ΓΕΡΜΑΝΙΑ - «ΛΟΥΚΕΤΑ» ΣΤΗ «VOLKSWAGEN»: Στις «πλάτες» των εργαζομένων η «νέα εποχή» της ηλεκτροκίνησης
ΚΥΒΕΡΝΟΕΠΙΘΕΣΕΙΣ: Η όξυνση των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών πυροδοτεί αύξηση των επιθέσεων στον κυβερνοχώρο
ΕΡΕΥΝΑ - ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΙΝΕ - ΓΣΕΕ: Η «πράσινη μετάβαση» - απολιγνιτοποίηση οδήγησε σε μεγαλύτερη φτωχοποίηση τη Δυτική Μακεδονία
ΘΕΡΙΖΕΙ Η ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΤΟ ΛΑΪΚΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ: Νέες περικοπές σκέφτονται 6 στα 10 νοικοκυριά για να τα βγάλουν πέρα
Συνολικά «περισσεύουν» 130.000 εργαζόμενοι στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, αναφέρει πρόσφατη μελέτη της Deutsche Bank
Για να γίνει πιο ξεκάθαρη η εικόνα, η VW δεν «καταρρέει» ούτε έχει «μπει μέσα». Ο όμιλος της VW, ο οποίος περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την «Audi», τη SEAT, τη «Skoda», τη «Lamborghini», την «Bentley», την «Bugatti» και τη «Scania», είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, με 136 εργοστάσια και πάνω από 600.000 εργαζόμενους, εκ των οποίων σχεδόν 300.000 εντός Γερμανίας. Κατασκευάζει πάνω από 26.600 οχήματα ημερησίως.
Το 2023 ο όμιλος ανέφερε καθαρά κέρδη 17,9 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση κατά 2,1 δισ. από το 2022. «Κινδυνεύει» όμως σοβαρά να χάσει το «τρένο» της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και μαζί «τη θέση της στον διεθνή ανταγωνισμό», υπό την πίεση της Κίνας, του μεγαλύτερου ανταγωνιστή της.
Για τα μερίδια στην αγορά, τις πωλήσεις, τις επενδύσεις, τα κέρδη και τα υπερκέρδη των καπιταλιστών, οι εργαζόμενοι της VW καλούνται να θυσιαστούν ξανά και ξανά εδώ και περίπου μια δεκαετία. Πάνω στις πλάτες τους «χτίστηκαν» η προετοιμασία της VW για να μπει «ανταγωνιστικά» στην «εποχή της ηλεκτροκίνησης», τα νέα εργοστάσια στην Κίνα και αλλού, η επέκταση της παραγωγής, η εξαγορά μετοχών σε άλλους ομίλους της αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Πρέπει να κερδίζουμε περισσότερα χρήματα από τα αυτοκίνητά μας για να μπορέσουμε να επενδύσουμε στο μέλλον (...) Οι ανταγωνιστές μας σε ΗΠΑ και Κίνα έχουν "γκαζώσει" πολύ και πρέπει να καταβάλουμε απίστευτη προσπάθεια για να πιάσουμε τον ρυθμό»...
Ηταν Μάρτης του 2019, όταν ο τότε επικεφαλής της VW, Χέρμπερτ Ντις, ανακοίνωνε σε πανηγυρικό σχεδόν κλίμα την είσοδο σε μια «νέα εποχή», με σταδιακή κατάργηση επιπλέον 5.000 - 7.000 θέσεων εργασίας έως το 2023 εξαιτίας της αυτοματοποίησης ορισμένων εργασιών, αλλά και των επενδύσεων που σχεδίαζε ο όμιλος σε ηλεκτροκίνηση, ψηφιοποίηση, αυτόματη οδήγηση.
Ηταν το δεύτερο «πρόγραμμα λιτότητας» που εφάρμοζε η VW από το 2016 - με τη σύμφωνη γνώμη του επιχειρησιακού «σωματείου» - προβλέποντας την κατάργηση 30.000 θέσεων εργασίας παγκοσμίως, από τις οποίες οι 23.000 στη Γερμανία.
Η κατάργηση των θέσεων ξεκίνησε τότε μέσω της «μερικής συνταξιοδότησης» εργαζομένων που απέχουν τουλάχιστον τρία χρόνια έως τη συνταξιοδότηση και οδηγεί σε μείωση της τελικής σύνταξής τους. Η επιχείρηση υπολόγιζε πως μέχρι το 2023 στη «μερική συνταξιοδότηση» θα μπορούν να ενταχθούν 11.000 υπάλληλοι.
Οπως ομολογούσε τότε η διοίκηση της VW, με τις περικοπές, την αυτοματοποίηση ορισμένων εργασιών και τον περιορισμό των μοντέλων VW, τα κέρδη της θα αυξάνονταν κατά 5,9 δισ. ευρώ ετησίως. Επιπλέον η παραγωγικότητα στα εργοστάσια θα αυξανόταν κατά 5% τον χρόνο και έτσι θα πετύχαινε «αύξηση κερδών και περιθωρίου κέρδους».
Δεν ήταν, όμως, μόνο η VW. Μέσα στο 2019, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η μια πίσω από την άλλη, ανακοίνωναν χιλιάδες απολύσεις η καθεμιά, προκειμένου να μειώσουν το λεγόμενο εργασιακό «κόστος» και να επενδύσουν στην ηλεκτροκίνηση. Παράλληλα, ζητούσαν και έπαιρναν μέτρα στήριξης από την τότε κυβέρνηση του μεγάλου συνασπισμού Χριστιανοδημοκρατών/Χριστιανοκοινωνιστών (CDU/CSU) - Σοσιαλδημοκρατών (SPD), ενώ ορισμένες επένδυαν σε άλλες χώρες, σε πιο συμφέρουσες αγορές (π.χ. Κίνα).
Ενδεικτικά, ο όμιλος «Daimler» («Mercedes Benz» κ.ά.) ανακοίνωσε τότε σταδιακή κατάργηση τουλάχιστον 10.000 θέσεων εργασίας παγκοσμίως, αντίστοιχα η «Audi» κατάργηση 9.500 θέσεων εργασίας και δημιουργία 2.000 νέων, στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης και των ψηφιακών εφαρμογών. Η «Opel» περικοπή έως και 4.100 θέσεων μέχρι το 2025. Αλλες 5.000 θέσεις στη Γερμανία ανακοίνωσε πως θα καταργήσει η αμερικανική «Ford».
Την ίδια στιγμή που στη Γερμανία προχωρούσε σε χιλιάδες απολύσεις, η VW επένδυε σε πιο κερδοφόρες αλλά και πιο ανταγωνιστικές αγορές, όπως η περιοχή Ασίας - Ειρηνικού.
