Τετάρτη 8 Φλεβάρη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΜΕΤΩΠΟ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
«Hunger Games» στη σίτιση των φοιτητών

«Δεν πρόλαβε καλά - καλά να μπει το 2023 και οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έχουμε πάρει μία πρώτη "γεύση" για το πώς όντως έχουν ανοιχτεί "νέοι ορίζοντες" στις σπουδές μας», τονίζει η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών, παραθέτοντας την απαράδεκτη κατάσταση που έχει δημιουργήσει σε ό,τι αφορά τη σίτιση των φοιτητών η πολιτική υποχρηματοδότησης και εμπορευματοποίησης. Ειδικότερα αναφέρει:

  • «Στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου δημοσιεύτηκαν τροποποιημένες λίστες δικαιούχων δωρεάν σίτισης στις 9 Γενάρη, με αποτέλεσμα 470 φοιτητές να "κόβονται" και να στερούνται το δικαίωμά τους στη δωρεάν σίτιση.
  • Η Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Κρήτης με ξεδιάντροπα προσωπικά email προς τους δικαιούχους φοιτητές στη σίτιση τους ενημέρωσαν πως έχουν τη μοναδική ευκαιρία "εάν το θέλουν" να αποκηρύξουν το δικαίωμά τους για δωρεάν σίτιση, γιατί αλλιώς θα αναγκαστούν να κάνουν "οριζόντιες διαγραφές από τη λίστα" μιας και "δεν αρκούν τα κονδύλια σίτισης".
  • Στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας μετά από κινητοποιήσεις των φοιτητών αναγκάστηκαν οι πρυτανικές αρχές να αποδεσμεύσουν κονδύλια από τα αποθεματικά του Ιδρύματος, για να σιτιστούν δωρεάν επιπλέον 2.000 δικαιούχοι, αφού τα κρατικά κονδύλια δεν επαρκούσαν!».

«Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά; Επειδή όλες οι κυβερνήσεις έχουν φροντίσει να κάνουν νόμο την υποχρηματοδότηση και εμπορευματοποίηση της φοιτητικής μέριμνας», σχολιάζει το ΜΑΣ, που αναφέρεται στην ΚΥΑ η οποία είναι σε ισχύ από το 2011 και προβλέπει: «Αν η χρηματοδότηση του Ιδρύματος από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν επαρκεί για την κάλυψη της δαπάνης σίτισης του συνόλου των δικαιούχων φοιτητών, τότε το Διοικητικό Συμβούλιο της Λέσχης ή η Επιτροπή Φοιτητικής Μέριμνας του Ιδρύματος χορηγεί την ειδική ταυτότητα κατά προτεραιότητα».

«Δηλαδή αν τα κονδύλια δεν αρκούν για τη δωρεάν σίτιση όλων των δικαιούχων, τότε ξεκινά το "κόψιμο"! Κι αυτή η απαράδεκτη πρόβλεψη δεν άλλαξε, παρότι από τότε έχουν αλλάξει τρεις κυβερνήσεις!», τονίζει το ΜΑΣ επισημαίνοντας πως «σε μια περίοδο που η ακρίβεια έχει φτάσει το κόστος ζωής και σπουδών στα ύψη, αντί να διευρύνεται η φοιτητική μέριμνα, ώστε να καλύπτει όλους τους φοιτητές, συρρικνώνεται ακόμα περισσότερο! Το ίδιο ισχύει και με τη θέρμανση εστιών και αμφιθεάτρων που σε πολλά Ιδρύματα είναι κυριολεκτικά ανύπαρκτη!

Καλούμε τους φοιτητικούς συλλόγους να υπερασπιστούν με δυναμικές κινητοποιήσεις το δικαίωμα στη δωρεάν σίτιση για όλους.

