ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Ιούνη 2000
Σελ. /64
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ»
Εγκληματικές κυβερνητικές ευθύνες
  • Η νέα πράξη του σεναρίου ξεπουλήματος του εθνικού αερομεταφορέα αρχίζει από σήμερα με την ανακοίνωση του συμβούλου που θα φέρει σε πέρας το διεθνή διαγωνισμό
  • Εντονες αντιδράσεις συνδικάτων για τις προκλητικές δηλώσεις Πάγκαλου

Με «προίκα» 1,3 δισ. δραχμές αποχωρεί από την «Ολυμπιακή Αεροπορία» στο τέλος της βδομάδας η ομάδα των Βρετανών «μάνατζερ» της «Σπίντγουιν», ένα χρόνο μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, ενώ σήμερα η κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει το σύμβουλο που θα αναλάβει τη διενέργεια του διαγωνισμού για το ξεπούλημα του εθνικού αερομεταφορέα μέσα στο 2000. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για την «Κρέντιτ Σουίς Φερστ Μπόστον», που έχει αναλάβει το νέο κύκλο πώλησης μετοχών του ΟΤΕ.

Η κυβέρνηση, παρά το σάλο των αντιδράσεων που έχουν προκαλέσει οι τελευταίες εξελίξεις στην ΟΑ, απόλυτα συνεπής απέναντι στην ελληνική και ξένη ολιγαρχία, προχωρά ακάθεκτη στο επόμενο βήμα του σχεδίου της για την εκχώρηση, με διεθνή διαγωνισμό, πακέτου μετοχών του εθνικού αερομεταφορέα, μαζί με τη διοίκηση, σε ιδιωτικά συμφέροντα.

Πάντως, εκείνο που αποδεικνύεται περίτρανα τώρα, ένα χρόνο μετά την πολυδιαφημισμένη «τεχνοκρατική διαχείριση» των επαγγελματιών «μάνατζερ», είναι ότι η «κακοδαιμονία» του εθνικού αερομεταφορέα είναι η πολιτική που εφάρμοσαν όλες οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ και όχι τα «προσόντα» των προσώπων που άσκησαν τη διοίκηση.

Η αποχώρηση των Βρετανών από την ΟΑ συμφωνήθηκε να γίνει το αργότερο μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή, ενώ μέχρι στιγμής παραμένει άγνωστο αν θα τους καταβληθεί αποζημίωση, καθώς η σύμβαση, που υπέγραψαν με την ελληνική κυβέρνηση τον περασμένο Ιούνη, προβλέπει αμοιβή 3,5 δισ. δρχ. για διάστημα 30 μηνών. Αύριο ή μεθαύριο αναμένεται να συνεδριάσει το ΔΣ της ΟΑ, προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση για τα εκκρεμή ζητήματα και να παραδώσουν οι Βρετανοί.

Σημειώνεται ότι η συμβολή των Βρετανών διαχειριστών στο σχέδιο απαξίωσης και συρρίκνωσης του εθνικού αερομεταφορέα, που εφάρμοσαν οι ελληνικές κυβερνήσεις και η ΕΕ, ήταν ιδιαίτερα σημαντική, καθώς οι εμφανιζόμενοι πριν από ένα χρόνο από την κυβέρνηση ως «σωτήρες» της ΟΑ έφεραν την εταιρία στη δεινότερη θέση της ιστορίας της: Με καλπάζοντα ελλείμματα και πιεστικές ταμειακές ανάγκες, με σημαντική καθυστέρηση στα έργα μετεγκατάστασης στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων, αλλά και με συμφωνίες για την εκποίηση περιουσιακών στοιχείων (ιδιόκτητα αεροπλάνα και κτίρια).

Απαντώντας χτες σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δ. Ρέππας είπε ότι η ΟΑ «συνεχίζει να βρίσκεται σε κρίση» και γι' αυτό πρέπει εκ νέου να ληφθούν αποφάσεις... Ισχυρίστηκε ότι η επιλογή της συνεργασίας με την «Μπρίτις Αιργουέις» «ήταν μια σωστή επιλογή», πρόσθεσε ότι η διαχείριση από την πλευρά της δεν είχε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ομως σε σχετικές ερωτήσεις για τις κυβερνητικές ευθύνες, απέφυγε να απαντήσει, λέγοντας αόριστα ότι «οι ευθύνες αποδίδονται σε αυτούς που είχαν τις ανάλογες εξουσίες και αρμοδιότητες για να οδηγήσουν την ΟΑ στο να υπερβεί την κρίση, κάτι που ως φαίνεται δεν έχουν κάνει». Επίσης, ο Δ. Ρέππας αρνήθηκε να σχολιάσει τις δηλώσεις Πάγκαλου, λέγοντας ότι «ο καθένας έχει τη δική του γνώμη για τη λειτουργία της ΟΑ».