Τον Ιούνη του 2020 ανακοίνωσε επενδύσεις 2 δισ. ευρώ στην επέκταση της ηλεκτροκίνησης στην Κίνα και συγκεκριμένα στην κοινοπραξία «JAC Volkswagen» και στην αγορά μετοχών από την κινεζική εταιρεία παραγωγής μπαταριών «Gotion» («Guoxuan»).
Τότε η VW έγινε ο πρώτος διεθνής κατασκευαστής αυτοκινήτων που επένδυσε απευθείας σε κινεζικό προμηθευτή μπαταριών.
Η Κίνα «προσφέρει στη "Volkswagen" νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες ανοίγοντας την αγορά της», καθώς αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, δήλωνε τότε ο διευθύνων σύμβουλος της «VW China», παρουσιάζοντας σχέδια της εταιρείας να πουλήσει εκεί 1,5 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2025.
«Ζωτικής σημασίας» για να διατηρηθεί ο όμιλος στην κορυφή του παγκόσμιου ανταγωνισμού είναι η επιτυχία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της VW στην αγορά της Κίνας, όπου λειτουργούν 39 εργοστάσια της γερμανικής επιχείρησης υπό το σύνθημα «In China for China» (Στην Κίνα, για την Κίνα).
Εκτοτε ο παγκόσμιος ανταγωνισμός οξύνθηκε, ιδιαίτερα μετά την πανδημία του κορονοϊού, ενώ η γεωπολιτική σύγκρουση με τη Ρωσία στην Ουκρανία οδήγησε σε αύξηση των τιμών της Ενέργειας στην Ευρώπη.
Ο T. Σέφερ, διευθύνων σύμβουλος της VW, δήλωσε πρόσφατα ότι ο όμιλος δεν είχε αρκετά έσοδα από τις πωλήσεις αυτοκινήτων, ενώ το κόστος Ενέργειας, υλικών και εργατικών δαπανών αυξήθηκε. Τα γερμανικά εργοστάσια δεν είναι αρκετά παραγωγικά και είναι πιο ακριβά σε σύγκριση με τους στόχους της VW και το κόστος των ανταγωνιστών, πρόσθεσε.
Στην Κίνα, την άλλοτε «μηχανή ανάπτυξης», τα κέρδη της VW μετά από φόρους μειώθηκαν το γ' τρίμηνο κατά 64% φτάνοντας στα 1,58 δισ. ευρώ.
Στην Ευρώπη η αγορά αυτοκινήτου έχει συρρικνωθεί από το 2020 κατά 2 εκατ. οχήματα, 500.000 εκ των οποίων ανήκουν στην VW. «Απλά δεν υπάρχει πια η αγορά», είπε ο Σέφερ.
Στο μεταξύ, παρότι έχουν υποχωρήσει οι τιμές στα μέταλλα για την κατασκευή μπαταριών, παρά τη μείωση του «εργατικού και λειτουργικού κόστους», παρά την εξέλιξη της τεχνολογίας που αυξάνει την παραγωγικότητα, «η μέση τιμή για ένα ηλεκτροκίνητο όχημα στην Ευρώπη έχει αυξηθεί από το 2021 κατά 1/3, ενώ στην Κίνα έχει μειωθεί κατά το ήμισυ», σύμφωνα με το Automotive News Europe.
Σε μια κίνηση να αναχαιτιστούν οι κινεζικές πωλήσεις, η Κομισιόν υιοθέτησε επιπρόσθετους δασμούς, σύνολο 35%, στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, παρά την καταψήφιση από τη Γερμανία - και άλλες κυβερνήσεις - που φοβάται «αντίποινα» από την Κίνα.
Το μερίδιο αγοράς των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκε από 2% το 2020 στο 14% το β' τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με την Κομισιόν.
Παράλληλα με τις χιλιάδες «εθελούσιες» απολύσεις που βαφτίστηκαν προετοιμασία για τη «νέα εποχή», τα στελέχη της εταιρείας VW αλλά και σύσσωμη η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία προειδοποιούσαν για τους «ακόμη μεγαλύτερους κινδύνους» που έρχονταν, εξαιτίας της εξέλιξης της τεχνολογίας.
Ενα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρειάζεται κατά 30% λιγότερους εργαζόμενους για να κατασκευαστεί σε σχέση με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης. «Σε αυτό θα είναι δύσκολο να προσαρμοστούμε μόνο με πρόωρη μερική συνταξιοδότηση», δήλωνε το 2019 ο επικεφαλής της VW, Χ. Ντις, ενώ ο γερμανικός Τύπος κατακλυζόταν από ρεπορτάζ και μελέτες των ομίλων της αυτοκινητοβιομηχανίας για τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα καταργούνταν μέχρι το 2030.
Την περασμένη βδομάδα, μια ανάλυση της Deutsche Bank αποκάλυψε «πόσες θέσεις εργασίας στον σημαντικότερο κλάδο της Γερμανίας διακυβεύονται πραγματικά», προκειμένου να είναι εξασφαλισμένα τα προσδοκώμενα κέρδη στο περιβάλλον της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας.
Ο Ερ. Χέιμαν, ειδικός στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας της Deutsche Bank Research, επισημαίνει ότι η εγχώρια παραγωγή της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι επί του παρόντος «σχεδόν 23% κάτω από τα προηγούμενα υψηλά». Την ίδια στιγμή, «οι εταιρείες μείωσαν την απασχόληση μόνο κατά 8%». «Αυτό δείχνει μειωμένη παραγωγικότητα» καθώς και «πλεόνασμα των εργαζομένων στις αυτοκινητοβιομηχανίες και στους προμηθευτές τους».
Συγκεκριμένα, στο αποκορύφωμα της παραγωγής αυτοκινήτων στη Γερμανία το 2018 «απασχολούνταν περίπου 830.000 εργαζόμενοι», σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης της Αυτοκινητοβιομηχανίας. Με μείωση της παραγωγής κατά 23% «η απασχόληση θα έπρεπε να αντιστοιχεί σε περίπου 640.000 εργαζόμενους».
«Αυτήν τη στιγμή απασχολούνται περίπου 770.000 στην αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα πλεόνασμα 130.000 θέσεων εργασίας», αναφέρεται χαρακτηριστικά...
Στην εταιρεία VW βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη «σχέδιο εξυγίανσης» με ορίζοντα το 2026, όμως η διοίκηση τονίζει τώρα πως τα «ήπια μέτρα» δεν επαρκούν για την αύξηση των ετήσιων κερδών κατά 5 δισ. και ότι η κινεζική παραγωγή δεν μπορεί πλέον να αντιμετωπιστεί με τα «παλιά μέσα».
