ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 29 Απρίλη 2000 - Κυριακή 30 Απρίλη 2000
Σελ. /32
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Ιστορικές Πρωτομαγιές στην Ελλάδα

Ηβίαιη - και τις περισσότερες φορές αιματηρή - καταστολή των πρωτομαγιάτικων συγκεντρώσεων στην Ελλάδα ήταν ο κανόνας έως και τις πρώτες δεκαετίες του 1900. Ουκ ολίγα τα θύματα ανάμεσα στους εργάτες που «τολμούσαν» να αμφισβητήσουν τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας, να τις καταδικάσουν και να διεκδικήσουν δικαιώματα που σήμερα φαντάζουν ως αυτονόητα. Η Πρωτομαγιά ως σύμβολο αντίστασης και αγώνα για τους όπου Γης εργάτες ήταν επικίνδυνη και το ανατρεπτικό περιεχόμενο που της προσέδιδε κάθε φορά το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, έπρεπε να αντιμετωπιστεί με κάθε τρόπο και μέσο. Η Πρώτη του Μάη έπρεπε να αποφορτιστεί, να αποψιλωθεί από τα μηνύματά της και να μετατραπεί το πολύ πολύ σε γιορτή των λουλουδιών. Η αστική τάξη δεν τα κατάφερε, παρά τις φιλότιμες προσπάθειές της.

Στην Ελλάδα η πρώτη Πρωτομαγιά γιορτάστηκε το 1893 στους Στύλους του Ολυμπίου Διός από τον Κεντρικό Σοσιαλιστικό Ομιλο του Σταύρου Καλλέργη. Την επόμενη χρονιά, 1894, η Πρωτομαγιά γιορτάζεται στο Παναθηναϊκό Στάδιο από όλους τους σοσιαλιστικούς ομίλους. Στο ψήφισμα εκείνης της συγκέντρωσης περιλαμβάνονται τρία αιτήματα, πρωτοποριακά για την εποχή τους, με τεράστια σημασία όμως για τους εργάτες που «διεξήγαγαν απεγνωσμένο με το θάνατο αγώνα» στους χώρους δουλιάς. Τρία αιτήματα που κατακτήθηκαν λίγες δεκαετίες μετά και αφού μεσολάβησαν σκληροί αγώνες και που σήμερα ως κεκτημένα δικαιώματα πια εκπέμπουν σήμα κινδύνου.

Διαβάζουμε στο ψήφισμα: «Συνελθόντες σήμερον την 1ην Μάη, αποφασίζομεν και ψηφίζομεν:

α. Την Κυριακήν να κλείνονται τα καταστήματα καθ' όλην την ημέραν και οι εργάται να αναπαύονται.

β. Οι εργάται να εργάζονται επί 8 ώρας την ημέραν και να απαγορευθεί η εργασία εις τους ανηλίκους.

γ. Να απονέμεται σύνταξις εις τους εργάτας παθόντας και καταστάντας ανικάνους προς συντήρηση εαυτών και της οικογενείας των».

Ενας δεύτερος σημαντικός σταθμός στην ιστορία του εργατικού κινήματος της χώρας μας είναι η Πρωτομαγιά του 1919 κι αυτό γιατί έχει προηγηθεί η ίδρυση της ΓΣΕΕ, αλλά και του ΣΕΚΕ, του μετέπειτα ΚΚΕ, ένα περίπου χρόνο πριν.

Αυτή την Πρωτομαγιά διοργανώνουν λοιπόν από κοινού η νεοσύστατη ΓΣΕΕ και το επίσης νεοσύστατο ΣΕΚΕ. Η επίδραση του ΣΕΚΕ είναι εμφανής και στο διεκδικητικό πλαίσιο της Πρωτομαγιάς, που εν μέρει πολιτικοποιείται. Η ΓΣΕΕ κήρυξε γενική πανελλαδική απεργία, με αιτήματα αιχμής την αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή μισθών και ημερομισθίων, την καθιέρωση του 8ωρου και της κοινωνικής ασφάλισης. Τα αιτήματα που ξέφευγαν από το πλαίσιο των διεκδικήσεων που είχαν να κάνουν άμεσα και αυστηρά με την καλυτέρευση των συνθηκών εργασίας, αφορούσαν στην ανάκληση των ελληνικών στρατευμάτων από τη νεαρή Σοβιετική Ρωσία, που δεχόταν λυσσαλέα επίθεση και στην αναγνώριση της σοβιετικής εξουσίας.

