Τετάρτη 8 Αυγούστου 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ

ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Η μελωδία του μέλλοντος

Σωστά επισημαίνει ο Μίκης ότι «η πελατεία των δισκοπωλείων, σήμερα, είναι τα παιδιά των 15 χρόνων, που παίρνουν «γραμμή» κατευθείαν από το MTV, ή οι αστές κυρίες». Κι έχει δίκιο όταν λέει πως «δεν έχει να πει τίποτα η "Δραπετσώνα" σε μια κυρία που το πρόβλημά της είναι ο μεγάλος της έρωτας μ' έναν γκόμενο, ενώ είναι παντρεμένη». Πράγματι, στο χώρο της μουσικής φαίνεται να κυριαρχεί, σήμερα, η «ακουστική αισθητική» των «ρυθμικών βρυχηθμών» «ξεβράκωτων καλλιτεχνών» με καλλίγραμμο κορμί, που απευθύνονται, κυρίως στα νέα παιδιά και των «ερωτικών αγκομαχητών», «αοιδών νυκτός», που προκαλούν ονειρώξεις σε ανικανοποίητες παντρεμένες.

Γνωρίζει, όμως, ο Μίκης ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις μουσικές ανάγκες του χοροπηδώντας, συνεχώς, σαν τη μαϊμού, στους ρυθμούς της Μαντόνα και του Ρουβά, ούτε αντέχει να ασκείται, εσαεί, στη «μουσική αυτοϊκανοποίηση», ακούγοντας, εν είδει μουσικής, ανεπίδοτες επιστολές «ερωτικών εξομολογήσεων και απογοητεύσεων». Να, γιατί, ακόμα και σήμερα, στην εποχή της «πολιτιστικής βαρβαρότητας», που επιχειρεί να επιβάλλει ο ιμπεριαλισμός, βλέπουμε πολλούς - και πολλά 15χρονα παιδιά - να βγαίνουν από τα δισκοπωλεία κρατώντας δίσκους και του Μίκη και πολλών άλλων γνήσιων Ελλήνων και ξένων μουσικών δημιουργών.

Είναι εύλογο να νιώθεις, σήμερα, απογοητευμένος για όσα συμβαίνουν, όχι μόνο στη μουσική, αλλά γενικότερα στο χώρο της Τέχνης και του Πολιτισμού. Ομως η απογοήτευση μετατρέπεται σε ελπίδα και αισιοδοξία όταν επιχειρείς να αφουγκραστείς τους ήχους που έρχονται από το βάθος του «τούνελ». Αν έχεις σωστή ακοή, ακούς να 'ρχεται από κει η μελωδία του μέλλοντος.

Τη γνωρίζεις αυτή τη μελωδία, όχι μόνο γιατί σου θυμίζει παλιά ακούσματα, αλλά και γιατί την έχεις ακούσει από καλλιτέχνες που επιμένουν να τραγουδούν με ευαισθησία, παρά να «ερωτροποιούν», δημοσίως, με χυδαιότητα. Ακούγεται σε συναυλίες, όπου οι νότες χρησιμοποιούνται για τη συνομιλία του ανθρώπου με το σύμπαν. Ακούγεται και σε άλλους χώρους - θα την «πιάσεις» αν αφουγκραστείς τους ήχους από δωμάτια φοιτητών - ενώ εκείνη η παλιά μουσική της τιμής και του αγώνα, συνεγείρει ακόμα πολλούς που συμμετέχουν στις διαδηλώσεις των εργατών, των μαθητών. Είναι το ίδιο άκουσμα που συνόδευε τις ορισμένες ανάσες των νέων, που πολεμούν, όπου Γης, την «παγκοσμιοποίηση».

Οποιος καταφέρει να «παραμερίσει» τα πολλά και ισχυρά «παράσιτα» κι ακούσει αυτή τη μουσική, νιώθει πιο κοντά σ' ένα μέλλον καλύτερο για την ανθρώπινη κοινωνία.

Κι αν ένας δημιουργός, όπως ο Μίκης, νιώθει απογοητευμένος, βλέποντας την «υποκουλτούρα» να απλώνεται και να «κατέχει» την Ελλάδα της Ακρόπολης και της Επιδαύρου, του Ρίτσου, του Βάρναλη και του Ελύτη, του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι και του Λοΐζου, υπάρχουν και άλλοι που εμφανίζονται ν' ανησυχούν και ν' απογοητεύονται, αλλά εκ του πονηρού.

Πρόκειται για «μαέστρους», που διευθύνουν «ορχήστρες τελάληδων» της κοινωνικής απογοήτευσης. Είναι αυτοί που ισχυρίζονται πως «δε γίνεται τίποτα» και ότι «γρήγορα θα ξεχαστεί το Σιάτλ και η Γένοβα». Είναι οι ίδιοι που μιλούσαν για την «τελική νίκη» του καπιταλισμού και το «τέλος της Ιστορίας», αλλά διαψεύστηκαν. Και δε διαψεύστηκαν μόνο από τους χιλιάδες αγωνιστές κατά της «παγκοσμιοποίησης», που εξαπλώνονται σε κάθε μεριά του πλανήτη, αλλά και από το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμα οι παλιοί και μαζί τους πάρα πολλοί νέοι, που ακούν και συγκινούνται από τη μουσική του Μίκη...


Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