Σάββατο 11 Μάη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ερώτηση:

Τι εξυπηρετεί το λεγόμενο ολοήμερο σχολείο, όπως εφαρμόζεται σήμερα; Ποιοι στόχοι κρύβονται πίσω από τη σημερινή λειτουργία του;

Απάντηση:

Η εκπαιδευτική πολιτική κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Ενωσης προορίζει την ΤΑ σαν βασικό μοχλό για την ιδιωτικοποίηση και την ταξική διαφοροποίηση των σχολείων. Ηδη πολλές συμπληρωματικές - προσωρινά - λειτουργίες του σχολείου, σταδιακά παραχωρούνται σε γονείς και δήμους, υπονομεύοντας το ενιαίο και δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας. Π.χ., ο νόμος 2525/97 προβλέπει τριμερή ευθύνη (κράτους, ΤΑ και γονιών) για τη λειτουργία του «ολοήμερου σχολείου» (νηπιαγωγείων και δημοτικών).

Δήθεν για εξυπηρέτηση των εργαζόμενων γονιών, δημοτικές παρατάξεις που αποδέχονται τις κυβερνητικές κατευθύνσεις, επιμηκύνουν το σχολικό πρόγραμμα. Προσλαμβάνουν προσωπικό (π.χ. γυμναστές, φύλακες) με ελαστικές σχέσεις εργασίας.

Φυσικά πληρώνουν οι γονείς. Στα «ολοήμερα» η δαπάνη σίτισης των μαθητών έχει μετατεθεί - με κυβερνητικές εγκυκλίους - στους γονείς. Σε κάποιους δήμους, οι γονείς πληρώνουν τις εταιρίες «κέτερινγκ» που έχουν αναλάβει τη σίτιση. Αλλες δημοτικές αρχές επιβάλλουν ειδικό τέλος («παιδόσημο») για να καλύψουν έξοδα του «ολοήμερου». Οταν τα «ολοήμερα» πάψουν να χρηματοδοτούνται από κοινοτικά ή κρατικά κονδύλια, όλο το κόστος λειτουργίας θα μεταφερθεί στους γονείς και στους λοιπούς δημότες.

Παραπέρα, διαφαίνεται ότι σταδιακά το σχολικό πρόγραμμα θα διαμορφωθεί σε δύο ζώνες: Μία υποχρεωτική: θα αποτελείται από ένα βασικό κορμό μαθημάτων, που θα συνεχίσει να καθορίζεται από το υπουργείο Παιδείας. Μία συμπληρωματική: θα διαμορφώνεται διαφορετικά για κάθε περιοχή, ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα και την ταξική σύνθεση των οικογενειών των μαθητών.

Και επειδή όλα συνδέονται μεταξύ τους: Η προωθούμενη από την κυβέρνηση θεσμοθέτηση της αξιολόγησης κάθε σχολείου, η σύνδεση της αξιολόγησης και του αποτελέσματός της με την κρατική χρηματοδότηση (θα χρηματοδοτείται αν «αποδίδει» κατά τους νόμους της «ελεύθερης αγοράς» που εφαρμόζουν οι κρατούντες), θα λειτουργήσουν υπέρ της διαφοροποίησης του προγράμματος και της ταξικής κατηγοριοποίησης των σχολείων.

Με το πρόσχημα της προσαρμογής του εκπαιδευτικού προγράμματος στις τοπικές ιδιαιτερότητες, θα επεκταθεί η άμεση παρέμβαση των ιδιωτικών επιχειρήσεων στο πρόγραμμα του σχολείου. Κάτι που ήδη προωθείται μέσα από διάφορα χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ πιλοτικά προγράμματα (π.χ., αγωγή καταναλωτή με βασικό εισηγητή εταιρίες τροφίμων ή αγωγή υγείας από εταιρίες οδοντόκρεμας).

Επομένως, και σε αυτό το ζήτημα, κάθε προοδευτικός άνθρωπος οφείλει να αντιταχθεί σθεναρά στη μεταβίβαση της ευθύνης για εξεύρεση πόρων σε γονείς και γενικά δημότες, που συγκεκριμένες πολιτικές δυνάμεις τούς θέλουν να διπλοπληρώνουν το χάλι του εκπαιδευτικού συστήματος, και μέσω των φόρων που πληρώνουμε στο κράτος και μέσω των τοπικών τελών.

Να αντιταχθεί στη μεταβίβαση της αρμοδιότητας για πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού, που συνεπάγεται ανατροπή των εργασιακών δικαιωμάτων, ομηρία των εκπαιδευτικών και μείωσή τους, νομοτελειακά υποβάθμιση της εκπαίδευσης. Να αντιταχθεί στη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα και η λειτουργία του σχολείου πρέπει να είναι ενιαία σε όλα τα σχολεία, με στόχο τη διαμόρφωση της κοινωνικής και σφαιρικά καλλιεργημένης προσωπικότητας κάθε μαθητή, με στόχο την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών.

Στη θέση του σημερινού «ολοήμερου» σχολείου, χρειάζεται σχολείο που θα επιτρέπει στους μαθητές να ολοκληρώνουν τις εργασίες τους, χωρίς ανάγκη φροντιστηρίων και πρόσθετων μαθημάτων επί πληρωμή, με αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος ώστε να επιτρέψει στους μαθητές να αποκτήσουν επιστημονική κοσμοαντίληψη και βιοθεωρία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