ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Μάη 2000
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Στο τραπέζι του διαλόγου

Μετά το ταξίδι του υπουργού Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου στις ΗΠΑ και τις συναντήσεις που είχε εκεί με τον Τούρκο ομόλογό του Ι. Τζεμ και την Αμερικανίδα υπουργό Εξωτερικών Μ. Ολμπράιτ επιταχύνθηκαν οι διαδικασίες που σαν στόχο έχουν μια συνολική διευθέτηση των ελληνοτουρκικών προβλημάτων. Χτες στο Μέγαρο Μαξίμου, σε σύσκεψη του πρωθυπουργού με τον υπουργό Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου και τη συμμετοχή του καθηγητή του Διεθνούς Δικαίου Χρ. Ροζάκη, η ελληνική κυβέρνηση σχεδίασε τις επόμενες κινήσεις της.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, μετά τις επαφές του Γ. Παπανδρέου με τον Ι. Τζεμ και τη Μ. Ολμπράιτ, την περασμένη βδομάδα στη Νέα Υόρκη, διαπιστώθηκε η «ετοιμότητα» των δύο χωρών να εμβαθύνουν το διάλογο που έχουν εγκαινιάσει. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες τα υπουργεία Αμυνας Ελλάδας και Τουρκίας έχουν ήδη καταρτίσει και ανταλλάξει καταλόγους με προτάσεις για εγκατάσταση συγκεκριμένων Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) στο Αιγαίο. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι πριν μεταβεί στο Μέγαρο Μαξίμου ο Γ. Παπανδρέου συναντήθηκε με τον υπουργό Αμυνας Α. Τσοχατζόπουλο, με τον οποίο συμφώνησαν να ενισχύσουν τη συνεργασία μεταξύ των δύο υπουργείων, καθώς συμφωνούν απόλυτα με την πολιτική που ακολουθείται.

Ολα αυτά, σύμφωνα με την εκτίμηση διπλωματικών κύκλων, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η Αθήνα κάνει προετοιμασίες για μια «ουσιαστική» συζήτηση με την Αγκυρα. Οπως είναι γνωστό, ο καθηγητής Χρ. Ροζάκης είναι «ειδικός» σε θέματα Δικαίου της Θάλασσας και γνώστης των διαδικασιών του Διεθνούς Δικαστηρίου στη Χάγη. Οι γνώσεις του αυτές, φαίνεται ότι αποφασίστηκε να αξιοποιηθούν από τον πρωθυπουργό, ο οποίος εκτός από τις γνώσεις του Χρ. Ροζάκη εκτιμά και τις θέσεις που είχε διατυπώσει για τα Ελληνοτουρκικά στη σύντομη θητεία του στο υπουργείο Εξωτερικών.

Ενα άλλο σημείο που επισημαίνουν οι ίδιες πηγές είναι το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση «αρχίζει να συζητά» την τουρκική πρόταση περί διμερούς διαλόγου για τα ΜΟΕ από επιτροπές οι οποίες θα στελεχώνονται από διπλωμάτες και στρατιωτικούς. Επισήμως, η θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι ότι η συζήτηση για τα ΜΟΕ θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ με την αξιοποίηση των μηχανισμών της συμμαχίας. Παρ' όλα αυτά, στους διαδρόμους του υπουργείου άρχισαν ήδη να ακούγονται κάποιες πρώτες σκέψεις και ιδέες για την αναθεώρηση αυτής της θέσης που χαρακτηρίζεται... ανελαστική.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, αναμένεται ότι η ελληνική πλευρά θα έχει ξεκαθαρίσει τις θέσεις της και θα έχει οικοδομήσει τη διαπραγματευτική της θέση μέχρι τις 23 του μήνα, οπότε θα πραγματοποιηθεί στη Φλωρεντία η Εαρινή Σύνοδος των υπουργών Εξωτερικών και Αμυνας του ΝΑΤΟ. Μέχρι τότε θα έχει πραγματοποιηθεί στην Αθήνα και μια ακόμη σύσκεψη του πρωθυπουργού με τους Γ. Παπανδρέου και Α. Τσοχατζόπουλο, προκειμένου να αναληφθεί από κοινού η ευθύνη των χειρισμών.