Εδώ και τώρα:

  • Να αυξηθεί η κρατική χρηματοδότηση ώστε να εξασφαλιστεί δωρεάν και ποιοτική σίτιση για όλους τους φοιτητές, η επαρκής θέρμανση των σχολών και εστιών.
  • Να αποδεσμευτούν κονδύλια από τα αποθεματικά των Ιδρυμάτων και τους ΕΛΚΕ, για να μην αποκλειστεί κανένας δικαιούχος από τη σίτιση.
  • Να φύγουν οι εργολάβοι από τη σίτιση και συνολικά τη φοιτητική μέριμνα. Πρόσληψη μόνιμου προσωπικού με εργασιακά δικαιώματα», καταλήγει η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών.
Σπουδαστές των ΕΠΑΛ στα Χανιά κέρδισαν την καταβολή δεδουλευμένων τους

Οι σπουδαστές του ΕΠΑΛ στα Χανιά, σε συντονισμό με το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων, διεκδίκησαν με τον αγώνα τους και κέρδισαν μέρος των δεδουλευμένων που τους χρωστούσαν.

Σε ανακοίνωσή της, η ΤΟ Χανιών της ΚΝΕ χαιρετίζει τον αγώνα των μαθητευόμενων του μεταλυκειακού έτους των ΕΠΑΛ «που μέσα από την οργάνωση, την κινητοποίηήη τους και τον συντονισμό τους με τον Σύνδεσμο Ιδιωτικών Υπαλλήλων διεκδίκησαν και κατάφεραν να πληρωθούν από το κράτος μέρος των δεδουλευμένων τους, μετά από τρεις ολόκληρους μήνες». Οπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, «η νεολαία για ακόμα μια φορά έδειξε πως δεν συμβιβάζεται, αλλά κάνει πράξη το σύνθημα "μόνο ο λαός μπορεί να σώσει τον λαό" παλεύοντας για ζωή με δικαιώματα».

Η ΚΝΕ καλεί τους μαθητές, την εργαζόμενη νεολαία «να βγάλει συμπέρασμα από το γεγονός ότι όλες οι κυβερνήσεις τόσα χρόνια επιδιώκουν την υποβάθμιση των σπουδών τους και το τσάκισμα των εργασιακών τους δικαιωμάτων» και να ισχυροποιήσει το ΚΚΕ, καθώς μόνο με ένα πολύ πιο ισχυρό ΚΚΕ και ένα ισχυρό εργατικό και νεολαιίστικο κίνημα μπορεί να μπει εμπόδιο στα σχέδια των αστικών κομμάτων και της ΕΕ, που υπηρετούν τις ανάγκες των βιομηχάνων, των εφοπλιστών, των μεγαλοξενοδόχων, των τραπεζιτών.

ΑΠΘ
Με φακούς έδιναν εξεταστική οι φοιτητές λόγω διακοπής ρεύματος!

Οι φοιτητές του Φυσικού της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ αναγκάστηκαν να γράψουν προχτές μάθημα εξεταστικής με φακούς λόγω διακοπής ρεύματος, όπως καταγγέλλουν οι Φοιτητικοί Σύλλογοι των Τμημάτων Φυσικού, Μαθηματικού, Χημικού, Βιολογικού, Γεωλογικού, Φαρμακευτικής του ΑΠΘ.

Οπως επισημαίνουν σε σχετική ανακοίνωση, «κάθε χρόνο τα ίδια! Φτάνει πια! Στην πρώτη βροχή τα αμφιθέατρα και η βιβλιοθήκη πλημμυρίζουν, στην πρώτη κακοκαιρία οι δρόμοι κλείνουν! Στον 21ο αιώνα της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και του 5G είναι να απορεί κανείς γιατί δεν υπάρχει καμία μέριμνα γι' αυτά τα γεγονότα! Δεν συμβιβαζόμαστε, αγωνιζόμαστε!».

Οι φοιτητικοί σύλλογοι απαιτούν να οριστεί νέα ημερομηνία εξέτασης για όλα τα μαθήματα στα οποία δημιουργήθηκε πρόβλημα αλλά και την αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, την ενίσχυση των υποδομών και αντιπλημμυρικά έργα μέσα και γύρω από τα Ιδρύματα.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Τροπολογία για τη μονιμοποίηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών

«Η ομηρία των δεκάδων χιλιάδων νεοδιόριστων εκπαιδευτικών πρέπει να σταματήσει τώρα», δήλωσε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δ. Κουτσούμπας

Eurokinissi

Την άμεση μονιμοποίηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών που έχουν συμπληρώσει διετή προϋπηρεσία προβλέπει τροπολογία - προσθήκη που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, προκειμένου να μπει τέλος στην ομηρία και αβεβαιότητα που βιώνουν.

