνη της αναπαραγωγής της εργατικής δύναμης.

Οσο για τις «δυνατότητες επιλογών» που τάχα προσφέρει η κυβέρνηση είπε ότι οι... επιλογές σε μια κοινωνία ανισοτήτων απλά αναπαράγουν τις ανισότητες. Επίσης είπε ότι οι φοιτητές στις ΗΠΑ χρωστούν 1,77 τρισ. σε φοιτητικά δάνεια, στη Βρετανία 505 εκατ. λίρες, 26 δισ. ευρώ στην Ολλανδία, ενώ σε campus πανεπιστημίου των ΗΠΑ υπάρχει κάλεσμα στους φοιτητές να συμμετάσχουν στις λεγεώνες της Ουκρανίας για να καλύψουν τα φοιτητικά τους έξοδα...

Με τη βούλα του νόμου γενικεύετε την ανισότιμη πρόσβαση

«Εκπροσωπώντας και τη γενιά εκείνων των φοιτητών που με τις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις του 2006-07 εμπόδισε την αναθεώρηση του άρθρου 16», ξεκίνησε την ομιλία της χτες η βουλευτής του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα, που θύμισε και τη διατύπωση της διεύρυνσης του άρθρου 16, που είχε καταθέσει το ΚΚΕ στην αναθεώρηση του Συντάγματος το 2018, την οποία την αρνήθηκαν όχι μόνο η ΝΔ, αλλά και οι του ΣΥΡΙΖΑ - Νέας Αριστεράς που τότε κάθονταν στα ίδια έδρανα. Θύμισε ακόμα ότι επί ΣΥΡΙΖΑ γενικεύτηκαν τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά, εισήχθησαν και στα ξενόγλωσσα προπτυχιακά και τώρα η ΝΔ τα εισάγει και στα ελληνόγλωσσα προπτυχιακά. Μίλησε ακόμα για τα φοιτητικά δάνεια που έχουν εκτοξευτεί σε άλλες χώρες που έχουν προηγηθεί σε τέτοιες αλλαγές.

«Με τη βούλα του νόμου γενικεύετε την ανισότιμη πρόσβαση, για άλλους με Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και άλλους με ελάχιστη βάση πληρωμής», είπε η Μ. Κομνηνάκα, κατηγορώντας την κυβέρνηση που με διάφορους κόφτες κλείνει την πόρτα των δημόσιων ΑΕΙ στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών.

Αναφέρθηκε στο παράδειγμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου που δέχτηκε καίριο πλήγμα με την ΕΒΕ και ήδη Τμήματά του κινδυνεύουν με λουκέτο. «Και πώς θα μπορούσε να ήταν αλλιώς», αναρωτήθηκε, όταν για τη φοίτηση σε αυτές τις σχολές πρέπει όχι μόνο να πληρώνεις τα πανάκριβα ναύλα, αλλά τα νοίκια είναι επίσης πανάκριβα, οι εστίες ελάχιστες, απαράδεκτοι κόπτες μπαίνουν στο δικαίωμα σίτισης. «Υποχρηματοδότηση, σεισμόπληκτα κτίρια και πανεπιστήμιο σκόρπιο», περιέγραψε χαρακτηριστικά. Ενώ κόντρα σε αυτά μίλησε για το πανεπιστήμιο και για τα δικαιώματα που διεκδικεί το ΚΚΕ με υψηλού επιπέδου πτυχία, στήριξη των υποδομών κ.λπ.

Χθες το βράδυ ο υπουργός Παιδείας Κυρ. Πιερρακάκης κατήγγειλε ότι όπως ενημερώθηκε από την οικογένειά του, τριάντα περίπου άτομα βρέθηκαν έξω από το σπίτι του και άφησαν φυλλάδια τόσο μέσα όσο και έξω από το σπίτι. «Τέτοιου είδους ενέργειες δεν εκφράζουν το κίνημα, δεν το βοηθούν», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος, ενώ το γεγονός καταδίκασαν, το ένα μετά το άλλο, όλα τα κόμματα της Βουλής.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