Ορθότατη η ιδέα αυτή, για την πραγματοποίηση της οποίας θα έπρεπε να πρωτοστατήσουν όλοι οι «εργάτες» (δημιουργοί, ερμηνευτές, τεχνικοί, μελετητές κ.ά.) του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού, διατυπώνεται εμφαντικά στο δεύτερο τόμο της «Τριλογίας της Μουσικής», του Ηλία Βολιώτη-Καπετανάκη, ο οποίος τιτλοφορείται «Αδέσποτες μελωδίες (Η δισκογραφία και άλλα μαγικά του λαϊκού μας τραγουδιού)» (εκδόσεις «Νέα Σύνορα» Α.Α. Λιβάνη). Το πάθος, αλλά και η μακρόχρονη, επίμονη, συστηματική, λεπτομερειακή, πολύπλευρη (κοινωνιολογική, λαογραφική, ανθρωπολογική, μορφολογική, ειδολογική)έρευνα του δημοσιογράφου Η. Βολιώτη - Καπετανάκη για το ελληνικό λαϊκό τραγούδι, αποδίδει πολύτιμα για τους μελετητές τεκμήρια της αφετηρίας, της δισκογραφικής πορείας, των δημιουργών και των ειδών του ελληνικού τραγουδιού. Η εργασία του Η. Βολιώτη - Καπετανάκη, δεν περιορίζεται στην ανεύρεση και καταγραφή πολύπλευρων στοιχείων (πολλά ήταν άγνωστα μέχρι τώρα) και τραγουδιών που συνθέτουν την κοινωνιολογική - πολιτισμική - θεματολογική - μουσικολογική «εικόνα» του ελληνικού τραγουδιού από τα τέλη του 19ου αιώνα και εντεύθεν. Ιστορώντας την εφεύρεση της δισκογραφίας και τη διεθνή εξέλιξή της, παρακολουθεί - με πραγματικά προοδευτική κοινωνικοπολιτικά κριτική ματιά - την εμφάνιση, εξέλιξη της ελληνικής δισκογραφίας, ως παρακλάδι διαφόρων εθνικών και στη συνέχεια πολυεθνικών εταιριών. Εταιριών, που αμείβοντας με ξεροκόμματα τους μεροκαματιάρηδες Ελληνες τραγουδοποιούς, εκμεταλλεύτηκαν και ακόμα εκμεταλλεύονται ασύδοτα και ασύστολα τα τραγούδια και τα δικαιώματά τους (πνευματικά και ερμηνευτικά). Η σημαντικότατη αυτή έρευνα - μελέτη(500 σελ.), καλογραμμένη, πλούσια εικονογραφημένη, γοητευτική λόγω του περιεχομένου και της πληθώρας άγνωστων και παραλλαγών γνωστών τραγουδιών, περιέχει και χρήσιμα παραρτήματα: χρονολόγιο και μουσικό χάρτη της ελληνικής δισκογραφίας, χρονολόγηση δισκογραφημένων τραγουδιών, βιβλιογραφία, σελιδογραφικό πίνακα ονομάτων.