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, δήλωσε σχετικά: «Σήμερα το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας καταθέτει τροπολογία στη Βουλή για να μονιμοποιηθούν άμεσα οι δεκάδες χιλιάδες νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί. Οι άνθρωποι αυτοί βρίσκονται με τη βαλίτσα στο χέρι για πάνω από 15 χρόνια. Εχουν αλωνίσει κυριολεκτικά όλη τη χώρα. Είναι αυτοί που, μαζί με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, κράτησαν το σχολείο όρθιο στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, στάθηκαν δίπλα στους μαθητές. Είναι αυτοί που - μαζί με χιλιάδες άλλους εκπαιδευτικούς - έχουν εξεταστεί και αξιολογηθεί αποδεδειγμένα, αλλά αναγκάστηκαν και αναγκάζονται να κυνηγούν προσόντα και να πληρώνουν κιόλας χιλιάδες ευρώ. Γιατί αυτό είναι το ψυχοφθόρο νομοθετικό πλαίσιο που υλοποιείται σήμερα από την κυβέρνηση της ΝΔ, με βάση τον απαράδεκτο νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτή η πρόκληση, αυτή η ομηρία των δεκάδων χιλιάδων νεοδιόριστων εκπαιδευτικών πρέπει να σταματήσει τώρα».

Κατάφωρη αδικία σε βάρος χιλιάδων νεοδιόριστων

Την τροπολογία, που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τον «Εκσυγχρονισμό της μουσειακής πολιτικής και ζητημάτων διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς», υπογράφουν οι βουλευτές Δημήτρης Κουτσούμπας, Αλέκα Παπαρήγα, Γιώργος Μαρίνος, Θανάσης Παφίλης, Διαμάντω Μανωλάκου, Νίκος Καραθανασόπουλος, Γιάννης Γκιόκας, Γιάννης Δελής, Λιάνα Κανέλλη, Χρήστος Κατσώτης, Μαρία Κομνηνάκα, Γιώργος Λαμπρούλης, Νίκος Παπαναστάσης, Λεωνίδας Στολτίδης και Μανώλης Συντυχάκης.

Στην αιτιολογική έκθεση αναπτύσσεται ότι με την προτεινόμενη αυτή διάταξη «αίρεται μια κατάφωρη αδικία σε βάρος των χιλιάδων νεοδιόριστων εκπαιδευτικών των ετών 2020, 2021 και 2022. Συγκεκριμένα, οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί του 2020, έχοντας κλείσει τη 2ετή δοκιμαστική υπηρεσία, θα έπρεπε ήδη να είχαν μονιμοποιηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2022. Αντ' αυτού το υπουργείο Παιδείας, με προφορικές οδηγίες που έδωσε στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σταμάτησε την έκδοση των διαπιστωτικών πράξεων μονιμοποίησής τους και ανακάλεσε όσες ήδη είχαν εκδοθεί.

Η αιτιολογία που επικαλείται η κυβέρνηση και θέτει απαράδεκτα εμπόδια στη μονιμοποίηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών είναι ότι με βάση τους νόμους 4598/19 και 4823/2021, οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί πρέπει πρώτα να αξιολογηθούν στο τέλος της 2ετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας και στη συνέχεια να μονιμοποιηθούν. Το ίδιο καθεστώς θα ακολουθηθεί και με τους νεοδιόριστους του 2021 και του 2022, όταν συμπληρώσουν με τη σειρά τους τη 2ετή δοκιμαστική υπηρεσία.

