Ετσι, στον δήμο Αχαρνών υπάρχει άμεση ανάγκη για ανέγερση 12 νηπιαγωγείων. Μεγάλος αριθμός νηπιαγωγείων στεγάζονται σε αίθουσες προκάτ. Το 17ο Νηπιαγωγείο στεγάζεται σε μισθωμένο υπερυψωμένο ισόγειο κτίριο, με είσοδο από εξωτερική σκάλα. Σε πρώην κατάστημα στεγάζεται το 3ο Νηπιαγωγείο.
Δεύτερη χρονιά εφαρμογής της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής στον δήμο Ζωγράφου, ουσιαστικά λειτουργούν 33 αίθουσες νηπιαγωγείων που καλύπτουν τις ανάγκες για 650 παιδιά. Πρόκειται για 6 αίθουσες Δημοτικών, 2 μέσα σε παιδικό σταθμό, 8 σε ισόγεια ή ημιυπόγεια πολυκατοικιών, 4 σε προκάτ κατασκευές σε αυλές Δημοτικών, 3 σε προκάτ σε αυλή Γυμνασίου, 8 λυόμενα κοντέινερ σε οικόπεδα, 2 βαρέος τύπου σε αυτόνομο οικόπεδο. Από το 2016 έχει παραχωρηθεί στον δήμο οικόπεδο για ανέγερση νηπιαγωγείου και ακόμα είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί.
Στον δήμο Ανω Λιοσίων - Φυλής, το παράρτημα του 7ου Νηπιαγωγείου ιδρύθηκε δύο μήνες μετά την έναρξη του εκπαιδευτικού έτους, αφήνοντας ουσιαστικά μία μεγάλη πλειοψηφία μαθητών κυριολεκτικά άστεγους. Την επόμενη χρονιά έγινε ίδρυση νέου νηπιαγωγείου, του 11ου, σε σχολικό κτίριο που αποτελείται από δύο λυόμενες αίθουσες για μαθητές και μία αίθουσα για γραφείο διδασκόντων. Δεν υπάρχει βρύση για πόσιμο νερό, παρά μόνο οι νιπτήρες στις τουαλέτες, το μεγαλύτερο μέρος του προαυλίου είναι στρωμένο με τσιμέντο, ακάλυπτες βίδες στη βάση των λυόμενων αποτελούν διαρκή κίνδυνο.
Στον δήμο Κερατσινίου - Δραπετσώνας υπάρχουν 5 προκάτ βαρέος τύπου που στεγάζουν νηπιαγωγεία. Το παράρτημα του 24ου Νηπιαγωγείου βρίσκεται στην αυλή του 11ου Δημοτικού Σχολείου Κερατσινίου. Το 5ο Νηπιαγωγείο Δραπετσώνας και το 15ο Νηπιαγωγείο Κερατσινίου είναι σε οικόπεδα του δήμου και δεν υπάρχει ενημέρωση για το πότε θα εγκατασταθούν σε κτίρια.
Την ανάγκη ανέγερσης πολλών νέων Ειδικών Σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Αττική τονίζει η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής, ώστε να κατοχυρώνεται η ασφάλεια, που στα Ειδικά Σχολεία αποκτά ξεχωριστή σημασία λόγω της σύνθεσης του μαθητικού πληθυσμού, αλλά και γιατί η Ειδική Αγωγή απαιτεί εξατομικευμένη παρέμβαση, κτίρια με εξασφαλισμένη την πρόσβαση, επιπλέον χώρους. Ωστόσο, περιπτώσεις στις οποίες αναφέρονται οι γονείς δείχνουν ότι η σημερινή εικόνα απέχει πολύ από τις ανάγκες.
