Τετάρτη 15 Μάη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ερώτηση:

Η ΤΑ χρησιμοποιείται για την προώθηση της λεγόμενης κατάρτισης μέσω δημιουργίας Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) και άλλων ιδρυμάτων. Πώς λειτουργούν; Είναι όντως χρήσιμα για όσους αγωνιούν για μια δουλιά;

Απάντηση:

Η ΤΑ αξιοποιείται για την υποκατάσταση της εκπαίδευσης με τη ληξιπρόθεσμη «κατάρτιση». Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των δημοτικών ή νομαρχιακών ΚΕΚ, που κατά βάση αντιμετωπίζουν την ανάγκη ουσιαστικής τεχνικής - επαγγελματικής εκπαίδευσης με φτηνές και πρόσκαιρες καταρτίσεις επί πληρωμή.

Στο πλαίσιο αυτό, από το ν.2525/97 έχει ανατεθεί στους δήμους η εξασφάλιση των προϋποθέσεων λειτουργίας των σχολείων «β' ευκαιρίας». Αυτά τα πολυδιαφημισμένα σχολεία υπονομεύουν ακόμα και τη βασική, υποχρεωτική, εννιάχρονη εκπαίδευση. Αντί για τη διεύρυνση και αναδιάρθρωση των νυχτερινών σχολείων, καλούνται νέοι που δεν έχουν ολοκληρώσει ούτε καν τη στοιχειώδη εκπαίδευση να παρακολουθήσουν ένα πρόγραμμα μαθημάτων καταρτισιακού χαρακτήρα, βασισμένου στις ανάγκες της «τοπικής αγοράς» και διανθισμένο με τη μετάδοση γενικών δεξιοτήτων στη γλώσσα, στα μαθηματικά κλπ. Οι δημοτικές αρχές που προωθούν τέτοια σχολεία, συμβάλλουν στην καλλιέργεια αυταπατών ότι με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ανεργίας. Διοργανώνουν εκδηλώσεις με τη συμμετοχή τοπικών επιχειρηματιών που υποτίθεται θα προσλάβουν τους αποφοίτους.

Οι επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που διάφοροι δήμοι αναλαμβάνουν στο χώρο της εκπαίδευσης, επεκτείνονται και στο χώρο των «πανεπιστημίων». Π.χ., η δημοτική αρχή Αμαρουσίου έχει εξαγγείλει την πρόθεσή της να ιδρύσει «πανεπιστήμιο», διαφημίζοντας μάλιστα ότι θα έχει φτηνότερα δίδακτρα από οποιοδήποτε ιδιώτη. Κάποιοι νομάρχες έχουν κατά καιρούς διεκδικήσει την ίδρυση «νομαρχιακών πανεπιστημίων». Επιπλέον, υπάρχουν δείγματα πως η κυβέρνηση - ενόψει της νέας χωροταξικής κατανομής των πανεπιστημίων που έχει εξαγγείλει - σκοπεύει να συνδέσει την αποδοχή των αιτημάτων των ΟΤΑ για ίδρυση τοπικών πανεπιστημίων, με την ετοιμότητά τους να αναλάβουν πλήρως την εξασφάλιση της υποδομής.

Να είναι καθαρό πως ρόλος των δημοτικών αρχών πρέπει να είναι η διάθεση χώρων και η ανάπτυξη πρωτοβουλιών για τη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των μαθητών, αλλά και στην κάλυψη των αναγκών ερασιτεχνικής απασχόλησης των δημοτών σε διάφορους τομείς. Η δε τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να πάψει να υποβιβάζεται σε μια απλή και αδιαβάθμητη «κατάρτιση» και να καλύπτεται όπως όπως από διάφορα ΙΕΚ, ΚΕΚ και άλλες διάσπαρτες σχολές. Επιβάλλεται η ένταξή της σε ένα δημόσιο και δωρεάν μεταλυκειακό σύστημα επαγγελματικών σχολών.

Τα λαϊκά στρώματα, οι γονείς και οι νέοι άνθρωποι που αναζητούν επαγγελματική διέξοδο σε αυτήν την κατεύθυνση, χρειάζονται ριζική αναμόρφωση της τεχνικής - επαγγελματικής εκπαίδευσης, ώστε βασισμένη αυτή στα γερά θεμέλια της δωδεκάχρονης εκπαίδευσης να εξασφαλίζει μέσα από δημόσιες και δωρεάν επαγγελματικές σχολές, ουσιαστική επαγγελματική μόρφωση. Επομένως, χρειάζεται η κατάργηση των ΙΕΚ και ΚΕΚ. Χρειάζεται να χτυπηθεί η εμπλοκή της ΤΑ στην ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση και ιδιωτικοποίηση της τεχνικής - επαγγελματικής εκπαίδευσης. Να χτυπηθεί η συμμετοχή της στα προγράμματα στενής «κατάρτισης» του «απασχολήσιμου» εργατικού δυναμικού.

Γι' αυτό χρειάζεται ΤΑ που να αγωνίζεται μαζί με το λαό για ενιαίο 12 χρονο σχολείο για όλους, δημόσια, δωρεάν ενιαία ανώτατη εκπαίδευση στην υπηρεσία των σύγχρονων λαϊκών αναγκών και με βάση την εξέλιξη της επιστήμης, που να εξασφαλίζει υψηλού επιπέδου επιστημονική ειδίκευση για όλους, δίχως διακρίσεις, για σύνδεση του πτυχίου με το επάγγελμα, για το δικαίωμα στην εργασία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