Οι εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν τα έτη 2020, 2021, 2022 έχουν υπηρετήσει το δημόσιο σχολείο για πάνω από 15 χρόνια, έχουν αλωνίσει απ' άκρη σ' άκρη όλη τη χώρα δουλεύοντας ως αναπληρωτές. Σε πολύ δύσκολες συνθήκες κράτησαν το δημόσιο σχολείο όρθιο. Το ίδιο το υπουργείο Παιδείας τούς προσλάμβανε ξανά και ξανά κάθε χρόνο για να δουλεύουν στα σχολεία και να καλύπτουν τα κενά που δημιούργησε η διαχρονική πολιτική της αδιοριστίας. Η κυβέρνηση της ΝΔ, μάλιστα, διατήρησε και εφάρμοσε τον ν. 4589/19 του ΣΥΡΙΖΑ, που ανάγκασε χιλιάδες εκπαιδευτικούς να μπουν στη διαδικασία απόκτησης μιας σειράς μοριοδοτούμενων προσόντων με αντίτιμο χιλιάδες ευρώ. Η απόφαση να μην προχωρήσει στην προβλεπόμενη από τον νόμο μονιμοποίησή τους είναι πρόκληση, είναι ένα πρόσχημα που κρατά χιλιάδες εκπαιδευτικούς σε μια ιδιότυπη ομηρία και αβεβαιότητα.

Το επιχείρημα του υπουργείου Παιδείας, ότι εκκρεμεί η ατομική αξιολόγηση προκειμένου να προχωρήσει η μονιμοποίηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, καταρρίπτεται από την απόφαση του ίδιου του υπουργείου, με τροπολογία της κυβέρνησης, να δοθεί η δυνατότητα στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς να μπορούν να είναι υποψήφιοι και να συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής για θέσεις στελεχών της Εκπαίδευσης χωρίς να έχουν μονιμοποιηθεί.

Η αδικία απέναντι στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς χρειάζεται να αρθεί άμεσα».

Το προτεινόμενο άρθρο

Με βάση τα παραπάνω, προτείνεται η προσθήκη άρθρου ως εξής: «α) Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης μονιμοποιούνται, με άμεση έκδοση των διαπιστωτικών πράξεων μονιμοποίησης από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, όλοι οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί του 2020 που έχουν ήδη συμπληρώσει 2ετή ευδόκιμη δοκιμαστική υπηρεσία. Ομοια μονιμοποιούνται και οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί του 2021 και 2022 άμεσα μόλις ολοκληρώσουν τη 2ετή δοκιμαστική υπηρεσία, χωρίς καμία άλλη προϋπόθεση.

β) Το άρθρο 62 παρ. 7 του ν. 4589/19 τροποποιείται ως εξής: Οι νεοδιόριστοι υπηρετούν επί δύο (2) έτη ως δόκιμοι. Στο τέλος του δεύτερου έτους οι νεοδιοριζόμενοι μονιμοποιούνται αυτοδίκαια με βάση το άρθρο 40 παρ. 3 του ν. 3528/2007.

γ) Με την ψήφιση του παρόντος καταργούνται όλες οι διατάξεις των ν. 4589/19 και 4823/21 που ορίζουν διαφορετικές διαδικασίες μονιμοποίησης».

Σκέψεις και προβληματισμοί για το περιεχόμενο του σχολείου

Ημερίδα της ΤΟ Εκπαιδευτικών Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ για τις κατευθύνσεις διδασκαλίας και τα προγράμματα σπουδών στο σχολείο

Εκφράζοντας ένα ιδιαίτερα γόνιμο προβληματισμό ως προς το σχολείο που διαμορφώνεται και τη διαμετρικά αντίθετη πρόταση του ΚΚΕ, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, την Κυριακή 5 Φλεβάρη, στο Πολιτιστικό Κέντρο Τούμπας, η ημερίδα της Τομεακής Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, με θέμα: «Σκέψεις και προβληματισμοί για τις κατευθύνσεις διδασκαλίας και τα προγράμματα σπουδών στο σχολείο».

Στην ημερίδα συμμετείχαν εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, πανεπιστημιακοί, αλλά και φοιτητές, τους οποίους καλωσόρισε ο Κώστας Σιδηρόπουλος, Γραμματέας της ΤΕ Εκπαιδευτικών Κεντρικής Μακεδονίας και μέλος του ΓΠ Κ. Μακεδονίας του ΚΚΕ.

