Ερώτηση:
Τι εξυπηρετεί το λεγόμενο ολοήμερο σχολείο, όπως εφαρμόζεται σήμερα; Ποιοι στόχοι κρύβονται πίσω από τη σημερινή λειτουργία του;
Απάντηση:
Δήθεν για εξυπηρέτηση των εργαζόμενων γονιών, δημοτικές παρατάξεις που αποδέχονται τις κυβερνητικές κατευθύνσεις, επιμηκύνουν το σχολικό πρόγραμμα. Προσλαμβάνουν προσωπικό (π.χ. γυμναστές, φύλακες) με ελαστικές σχέσεις εργασίας.
Φυσικά πληρώνουν οι γονείς. Στα «ολοήμερα» η δαπάνη σίτισης των μαθητών έχει μετατεθεί - με κυβερνητικές εγκυκλίους - στους γονείς. Σε κάποιους δήμους, οι γονείς πληρώνουν τις εταιρίες «κέτερινγκ» που έχουν αναλάβει τη σίτιση. Αλλες δημοτικές αρχές επιβάλλουν ειδικό τέλος («παιδόσημο») για να καλύψουν έξοδα του «ολοήμερου». Οταν τα «ολοήμερα» πάψουν να χρηματοδοτούνται από κοινοτικά ή κρατικά κονδύλια, όλο το κόστος λειτουργίας θα μεταφερθεί στους γονείς και στους λοιπούς δημότες.
Και επειδή όλα συνδέονται μεταξύ τους: Η προωθούμενη από την κυβέρνηση θεσμοθέτηση της αξιολόγησης κάθε σχολείου, η σύνδεση της αξιολόγησης και του αποτελέσματός της με την κρατική χρηματοδότηση (θα χρηματοδοτείται αν «αποδίδει» κατά τους νόμους της «ελεύθερης αγοράς» που εφαρμόζουν οι κρατούντες), θα λειτουργήσουν υπέρ της διαφοροποίησης του προγράμματος και της ταξικής κατηγοριοποίησης των σχολείων.
Με το πρόσχημα της προσαρμογής του εκπαιδευτικού προγράμματος στις τοπικές ιδιαιτερότητες, θα επεκταθεί η άμεση παρέμβαση των ιδιωτικών επιχειρήσεων στο πρόγραμμα του σχολείου. Κάτι που ήδη προωθείται μέσα από διάφορα χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ πιλοτικά προγράμματα (π.χ., αγωγή καταναλωτή με βασικό εισηγητή εταιρίες τροφίμων ή αγωγή υγείας από εταιρίες οδοντόκρεμας).
Να αντιταχθεί στη μεταβίβαση της αρμοδιότητας για πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού, που συνεπάγεται ανατροπή των εργασιακών δικαιωμάτων, ομηρία των εκπαιδευτικών και μείωσή τους, νομοτελειακά υποβάθμιση της εκπαίδευσης. Να αντιταχθεί στη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα και η λειτουργία του σχολείου πρέπει να είναι ενιαία σε όλα τα σχολεία, με στόχο τη διαμόρφωση της κοινωνικής και σφαιρικά καλλιεργημένης προσωπικότητας κάθε μαθητή, με στόχο την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών.
Στη θέση του σημερινού «ολοήμερου» σχολείου, χρειάζεται σχολείο που θα επιτρέπει στους μαθητές να ολοκληρώνουν τις εργασίες τους, χωρίς ανάγκη φροντιστηρίων και πρόσθετων μαθημάτων επί πληρωμή, με αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος ώστε να επιτρέψει στους μαθητές να αποκτήσουν επιστημονική κοσμοαντίληψη και βιοθεωρία.