Στο 4ο Διαμέρισμα Πειραιά, για το 1ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Πειραιά - το μόνο του δήμου - υπάρχει ανάγκη άμεσης εγκατάστασης. Μία αίθουσα με τουαλέτα 35 τ.μ., μία μικρή αίθουσα 9 τ.μ. και ένας βοηθητικός χώρος 6 τ.μ., που χρησιμοποιείται σαν αποθήκη, καθώς δεν φωτίζεται και δεν θερμαίνεται, αποτελούν τις εγκαταστάσεις του, καταλαμβάνοντας συνολικό χώρο 50 τ.μ. Με αξιοποίηση όλων των χώρων, η συνολική χωρητικότητά του αντιστοιχεί σε 10 νήπια, με δεδομένες τις αυξημένες ανάγκες της Ειδικής Αγωγής. Ωστόσο σήμερα είναι εγγεγραμμένοι και φοιτούν 15 μαθητές, ενώ δεν ήταν δυνατόν να γίνουν άλλες εγγραφές, παρά τη ζήτηση. Τα τμήματα του νηπιαγωγείου διαμορφώνονται σε δύο, με μία κοινή αίθουσα και ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πολύ ειδική παιδαγωγική παρέμβαση και την ασφάλεια των νηπίων της Ειδικής Αγωγής.
Το 14ο Γυμνάσιο στο Μπουρνάζι μέχρι το σχολικό έτος 2021 - 2022 φιλοξενούσε 190 μαθητές, με ιδιαίτερα προβλήματα στον αύλιο χώρο. Μέχρι σήμερα γίνονται παρεμβάσεις ώστε να στεγαστούν και άλλοι 177 μαθητές του ΕΝΕΕΓΥΛ. Το κτίριο διαθέτει 16 αίθουσες, ενώ για την τυπική λειτουργία του ΕΝΕΕΓΥΛ απαιτούνται 32. Σήμερα, εν αναμονή της μεταφοράς του, 4 τμήματα κάνουν μάθημα σε αμφιθέατρο, με αποτέλεσμα η κατάσταση των ευπαθών μαθητών να οξύνεται, ενώ δεν λειτουργούν τα απαραίτητα για την εκπαιδευτική διαδικασία εργαστήρια.
Το ΕΝΕΕΓΥΛ για κωφούς και βαρύκοους μαθητές, στην Αγία Παρασκευή, από τη νέα σχολική χρονιά δεν θα μπορεί να δεχτεί νέους μαθητές, καθώς δεν υπάρχουν χώροι, γιατί αποφοιτούν λιγότεροι από όσους εντάσσονται. Είναι γνωστή η ανάγκη για ανέγερση ενός ακόμα Ειδικού Σχολείου και έχει δημοσιευτεί ΦΕΚ για στέγασή του στο Μαρούσι. Με τη νέα σχολική χρονιά, οι μόνες διαθέσιμες θέσεις σε Ειδικό Σχολείο προβλέπεται να είναι στον Ωρωπό.
Στην Καλλιθέα, οι αίθουσες του ΕΕΕΚ δεν επαρκούν, καθώς χρειάζονται τουλάχιστον διπλάσιες για να γίνουν σωστά και με ασφάλεια τα μαθήματα.
