Κυριακή 11 Ιούνη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πατριδογνωμόνιο
Στο μπλέντερ...

Αν το δει κανείς λίγο σουρεαλιστικά το άγριο ενεργειακό Κολοσσαίο της ευρύτερης Μέσης Ανατολής απ' το Μαγκρέμπ έως τα ιρανοπακιστανικά σύνορα, τότε ίσως να κατανοήσει ως κι η θεία του συριζαίου βουλευτή πως για το πετσόκομμα δεκατρείς φορές της σύνταξής της φταίει εκείνο το καταραμένο το Κατάρ! Γύρω απ' τις θηριώδεις πηγές πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν στήσει χορό τζιχάντια, βασιλιάδες, εμίρηδες, σουλτάνοι, ιερές κι ανίερες συμμαχίες περιφερειακών ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, που εδώ και εκατό χρόνια παίζουν ντόμινο την επιλογή του τέως αποικιοκράτη, νυν συνεταίρου τους - αδερφού μιας εκάστης εκ των μεγάλων λεγομένων δυνάμεων.

Σ' αυτήν την πυρά, αναμμένη σε σχήμα κλοιού, ρίχνονται λαοί και... τουρίστες, εκατομμύρια εργάτες - δούλοι και υπό το βλέμμα εκατοντάδων γυναικών στη θέση μιας Αράβισσας Σαλώμης παίρνονται κεφάλια Παλαιστινίων σ' ένα ιμπεριαλιστικό τείχος δακρύων χτισμένο από δισεκατομμύρια απ' την Ουάσιγκτον και το Λονδίνο έως το Τόκιο και το Πεκίνο. Και κάθεται ο δυτικός άνθρωπος απόγονος μυρίων λευκών δικτατορίσκων μπροστά στην οθόνη κι εναλλάσσει την πρόσληψη μηνυμάτων, οπότε και πρέπει μέσα σε δευτερόλεπτα να ανακατέψει την τράπουλα του μυαλού του. Ο αγαπημένος του εμίρης με την αστραφτερή, λευκή ως περιστερά, κελεμπία «απομονώνεται» από τον ανταγωνιστή διπλανό του. Και δεν θα μπορεί να τον δει να αστράφτει στις κερκίδες των επισήμων, στο γήπεδο της αγαπημένης του ομάδας που την αγόρασε με χοντρά λεφτά για να 'χουν να παίζουν στο δυτικό τσίρκο τα κουστουμαρισμένα πριγκιπόπουλά του.

Αν εξαιρέσει κανείς τα φυσιοδιφικά και αρχαιολατρικά χολιγουντιανά φιλμ απ' τον Ιντιάνα Τζόουνς στον Τουταγχαμών, μέχρι τον Λόρενς της Αραβίας και τις σειρές με σταυροφόρους που αναγνώριζαν την αξία του Σαλαντίν και τη γοητεία των εξωτικών θυγατέρων της Ανατολής, η αποικιοκρατική ιστορία της Εγγύς της Μέσης, της ευρύτερης της «Μεγάλης Μέσης Ανατολής» δεν διδάχτηκε ποτέ στο αστικό δυτικό σχολείο με τρόπο που ν' ανοίγει τα μυαλά και να μην τα κλείνει σ' εκείνο το «απίθανο» που ακούστηκε αυτές τις μέρες, σε εντός εκτός κανάλια: μα... «ευεργετήθηκε» ο Χ ή ο Ψ τρομοκράτης ιθαγενής, υπονοώντας ότι του επετράπη να πατήσει το ξερό του ποδάρι στα εδάφη της Χ ή της Ψ αποικιοκρατικής πρωτεύουσας. Η κρίση στον Κόλπο, η επανάσταση στο Ιράν, το μουσείο μαροκινής τέχνης του Υβ Σεν Λοράν (το μαροκινό δεν έχει τίποτα, όλα τα ευρήματα είναι στη Γαλλία), η ιθαγένεια του φίλου της Νταϊάνα, η εξωτική κατανάλωση των πετροδολαρίων στα mall, οι ακριβά αγορασμένοι αθλητές που μας έμαθαν τον εθνικό ύμνο του Κατάρ στις Ολυμπιάδες, λαοί και είλωτες κρυμμένοι σα δεσμίδες πετροδολαρίων κάτω από θεόρατες κελεμπίες, η αγχόνη του Σαντάμ και το λιντσάρισμα του Καντάφι στην καρότσα ενός Ντάτσουν, είναι όλα αυτά σπαράγματα της στερεοτυπικής εικόνας ενός κατακερματισμένου αραβικού κόσμου απέναντι στον μικροαστό του καναπέ με delivery την μπίρα.