Παρά την απαγόρευση της κυβέρνησης του Ελ. Βενιζέλου, οι συγκεντρώσεις σε Αθήνας και Πειραιά έγιναν. «Η Πρώτη Μαΐου - τόνιζε στην προκήρυξή του το ΣΕΚΕ - πρέπει να είναι και δι' ημάς, όπως είναι και διά τους εργάτας όλου του κόσμου, η ημέρα της κοινής εκδηλώσεως των πόθων μας, τους οποίους όλο το έτος ζητούμεν και διαλαλούμεν με τας οργανώσεις μας, τα βιβλία μας, τας εφημερίδας μας, τας διαλέξεις μας και με όλον εν γένει τον αγώνα που διεξάγομεν κατά των εκμεταλλευτών».

Ηπρώτη ματωμένη Πρωτομαγιά στην Ελλάδα ήταν αυτή του 1924. Η συγκέντρωση διοργανώθηκε από το Εργατικό Κέντρο Αθήνας στην πλατεία Κοτζιά και πραγματοποιήθηκε παρά την απαγόρευση της κυβέρνησης Παπαναστασίου, που δεν έκατσε βέβαια με σταυρωμένα χέρια. Διέλυσε βίαια τη συγκέντρωση, με συνέπεια να χάσει τη ζωή του ο εργάτης Σωτήρης Παρασκευαΐδης και δεκάδες άλλοι να τραυματιστούν.

Επόμενος σημαντικός σταθμός ο Μάης του 1936. Οι καπνεργάτες στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται από καιρό σε απεργιακές κινητοποιήσεις που πνίγηκαν στο αίμα. Σε μία από αυτές τις κινητοποιήσεις χτυπιέται βάναυσα και πέφτει νεκρός ο εργάτης Τούσης. Η εικόνα της μάνας που σπαράζει πάνω από το άψυχο κορμί του συγκλονίζει και εμπνέει στον ποιητή της Ρωμιοσύνης, τον Γιάννη Ρίτσο, τον πολυτραγουδισμένο «Επιτάφιο», που γράφεται μέσα σε μία νύχτα και δημοσιεύεται την επόμενη μέρα στο «Ριζοσπάστη» της εποχής.

Οκτώ χρόνια μετά. Πρώτη Μάη του 1944. Η μοναδική Πρωτομαγιά στην ιστορία της χώρας που βάφτηκε με τόσο πολύ αίμα. Στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής από τα γερμανικά πολυβόλα πέφτουν νεκροί 200 κομμουνιστές.


Β.


ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ 1 ΜΑΗ 1944
Βάδισαν στο θάνατο και την αθανασία

Ενα από τα σημειώματα που έριξαν οι 200 στο δρόμο για την εκτέλεση
Ενα από τα σημειώματα που έριξαν οι 200 στο δρόμο για την εκτέλεση
Το πρωινό της Πρωτομαγιάς του 1944 την ησυχία στη γειτονιά, την ηρώισσα, την Καισαριανή, σκίζουν οι ριπές των γερμανικών πολυβόλων, σαν δρεπάνια θερίζουν 200 άνθη του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα της χώρας μας, το αίμα 200 παλικαριών ποτίζει το χώμα του Σκοπευτηρίου. Η επιλογή της μέρας και του χώρου της εκτέλεσης δεν είναι τυχαία. Και τα δύο ως σύμβολα αντίστασης και αγώνα επιλέχτηκαν για να προσδώσουν μεγαλύτερο βάρος στο μήνυμα που ο κατακτητής ήθελε να στείλει στις δυνάμεις της αντίστασης, ένα ματοβαμμένο μήνυμα «προς γνώση και συμμόρφωσή τους».

Εκείνο το πρωί η ιστορία κατέγραψε μεγαλειώδεις στιγμές αυτοθυσίας, περηφάνιας, αξιοπρέπειας, αντίστασης. Σαν εκείνη του Ναπολέοντα Σουκατζίδη, που αρνήθηκε να βγει από τη λίστα θανάτου και να εκτελεστεί κάποιος άλλος στη θέση του, όπως του προτάθηκε...