Η σύγχρονη, ασφαλής σχολική στέγη βρίσκεται στην προμετωπίδα των διεκδικήσεων των γονιών, που βλέπουν τα παιδιά τους να περνούν το ένα τρίτο σχεδόν της μέρας τους, το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής τους ηλικίας, σε κτίρια η εικόνα των οποίων χειροτερεύει χρόνο με τον χρόνο, ως συνέπεια της υποχρηματοδότησης, της πολιτικής που βλέπει ως κόστος τις πραγματικές ανάγκες του λαού και της νεολαίας. Στις 16 Μάρτη, η Ομοσπονδία και Ενώσεις της Αττικής κατέθεσαν στη Βουλή υπόμνημα ζητώντας «άμεσα μέτρα για την προστασία της ζωής, της υγείας και της ασφάλειας των παιδιών μας» καθώς οι πρόσφατοι σεισμοί σε Τουρκία και Συρία, το τραγικό περιστατικό σε σχολείο των Σερρών, τα περιστατικά με κομμάτια υποδομών που καταρρέουν σε σχολεία φέρνουν καθημερινά στην επιφάνεια την αναγκαιότητα άμεσων ελέγχων σε όλα τα σχολικά κτίρια και της παροχής πιστοποιητικών καταλληλότητας, της δρομολόγησης, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, κατασκευής νέων αντισεισμικών σχολείων που να καλύπτουν πλήρως τις σημερινές παιδαγωγικές ανάγκες. Με βάση τα παραπάνω, η Ομοσπονδία έδωσε την Τετάρτη στη δημοσιότητα μια ενδεικτική εικόνα των προβλημάτων των σχολείων στην Αττική όπως τα έχουν καταγράψει 22 Ενώσεις Γονέων, τα οποία, όπως επισημάνθηκε, είναι γνωστά στους αρμόδιους.
Στον Βύρωνα, το 1ο Γυμνάσιο και Λύκειο Ανάληψης παρέμειναν για δεύτερη βδομάδα κλειστά καθώς ένα παιδί τραυματίστηκε και ένα ακόμα κινδύνεψε όταν κομμάτια του επιχρίσματος αποκολλήθηκαν από την ταράτσα του κτιρίου. Κατά τις πρώτες εργασίες προέκυψε ότι το πρόβλημα ήταν συνολικό στα επιχρίσματα και ήταν θέμα χρόνου να πέσουν τμήματά τους. Την ίδια στιγμή, η Οικονομική Επιτροπή του δήμου, με εισήγηση της δημοτικής αρχής, αναμόρφωσε τον προϋπολογισμό για τη συντήρηση και επισκευή σχολικών κτιρίων μειώνοντάς τον από 74.400 σε 14.400 ευρώ.
Στον δήμο Περιστερίου, από τους μεγαλύτερους δήμους, το κτίριο του 11ου ΓΕΛ φιλοξενεί 137 μαθητές Λυκείου και 182 μαθητές του 10ου Γυμνασίου. Κατασκευάστηκε για να στεγάσει σχεδόν τους μισούς. Η βιβλιοθήκη, το κυλικείο, τα εργαστήρια και σε αυτή την περίπτωση μετατράπηκαν σε αίθουσες διδασκαλίας.
Το 7ο και 10ο ΓΕΛ συλλειτουργούν έχοντας λυόμενες κατασκευές αιθουσών που έχει λήξει η διάρκεια ζωής τους. Απαιτείται η κατασκευή 10 νέων αιθουσών και συνολικά νέου σχολικού κτιρίου. Εχει αγοραστεί οικόπεδο, ωστόσο βρίσκεται σε χώρο που έχει χαρακτηριστεί δεύτερη ζώνη πρασίνου στο Ορος Αιγάλεω, κάτι που δεν εμποδίζει το χτίσιμο σχολείου.
Στο 7ο Διαμέρισμα Αθήνας, το Καλλιτεχνικό Σχολείο λειτουργεί χωρίς δικό του κτίριο. Συστεγαζόταν με το Μουσικό Σχολείο στο 4ο Διαμέρισμα και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο 7ο Διαμέρισμα χρησιμοποιώντας αίθουσες από το Πρότυπο, με ένα τμήμα να στεγάζεται ουσιαστικά στο δώμα.
Χωρίς δικό του κτίριο λειτουργεί και το 24ο Λύκειο Αθήνας, που συστεγάζεται με το 24ο Γυμνάσιο τα τελευταία 25 χρόνια σε κτίριο που έχει φτιαχτεί για 250 άτομα και φιλοξενεί πλέον 400. Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) στην περιοχή έχει μείνει στα χαρτιά εδώ και δεκαετίες.