Τώρα ανακοίνωσε «λουκέτο» σε τουλάχιστον 3 από τα 10 εργοστάσιά της στη Γερμανία με πρώτο στη λίστα να «ακούγεται» το εργοστάσιο στο Οσναμπρικ. Δεν αποκλείεται να επηρεαστεί και η ιστορική μονάδα της VW στο Βόλφσμπουργκ, πόλη - σύμβολο του ομίλου, όπου βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων στον κόσμο.
Πέρα από τις 30.000 θέσεις εργασίας που θα χαθούν, σύμφωνα με διαρροές, η αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να μειώσει μόνιμα τους μισθούς όλων των εναπομεινάντων εργαζομένων κατά 10%, θα καταργηθούν μπόνους και πρόσθετες πληρωμές λόγω πολυετιών, θα «παγώσει» κάθε αύξηση για δύο χρόνια.
Απέναντι στα αντεργατικά σχέδια της VW και των άλλων μονοπωλιακών ομίλων, από τα τέλη Οκτώβρη έχουν ξεκινήσει μια σειρά από απεργιακές κινητοποιήσεις στον κλάδο του Μετάλλου, με τους εργαζόμενους να αγωνίζονται για νέες Συλλογικές Συμβάσεις με αυξήσεις μισθών.
«Καθιερωμένος και ταχέως αναπτυσσόμενος τομέας σύγκρουσης» το διαδίκτυο για τους Ευρωατλαντικούς, οι οποίοι αναπτύσσουν τα ίδια εργαλεία που «καταδικάζουν» όταν αυτά βρίσκονται στα χέρια των αντιπάλων τους
Τα παραπάνω περιστατικά προστίθενται σε σωρεία κυβερνοεπιθέσεων που έχουν πλήξει φορείς του Δημοσίου, αλλά και μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους σε κρίσιμους τομείς. Ενδεικτικά, κυβερνοεπιθέσεις είχαν δεχτεί τα ΕΛΤΑ και οι υπηρεσίες του Gov.gr και του Taxisnet το 2022, η ΕΤΑΔ και η Τράπεζα Θεμάτων του υπουργείου Παιδείας το 2023 και, πιο πρόσφατα, το Ελληνικό Κτηματολόγιο. Δεδομένα και πληροφορίες είχαν επίσης αποσπαστεί μέσω κυβερνοεπιθέσεων από τον ΟΤΕ τον Σεπτέμβρη του 2020, και από τον ΔΕΣΦΑ τον Αύγουστο του 2022.
Η ΕΕ και οι ΗΠΑ προωθούν σειρά μέτρων και Οδηγιών τα τελευταία χρόνια για τη «θωράκιση» απέναντι στις κυβερνοεπιθέσεις, καθώς αναγνωρίζουν ότι η όξυνση των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και η κλιμάκωση των πολέμων αυξάνουν τους κινδύνους και στον κυβερνοχώρο. Οι συνέπειες των επιθέσεων αυτών αφορούν όχι μόνο τη λειτουργία και την ασφάλεια επιχειρηματικών ομίλων και κρατικών δομών, αλλά και τους λαούς. Το ευρωατλαντικό μπλοκ αναγνωρίζει από τη μία τον κυβερνοχώρο ως «πεδίο στρατηγικού ανταγωνισμού», ενώ από την άλλη επιχειρεί να παραπλανήσει καλλιεργώντας την εικόνα κάποιων - γενικά και αόριστα - «σκιωδών» ομάδων από χάκερς, που άλλοτε από ατόφιο οικονομικό κίνητρο και άλλοτε ως όργανα αντίπαλων κυβερνήσεων (Ρωσίας, Κίνας, Ιράν, Βόρειας Κορέας) εξαπολύουν επιθέσεις σε επιχειρήσεις και οργανισμούς του ευρωατλαντικού μπλοκ, το οποίο απλά αναζητεί τρόπους να αμυνθεί.Κι αυτό την ώρα που και σ' αυτό το πεδίο «το ξύλο έχει δυο μεριές»: Οι Ευρωατλαντικοί και οι σύμμαχοί τους οργανώνουν και οι ίδιοι αντίστοιχες επιχειρήσεις, ενώ με πρόσχημα και την κυβερνοασφάλεια θωρακίζουν παραπέρα όλο το αντιδραστικό πλαίσιο του ηλεκτρονικού φακελώματος, της παρακολούθησης και της καταστολής με τελικό αποδέκτη τον «εχθρό λαό».
Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ετοιμάζει την κατάθεση νομοσχεδίου για την εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας NIS2 για την κυβερνοασφάλεια, καθώς η σχετική ανοιχτή διαβούλευση ολοκληρώθηκε στις 2 Νοέμβρη. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται σειρά μέτρων για την προστασία κρίσιμων υποδομών για περίπου 3.000 οργανισμούς του Δημοσίου αλλά και επιχειρήσεις.
Πρόκειται για μια Οδηγία που υποχρεώνει όλες τις επιχειρήσεις να «θωρακιστούν» κατά των κυβερνοεπιθέσεων, στους τομείς της Ενέργειας, των Μεταφορών, της Υγείας, υπηρεσιών cloud και data centers, τηλεπικοινωνιών, παραγωγής και διανομής τροφίμων, παραγωγής χημικών προϊόντων, φαρμακευτικών προϊόντων, διαχείρισης λυμάτων και αποβλήτων, εταιρειών ταχυμεταφορών. Μάλιστα η Οδηγία αφορά, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, τους παρόχους δημόσιων δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, παρόχους υπηρεσιών εμπιστοσύνης και μητρώα ονομάτων τομέα ανώτατου επιπέδου.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου που προωθεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ορίζεται η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας (ΕΑΚ) ως ενιαία αρμόδια αρχή και ως αρμόδια ομάδα απόκρισης, ενισχύεται ο εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός κυβερνοασφάλειας και καθορίζεται πλαίσιο για τη συντονισμένη γνωστοποίηση ευπαθειών. Μάλιστα, σε περιπτώσεις που τα μέτρα κυβερνοασφάλειας κρίνονται ελλιπή στους οργανισμούς αυτούς προβλέπονται πρόστιμα που φτάνουν έως 10 εκατ. ευρώ ή 2% του παγκόσμιου τζίρου των επιχειρήσεων.
Το νέο πλαίσιο έρχεται με φόντο τη διαρκή αύξηση των κυβερνοεπιθέσεων: Τον περασμένο Ιούλη η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σήμανε συναγερμό στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, καθώς τα stress tests ανέδειξαν κενά ασφαλείας, και κάλεσε τις τράπεζες να βελτιώσουν την ικανότητά τους να ανταποκρίνονται και να ανακάμπτουν από μια μεγάλη κυβερνοεπίθεση. Αντίστοιχους προβληματισμούς εξέφρασε και η Τράπεζα της Ελλάδας τον Οκτώβρη στην έκθεση χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, σημειώνοντας ότι οι κυβερνοεπιθέσεις έχουν αυξηθεί σημαντικά μετά την πανδημία.