Με θέμα «Ο ρόλος της Προσχολικής Αγωγής στη σύγχρονη κοινωνία» μίλησε η Γιάννα Δουγαλή, νηπιαγωγός στο 4οΝηπιαγωγείο Πεύκων. Στη συνέχεια με θέμα «Το "νέο" Πρόγραμμα Σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο» μίλησε ο Δημήτρης Κορομπόκης, δάσκαλος στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς, με διδακτορικό στην Εκπαιδευτική Πολιτική της Ελλάδας τον 20ό αιώνα. Ακολούθησε ομιλία της Ντίνας Κηρύκου, φιλολόγου στο 15ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, με δεύτερο πτυχίο στη Γαλλική Φιλολογία και μεταπτυχιακό στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, με θέμα «Διδασκαλία των Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».

«Ο ρόλος της Λογοτεχνίας στο σχολείο» ήταν το θέμα της Χρύσας Κοφίνα, φιλολόγου στο Γυμνάσιο Χορτιάτη, με μεταπτυχιακό στην Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, μέλος του ΔΣ της Δ' ΕΛΜΕ. Ο Δημήτρης Σαλονικιός, δάσκαλος στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου, με μεταπτυχιακό στη Διδακτική των Μαθηματικών, μίλησε με θέμα «Μαθηματικά - Ανάπτυξη και μεθοδολογία στη διδασκαλία τους». «Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες στο Δημοτικό Σχολείο» ήταν το θέμα της ομιλίας της Κωνσταντίνας Μώραλη, δασκάλας στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Μηχανιώνας, ενώ το θέμα «Οι Φυσικές Επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» ανέπτυξε ο Χρήστος Γρεβενάρης, φυσικός στο 2o ΓΕΛ Σταυρούπολης, με μεταπτυχιακό στη Θεωρητική Φυσικοχημεία. Η Σίσσυ Πολυκάρπου, φιλόλογος στο 3ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου, μέλος του ΔΣ της Ε' ΕΛΜΕ και γγ της ΕΔΟΘ έκανε εισήγηση με θέμα «Συζητώντας με τους μαθητές μας για την ιστορική εξέλιξη». Ο Ραφαήλ Ιωαννίδης, εικαστικός, καθηγητής στο 4o Γυμνάσιο Σταυρούπολης, μίλησε με θέμα «Η Αισθητική Αγωγή στην Εκπαίδευση».

Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά σκέψεις και προτάσεις σε σχέση με τη διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών στο ελληνικό σχολείο από την Σοφία Καρατάκη, καθηγήτρια Γερμανικών στο Γυμνάσιο Ασβεστοχωρίου, και για τη διδασκαλία της Πληροφορικής και των Νέων Τεχνολογιών από την Αλεξάνδρα Τσαγρή, καθηγήτρια Πληροφορικής στο Δημοτικό Σχολείο Ν. Μεσημβρίας και Προχώματος.

Τόσο με βάση τη θεωρία, όσο και με βάση την πείρα από την ίδια τη διδακτική πράξη μέσα στο σχολείο, οι παρεμβάσεις ανέδειξαν τα προβλήματα και τα αδιέξοδα του σημερινού σχολείου, το οποίο όχι μόνο είναι φθηνό για το κράτος, ακριβό για τον λαό και κερδοφόρο για το κεφάλαιο, αλλά κινείται και στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση από τον στόχο που έχουν οι εκπαιδευτικοί, ο οποίος είναι η ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών τους, η ανάπτυξη της προσωπικότητας και των ταλέντων των παιδιών. Μπροστά σ' αυτήν την κατάσταση οι ομιλητές έκαναν προτάσεις, μοιράστηκαν σκέψεις, αλλά κύρια ανέδειξαν τη δυνατότητα που υπάρχει σήμερα για ένα σύγχρονο ενιαίο σχολείο που μπορεί πραγματικά να μορφώσει ολόπλευρα όλα τα παιδιά.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής.