Στον δήμο Αχαρνών άμεση είναι η ανάγκη επίσπευσης της ανέγερσης των σχολικών μονάδων για τα 9ο, 18ο, 19ο, 21ο, 31ο Δημοτικά καθώς και για το Ειδικό Γυμνάσιο και Λύκειο. Ενδεικτικό των ελλείψεων είναι το ότι κατά μέσο όρο οι τουαλέτες στις σχολικές μονάδες έχουν αναλογία 1 προς 16 μαθητές και υπάρχει σχολική μονάδα που η αναλογία είναι 1 προς 29.
Στον δήμο Κερατσινίου - Δραπετσώνας, το 2ο Γυμνάσιο - Λύκειο χρειάζεται άμεση αντικατάσταση πλακιδίων λόγω της φθοράς. Επιπλέον, το υλικό (αμίαντος) που έχουν τα υπάρχοντα πλακάκια έχει κριθεί ακατάλληλο για την υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών. Μεγάλο πρόβλημα έχει και στις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις καθώς δεν υπάρχει ρελέ διαφυγής στο κτίριο.
Στην Αγία Παρασκευή, όπου η σχολική κοινότητα ταλαιπωρείται χρόνια από την έλλειψη στέγης, υπάρχουν διχοτομημένες αίθουσες στο 3ο Δημοτικό, αποθήκες που μετατράπηκαν σε Τμήματα Ενταξης στο 2ο Δημοτικό, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων που έγιναν αίθουσες διδασκαλίας στο 6ο Δημοτικό, κοντέινερ για αίθουσες διδασκαλίας του 3ου Δημοτικού, με την εικόνα να επαναλαμβάνεται με παραλλαγές. Την ίδια στιγμή, καθυστερεί χρόνια η απαλλοτρίωση οικοπέδου χαρακτηρισμένου ως δημοτικού σχολείου.
Στον Πειραιά, το 26ο Δημοτικό στεγάζεται σε κτίσμα ανεγερμένο το 1935 που παραδόθηκε για χρήση το 1936. Από μαρτυρίες γονιών χρησιμοποιήθηκε ποικιλοτρόπως κατά καιρούς, ακόμα και ως νοσοκομείο στον πόλεμο του '40 και από τότε φιλοξενεί και θα φιλοξενεί χιλιάδες μαθητές. Το 2019 αποκολλήθηκαν κομμάτια σοβά από το κτίσμα και συγκεκριμένα από το νηπιαγωγείο που συστεγάζεται στο συγκρότημα.
Η Ομοσπονδία αναφέρεται παράλληλα στα αποκαλυπτικά στοιχεία που προέκυψαν από τον σεισμό του 2019 στη Δυτική Αττική, ο οποίος έγινε Ιούλη μήνα με κλειστά τα σχολεία. Οι δήμοι (που τυπικά, με βάση τον νόμο, είναι αρμόδιοι για τους ελέγχους) κάλεσαν τους λίγους εναπομείναντες μηχανικούς (50 στον αριθμό) των Κτιριακών Υποδομών να ελέγξουν τα σχολικά κτίρια με τις μεγαλύτερες ζημιές. Ελέγχθηκαν 355 σχολικά κτίρια, στα οποία βρήκαν ανεξήγητα πολλές βλάβες σε σχέση με το μέτριο μέγεθος του σεισμού (5,1 Ρίχτερ). Σε 164 σχολικά κτίρια βρέθηκαν μεγαλύτερες ή μικρότερες βλάβες και 29 κτίρια κρίθηκε ότι είχαν τέτοιες βλάβες που έπρεπε να εκκενωθούν.
Τέσσερα ολόκληρα χρόνια μετά τον σεισμό, το 7ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω παραμένει σε κατάσταση διάλυσης. Οπως τονίζει η Ομοσπονδία, τα παιδιά καλούνται καθημερινά να κάνουν μάθημα σε μισό σχολείο, με μισές τουαλέτες, χωρίς κυλικείο. Η εργολαβία που ξεκίνησε για την αποκατάσταση των δύο συγκροτημάτων σεισμόπληκτων Δημοτικών Σχολείων τον Νοέμβρη του 2021, έληξε τον Νοέμβρη του 2022 χωρίς να έχει προχωρήσει καθόλου το έργο.
