ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 6 Αυγούστου 2008
Σελ. /24
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Παραλίγο μακελειό στη σήραγγα της Αγορασιάς

Εφτά οικοδόμοι εγκλωβίστηκαν σε βάθος 1.400 μέτρων, όταν το τούνελ γέμισε καπνούς από την ανάφλεξη οχήματος. Επιβεβαιώνονται οι προειδοποιήσεις των ταξικών δυνάμεων για την ανάγκη λήψης κάθε αναγκαίου μέτρου για την προστασία της ζωής των εργαζoμένων

Η είσοδος της σήραγγας, όπου έγινε το χτεσινό «ατύχημα»

Eurokinissi

Η είσοδος της σήραγγας, όπου έγινε το χτεσινό «ατύχημα»
Από του χάρου τα δόντια γλίτωσαν χτες 7 ακόμα οικοδόμοι, εργάτες στα έργα διάνοιξης σήραγγας για την εκτροπή του Αχελώου, στην περιοχή Αγορασιάς Καρδίτσας. Σύμφωνα με μαρτυρίες, φορτηγό που εισερχόταν στη σήραγγα φορτωμένο - κατά την εκδοχή της εργολαβικής εταιρείας - με οικοδομικά υλικά, πήρε φωτιά 400 μέτρα από την είσοδο του υπό κατασκευή τούνελ, περίπου στις 8.30 το πρωί.

Οι πυκνοί καπνοί από το φλεγόμενο όχημα γέμισαν τη σήραγγα, μέσα στην οποία, σε βάθος 1.400 περίπου μέτρων, εργαζόταν το συνεργείο με τους 7 οικοδόμους. Οι εργάτες κατάφεραν να βγουν από το τούνελ μετά από τέσσερις ολόκληρες ώρες (!), αφού περίμεναν να διαλυθούν οι καπνοί που έκαναν απροσπέλαστη τη σήραγγα μετά το σημείο όπου πήρε φωτιά το όχημα τύπου «Ντάμπερ» (ειδικό φορτηγό υπογείων έργων).

Οι Επιθεωρητές Εργασίας που έφτασαν στο εργοτάξιο, σημειώνουν ότι οι εργαζόμενοι οφείλουν εν πολλοίς τη σωτηρία τους στο γεγονός ότι το έδαφος στο τούνελ είναι επικλινές. Σαν συνέπεια, βρίσκονταν σε χαμηλότερο ύψος από το φλεγόμενο όχημα και οι καπνοί ανέβαιναν προς τα πάνω. Στο σημείο έσπευσαν και δυνάμεις της πυροσβεστικής, οι οποίες ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν μπόρεσαν να μπουν βαθιά στο τούνελ, αφού δε διέθεταν τον κατάλληλο εξοπλισμό (φιάλες οξυγόνου κ.ά.).

Αναπάντητα ερωτήματα

Τόσο η εργολήπτρια εταιρεία (πρόκειται για την ιταλική «Impregilo»), όσο και οι αρμόδιες υπηρεσίες (αστυνομία - πυροσβεστική) επιχείρησαν να υποβαθμίσουν το θέμα, παρουσιάζοντας λίγο έως πολύ το εργοτάξιο άρτιο από πλευράς μέτρων ασφαλείας. Ωστόσο, από προηγούμενη επιτόπια έρευνα κλιμακίου της Επιθεώρησης Εργασίας με εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Οικοδόμων, όσο και από τα ίδια τα στοιχεία του χτεσινού «ατυχήματος», προκύπτουν αναπάντητα ερωτήματα και ελλείψεις.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλά από τα μέτρα ασφάλειας, τα οποία η Επιθεώρηση Εργασίας επικαλείται ότι λειτούργησαν, τοποθετήθηκαν στα εργοτάξια της εταιρείας μόνο μετά από παρέμβαση της Ομοσπονδίας πριν από μερικούς μήνες. Γεγονός που γεννά συνειρμούς για το τι θα γινόταν αν οι εργάτες που χτες εγκλωβίστηκαν στη σήραγγα δεν είχαν στη διάθεσή τους τα στοιχειώδη μέσα για τη διάσωσή τους, κάτω από τις συγκεκριμένες πάντα συνθήκες.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που επιβεβαιώνεται είναι ο αυξημένος κίνδυνος που αντιμετωπίζουν για τη ζωή και την ακεραιότητά τους οι εργαζόμενοι στους τόπους δουλειάς και ιδιαίτερα σε εργοτάξια τέτοιας μεγάλης επικινδυνότητας, όπως είναι τα έργα διάνοιξης σηράγγων που βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλη τη χώρα (Εγνατία Οδός, σήραγγες ΟΣΕ κ.ά.). Εκεί όπου, όπως πάμπολλες φορές έχουν αναδείξει η Ομοσπονδία του κλάδου και το ΚΚΕ, η παραμικρή παρέκκλιση από τους προβλεπόμενους κανόνες ασφάλειας που είναι υποχρεωμένη να τηρεί η εργοδοσία, μπορεί να στοιχίσει ανθρώπινες ζωές.

