Αυτό ουσιαστικά προανήγγειλε χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, ανοίγοντας την εκδήλωση στην οποία η « Αττικό Μετρό ΑΕ» και ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων παρουσίασαν τα οριστικά συμπεράσματα της ΜΑΜ, η οποία ολοκληρώθηκε ύστερα από 4 χρόνια και κόστισε 2,1 δισ. δρχ. Συγκεκριμένα, ο υπουργός είπε επί λέξει: «Είναι σαφές ότι σημαντικό μέρος των αναγκαίων πόρων μπορούν και πρέπει να αναζητηθούν και να αντληθούν από Ιδιώτες και Τράπεζες, στα πλαίσια συγκεκριμένων Συμβάσεων Παραχώρησης με προσδιορισμένο χρονικό ορίζοντα εκμετάλλευσης και με καθορισμένο εισιτήριο».
Ο υπουργός δεν έδωσε περαιτέρω εξηγήσεις, αλλά είναι προφανές ότι πρόκειται για τις γνωστές λεόντειες σε βάρος του δημοσίου συμβάσεις, όπως αυτές για τα Σπάτα, το Ρίο - Αντίρριο, την Αττική Οδό ή το Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου οι ιδιώτες φτιάχνουν τα έργα χωρίς ουσιαστικά να τα χρηματοδοτούν στο ελάχιστο, ενώ τους δίνεται το δικαίωμα να τα εκμεταλλεύονται για μερικές δεκαετίες, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη, με χαμένο σε κάθε περίπτωση τον ελληνικό λαό, ο οποίος πληρώνει και για την κατασκευή και για τη χρήση τους. Ο Κ. Λαλιώτης διευκρίνισε ότι αυτό δεν αφορά τα έργα (επεκτάσεις μετρό κ.λπ.) που θα γίνουν ως το 2006. Και αυτό όμως κανείς δεν μπορεί να το αποκλείσει, καθώς τόσο για τις τέσσερις επεκτάσεις του μετρό που προγραμματίζεται να γίνουν μέχρι το 2006 (Σύνταγμα - Αιγάλεω, Σεπόλια - Περιστέρι, Δάφνη - Ηλιούπολη, Πεντάγωνο - Σταυρός, συνολικού κόστους 410 δισ.), όσο και για τον προαστιακό σιδηρόδρομο (κόστος σε πρώτη φάση 170 δισ. τουλάχιστον) δεν έχει εξασφαλιστεί πλήρης κρατική χρηματοδότηση.
Οσον αφορά αυτήν καθ' αυτήν τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό, προβλέπει μέχρι το 2020:
Οπως προαναφέραμε, το συνολικό κόστος των έργων ανέρχεται σε 3 τρισ. δρχ. (σε τιμές 1996), εκ των οποίων τα 2,3 τρισ. αφορούν τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, προαστιακό) και τα 700 δισ. τα οδικά. Για την υλοποίηση του προγράμματος αυτού των έργων δεν τόλμησε όμως να δεσμευτεί χτες ούτε ο ίδιος ο Κ. Λαλιώτης, ενώ οι ίδιοι οι μελετητές διαμόρφωσαν και εναλλακτικό Σχέδιο Μειωμένης Χρηματοδότησης ως το 2020, με κόστος που περιορίζεται από τα 3 στα 2,2 τρισ. δρχ...
Παρέμβαση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΚΚΕ στην προχτεσινή συζήτηση στη Βουλή
Εσοδα ενός τρίς δρχ προβλέπει ο υπουργός Πολιτισμούς
Στα πλαίσια της Διεθνούς Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων γίνεται μία διαπάλη, που καμία σχέση δεν έχει με όσα λέγονται από την κυβέρνηση για ζωντάνεμα του πνεύματος των Ολυμπιακών Αγώνων.
Την επισήμανση αυτή έκανε ο Ορέστης Κολοζώφ, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, παρεμβαίνοντας αργά προχτές το βράδυ στη συζήτηση που έγινε στη Βουλή για την πορεία προς την Ολυμπιάδα του 2004. Ο βουλευτής τόνισε ότι έτσι όπως πάμε προς την Ολυμπιάδα θα ωφεληθούν ορισμένοι και όχι ο ελληνικός λαός.