ΚΕΡΚΥΡΑ
Διώκονται οι «υποκινητές» των αντιΝΑΤΟικών διαδηλώσεων

Νέα πράξη ποινικοποίησης των περσινών αγώνων του φιλειρηνικού κινήματος της Κέρκυρας, στη διάρκεια των βάρβαρων ΝΑΤΟικών βομβαρδισμών κατά της Γιουγκοσλαβίας, σημειώθηκε στο νησί.

Στα πλαίσια της σχετικής προανάκρισης, που πραγματοποιεί ο εισαγγελέας πρωτοδικών Κέρκυρας, καλούνται στην Αστυνομία για να απολογηθούν ως κατηγορούμενοι για «διακεκριμένη φθορά» και «στάση» τέσσερις «υποκινητές» της κινητοποίησης που πραγματοποιήθηκε στις 20 Απρίλη 1999 στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας. Πρόκειται για τον Θεόδωρο Γουλή, στέλεχος του ΚΚΕ, νομαρχιακό σύμβουλο, τον Ιωάννη Τρεπεκλή, στέλεχος της ΝΔ, νομαρχιακό σύμβουλο, τον Χαράλαμπο Χαραλάμπους, στέλεχος του ΚΚΕ, δημοτικό σύμβουλο δήμου Αχιλλείων και τον Βασίλειο Αρμενιάκο , δήμαρχο Μελιτειαίων.

Το κατηγορητήριο στηρίζεται στις καταθέσεις «καρμπόν» αστυνομικών, όπου οι κατηγορούμενοι περιγράφονται ως οι «υποκινητές» των διαδηλωτών που έσπασαν τον αστυνομικό κλοιό και μπήκαν στο αεροδρόμιο για να εμποδίσουν τα ΝΑΤΟικά αεροσκάφη. Είναι χαρακτηριστικές οι φράσεις που περιλαμβάνονται στις καταθέσεις όπου σημειώνεται ότι «τους διαδηλωτές παρακινούσαν...» ή ότι «τα εν λόγω άτομα παρακινούσαν το πλήθος και πρωτοστατούσαν στις διαμαρτυρίες τους».

Υπενθυμίζεται ότι οι νέες αυτές διώξεις έρχονται σε συνέχεια άλλων διώξεων σε βάρος διαδηλωτών που πήραν μέρος στις περσινές κινητοποιήσεις ενάντια στη ΝΑΤΟική βαρβαρότητα και στη μετατροπή της Ελλάδας και ειδικότερα της Κέρκυρας σε ορμητήριο των στρατευμάτων της νέας τάξης.

ΣΤΡΑΤΗΣ ΚΟΡΑΚΑΣ
Ποιος μας δίνει το δικαίωμα να επεμβαίνουμε οπουδήποτε στον κόσμο;

Παρέμβαση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ στην Επιτροπή των Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σε συζήτηση για την κοινή ευρωπαΐκή πολιτική ασφάλειας και άμυνας

Παρέμβαση έκανε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Στρ. Κόρακας κατά τη συζήτηση της πρότασης της ευρωβουλευτή Lalumier για «ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τη δρομολόγηση της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής ασφάλειας και άμυνας ενόψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Φέιρα» στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Ξεκινώντας την παρέμβασή του ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, σημείωσε ότι η πρόταση ψηφίσματος της κ. Lalumiere, είναι πλήρως εναρμονισμένη με τις κατευθύνσεις της ΕΕ, όπως αυτές συγκεκριμενοποιήθηκαν στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής στο Ελσίνκι, για αυξανόμενη στρατιωτικοποίηση της ΕΕ.