Οπως έχει σημειώσει ο γενικός διευθυντής Επιτελικού Σχεδιασμού της ΕΑΚ, το 2023 το κόστος από τις κυβερνοεπιθέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο ανερχόταν σε 10 τρισ. δολάρια και οι εκτιμήσεις είναι ότι μέχρι το 2025 θα έχει διπλασιαστεί, αγγίζοντας τα 20 τρισ. δολάρια.
Το πρώτο τρίμηνο του 2024 παρατηρήθηκε αύξηση 28% των κυβερνοεπιθέσεων παγκοσμίως σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2023. Το 2023 παρατηρήθηκαν 60% περισσότερες κυβερνοεπιθέσεις phishing (ηλεκτρονικού «ψαρέματος») σε σχέση με το 2022, ενώ το 43% των δεδομένων που εκλάπησαν δεν κατέστη δυνατό να ανακτηθούν.
Στην Ελλάδα έχουν παρατηρηθεί 1.104 κυβερνοεπιθέσεις το α' τρίμηνο του 2024. Συγκριτικά με την περσινή χρονιά υπάρχει μια αύξηση 43% στον αριθμό των επιθέσεων.
Οπως σημειώνεται στο «policy paper» «Κυβερνοασφάλεια: Πώς θωρακίζουμε το ψηφιακό μέλλον της χώρας», του «Center for Cyber Resilience» του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών: «Με όρους εκτίμησης επικινδυνότητας, οι σημαντικότερες απειλές στον κυβερνοχώρο για την Ελλάδα σχετίζονται με τις οικονομικές απάτες, τη σεξουαλική εκμετάλλευση ανηλίκων, τα εξαρτώμενα από το διαδίκτυο εγκλήματα, τη διακίνηση ψευδών ειδήσεων και τις κυβερνοεπιθέσεις με τη χρήση κακόβουλου λογισμικού κατά κρίσιμων υποδομών, στρατηγικών δικτύων και κυβερνητικών υπηρεσιών». Παράλληλα τονίζεται ότι «ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει μια κρίσιμη τρωτότητα τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα άτομα (...) Το 82% των παραβιάσεων κατά των επιχειρήσεων αφορούσαν τον ανθρώπινο παράγοντα».
«Το νέο ευρωπαϊκό αμυντικό δόγμα, που εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον Μάρτιο του 2022, αναγνωρίζει τον κυβερνοχώρο ως τομέα του πολέμου», σημειώνεται σε έκθεση της Υποεπιτροπής Ασφάλειας και Αμυνας του Ευρωκοινοβουλίου με τίτλο «Ο ρόλος του κυβερνοχώρου στον ρωσικό πόλεμο κατά της Ουκρανίας: Ο αντίκτυπός του και οι συνέπειες για το μέλλον των ένοπλων συγκρούσεων».1
Και προσθέτει: «Η ΕΕ θεωρεί τον κυβερνοχώρο πεδίο στρατηγικού ανταγωνισμού, από τον οποίο απορρέουν κίνδυνοι που αφορούν την ασφάλεια και την άμυνα της ΕΕ. Οι κίνδυνοι αυτοί έχουν μια αυξητική τάση, λόγω των διαρκών γεωπολιτικών εντάσεων και της αυξανόμενης εξάρτησης από τις ψηφιακές τεχνολογίες (...) Ο κυβερνοχώρος είναι πλέον ένας καθιερωμένος και ταχέως αναπτυσσόμενος τομέας σύγκρουσης».
Με βάση τη μελέτη επιπτώσεων των κυβερνοεπιθέσεων στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο που διεξάγεται στην Ουκρανία, η έκθεση της ΕΕ σημειώνει πως ο αντίκτυπός τους «εγείρει ανησυχίες σχετικά με τη ζημιά και τις επιπτώσεις που προκαλούνται στον άμαχο πληθυσμό, καθώς και την προστασία των αμάχων και των πολιτικών υποδομών».
Οι κυβερνοεπιθέσεις, συνεχίζει η έκθεση, «διεξάγονται επίσης κατά στόχων πέραν των εδαφικών συνόρων των δύο εμπόλεμων χωρών, γεγονός που επιτείνεται από τη διασυνδεσιμότητα που ενυπάρχει στον κυβερνοχώρο. Η διάχυση των κυβερνοεπιθέσεων, σε συνδυασμό με το ευρύ φάσμα των επιτιθέμενων, σημαίνει ότι μπορεί να επηρεαστεί σχεδόν οποιαδήποτε χώρα, εταιρεία ή οργανισμός. Οι κρίσιμες υποδομές αποτελούν τακτικό στόχο σε αυτόν τον πόλεμο.
(...) Οι κυβερνοεπιθέσεις, οι επιχειρήσεις πληροφοριών και οι φυσικές επιθέσεις είναι άρρηκτα συνδεδεμένες στον σημερινό και μελλοντικό πόλεμο. Αυτή η σύνδεση είναι το κλειδί για την κατανόηση των συντονισμένων επιθέσεων στην Ουκρανία, των επιπτώσεών τους σε διάφορους τομείς κρίσιμων υποδομών και των επιχειρήσεων κυβερνοεπιρροής που στοχεύουν σε ποικίλα ακροατήρια, συμπεριλαμβανομένων και χωρών πέραν των εμπόλεμων».
Καθώς ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελεί κομβικό κρίκο στις κυβερνοεπιθέσεις, η χρήση των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης που αναπαριστούν ανθρώπους προβληματίζει σε μεγάλο βαθμό.
Περιγράφοντας ένα τυπικό παράδειγμα σε συνέδριο, ο Χρήστος Ξενάκης, επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, ανέφερε: «Πριν από μερικές εβδομάδες, στον υπολογιστή του διευθύνοντος συμβούλου ελληνικής εταιρείας ήρθε πρόσκληση σε τηλεδιάσκεψη από μέτοχο του διεθνούς ομίλου στον οποίο ανήκει η εταιρεία. Ο Ελληνας CEO απάντησε και είδε τον μέτοχο του πολυεθνικού ομίλου να του ζητάει ένα ποσό ύψους αρκετών χιλιάδων ευρώ για να διεκπεραιώσει μια συναλλαγή.