Σχολιάζοντας τα όσα είπε ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Πολιτισμού, ότι όλες οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται δε θα θίξουν το περιβάλλον της Αττικής, τόνισε:
«Αναφερθήκατε στον Ιππόδρομο. Μα ξέρετε πολύ καλά ποιο είναι το αίτημα - και πιστεύω ότι θα ήσασταν και εσείς παρών, επικεφαλής ίσως σε κάποιες εκδηλώσεις - για το τι πρέπει να γίνει εκείνος ο χώρος. Και αυτό ανατρέπεται σήμερα από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ξέρετε ποιο είναι το αίτημα όλου του Λεκανοπεδίου: Να γίνει χώρος πρασίνου ελεύθερος στον κόσμο. Ξέρετε πολύ καλά ότι αίτημα δεκάδων ετών των κατοίκων του Λεκανοπεδίου είναι να υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης στο Σαρωνικό. Ομως, είναι κλεισμένος από τις μαρίνες που θα ενισχυθούν τώρα με το πρόγραμμα των Ολυμπιακών. Αφού τελειώσουν οι Αγώνες δε θα έχει πρόσβαση ο κόσμος εκεί πέρα, γιατί θα υπάρξουν δραστηριότητες που θα ανατεθούν σε εταιρίες, οι οποίες θα κλείσουν το χώρο. Το ίδιο θα γίνει και στο Σχοινιά, όπου ολόκληρη περιοχή θα έχει ωραίες δραστηριότητες και ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις αλλά δε θα είναι πια για τον κόσμο, θα είναι για έναν τουρισμό ορισμένων ανθρώπων χωρίς την πρόσβαση πια του πολίτη».
Στην ομιλία του ο υπουργός Πολιτισμού, Θ. Πάγκαλος, παραδέχτηκε ότι υπήρξε αύξηση του προϋπολογισμού των Αγώνων, αφού «το 1996, όταν κατατέθηκε ο φάκελος, ο προϋπολογισμός ήταν 1,6 δισ. δολάρια και σήμερα το έχουμε αναθεωρήσει και έχει γίνει 1,7 δισ. δολάρια. Είναι εκατό εκατομμύρια δολάρια, μία αύξηση λιγότερο από 0,5%». Οσον αφορά τα έσοδα ο υπουργός είπε ότι πάνω από ένα τρισεκατομμύριο δραχμές θα είναι τα έσοδα από τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση.
Ο Θ. Πάγκαλος ισχυρίστηκε ότι δε θα υπάρξει υποβάθμιση του περιβάλλοντος, αντίθετα θα αναβαθμιστούν οι περιοχές όπου θα γίνουν τα έργα και τόνισε ότι πολλά από αυτά θα μείνουν για μεταολυμπιακή χρήση από το λαό του Λεκανοπεδίου.
Υπό τον απόλυτο έλεγχο της κυβέρνησης θα είναι το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας «Ολυμπιακό Χωριό 2004 ΑΕ» που θα αναλάβει την κατασκευή του έργου. Χτες, στη συνεδρίαση του ΔΣ του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, ορίστηκαν από τον Οργανισμό τα πέντε από τα επτά μέλη του ΔΣ. Τα άλλα δύο μέλη θα οριστούν από τους υπουργούς Εργασίας και Πολιτισμού.
Η σύνθεση του πενταμελούς ΔΣ της νέας εταιρίας είναι η εξής: Γ. Ιωαννίδης, πρόεδρος του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, Αγης Χρύσης, εργολάβος, Γ. Ορφανός, ταμίας της ΓΣΕΕ, Γ. Λαντζουράκης, πρόεδρος του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων νομού Αττικής και Χαρ. Κυριαζής, εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων. Η σύνθεση του ΔΣ εγκρίθηκε με εννιά ψήφους υπέρ, τέσσερις κατά και μία αποχή.
Σύμφωνα με το Καταστατικό, ανάμεσα στις αρμοδιότητες της νέας εταιρίας είναι:
Ερώτηση κατέθεσαν στη Βουλή βουλευτές του ΚΚΕ. Καλούν τον υπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών να απαντήσει σε συγκεκριμένα ερωτήματα, αλλά και να καταθέσει σχετικά έγγραφα
Σοβαρότατες πολιτικές ευθύνες στην κυβέρνηση για τον τρόπο και τις προϋποθέσεις ανάληψης των διαφόρων λειτουργικών δραστηριοτήτων του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα, καταλογίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκος, Λ. Κανέλλη και Ο. Κολοζώφ.