Η πρόταση του ΚΚΕ μπολιάζει τους σημερινούς αγώνες

Ο Κυριάκος Ιωαννίδης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ, ξεκίνησε την ομιλία του από τις αγωνίες και τα ερωτήματα που έχουν όλοι για το σημερινό σχολείο, τις σύγχρονες αντιφάσεις που εντοπίζονται. «Η αστική Εκπαίδευση βρίσκεται εκεί που βρίσκεται και ο κόσμος τη στηρίζει. Ο αστικός κόσμος», τόνισε αναπτύσσοντας στη συνέχεια χαρακτηριστικά μιας εποχής συνεχόμενων κρισιακών φαινομένων στην Εκπαίδευση, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στο τι και πώς διδάσκονται τα παιδιά και γιατί τελικά εμφανίζονται και τα φαινόμενα αποστροφής και έλλειψης ενδιαφέροντος για τα μαθήματα ακόμα και από αριστούχους μαθητές.

«Το σχολείο σήμερα, όσο και να ανανεώνεται, όσο και να μπαίνουν ρομποτικά συστήματα στα σχολεία, νέοι διαδραστικοί πίνακες, όταν μπαίνουν... που όλα αυτά είναι αναγκαία για όλους, παραμένει στεγνό, μακριά από τους προβληματισμούς των νέων, μακριά από τη ζωή τους, τις απορίες τους, τις αγωνίες τους.

Και όταν το μάθημα ζωντανεύει, όταν οι μαθητές σταματούν να χαζεύουν, να κάνουν φασαρία... είναι όταν οι εκπαιδευτικοί έχουν κάτι να τους πουν που βρίσκεται σε αντίθεση με τις ιδεολογικές κατευθύνσεις των σχολικών βιβλίων, εκτός του πλαισίου που υποτίθεται ότι κάνει φίλους τους μαθητές και ενεργούς στην αναζήτηση της αλήθειας αλλά επί της ουσίας τους αφήνει μόνους στον ωκεανό των πληροφοριών και των ψεμάτων με το απαράδεκτο άλλοθι ότι η αλήθεια είναι ζήτημα οπτικής», σημείωσε μεταξύ άλλων περιγράφοντας με παραδείγματα την απονεύρωση και αφυδάτωση του περιεχομένου της παρεχόμενης γνώσης σε ένα σχολείο που προκρίνει τις δεξιότητες σε βάρος της κριτικής σκέψης.

«Ανεκπλήρωτες δυνατότητες. Αυτό παράγει και στην Εκπαίδευση ο καπιταλισμός», είπε χαρακτηριστικά. «Και όσο ζούμε», πρόσθεσε, «σε μια κοινωνία που παράγει και αναπαράγει ανεκπλήρωτες δυνατότητες, νέες αντιφάσεις εμφανίζονται. Παλιά - νέα προβλήματα κάνουν την εμφάνισή τους. Στενεύουν οι ορίζοντες των νέων. Ομως δεν είναι καθαρό ποιος στενεύει τους ορίζοντες. Ποιος κλείνει τους δρόμους. Ομως η συναίσθηση αυτής της κατάστασης, όσο δεν γίνεται επίγνωση και συνείδηση, εκφράζεται και μέσα στην τάξη». «Το βασικό ζήτημα στο οποίο κρίνεται κάθε εκπαιδευτική πολιτική είναι το εξής: Τι άνθρωπο θέλει να διαμορφώσει η κοινωνία μέσα από το σχολείο;», τόνισε σε άλλο σημείο της ομιλίας και ανέπτυξε το ερώτημα «Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε σήμερα;». Οπως σημείωσε, «η σημερινή ημερίδα, όπως και η ημερίδα του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ, και η έκδοση των υλικών της αποτελούν σημαντική συμβολή για να δώσουμε απαντήσεις στα μεγάλα γιατί αλλά και τα πώς της παιδαγωγικής και διδακτικής πράξης στο σχολείο.