Ομως η σύνδεση ήταν κακή, γεγονός που ο μέτοχος ισχυρίστηκε ότι οφειλόταν στο γεγονός ότι βρισκόταν στη Μύκονο με το σκάφος του, όπως είχε κάνει πολλές φορές στο παρελθόν. Η κακή σύνδεση και το αίτημα για άμεση μεταφορά χρημάτων έβαλαν τον Ελληνα CEO σε υποψίες. Οπως διαπίστωσε, στην άλλη πλευρά της σύνδεσης βρισκόταν ομοίωμα του μετόχου, με απόλυτη ομοιότητα στην εικόνα και στη φωνή, κατασκευασμένο με εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης».
Η παραπάνω τακτική αναφέρεται, ακριβώς η ίδια, σε ενημερωτικό δελτίο που συντάχθηκε από την Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας (NSA), το Ομοσπονδιακό Γραφείο Ερευνών (FBI) και την Υπηρεσία Κυβερνοασφάλειας και Υποδομών (CISA) των ΗΠΑ με αντικείμενο τις απειλές των deepfakes για οργανισμούς.2
Η παγκόσμια διάδοση της τεχνολογίας deepfake ορίζεται ως «κορυφαίος κίνδυνος» για το 2023. Μάλιστα, σε ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε από την αμερικανική κυβέρνηση προς δημοσιογράφους, τον περασμένο Σεπτέμβρη, αξιωματούχοι των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών προειδοποίησαν ότι η ικανότητα των αντιπάλων να διαδίδουν «περιεχόμενο παραγόμενο από τεχνητή νοημοσύνη» χωρίς να ανιχνεύονται αποτελεί «επιταχυντή κακόβουλης επιρροής» από χώρες όπως η Ρωσία, η Κίνα και το Ιράν.3
Το ενημερωτικό δελτίο των αμερικανικών υπηρεσιών πληροφοριών επικεντρώνει στα deepfakes, τονίζοντας ότι αποτελούν «μια αυξανόμενη πρόκληση» και ότι «εκτός από τις προφανείς επιπτώσεις για την παραπληροφόρηση και την προπαγάνδα σε περιόδους συγκρούσεων, οι προκλήσεις εθνικής ασφάλειας που σχετίζονται με τα deepfakes εκδηλώνονται ως απειλές για την κυβέρνηση των ΗΠΑ, (...) τα Εθνικά Συστήματα Ασφαλείας του υπουργείου Αμυνας, της Αμυντικής Βιομηχανικής Βάσης και των ιδιοκτητών και διαχειριστών εθνικών υποδομών ζωτικής σημασίας.
Η δημόσια ανησυχία γύρω από τα συνθετικά μέσα ενημέρωσης περιλαμβάνει τη χρήση τους σε επιχειρήσεις παραπληροφόρησης, που αποσκοπούν στην επιρροή του κοινού και στη διάδοση ψευδών πληροφοριών σχετικά με πολιτικά, κοινωνικά, στρατιωτικά ή οικονομικά ζητήματα, για την πρόκληση σύγχυσης, αναταραχής και αβεβαιότητας. Ωστόσο, οι απειλές συνθετικών μέσων που αντιμετωπίζουν συχνότερα οι οργανισμοί περιλαμβάνουν δραστηριότητες που μπορούν να υπονομεύσουν το εμπορικό σήμα, την οικονομική θέση, την ασφάλεια ή την ακεραιότητα του ίδιου του οργανισμού».
Την ίδια στιγμή που οι μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ εκφράζουν δήθεν την ανησυχία τους για την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και των deepfakes από τους αντιπάλους τους, το αμερικανικό Πεντάγωνο βρίσκεται - ακόμα και δημοσίως και στα λόγια - σε αναζήτηση των ίδιων εργαλείων, προσαρμοσμένων στους σκοπούς του.
Οπως αποκαλύπτεται σε έγγραφο που έφερε στη δημοσιότητα το «The Intercept» πριν έναν μήνα, η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων του αμερικανικού στρατού αναζητεί εταιρείες που θα βοηθήσουν στη δημιουργία ψεύτικων χρηστών του διαδικτύου, μέσω deepfakes τόσο πειστικών που ούτε οι άνθρωποι ούτε οι υπολογιστές θα είναι σε θέση να εντοπίσουν ότι είναι ψεύτικοι.4
Το σχέδιο, που αναφέρεται σε μια νέα «λίστα επιθυμιών» 76 σελίδων από την Κοινή Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ, περιγράφει τις προηγμένες τεχνολογίες που επιθυμούνται για τις μυστικές στρατιωτικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ.
«Οι Δυνάμεις Ειδικών Επιχειρήσεων ενδιαφέρονται για τεχνολογίες που μπορούν να δημιουργήσουν πειστικές διαδικτυακές περσόνες για χρήση σε πλατφόρμες - ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης και άλλο διαδικτυακό περιεχόμενο», αναφέρεται στο έγγραφο. Οι «περσόνες» θα πρέπει να είναι αναγνωρίσιμες ως άνθρωποι, και οι τεχνολογίες θα πρέπει να διαμορφώνουν «πολλαπλές εκφράσεις» και «φωτογραφίες ποιότητας κυβερνητικής ταυτότητας». Εκτός από εικόνες, το έγγραφο σημειώνει ότι η επιζητούμενη «λύση» θα πρέπει να δημιουργεί «βίντεο προσώπου και φόντου και επίπεδα ήχου» και να είναι σε θέση να παράγει «βίντεο selfie» από τις περσόνες.
Η λίστα σημειώνει ότι οι ειδικές δυνάμεις των ΗΠΑ «θα χρησιμοποιήσουν αυτήν τη δυνατότητα για να συλλέξουν πληροφορίες από δημόσια διαδικτυακά φόρουμ», χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις για το πώς θα χρησιμοποιηθούν αυτοί οι τεχνητοί χρήστες του διαδικτύου.
Το αμερικανικό Πεντάγωνο έχει ήδη «πιαστεί» να κατασκευάζει ψεύτικους χρήστες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, για την προώθηση των συμφερόντων του, τα τελευταία χρόνια. Το 2022, το Facebook και το Twitter αναγκάστηκαν να «κατεβάσουν» ένα δίκτυο προπαγάνδας που χρησιμοποιούσε ψεύτικους λογαριασμούς τους οποίους διαχειριζόταν η Κεντρική Διοίκηση των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων με φωτογραφίες προφίλ που δημιουργήθηκαν με μεθόδους παρόμοιες με αυτές που περιγράφονται στο παραπάνω έγγραφο.