Σε Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων, που υπέβαλαν στη Βουλή, επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση, ακολουθώντας πιστά την οικονομική πολιτική αύξησης των ιδιωτικών κερδών σε βάρος του Δημοσίου, των εργαζομένων και του επιβατικού κοινού, υπέγραψε την αποικιοκρατικού χαρακτήρα σύμβαση κατασκευής του νέου αεροδρομίου Σπάτων, παραχωρώντας το δικαίωμα 30ετούς εκμετάλλευσης των εσόδων του στους Γερμανούς. Υπογραμμίζουν ότι η σκανδαλώδης και πρόχειρη αυτή σύμβαση δεν περιέλαβε εξ αρχής τις απαραίτητες κτιριακές εγκαταστάσεις για τις δραστηριότητες του κύριου χρήστη, δηλαδή της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» και των θυγατρικών της «Ολύμπικ Κέτερινγκ» και «Ολυμπιακή Αεροπλοΐα». Αυτό έγινε έτσι ώστε σε συνδυασμό με την άρνηση κάλυψης του κόστους κατασκευής κτιρίων των εταιριών αυτών από το Δημόσιο, που είναι ο ιδιοκτήτης τους, να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις εκβιασμού τους για πώληση των μετοχών τους στους ιδιώτες. Ηδη η «Ολύμπικ Κέτερινγκ» έχει πουληθεί κατά 33% στο Χρηματιστήριο και με τη συνέχιση αυτής της πολιτικής οδηγείται σε σταδιακή συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της, ενώ παράλληλα επιβαρύνεται με υπέρογκα κόστη για την κατασκευή κτιρίων στο νέο αεροδρόμιο, χωρίς να υπάρχει η στοιχειώδης συνεργασία με την ΟΑ για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τροφοδοσίας και επίγειας εξυπηρέτησης, με στόχο να διευκολυνθεί η διείσδυση ιδιωτικών εταιριών στους τομείς δράσης της εταιρίας.
Στα πλαίσια της κυβερνητικής αδιαφορίας για την πορεία της ΟΑ και των θυγατρικών σε βάρος του Δημόσιου και του κοινωνικού συνόλου γενικότερα, τονίζουν οι βουλευτές, «καθημερινά διαπιστώνουμε ένα καθεστώς αδιαφάνειας και πλήρους ασυδοσίας όσον αφορά τα κριτήρια και τη διαδικασία αξιολόγησης και ανάθεσης από το Γερμανό μάναντζερ σε διάφορες ιδιωτικές εταιρίες των δραστηριοτήτων του νέου αεροδρομίου, όπως είναι η τροφοδοσία και η επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, τα κυλικεία αεροδρομίων, ο εφοδιασμός καυσίμων, η υπηρεσία ασφάλειας κλπ. Για το καθεστώς αυτό υπάρχουν σοβαρότατες πολιτικές ευθύνες στον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών και στην κυβέρνηση, δεδομένου ότι υπεύθυνη αρχή είναι η εταιρία του αεροδρομίου, που κατά πλειοψηφία ανήκει στο Δημόσιο.
Με αφορμή την απόφαση του Γερμανού μάναντζερ του αεροδρομίου να επιλέξει και να αναθέσει σε συγκεκριμένες ιδιωτικές εταιρίες (φαστ - φουντ) την εκμετάλλευση των κυλικείων, οι βουλευτές του Κόμματος θέτουν στον υπουργό Μεταφορών τα παρακάτω ερωτήματα:
Καταλήγοντας οι ερωτώντες βουλευτές, καλούν τον υπουργό να καταθέσει τα επίσημα έγγραφα που περιέχουν:
α) Τα κριτήρια αξιολόγησης και τις προϋποθέσεις που εφαρμόστηκαν στην αξιολόγηση και ανάθεση για κάθε μια από τις δραστηριότητες που ήδη ανατέθηκαν και ποιες συγκεκριμένα τις ανέλαβαν;
β) Ποιες δραστηριότητες του νέου αεροδρομίου δεν έχουν προκηρυχτεί ακόμα και ποια κριτήρια και προϋποθέσεις θα εφαρμοστούν στην αξιολόγηση;
Η πρώτη επίσημη συνάντηση για το ξεπούλημα της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ) γίνεται σήμερα στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, ενώ χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Χρ. Βερελής «ενημέρωσε πλήρως» για όλες τις εξελίξεις στον εθνικό αερομεταφορέα, την αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν) Λογιόλα Ντε Παλάθιο.