Λίγες μέρες πριν την εκτέλεση των 200 κομμουνιστών, στις 27 Απρίλη του 1944, «κομμουνιστικαί συμμορίαι» - όπως χαρακτηριστικά αναφερόταν στην ανακοίνωση του Γερμανού στρατιωτικού διοικητή Ελλάδας, στις 30/4/1944 - στήνουν ενέδρα και σκοτώνουν ένα Γερμανό στρατηγό και τρεις συνοδούς του κοντά στους Μολάους της Λακωνίας, ενώ τραυματίζουν και πολλούς Γερμανούς στρατιώτες. Οι 200 ζωές που θερίστηκαν στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής είναι μόνο ένα μέρος των αντιποίνων, αφού έχει ήδη ανακοινωθεί ότι «Ελληνες εθελονταί» δολοφόνησαν «αυτοβούλως» 100 κομμουνιστές, ενώ οι Γερμανοί θα εκτελούσαν όποιον άνδρα έβρισκαν έξω από το χωριά κατά μήκος του δρόμου από τους Μολάους προς τη Σπάρτη.

Η εκτέλεση των 200 στην Καισαριανή,χαρακτηκό της εποχής
Η εκτέλεση των 200 στην Καισαριανή,χαρακτηκό της εποχής
Το πρωινό της πρώτης μέρας του Μάη βρήκε τους 200 στο στρατόπεδο του Χαϊδαρίου. Εκεί κρατούνταν μαζί με 3.000 ακόμα ψυχές - όλοι τους αγωνιστές της Αντίστασης. Οι ίδιοι ήταν εξόριστοι Ακροναυπλιώτες, που το μεταξικό δικτατορικό καθεστώς κράτησε αιχμάλωτους, παραδίδοντάς τους στους Γερμανούς κατακτητές. Παρόντες στο προσκλητήριο θανάτου, χωρίς να λυγίσουν ούτε μια στιγμή, επιβιβάζονται στα φορτηγά. Στην πορεία από το Χαϊδάρι για την Καισαριανή γράφουν πρόχειρα σημειώματα και τα σκορπούν στους δρόμους, ξέροντας πως αυτοί που θα τα μαζέψουν θα τα παραδώσουν στους ανθρώπους τους. Σημειώματα που κληροδότησαν σε μας, στην Ιστορία, τις τελευταίες σκέψεις 200 ηρώων.

Στις 12 περίπου το μεσημέρι όλα είναι έτοιμα για την εκτέλεση. Γυναίκες και παιδιά έχουν συγκεντρωθεί γύρω από το Σκοπευτήριο και φωνάζουν, ξέρουν τι πρόκειται να συμβεί, μόνο που ο νους δεν μπορεί να χωρέσει τέτοια θηριωδία. Και ξαφνικά οι ριπές των πολυβόλων αντηχούν στη γειτονιά. Οι 200 μέχρι να πέσουν νεκροί τραγουδούν, περιφρονώντας το θάνατο και τους εκτελεστές τους. Οι Γερμανοί μοιάζουν να βιάζονται, τελειώνουν γρήγορα και φορτώνουν τα πτώματα στα φορτηγά που απομακρύνονται. Οι κάτοικοι ξεχύνονται στους δρόμους που έχουν ποτιστεί από το ζεστό ακόμα αίμα των εκτελεσθέντων που ρέει από τα φορτηγά. Αυτό το κόκκινο ποτάμι μετατρέπεται από τους συγκεντρωμένους σε ιερό μνημείο αντίστασης και θυσίας και σε λίγα λεπτά πάνω του θα αναφτούν χιλιάδες καντήλια και θα αφεθούν αγκαλιές λουλούδια.

Οι 200 της Καισαριανής εκείνο το πρωί δε βάδισαν στο θάνατο, αλλά στην αθανασία. Στάθηκαν αγέρωχοι μπροστά στο απόσπασμα και πέρασαν στο πάνθεον των ηρώων της εργατικής τάξης, πλάι στους Σπάις, Πάρσον, Φίσερ, Νιμπ... Τι κι αν στη ζωή τούς χώρισαν δεκαετίες και ωκεανοί, τους ένωσαν ιδανικά, και η ένωσή τους σφραγίστηκε από μια θυσία ανεξίτηλη στο πέρασμα του χρόνου. Το δικό τους κύκνειο άσμα, ο επιθανάτιος ρόγχος τους στο απόσπασμα ή στην αγχόνη, μετουσιώθηκε σε δύναμη για τους όπου Γης αγωνιστές να συνεχίσουν στα βήματά τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