Ερευνα του «Reuters» τον περασμένο Ιούνη αποκάλυψε μια εκστρατεία της Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων των ΗΠΑ που δημιούργησε ψεύτικους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με στόχο την υπονόμευση της εμπιστοσύνης στο εμβόλιο COVID της Κίνας.5
Ακόμα, το 2023 η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ εξέφρασε ενδιαφέρον για τη χρήση βίντεο deepfakes για «επιχειρήσεις επιρροής, ψηφιακή παραπλάνηση, διακοπή της επικοινωνίας και εκστρατείες παραπληροφόρησης».6
Καμία αίσθηση, φυσικά, δεν προκαλεί το γεγονός ότι οι Ευρωατλαντικοί αξιοποιούν ακριβώς τα ίδια εργαλεία που παράλληλα «καταδικάζουν», όταν αυτά βρίσκονται στα χέρια των γεωπολιτικών τους αντιπάλων. Αλλωστε, έχουν μακρά καταγεγραμμένη ιστορία τόσο στην εξαπόλυση κυβερνοεπιθέσεων που παρέλυσαν στρατηγικούς τομείς των αντιπάλων τους, όσο και στη χρήση νέων τεχνολογιών για εκστρατείες παραπληροφόρησης. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του «υπερόπλου» που συνιστούσε ο ιός «Stuxnet», ο οποίος αναπτύχθηκε από τις μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ και του Ισραήλ και «γονάτισε» το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν το 2010. Αντίστοιχα, η ΕΕ παρουσιάζει μεν την Ουκρανία και τους Ευρωατλαντικούς συμμάχους της ως στόχους των επιθέσεων των Ρώσων χάκερς, αλλά ταυτόχρονα ο ίδιος πόλεμος εξαπολύεται από τους Ευρωατλαντικούς και σε κρίσιμες υποδομές της Ρωσίας, με επιθέσεις μεταξύ άλλων στον τραπεζικό τομέα της, σε ρωσικούς παρόχους διαδικτύου, διαδικτυακούς πόρους περιφερειακών και δημοτικών διοικήσεων, ρωσικά αεροδρόμια, διάφορους κρατικούς φορείς και ιδιωτικές εταιρείες.
Οσον αφορά τις εκστρατείες παραπληροφόρησης στις οποίες οι Ευρωατλαντικοί και οι σύμμαχοί τους αξιοποιούν τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης, εδώ και πάνω από έναν χρόνο ο κόσμος έχει γίνει μάρτυρας μιας γιγάντιας εκστρατείας του προπαγανδιστικού μηχανισμού του κράτους - δολοφόνου Ισραήλ και των συμμάχων του, με στόχο να ξεπλυθεί η γενοκτονία σε βάρος του Παλαιστινιακού λαού.
Παραπομπές:
1. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2023/702594/EXPO_BRI(2023)702594_EN.pdf
2. https://media.defense.gov/2023/Sep/12/2003298925/-1/-1/0/CSI-DEEPFAKE-THREATS.PDF
3. https://cyberscoop.com/foreign-ai-use-isnt-fooling-masses/
4. https://www.documentcloud.org/documents/25224425-jsoc-stylegan-personas
5. https://www.reuters.com/investigates/special-report/usa-covid-propaganda/
Με βάση τα στοιχεία της Eurostat που αξιοποιεί η έρευνα, η βιομηχανική παραγωγή στη Δυτική Μακεδονία το 2014 αντιστοιχούσε στο 8% της επικράτειας, ενώ το 2021 αντιστοιχούσε σε κάτι παραπάνω από 4%. «Η σημαντική πτώση του 2021 είναι αποτέλεσμα της ενεργειακής μετάβασης...» σύμφωνα με τη μελέτη, ενώ αντίθετα «...ο κλάδος της γεωργίας και κτηνοτροφίας αυξάνεται σημαντικά σε σχέση με την επικράτεια, φτάνοντας το 2021 περίπου στο 5% της επικράτειας, από 3% το 2010. Παρατηρείται δηλαδή μια αποαναπτυξιακή διεργασία, καθώς περιορίζεται ο κλάδος της βιομηχανίας και ενισχύεται ο αγροτικός τομέας».
Οσον αφορά τους ανέργους, το ποσοστό των πτυχιούχων, που παραμένουν άνεργοι πάνω από έναν χρόνο, όχι μόνο δεν υποχωρεί, αλλά αντίθετα με τη τάση στην υπόλοιπη επικράτεια για το 2023 παρουσιάζει αύξηση συγκριτικά με το 2018, «από 69% σε 71%». Ουσιαστικά, πάνω από 7 στους 10 ανέργους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Δυτική Μακεδονία παραμένουν χωρίς εργασία για περισσότερο από έναν χρόνο και χωρίς να υπάρχει προοπτική βελτίωσης της περίφημης «απασχολησιμότητας», για την οποία «πασχίζει» η κυβέρνηση με τα διάφορα προγράμματα κατάρτισης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την απασχόληση.
Ακόμη πιο αισθητή η ανεργία παρουσιάζεται στις γυναίκες τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, «με τον αριθμό των άνεργων γυναικών να έχει διπλασιαστεί το 2021 σε σχέση με το 2010 (!)», σύμφωνα πάντα με την έρευνα.
Χειρότερη είναι η κατάσταση και σε όσους εργάζονται, καθώς με βάση τη μελέτη του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ, «το ωρομίσθιο στη Δυτική Μακεδονία έχει υποστεί τη μεγαλύτερη μείωση σε σχέση με το 2010. Συγκεκριμένα, το 2021 η Δυτική Μακεδονία κατέγραφε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία απόκλιση του ωρομισθίου από το επίπεδο του 2010 (-32%), σε σύγκριση με τις υπόλοιπες περιφέρειες. (...) Μεταξύ του 2010 και του 2021 σημαντική (...) ήταν η συρρίκνωση των ωρομισθίων στους κλάδους "Διαχείριση ακίνητης περιουσίας" και "Επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές υπηρεσίες", ενώ πολύ μεγάλη ήταν η πτώση στη βιομηχανία».
Οπως σημειώνεται στα συμπεράσματα της έρευνας, «η στρεβλότητα αυτή... (σ.σ. εννοεί την αντίθεση με την υπόλοιπη επικράτεια) και ο αποαναπτυξιακός χαρακτήρας αυτής της κατάστασης ενισχύονται από την ενεργειακή μετάβαση. Αν δεν υπάρξει υποκατάσταση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη με άλλες πιο πράσινες μορφές, η παραγωγή της Δυτικής Μακεδονίας θα περιοριστεί δραματικά (...) Συνεπώς, αποτελεί κομβικό άξονα στρατηγικής να θεσπιστούν οι απαραίτητες πολιτικές που μπορούν να ωθήσουν τη συμμετοχή στο εργατικό δυναμικό και το ποσοστό απασχόλησης κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ». Το απίθανο εδώ είναι πως τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγουν οι επιστημονικοί συνεργάτες του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ είναι ουσιαστικά «να πάρουμε ξανά τον δρόμο που μας έφερε ως εδώ»...