Στις 11 π.μ. οι συναρμόδιοι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Μεταφορών - Επικοινωνιών θα συναντηθούν με τους εκπροσώπους της βρετανικής αεροπορικής εταιρίας «Μπρίτις Αιργουέις» (ΒΑ), στην οποία η ελληνική κυβέρνηση μαζί με την εκχώρηση της διοίκησης της εταιρίας πριν από ένα χρόνο, εξασφάλισε και το προνόμιο να διαπραγματευτούν την εξαγορά του 20% των μετοχών του εθνικού αερομεταφορέα. Κατά τη σημερινή συνάντηση, οι δύο υπουργοί, όπως δήλωσαν πρόσφατα, θα ζητήσουν από τους Βρετανούς να αποσαφηνίσουν αν ενδιαφέρονται για την αγορά μετοχών της ΟΑ και μέχρι ποιου ποσοστού, ενώ παράλληλα θα τους καλέσουν - εφόσον ενδιαφέρονται - να υποβάλουν την οικονομική τους προσφορά, το αργότερο μέχρι τις 15 Ιούνη και να μην εξαντλήσουν το περιθώριο, που λήγει στις 28 Ιούνη.
Ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Βερελής, μετά τη συνάντηση που είχε χτες το μεσημέρι με την κ. Παλάθιο, δήλωσε ότι την ενημέρωσε πλήρως για τις εξελίξεις στην ΟΑ, αλλά και για την προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης «για είσοδο ιδιωτικών κεφαλαίων στη μετοχική σύνθεση της εταιρίας».
Η αντιπρόεδρος της Κομισιόν, απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων για την απόρριψη του «επιχειρησιακού σχεδίου» που υπέβαλαν προς έγκριση οι Βρετανοί διαχειριστές της ΟΑ, ώστε να επιτραπεί η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας, υποστήριξε ότι δεν πρόκειται για απόρριψη, αλλά για «πάγωμα» μέχρι να ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση τι θα γίνει με τη ΒΑ και το ιδιοκτησιακό καθεστώς της εταιρίας. Ωστόσο, έσπευσε να διευκρινίσει ότι από τη συζήτηση που είχε με τον υπουργό, κατάλαβε ότι ακόμα και αν δεν προχωρήσει η συνεργασία με τη ΒΑ, η κυβέρνηση «είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στην εξεύρεση ενός στρατηγικού συμμάχου - επενδυτή για να λάβει χώρα η ιδιωτικοποίηση της ΟΑ». Σημειώνεται ότι η εταίροι μας στις Βρυξέλλες, με διάφορα προσχήματα, δεν εγκρίνουν την καταβολή της τρίτης δόσης για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΑ.
Αναφορικά με την άρνηση της Αμερικανικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) να εγκρίνει την αντικατάσταση των δύο παλιών αμερικανικών αεροπλάνων «Μπόινγκ 747» (Τζάμπο) με τα δύο καινούρια ευρωπαϊκά «Αιρ Μπας Α340» στη γραμμή προς ΗΠΑ, ο υπουργός δήλωσε ότι «η FAA έχει ήδη άρει τις αντιρρήσεις της και συνεπώς δεν υπάρχει πλέον πρόβλημα».
Από σήμερα και μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη θα ισχύσει και ειδικό ωράριο για την τροφοδοσία των καταστημάτων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΕΧΩΔΕ, απαγορεύεται η τροφοδοσία των καταστημάτων σούπερ μάρκετ και των υπεραγορών λιανικού εμπορίου (πολυκαταστήματα, αλυσίδες καταστημάτων) στο κέντρο της πόλης της Αθήνας (εντός του εσωτερικού δακτυλίου) κατά τις ώρες 7.00 έως 10.30 με φορτηγά αυτοκίνητα ωφέλιμου φορτίου άνω του 1,5 τόνου.