Υστερα θα έρθουν οι αναλυτές της αντιτρομοκρατικής ή του χρηματιστηρίου, το ίδιο κάνει, να εξηγούν τα tweet του Τραμπ, του νέου Ελ Σιντ της παγκοσμιοποίησης, το δράμα της Μέι που βλέπει στον ύπνο της την Θάτσερ και ρωτάει τον καθρέφτη ποια είναι η ομορφότερη και τις επιπτώσεις στα Βαλκάνια της ιπποτικής πανοπλίας του Τσίπρα που τον εμποδίζει με το βάρος της να καλπάσει έφιππος προς το Βερολίνο αναζητώντας το ιερό Γκράαλ - δισκοπότηρο του χρέους μετά την επανάσταση που κρύβεται στην κραυγή του «καταπιωθήτω υπ' εμού το ποτήριον τούτον». Οι τίτλοι τέλους στην ταινία το καταραμένο Κατάρ του 2017 είναι πάντα οι τίτλοι αρχής ενός δράματος που ανακατεύει στο πραγματικό μπλέντερ της ζωής σάρκες ανθρώπινες, αίμα, πετρέλαιο, φτώχεια κι απελπισία...


Της
Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ

Στην υπηρεσία της Ιστορίας του εργατικού κινήματος

Το Επιμορφωτικό Κέντρο «Χαρίλαος Φλωράκης», υπηρετεί, πολλά χρόνια τώρα, την ιστορική έρευνα. Διαθέτει σε παλαιούς και νέους ερευνητές ένα τεράστιο ήδη αριθμό ιστορικών τεκμηρίων. Τα τελευταία αφορούν την πολιτική και κοινωνική Ιστορία του τόπου μας, κυρίως της Ελλάδας, και πιο ειδικά την Ιστορία του εργατικού κινήματος και την αντίστοιχη του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας. Η σημασία των συλλογών που διαθέτει στο κοινό είναι ανάλογη με τη σημασία που το εργατικό κίνημα και το ΚΚΕ είχαν στη νεότερη Ιστορία της χώρας. Θα ήταν αδύνατο για έναν ερευνητή να αναφερθεί στην Ιστορία της τελευταίας παραλείποντας ή αποσιωπώντας την παρουσία, τη δράση και την επιρροή του κομμουνιστικού κινήματος. Πολλές δεκαετίες κοινωνικών και πολιτικών αγώνων και μια επική δεκαετία, του 1940 - 1950, όπου η Ιστορία του εργατικού κινήματος και του ΚΚΕ ταυτιζόταν με την Ιστορία της Ελλάδας, πιστοποίησαν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο τα παραπάνω.