Ο στόχος του ψηφίσματος που προτείνεται, είναι η κοινοβουλευτική κάλυψη της συγκεκριμένης απόφασης του Ελσίνκι, και η λογική του είναι η ανακήρυξη, δίπλα στο ΝΑΤΟ, της ΕΕ σε διεθνή χωροφύλακα (και μάλιστα όπου και όταν το ΝΑΤΟ διστάζει να προχωρήσει).

Και εδώ τίθεται αμείλικτα το ερώτημα: Ποιος μας δίνει το δικαίωμα να επεμβαίνουμε και μάλιστα οπουδήποτε στον κόσμο, με πρόσχημα την «πρόληψη ή διαχείριση των κρίσεων και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου» να ποδοπατούμε θεμελιώδεις αρχές του διεθνούς δικαίου, όπως ο σεβασμός της εθνικής ανεξαρτησίας, των συνόρων, της εθνικής και εδαφικής κυριαρχίας της μη επέμβασης και μάλιστα στρατιωτικά στο εσωτερικό των άλλων χωρών κλπ. Οταν παλιότερα έθεσα στο Συμβούλιο της Ευρώπης, στον τότε ΓΓ του ΝΑΤΟ κ. Σολάνα το ερώτημα, πήρα την απάντηση ότι το δικαίωμα αυτό υπάρχει στις δεκαέξι «δημοκρατικές χώρες» του ΝΑΤΟ, που συνεδρίασαν και αποφάσισαν «δημοκρατικά» να επέμβουν. Στο ερώτημα «αν έχουν το δικαίωμα δεκαέξι άλλες δημοκρατικές χώρες του κόσμου να συνεδριάσουν και αν αποφασίσουν δημοκρατικά να επέμβουν» σε μια από τις δεκαέξι χώρες - μέλη του ΝΑΤΟ, γιατί θα κρίνουν ότι δε γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα του ανθρώπου ή εν πάση περιπτώσει υπάρχει κίνδυνος κρίσης, απάντηση δεν πήρα. Και το θέτω και σήμερα σε σας.

Ενα άλλο ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, συνέχισε ο Στρ. Κόρακας, είναι ποιος προκαλεί τις κρίσεις που θέλουμε εμείς να «προλάβουμε» ή να «διαχειριστούμε». Και το ερώτημα αυτό δεν μπορεί να συναντηθεί χωρίς να ληφθεί υπόψη η σχετική πολιτική και δραστηριότητα του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ και της ΕΕ. Αναφέρθηκε, πράγματι, ήδη, ο συγκεκριμένος ρόλος τους στη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και στη δημιουργία των κρίσεων της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης και του Κοσσυφοπεδίου. Μα μήπως, συνέχισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, είναι άσχετοι οι οργανισμοί αυτοί με την κατάσταση που έχουμε στην Τσετσενία, ανεξάρτητα φυσικά από τη στάση του καθένα μας απέναντι στην πολιτική του Γιέλτσιν ή του Πούτιν; Θα είχαμε πράγματι την κρίση της Τσετσενίας, αν η περιοχή δε διέθετε το γνωστό φυσικό πλούτο; Είναι προφανές ότι επιχειρείται, με την επεμβατική αυτή πολιτική, το ξαναμοίρασμα των αγορών, ο έλεγχος και η λεηλασία του φυσικού πλούτου των λαών.

Η κ. Lalumiere, στο σχέδιο ψηφίσματος, περιλαμβάνει τέσσερα τμήματα. Στο πρώτο τμήμα, γίνεται λόγος για «μη στρατιωτική διαχείριση των κρίσεων». Ομως δεν παραλείπεται να σημειωθεί ότι όσοι δε δέχονται τη «μη στρατιωτική» λύση που προτείνουμε, προειδοποιούνται στο ίδιο το κείμενο ότι θα αντιμετωπίσουν τη «στρατιωτική λύση». Αυτό επιτρέψτε μου να το χαρακτηρίσω, με το πραγματικό όνομά του, «τρομοκρατική πολιτική των κανονιοφόρων».