Πατάμε στην πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας. Μια επεξεργασία που δεν αφορά απλά μια πρόταση για το μέλλον. Μπολιάζει τους σημερινούς αγώνες με κριτήριο, επιστημονικό, παιδαγωγικό και ταξικό, για τις συνεχόμενες αλλαγές στην Εκπαίδευση.

Δίνει έμπνευση για μελλοντικές συνεισφορές σε αυτήν την υπόθεση, στο ίδιο το καθημερινό παιδαγωγικό εγχείρημα των εκπαιδευτικών που επιμένουν να διδάσκουν την αλήθεια, να την εμπλουτίζουν με νέα στοιχεία και που το ελπιδοφόρο είναι ότι αυξάνονται. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι μπορούμε να δούμε με άλλο μάτι την καθημερινότητα του σχολείου. Να δούμε δηλαδή το σχολείο όχι μόνο ως αυτό που είναι: Μηχανισμός της κυριαρχίας της αστικής τάξης. Αλλά και ως αυτό που μπορεί να γίνει σήμερα: Πεδίο ανάπτυξης της πάλης των ιδεών για το κέρδισμα όλο και μεγαλύτερου τμήματος των νέων. Για να συμβάλλουμε με τη δουλειά μας σε αυτό που μπορεί να γίνει αύριο: Οπλο της εξουσίας των σύγχρονων προλετάριων για να απελευθερώσουν την ανθρωπότητα από την εκμετάλλευση, από την άγνοια, από την καταπίεση».

Οπως τόνισε, «έχουμε καθαρή γνώμη για το τι φταίει στο σχολείο. Το αστικό σχολείο "έχει φάει τα ψωμιά του". Δεν μπορεί να δώσει απάντηση στις ολοένα και πιο διευρυνόμενες δυνατότητες για μόρφωση με βάση την πρόοδο των επιστημών, με παιδαγωγικά οργανωμένη μέθοδο. Το νέο σχολείο των δεξιοτήτων είναι η απάντηση του παρελθόντος στο μέλλον. Γι' αυτό και αναπαράγει συνεχώς νέα προβλήματα. Και η διέξοδος απ' αυτόν αυτό τον φαύλο κύκλο μπορεί να δοθεί χτυπώντας στην ουσία του θέματος. Δηλαδή, αντιμετωπίζοντας το ζήτημα ως πρόβλημα. Δηλαδή ποια κοινωνική τάξη, έχοντας την εξουσία και κατέχοντας τον πλούτο, μπορεί να οργανώσει την κοινωνία και την οικονομία με βάση τα δικά της κριτήρια, τα δικά της συμφέροντα.

Το πραγματικά νέο σχολείο θα είναι το σχολείο της κοινωνίας που θα έχει απαλλαγεί από τον βραχνά της εκμετάλλευσης. Το ΚΚΕ έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για το πώς πρέπει να είναι η Εκπαίδευση των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας. Σε κάθε επίπεδο, από τη νηπιακή ηλικία, την πρώτη σχολική ηλικία μέχρι τα 18. Και όχι μόνο από την άποψη της δομής αλλά και του περιεχομένου.

Δεν κρύβουμε ότι αυτή η πρότασή μας αφορά τη σοσιαλιστική κοινωνία. Γιατί μόνο αυτή έχει συμφέρον από έναν τέτοιον μελλοντικό εργαζόμενο. Που θα μπορεί και θα πρέπει να οικοδομεί τον σοσιαλισμό, να συμμετέχει ενεργητικά στις δομές της εργατικής εξουσίας, να εναλλάσσεται στον βαθμό του δυνατού σε μια σειρά εργασίες στα πλαίσια της παραγωγής, να μπορεί σταδιακά να έχει γνώση ολοένα και πιο ευρέων λειτουργιών της οικονομίας», σημείωσε ο Κυριάκος Ιωαννίδης απευθύνοντας το κάλεσμα του ΚΚΕ προς τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους μαθητές, όλο τον λαό «για να συγκροτήσουμε ένα πλατύ διεκδικητικό μορφωτικό ρεύμα που θα θέτει ως σκοπό την πραγματική ανανέωση του σχολείου και των προγραμμάτων σπουδών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