Επίσης η παραπάνω απαγόρευση ισχύει για τις περιμετρικές οδούς του Εσωτερικού Δακτυλίου:
Πανόρμου, Πατησίων, Αριστοτέλους, 3ης Σεπτεμβρίου, Αχαρνών, Λιοσίων, Κυψέλης, Λένορμαν, Γαλατσίου (Αθήνα) - Φιλολάου, (Παγκράτι) - Φορμίωνος (από Ριζάρη μέχρι Καραολή και Δημητρίου) (Παγκράτι - Βύρωνας) - Υμηττού (από Βρυάξιδος μέχρι Χίου) (Παγκράτι) - Γ. Παπανδρέου (από Παπάγου μέχρι τη συμβολή της με Κοκκινοπούλου) (Ζωγράφου) - Ούλοφ Πάλμε (Ιλίσια) - Ιερά Οδός (από Κηφισού έως Θηβών) (Αιγάλεω) - Θηβών (από Λόφο Αξιωματικών ως Ιερά Οδό) (Αιγάλεω) - Λεωφόρο Βουλιαγμένης - Αγίου Δημητρίου, Στριγγάρη (ευρύτερη περιοχή Πλατείας Καλογήρων) - Ελ. Βενιζέλου (Θησέως, Δημοσθένους, Σιβιτανίδου, Δαβάκη) (περιοχή Καλλιθέας) - Ελ. Βενιζέλου, Αρτάκης, Μάχης Αναλάτου, Ομήρου, 25ης Μαρτίου και 2ας Μαΐου (πλ. Ν. Σμύρνης) (περιοχή Ν. Σμύρνης) - Αχιλλέως, Αμφιθέας, Αγ. Βαρβάρας (περιοχή Π. Φαλήρου) - Λαγουμιτζή, Δημητρακοπούλου, Βεΐκου, Πειραιώς (περιοχή Αθηνών).
Από τις παραπάνω απαγορεύσεις εξαιρείται η τροφοδοσία καταστημάτων νωπών αλιευμάτων της Βαρβακείου Αγοράς.
Για το Χρηματιστήριο Αθηνών οδεύει η ΟΤΕ-Leasing, μια από τις θυγατρικές επιχειρήσεις του ΟΤΕ, που στα τριάμισι χρόνια λειτουργίας της γνωρίζει γοργή ανάπτυξη. Ηδη σύμβουλοι αποτιμούν την αξία της θυγατρικής του ΟΤΕ και σύντομα το ΔΣ του Οργανισμού αναμένεται να εξετάσει το θέμα. Για την πορεία της επιχείρησης και τα οικονομικά της αποτελέσματα μίλησε χτες σε συνέντευξη Τύπου ο διευθύνων σύμβουλος Χρήστος Καζαντζής.
Η ΟΤΕ-Leasing, που συστάθηκε το 1996 από τον ΟΤΕ, παρέχει υπηρεσίες χρηματοδοτικής μίσθωσης για τηλεπικοινωνιακό και κάθε είδους παραγωγικό εξοπλισμό. Είναι η μοναδική εταιρία leasing στην Ελλάδα που δεν ελέγχεται από κάποια τράπεζα, αλλά από ένα μεγάλο τηλεπικοινωνιακό φορέα. Αν και οι χρηματοδοτικές πιστώσεις της εταιρίας δεν υπερβαίνουν το 10% των συμβάσεών της με τη μητρική εταιρία, εντούτοις το δίκτυο των καταστημάτων που διαθέτει ο ΟΤΕ σε όλη την Ελλάδα διευκόλυναν τους εμπορικούς της στόχους.
Στη χρήση του 1999 τα εκμισθωμένα πάγια της επιχείρησης ανήλθαν στα 27,5 δισεκατομμύρια δραχμές και κατατάσσεται στη δεύτερη θέση ανάμεσα στις 13 εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό, κατέχοντας το 11,19% της αγοράς. Ο κύκλος εργασιών για την ίδια χρήση ανήλθε στα 10,25 δισεκατομμύρια δραχμές και τα καθαρά προ κέρδη φόρων στα 660 εκατομμύρια δραχμές.