Οι συλλογές στο Κέντρο «Χαρίλαος Φλωράκης», φωτίζουν τη μια πλευρά του λόφου. Αν θέλετε, φωτίζουν την Ιστορία των πολλών, καθώς οι άνθρωποι που μοχθούν για να δημιουργήσουν όλα τα αγαθά που χρειάζονται στη ζωή μας, οι εργαζόμενοι, είναι οι πολλοί, η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων γύρω μας. Και αυτό που μας υποδεικνύουν με τρόπο πειστικό είναι η πολιτική δυναμική, η οργανωμένη ισχύς του κόσμου της εργασίας. Ο μεγάλος όγκος του υλικού στο Κέντρο είναι έντυπα που εκδόθηκαν για να υπηρετήσουν τους αγώνες, είτε συνδικαλιστικούς, είτε ταξικούς, είτε απελευθερωτικούς, είτε δημοκρατικούς. Σε κάθε πτυχή της πρόσφατης Ιστορίας του τόπου μας το εργατικό κίνημα ήταν παρόν, είχε τις δικές του θέσεις και απόψεις, τις δικές του διεκδικήσεις, τα δικά του προγράμματα. Δεν ήταν μία συνιστώσα του αστισμού, ανεξάρτητα με ποιο πρόσωπο επέλεγε να πολιτευθεί ο τελευταίος. Χαρακτηριστική η παρουσία στο Κέντρο των εντύπων της Αντίστασης, τόσο των ΚΚΕ - ΕΑΜ - ΕΛΑΣ - ΕΠΟΝ, όσο και των λοιπών «εθνικών» λεγόμενων οργανώσεων. Αβυσσος χώριζε τις περί απελευθέρωσης αντιλήψεις των μεν από τους δε, για άλλο κόσμο και άλλη εποχή μιλούσαν.

Από αυτήν την άποψη, το πλούσιο υλικό που βρίσκεται στη διάθεση των ερευνητών στο Κέντρο δεν είναι παρά η φωνή, η πολιτική διακήρυξη των καταπιεσμένων στη διάρκεια της πολυτάραχης πρόσφατης ελληνικής Ιστορίας. Μόνο όσοι πιστεύουν ότι η Ιστορία «τελείωσε» και ότι δεν χρειάζεται πλέον να συνδιαλεγόμαστε μαζί της, στο ευρύ πλαίσιο αγνωστικισμού που διαμορφώνει ο αστικός κόσμος στη φάση της παρακμής του, μπορούν να προσπεράσουν χωρίς κοινωνικές και ακαδημαϊκές τύψεις ετούτη την πολιτική φωνή. Είναι η φωνή των κοινωνικών ομάδων, της εργατικής τάξης επικεφαλής, για τους οποίους η Ιστορία τώρα μόλις αρχίζει. Είναι η φωνή αυτών που κάτι έχουν να πουν πάνω στον κόσμο που έρχεται, που πρέπει να έρθει. Για αυτούς η μελέτη του χτες δεν είναι παρά η παιδεία που προετοιμάζει αύριο.

Και κάτι τελευταίο. Είναι αφύσικο το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των αρχείων του κομμουνιστικού, του εργατικού κινήματος βρίσκονται σε ιδρύματα τα οποία - είναι κοινό μυστικό - δεν σχετίζονται σε τίποτε πλέον με την κομμουνιστική παράδοση, με την επαναστατική προοπτική εκείνων που δημιούργησαν το υλικό αυτό. Σε έναν κόσμο όπου τα αρχεία του κόμματος των Μπολσεβίκων βρέθηκαν στα χέρια του όποιου Γιέλτσιν, ίσως αυτό που στη χώρα μας συμβαίνει να μην δείχνει τόσο αφύσικο. Θα ήταν όμως επιστημονικά και πολιτικά γόνιμο να επιστρέψουν τα αρχεία αυτά στο κόμμα στην Ιστορία του οποίου ανήκουν, στο ΚΚΕ. Αφορμή θα μπορούσαν να είναι τα εκατό χρόνια. Επέτειος που άλλοι ετοιμάζονται να γιορτάσουν με νέους αγώνες και άλλοι με πρόσθετα μνημόνια. Αν δεν κάνουμε λάθος εκείνοι που δημιούργησαν τα αρχεία αυτά αγωνίζονταν ασυμβίβαστοι για το δίκιο και τη λευτεριά. Δεν επιδίδονταν στην υπογραφή αντιλαϊκών «μνημονίων»....



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