Στη Ν. Φιλαδέλφεια, το 1ο ΕΠΑΛ έχει κριθεί ακατάλληλο μετά τους σεισμούς του 2019, χωρίς να έχει γίνει κάποια παρέμβαση έκτοτε. Το συγκρότημα στεγάζει τρία σχολεία (1ο και 2ο Ημερήσιο ΕΠΑΛ και Εσπερινό ΕΠΑΛ), ενώ πρόσφατα ο δήμος προχώρησε σε εργασίες αλλαγής χρήσης του χώρου. Στον χώρο του κλειστού γυμναστηρίου και στο προαύλιο γίνονται εργασίες για να στεγάσουν εργάτες και την αποθήκη της Τεχνικής Υπηρεσίας του δήμου.
Οπως έχουν τονίσει επανειλημμένα οι φορείς των γονιών και επιτάσσει η απελευθέρωση από τη λογική αντιμετώπισης των αναγκών ως κόστους, οι σχολικές υποδομές οφείλουν να αποτελούν το περιβάλλον εκείνο που θα εμπνεύσει, θα συνδέσει στο μυαλό των παιδιών τη θεωρητική με την πρακτική γνώση, θα φέρει τα παιδιά σε επαφή με τον πολιτισμό, τα αθλήματα, τη φύση. Τα παραπάνω τονίστηκαν από τους εκπροσώπους της Ομοσπονδίας. Τόνισε αναλυτικά η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής, Στ. Βαλαβάνη, κατά τη συνέντευξη Τύπου:
«Για εμάς το σύγχρονο σχολείο πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους απαραίτητους χώρους για τη διαδικασία της μάθησης. Και πρώτα πρώτα αίθουσες διδασκαλίας. Αυτές πρέπει να είναι ευάερες, ευήλιες και φωτεινές. Πρέπει να έχουν διαθέσιμο εμβαδόν 1,50 τ.μ. για κάθε παιδί, πράγμα που σημαίνει πως για 20άρια τμήματα πρέπει να έχουν εμβαδόν τουλάχιστον ίσο με 30 τ.μ. Πρέπει να έχουν φυσικό φωτισμό ίσο τουλάχιστον με το 10% του εμβαδού τους και φυσικό αερισμό μεγαλύτερο είτε ίσο με το 5% αυτού. Οι τάξεις πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμες και με τους κατάλληλους διαδρόμους και κλιμακοστάσια προσπέλασης έτσι ώστε να μη δημιουργείται συνωστισμός κατά την είσοδο και την έξοδο από αυτές. Θα πρέπει να έχουν εγκατάσταση για πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθώς επίσης προτζέκτορα προβολής και Η/Υ. Θα πρέπει να έχουν επαρκή τεχνητό φωτισμό για τις μέρες που έχει συννεφιά, να είναι καθαρές και βαμμένες με απαλά χρώματα που βοηθούν στη συγκέντρωση στο μάθημα. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει 1 τουαλέτα για κάθε 10 μαθητές, ο δε χώρος αυτών να είναι εσωτερικός, να μη χρειάζεται δηλαδή τα παιδιά να βγαίνουν στο προαύλιο για να τις επισκεφθούν.