«Βραχυκύκλωμα» επικαλείται η εργοδοσία

Πολλά είναι τα ερωτήματα για τους λόγους ανάφλεξης του οχήματος. Ακόμα και αν ευσταθεί η εκδοχή της εταιρείας για «βραχυκύκλωμα», υπάρχει ζήτημα με τη συντήρηση των οχημάτων του εργοταξίου. Πολύ περισσότερο που αυτά καλούνται να ανταποκριθούν σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες δουλειάς, σε μεγάλα βάθη, όπου ακόμα και το παραμικρό λάθος ή ζημιά μπορεί να κοστίσει τις ζωές εργατών. Με χτεσινή της ανακοίνωση, η Ομοσπονδία Οικοδόμων βάζει και το επιπλέον ερώτημα για το «τι μετέφερε το φορτηγό» και αν προκλήθηκε έκρηξη, όπως και για το αν ο οδηγός είχε το ανάλογο δίπλωμα.

Ερωτήματα προκύπτουν και από το γεγονός ότι η εργολήπτρια εταιρεία είχε ενημερώσει την αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας ότι προχωράει σε παύση των εργασιών στα εργοτάξια από την 1η του Αυγούστου λόγω καλοκαιριού. Ωστόσο, χτες στο εσωτερικό της σήραγγας βρέθηκαν και δούλεψαν σε εργασίες επίστρωσης μπετόν στο έδαφος μειωμένες βάρδιες εργαζομένων, όπως οι 7 οικοδόμοι που κινδύνεψε η ζωή τους. Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι τα έργα αυτά ήταν «έργα συντήρησης» και δικαιολογεί τις μειωμένες βάρδιες, που αναπόφευκτα δημιουργούν επιπλέον κινδύνους για τη ζωή και την ακεραιότητα των εργατών.

Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο εργοτάξιο αποτελεί τμήμα μόνο των έργων για τη διάνοιξη της σήραγγας συνολικού μήκους 17.700 μέτρων, απ' όπου το νερό του Αχελώου θα διοχετεύεται στην περιοχή της Δρακότρυπας και από εκεί στο θεσσαλικό κάμπο. Τα έργα διάνοιξης της σήραγγας προχωρούν παράλληλα και από τα δυο σημεία εισόδου και εξόδου (Αγορασιά - Δρακότρυπα). Από την πλευρά της Δρακότρυπας η διάνοιξη έχει ξεπεράσει τα 10 χιλιόμετρα και λόγω του εδάφους οι εργολήπτρια εταιρεία εγκατέλειψε τις εργασίες με «μετροπόντικα» και έχει καταφύγει το τελευταίο πεντάμηνο στη χρήση δυναμίτη.

Δουλειά σε τρομακτικές συνθήκες

Μαρτυρίες εργαζομένων κάνουν λόγο για εκρήξεις 250 και πλέον κιλών δυναμίτη κάθε φορά, τις οποίες αντιμετωπίζουν χωρίς να βγουν από τη σήραγγα, μετακινούμενοι με βαγονέτο σε απόσταση «ασφαλείας» 1.500 μέτρων. Οπως καταγγέλλει η Ομοσπονδία Οικοδόμων, μόνο μετά από παρέμβασή της η εργολήπτρια εταιρεία εγκατέστησε τροχόσπιτο ασφαλείας μέσα στο τούνελ, όπου μπαίνουν οι εργαζόμενοι για να προστατευτούν από το ωστικό κύμα. Ενώ ακόμα και σήμερα οι συνδικαλιστές επιμένουν στη δημιουργία ασφαλών σημείων σε γωνία 90 μοιρών στα πλαϊνά της σήραγγας και σε ασφαλή απόσταση από το σημείο της έκρηξης για την προστασία των εργαζομένων.