Αυτό που σημειώνεται ως «στρεβλότητα» από τη μελέτη είναι στην πραγματικότητα η «κανονικότητα» της άναρχης παραγωγής του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης για το κέρδος των επιχειρηματικών ομίλων, της στρατηγικής της ΕΕ για την «πράσινη» μετάβαση, της ενεργειακής πολιτικής όλων των κυβερνήσεων που έκλεισαν και κλείνουν ΑΗΣ και Ορυχεία, εκτινάσσοντας μεταξύ άλλων τις τιμές του ρεύματος και της θέρμανσης για να αυγατίζουν τα κέρδη τους η ΔΕΗ ΑΕ και άλλα «πράσινα» αρπακτικά.
Η πραγματική «στρεβλότητα» είναι ότι οι μεγάλες δυνατότητες που έχει σήμερα η επιστήμη και η τεχνολογία για ενεργειακό κεντρικό σχεδιασμό, που θα βάζει σε κίνηση όλες τις μορφές Ενέργειας αξιοποιώντας όλους τους εργαζόμενους και εξασφαλίζοντας φθηνή και απρόσκοπτη ηλεκτρική Ενέργεια και θέρμανση, θυσιάζονται σήμερα στον βωμό του καπιταλιστικού κέρδους.
Και η κυβέρνηση κοροϊδεύει με τα μέτρα - καπαμά και ...παρακαλά τους επιχειρηματίες να μειώσουν το κέρδος τους για να πέσουν οι τιμές
Eurokinissi |
Σύμφωνα με μηνιαία έρευνα του ΙΟΒΕ, τον Οκτώβρη προκύπτει ενίσχυση του ποσοστού των νοικοκυριών που «μόλις τα βγάζει πέρα» στο 66%, από 63% τον προηγούμενο μήνα. Στο 7% βρίσκεται το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους, ενώ οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν 19% του συνόλου, το δε ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διατηρήθηκε κοντά στο 10%, όσο δηλαδή και τον προηγούμενο μήνα.
Επιπλέον, το 65% των νοικοκυριών «βλέπει» άνοδο των τιμών το επόμενο διάστημα, ενώ το 65,9% έκρινε ότι η οικονομική κατάστασή του τον Οκτώβρη μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα. Ετσι, τα νοικοκυριά ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε περικοπές δαπανών. Σύμφωνα με την έρευνα, το 58% (από 56%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 4% αναμένει το αντίθετο.
Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση κάνει πως δεν καταλαβαίνει τι περνάει ο κόσμος που βλέπει το εισόδημά του να εξαϋλώνεται και συνεχίζει να εμπαίζει. «Δεν θα σταματήσουμε ποτέ την προσπάθεια για αποκλιμάκωση των τιμών», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, λες και δεν βλέπει τα στοιχεία που δείχνουν ότι παρά τα όσα μέτρα για την - υποτίθεται - καταπολέμηση της ακρίβειας, όχι μόνο δεν έχει γίνει τίποτα αλλά αντίθετα οι ανατιμήσεις συνεχίζονται και οι επιχειρηματίες των σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να θησαυρίζουν.
Μάλιστα, ο υπουργός με «παρακάλια» λέει στους επιχειρηματίες ότι «πρέπει όλοι να συνεχίσουν την προσπάθεια μείωσης των τιμών με μείωση του μεικτού περιθωρίου κέρδους σε όφελος των καταναλωτών» και ότι «οι μειώσεις πρέπει να επεκταθούν σε κωδικούς και σε χρονική διάρκεια και να είναι αναλογικές σε όλους τους εμπλεκόμενους παράγοντες της αγοράς». Σα να λέμε «παρακαλάει» για μια άλλη λειτουργία της καπιταλιστικής αγοράς από αυτή που βρίσκεται στο DNA του σάπιου συστήματος, την ίδια ώρα μάλιστα που η κυβέρνηση όχι μόνο δεν παίρνει ούτε μισό μέτρο που να ανακουφίζει τον λαό θίγοντας έστω και μια τρίχα από την κερδοφορία τους, αλλά συνεχίζει να την ενισχύει με όλους τους τρόπους φορτώνοντας τα βάρη στον λαό.
Εξ ου και πέρα από το μέγεθος της κοροϊδίας της κυβέρνησης, η πραγματικότητα δείχνει ότι οι τιμές των βασικών καταναλωτικών προϊόντων που αγοράζει ένα λαϊκό νοικοκυριό, παραμένουν στα ύψη. Τα τρόφιμα, μάλιστα, καταγράφουν οριακή αύξηση των τιμών στο σύνολό τους ως κατηγορία κατά 0,7% στο εννεάμηνο του 2024, σε σύγκριση ακόμα και με το εννεάμηνο του 2023 που... απογειώθηκαν. Αντίστοιχα, οι άλλες δύο υπερκατηγορίες βασικών αγαθών, δηλαδή τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και περιποίησης και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού, καταγράφουν μείωση τιμής κατά 3,6% και κατά 2%, ενώ είχαν αυξηθεί σε ποσοστό πάνω από 30 και 35%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία: Τα λαχανικά συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά κατά 5,9% (άνοδος 16,7% το 2023), τα πουλερικά με 7,2% (άνοδος 14,8% το 2023), το κρέας κατά 7,4% (άνοδος 16,9% το 2023), τα ψάρια με 2,6% (άνοδος 3% το 2023), οι σαλάτες με 3,4% (άνοδος 17,7% το 2023), τα λοιπά ζυγιζόμενα τρόφιμα κατά 5% (άνοδος 17,8% το 2023). Από την άλλη πλευρά, τα γαλακτοκομικά που παρουσίασαν άνοδο 8,1% το 2023, στο εννεάμηνο του 2024 καταγράφουν μείωση τιμής κατά 3,6%.
Αντί λοιπόν να πάρει υπόψη της η κυβέρνηση τις πραγματικές ανάγκες των νοικοκυριών, όπως εκφράζονται στη δέσμη μέτρων που έχει προτείνει το ΚΚΕ, περί άλλα τυρβάζει. Θυμίζουμε ότι το ΚΚΕ κατ' επανάληψη έχει ζητήσει: «Κατάργηση του ΦΠΑ στα είδη πλατιάς κατανάλωσης, κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σε Ενέργεια και καύσιμα, αύξηση του αφορολόγητου στις 12.000 ευρώ, προσαυξημένα κατά 3.000 ανά παιδί, αναπροσαρμογή προς τα πάνω των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ», και το «κόστος» να το πληρώσουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι.