Απαραίτητα πλέον είναι τα εργαστήρια φυσικών επιστημών, πληροφορικής και τεχνολογίας. Πρέπει και αυτά να πληρούν τις προδιαγραφές των αιθουσών διδασκαλίας αλλά και να είναι εφοδιασμένα με όλα τα απαραίτητα όργανα και πάγκους για τη διεξαγωγή των πειραμάτων από τους ίδιους τους μαθητές ανά ζεύγη και με την εποπτεία του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Σε κάθε σχολείο πρέπει να υπάρχει μια αίθουσα πρώτων βοηθειών, κατάλληλα εξοπλισμένη τόσο σε υλικά - φάρμακα - όργανα όσο και με προσωπικό. Τέλος, σημαντικό χώρο για κάθε μαθητή πρέπει να αποτελεί η δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου με διαθέσιμο χώρο διαβάσματος και προσωπικό.
Σε ένα σύγχρονο σχολείο, απαραίτητα πρέπει να υπάρχουν οι απαιτούμενοι χώροι για μαθητές με κινητικά προβλήματα. Στον βαθμό που το σχολείο αναπτύσσεται σε περισσότερους από έναν ορόφους, θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα προσπέλασης σε αυτούς, μέσω κατάλληλων διαστάσεων ανελκυστήρα, ή προστατευμένου εξωτερικού αναβατορίου. Σε κάθε όροφο θα πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον 1 αίθουσα διδασκαλίας με αυξημένες διαστάσεις θύρας, έτσι ώστε να διέρχεται με ασφάλεια το καροτσάκι. Τέλος, σε κάθε σχολείο θα υπάρχει κατάλληλα διαμορφωμένη τουαλέτα για ΑμεΑ με διαστάσεις τέτοιες που να διευκολύνουν τη μετάβαση του παιδιού σε αυτή και τη λειτουργία της.
Σε ένα σύγχρονο σχολείο, θα έχει ξεχωριστό ρόλο ο αύλειος χώρος του, μιας και η χώρα μας έχει ήλιο τον περισσότερο χρόνο του έτους. Θα έχει αρκετά καθίσματα - παγκάκια για να κάθεται όποιος θέλει, ειδικά διαμορφωμένους χώρους για σκίαση, χώρους συζητήσεων.
Σήμερα, με τα μέτρα για ένα σχολείο με διευρυμένο ωράριο, θα πρέπει να υπάρχουν όλες οι απαραίτητες υποδομές για τη σίτιση των παιδιών μέσα σε αυτό. Να υπάρχει τραπεζαρία με ικανό αριθμό τραπεζοκαθισμάτων για όλα τα παιδιά. Αυτό φυσικά προϋποθέτει και την ύπαρξη του κατάλληλου προσωπικού (τραπεζοκόμοι κ.λπ.).
Βασικό επίσης στοιχείο του σχολείου είναι το κλειστό γυμναστήριο. Εκεί θα μπορούν να γίνονται τόσο το μάθημα της γυμναστικής, όσο και οι προπονήσεις - αγώνες των ομάδων του σχολείου. Το κλειστό γυμναστήριο θα έχει μικρό αριθμό κερκίδων, καθώς και αποδυτήρια.
Το σύγχρονο σχολείο πρέπει να περιλαμβάνει και όλες τις απαιτούμενες υποδομές για την κάλυψη των πολιτιστικών δραστηριοτήτων των μαθητών του. Απαραίτητο στοιχείο του επομένως θα είναι η αίθουσα εκδηλώσεων - αμφιθέατρο, με ειδικά διαμορφωμένη κλίση και καθίσματα, με καμαρίνια και τον απαιτούμενο ηλεκτρικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό, αλλά και αίθουσες κατάλληλα διαμορφωμένες για τη διδασκαλία μουσικών οργάνων.
Το βασικό και κύριο είναι ότι για όλα τα παραπάνω πρέπει να υπάρχει γενναία χρηματοδότηση και πολιτική με κεντρικό σχέδιο που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες για σύγχρονη σχολική στέγη. Εμείς, ως γονείς, με τη μαζικοποίηση των Συλλόγων Γονέων, των Ενώσεων, των Ομοσπονδιών, με την κοινή δράση με μαθητές και εκπαιδευτικούς διεκδικούμε τα παραπάνω».