Οι πραγματικά τρομακτικές συνθήκες δουλειάς, σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση της εργασίας και τις ελλείψεις σε μέτρα ασφάλειας, πολλαπλασιάζουν τις πιθανότητες σοβαρού ατυχήματος. Οπως υπενθυμίζει η Γραμματεία Καρδίτσας του ΠΑΜΕ, σε χτεσινή της ανακοίνωση, «δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει δυστύχημα στα έργα του Αχελώου. Το 2006 στην περιοχή της Συκιάς σκοτώθηκε εργαζόμενος σε βάθος 400 μέτρων μέσα στη σήραγγα, από κατάπτωση μπάζων».


ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ
Είχε προειδοποιήσει για τους κινδύνους

Στην ανακοίνωσή τους οι ταξικές δυνάμεις δείχνουν τον πραγματικό ένοχο για το χτεσινό παραλίγο μακελειό

To παραλίγο πολύνεκρο ατύχημα στη σήραγγα εκτροπής του Αχελώου στην περιοχή Αγορασιά, στο Μουζάκι Καρδίτσας «αν δε χτυπήσει καμπανάκι στην κυβέρνηση, στο υπουργείο Απασχόλησης είναι βέβαιο ότι τα ατυχήματα καθημερινά θα πολλαπλασιάζονται και ειδικά στο συγκεκριμένο έργο ο κίνδυνος μεγάλου ατυχήματος είναι προ των πυλών», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Οικοδόμων Ελλάδας, υπενθυμίζοντας ότι «μόνο την περασμένη εβδομάδα είχαμε τρεις οικοδόμους νεκρούς».

Η Ομοσπονδία έχει επανειλημμένα καταγγείλει την ασυδοσία της εργοδοσίας στο συγκεκριμένο έργο και προειδοποιεί ότι «τα όποια μέτρα βελτίωσης στη συγκεκριμένη σήραγγα μετά από παρέμβαση της Ομοσπονδίας μας στον Ειδικό Γραμματέα του ΚΕΠΕΚ κ. Κατσακιώρη είναι σίγουρο ότι θα ατονήσουν αν δε γίνονται συχνοί και εντατικοί έλεγχοι».

Στην ανακοίνωση τονίζεται ακόμα: «Την ευθύνη για την τραγική κατάσταση στο συγκεκριμένο έργο και γενικότερα τη φέρουν ακέραια η σημερινή και προηγούμενη κυβέρνηση. Είναι οι πρώτοι υπεύθυνοι και ηθικοί αυτουργοί στα εγκλήματα που γίνονται στους χώρους δουλειάς. Αν σε ένα τέτοιο έργο η Επιθεώρηση Εργασίας πρέπει να πάει από τα Τρίκαλα μια ώρα δρόμο για να κάνει έλεγχο και αυτό σπάνια και χωρίς προσωπικό, είναι φανερό πού είναι οι ευθύνες και ποιοι βάζουν πλάτες στην ασυδοσία της εργοδοσίας. Η Ομοσπονδία μας δυο μήνες έχει ζητήσει συνάντηση με τη λαλίστατη, κατά τα άλλα, υφυπουργό Απασχόλησης κ. Καλαντζάκου και την αρνείται πεισματικά».

Οι οικοδόμοι απαιτούν να παρθούν άμεσα μέτρα για την προστασία της ζωής και της ακεραιότητάς τους και των άλλων εργαζομένων στα έργα και στις κατασκευές. Καλούν τους συναδέλφους τους «να καταδικάσουν μαζικά τα κόμματα της πλουτοκρατίας, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, να δυναμώσουν το μέτωπο της αντίστασης, της ανατροπής». Να διεκδικήσουν σε ενιαίο μέτωπο:

  • Εντατικοποίηση των ελέγχων στους χώρους δουλειάς, βαριά πρόστιμα στους παραβάτες και κυρίως διακοπή των εργασιών.
  • Να ενισχυθούν τα ΚΕΠΕΚ με ειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό.
  • Να εξοπλιστούν οι μηχανισμοί ελέγχου με τα απαραίτητα και κατάλληλα όργανα για να είναι αποτελεσματικοί στη δουλειά τους.
  • Οι μηχανικοί ασφαλείας να πάψουν να είναι υπάλληλοι του εργοδότη, να πάψει ο εργοδότης να ελέγχει τον εαυτό του.
  • Δημιουργία κρατικού σώματος Τεχνικών Ασφαλείας και Γιατρών Εργασίας ενταγμένο στο δημόσιο σύστημα Υγείας. Κατάργηση των ιδιωτικών εξωτερικών υπηρεσιών προστασίας και πρόληψης και της ανάθεσης καθηκόντων Τεχνικών Ασφαλείας στους εργοδότες.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