Την ίδια ώρα, περαιτέρω ανοδικά συνεχίζουν να κινούνται ως προς τη συμμετοχή τους στη συνολική αξία των ταχυκίνητων (κυρίως τρόφιμα) καταναλωτικών αγαθών τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, φτάνοντας στο εννεάμηνο σε ποσοστό 26,7% και με αύξηση κατά 5,2% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2023. Το αντίστοιχο ποσοστό στο εννεάμηνο του 2023 ήταν 26,2% (26,3% στο σύνολο του 2023) και 25,8% στο σύνολο του 2022. Σε ό,τι αφορά τα επώνυμα προϊόντα, η συμμετοχή τους στον τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών είναι μειωμένη στο 73,3%, όταν το 2023 στο εννεάμηνο ήταν 73,8% (73,7% στο σύνολο του 2023) και 74,2% στο σύνολο του 2022.
Και κάπως έτσι οι όμιλοι θησαυρίζουν, με τον τζίρο των ταχυκίνητων προϊόντων να αυξάνεται στο εννεάμηνο του 2024 κατά 3%, φτάνοντας τα 8,99 δισ. ευρώ από 8,73 δισ. ευρώ που ήταν το αντίστοιχο ποσό των πωλήσεων στο εννεάμηνο του 2023. Θυμίζουμε ότι συνολικά το 2023 ο τζίρος των συγκεκριμένων προϊόντων ήταν 11,83 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 10,1%, το 2022 ήταν 10,75 δισ. ευρώ, με αύξηση 7,9% σε σχέση με το 2021 και το 2021 ήταν 9,96 δισ. ευρώ, οριακά μειωμένος κατά 0,1% σε σύγκριση με το 2020.
Με το νομοσχέδιο συνεχίζεται αμείωτη η κοροϊδία της κυβέρνησης για τις δήθεν «μεγάλες αλλαγές» που θα φέρει, την ίδια ώρα που τα μισά μέτρα «ελάφρυνσης» αφορούν τους επιχειρηματικούς ομίλους, και τα άλλα μισά τα παίρνει τρίδιπλα από την «άλλη τσέπη». Σε αυτό περιλαμβάνονται και οι περιβόητες μειώσεις φόρων και αυξήσεις αποδοχών, που είναι το μεγαλύτερο ανέκδοτο των τελευταίων χρόνων...
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται ανάμεσα σε άλλα:
- Κατάργηση του Τέλους Επιτηδεύματος για όλα τα φυσικά πρόσωπα, είτε έχουν «μπλοκάκι» είτε όχι. Η κυβέρνηση επιστρατεύει ανέκδοτα, όπως ότι «στο εξής το Τέλος Επιτηδεύματος θα αποτελεί μια μνημονιακή ανάμνηση, αφού εκατοντάδες χιλιάδες φυσικά πρόσωπα παίρνουν ανάσα, που φτάνει και τα 500 ευρώ τον χρόνο», που είναι κυριολεκτικά για γέλια και για κλάματα. Κι αυτό γιατί πέρα από το ότι όλο το μνημονιακό πλαίσιο διατηρείται και οδηγεί στο κλείσιμο χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις, το υπερμνημόνιο του Ταμείου Ανάκαμψης έφερε το φορολογικό, που τσακίζει τους ΕΒΕ και το οποίο έστησε στο φορολογικό «απόσπασμα» των τεκμηρίων πάνω από 400.000 μικρούς επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους, που σε σχέση με πέρυσι καλούνται να πληρώσουν φόρο αυξημένο κατά 813 ευρώ (από τα 1.245 ευρώ) ή 65,3% πάνω!
- Μείωση ασφαλιστικών εισφορών από 01.01.2025, κατά μία ποσοστιαία μονάδα. Αυτό το μέτρο είναι μία νέα γενναία απαλλαγή των ασφαλιστικών εισφορών για τις επιχειρήσεις, ενώ για τους εργαζόμενους ανοίγει νέες τρύπες στα Ταμεία, μειώνει επί της ουσίας τον μισθό τους, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις χάνουν μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους από αυτήν την πενιχρή αύξηση, μέσω της μείωσης ή διακοπής επιδομάτων ή μέσω της διαφορετικής φορολογικής κλίμακας στην οποία μπαίνουν.
- Εκτακτη οικονομική ενίσχυση σε συνταξιούχους με προσωπική διαφορά άνω των 10 ευρώ και η οποία θα φτάσει έως το ποσό των 200 ευρώ και θα χορηγηθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024. Πρόκειται για μία ακόμα κοροϊδία, αφού με αυτό το φιλοδώρημα σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζεται το τεράστιο πρόβλημα της ακρίβειας. Μόνο οι υπέρογκες ανατιμήσεις δεκάδων φαρμάκων, ακόμα και μέχρι 448%, οδηγούν σε απόγνωση και αφαιρούν άλλα 30 εκατ. ευρώ από την τσέπη των ασφαλισμένων, ένα μεγάλο μέρος των οποίων είναι συνταξιούχοι.
Επιπλέον, προβλέπεται «πάγωμα του ΦΠΑ στην οικοδομή και του φόρου υπεραξίας στα ακίνητα, μείωση του ΕΝΦΙΑ για όσους ασφαλίσουν τα ακίνητά τους πληρώνοντας διπλά και τριπλά απ' ό,τι είναι η μείωση του φόρου, αλλαγές στη διαδικασία λήψης στοιχείων για τις φορολογικές δηλώσεις. Ακόμα, έχουν προστεθεί και οι διατάξεις με τα κίνητρα για τις επιχειρήσεις που συγχωνεύονται - μετασχηματίζονται.
Επιπλέον, στο εν λόγω σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται και διατάξεις για: Παροχή κινήτρων για συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων, ενίσχυση της καινοτομίας και ενδυνάμωση των νεοφυών επιχειρήσεων. Επέκταση των φορολογικών κινήτρων για την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα και τη θέσπιση νέων ορίων δαπανών που εκπίπτουν για την ανάπτυξη και την καινοτομία των επιχειρήσεων και των επενδυτών. Θέσπιση αφορολόγητου για ποσά έως 300 ευρώ τον μήνα για τα φιλοδωρήματα και απαλλαγή από ασφαλιστικές εισφορές. Εάν ένας εργοδότης μειώσει τον μισθό και πάει να το αντικαταστήσει με τα φιλοδωρήματα, θα υπάρχει υποτίθεται «αντικίνητρο» για τον εργοδότη. Στην πραγματικότητα, φυσικά, και με τους μηχανισμούς ελέγχου πλήρως διαλυμένους, μιλάμε για άλλο ένα ανέκδοτο. Ακόμα, προβλέπεται κατάργηση τέλους σταθερής τηλεφωνίας (5%) για συνδέσεις με οπτική ίνα, φορολόγηση αμοιβής για εφημερίες ιατρών με συντελεστή 22%.