Το δεύτερο μέρος της πρότασης, αναφέρεται στη «στρατιωτική ικανότητα της ΕΕ», κάνοντας αναφορά στη «δύναμη ταχείας αντίδρασης», πενήντα με εξήντα χιλιάδων ανδρών, που αποφασίστηκε στο Ελσίνκι. Είναι κάτι που θεωρώ απαράδεκτο, και που δυστυχώς προωθείται και στην Ελλάδα, με την απόφαση της κυβέρνησης να προσλάβει 15.000 επαγγελματίες στρατιωτικούς, δηλαδή στην ουσία μισθοφόρους διότι, όπως σημείωσε ο Ελληνας υπουργός Εθνικής Αμυνας, «στο μέλλον θα έχουμε όλο και πιο συχνές αποστολές εκτός συνόρων». Πράγματι στόχος αυτής της «δύναμης ταχείας αντίδρασης», θα είναι να επεμβαίνει εναντίον εκείνων των λαών που θα αποφασίσουν να πάρουν τις τύχες τους στα χέρια τους.

Το τρίτο τμήμα στις «δομές λήψης αποφάσεων, όπου γίνεται κυρίως λόγος για την ανάγκη υιοθέτησης διαδικασιών που θα εξασφαλίζουν ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στη λήψη των αποφάσεων». Η κ. Lalumiere, στην παρουσίαση της πρότασής της, όχι μονάχα δε θεώρησε αναγκαία την ομόφωνη απόφαση για τέτοια ζητήματα, αλλά, αντίθετα, σημείωσε «ξέρουμε ότι δε συμφωνούμε όλοι σε τέτοιες δράσεις, όμως τι να κάνουμε, πρέπει να προχωρήσουμε».

Το τέταρτο τμήμα αναφέρεται στο «ρόλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των εθνικών Κοινοβουλίων». Παρά την υπόμνηση ότι τα Κοινοβούλια παραμερίζονται και θα έπρεπε να τους δοθεί ουσιαστικότερος ρόλος, και ανεξάρτητα από τις όποιες καλές ενδεχόμενα προθέσεις της κ. Lalumiere είναι γεγονός ότι αντικειμενικά το τμήμα αυτό αποβλέπει στο να ρίξει στάχτη στα μάτια των λαών για όλα τα παραπάνω τρομερά που αποφασίζονται ερήμην τους.

Καταλήγοντας ο Στρ. Κόρακας σημείωσε ότι αυτό που πρέπει να γίνει είναι:

- Διάλυση και όχι ενίσχυση των στρατιωτικών συνασπισμών.

- Μέτρα για την προώθηση του αφοπλισμού, ξεκινώντας από τα πυρηνικά και άλλα όπλα μαζικής καταστροφής, με στόχο τον πλήρη αφοπλισμό, έτσι ώστε να περιοριστούν στο ελάχιστο οι δυνατότητες εντάσεων και κρίσεων.

- Αναβάθμιση και εκδημοκρατισμός του ΟΗΕ και του ΟΑΣΕ, με επιστροφή στις αρχικές τους αξίες και αρχές, και όχι πλήρης υποβάθμιση και περιθωριοποίηση που ζούμε στις μέρες μας και που αποδέχεται και η πρόταση ψηφίσματος που συζητάμε.

Καταλήγοντας ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, τόνισε:

«Είναι μια πραγματικότητα αναμφισβήτητη ότι μετά την ανατροπή του σοσιαλιστικού συστήματος στην Ευρώπη και τη διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης, όποια και αν ήταν τα λάθη και οι αδυναμίες τους, η Ευρώπη και η ανθρωπότητα μπήκαν σε μια πορεία κρίσεων και τοπικών πολέμων, που κανείς δεν ξέρει πού θα μας οδηγήσουν. Προτείνω λοιπόν, να μην προχωρήσει η συζήτηση αυτής της πρότασης, και να έρθει για συζήτηση μια άλλη πρόταση, που θα ανταποκρίνεται στα οράματα και τις προσδοκίες των λαών. Μια πρόταση που βασικός της στόχος θα είναι η εδραίωση της ειρήνης της φιλίας και της αδελφικής αλληλεγγύης των λαών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