Προκλητικός ο Πάγκαλος

Εντονες αντιδράσεις προκάλεσαν οι προκλητικές δηλώσεις του υπουργού Πολιτισμού Θ. Πάγκαλου «να πουληθεί η ΟΑ και να απολυθούν οι εργαζόμενοι».

Με ανακοίνωσή της η ΟΣΠΑ καταγγέλλει με τον πιο έντονο τρόπο την «απαράδεκτη και αήθη επίθεση του υπουργού ενάντια στον εθνικό αερομεταφορέα και τους εργαζόμενους», επισημαίνοντας ότι αν ο κ. Πάγκαλος θέλει υπεύθυνους, ας τους αναζητήσει στην κυβέρνηση, οι επιλογές της οποίας οδήγησαν την ΟΑ στους «σωτήρες» της «Μπρίτις Αιργουέις» και στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. «Ελπίζουμε ο κ. Πάγκαλος να λειτούργησε και σήμερα αυθόρμητα και όχι σαν εκπρόσωπος συγκεκριμένων συμφερόντων, που χρόνια τώρα σχεδιάζουν το ξεπούλημα του εθνικού αερομεταφορέα», τονίζεται στην ανακοίνωση της ΟΣΠΑ και προστίθεται: «Ελπίζουμε οι δηλώσεις του να είναι απλή σύμπτωση με αντίστοιχες απόψεις αρθρογράφων γνωστού συγκροτήματος».

Οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας απαιτούν από την κυβέρνηση και τον υπουργό Μεταφορών να καταδικάσουν τις δηλώσεις Πάγκαλου και δηλώνουν ότι οι εργαζόμενοι και το συνδικαλιστικό κίνημα δε θα επιτρέψουν να κλείσει ο εθνικός αερομεταφορέας, αλλά αντίθετα θα στηρίξουν με κάθε τρόπο την επιβίωση και την εξυγίανσή του.

Σε ανακοίνωση της Ενωσης Πτυχιούχων Τεχνικών Αεροπλάνων ΟΑ (ΕΠΤΑΟΑ) επισημαίνεται ότι οι αποκλειστικές ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση στην ΟΑ ανήκουν στην κυβέρνηση, ενώ για τις δηλώσεις Πάγκαλου υπογραμμίζεται ότι είναι προσπάθεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης. «Οι εργαζόμενοι υπέστησαν σοβαρότατη μείωση των μισθών τους και αλλαγή των εργασιακών τους σχέσεων, αλλά εξακολουθούν να παράγουν και να προωθούν το έργο της εταιρίας, εξασφαλίζοντάς της μάλιστα για το 1999 το βραβείο της ασφαλέστερης εταιρίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση σε θέματα συντήρησης», τονίζουν οι εκπρόσωποι της ΕΠΤΑΟΑ, οι οποίοι χαρακτηρίζουν απαράδεκτους και αστήρικτους τους χαρακτηρισμούς Πάγκαλου περί «τεμπέληδων» εργαζομένων και συνδικαλιστών που «δολοφόνησαν» τον Γ. Κρανιδιώτη (αεροπορική τραγωδία του πρωθυπουργικού «Φάλκον» τον περασμένο Σεπτέμβρη).

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
«Τιμητής» στο ξεπούλημα!

Σε ρόλο τιμητή επιχειρεί να εμφανιστεί η ηγεσία της ΝΔ, ενώ την ίδια στιγμή δεν κρύβει την ικανοποίησή της, γιατί η κυβέρνηση υιοθετεί, έστω και καθυστερημένα, την πρότασή της για ξεπούλημα της «Ολυμπιακής», μέσω στρατηγικού επενδυτή! Στην πραγματικότητα, ενώ συμπλέει και πιέζει την κυβέρνηση να προχωρήσει στο ξεπούλημα της «Ολυμπιακής», από την άλλη επιχειρεί να κερδοσκοπήσει πολιτικά, επιρρίπτοντας ευθύνες στην κυβέρνηση για την απαξίωση της ΟΑ.

Μετά από αλλεπάλληλες συσκέψεις, που έγιναν στη Ρηγίλλης, τις τελευταίες ημέρες, υπό τον Κ. Καραμανλή, με αντικείμενο τις εξελίξεις στον «εθνικό αερομεταφορέα», η ηγεσία της ΝΔ κατέληξε στα εξής... αντιπολιτευτικά μέτρα. Πρώτον, να καλέσει τον Κ. Σημίτη να ενημερώσει... με πρωτοβουλία του τη Βουλή, δεύτερον να ζητήσει Εξεταστική Επιτροπή για την κατάσταση της «Ολυμπιακής» σήμερα και τρίτον να επισκεφτεί σήμερα το πρωί ο πρόεδρος της ΝΔ την ΟΑ, προκειμένου να συζητήσει με διοίκηση και εργαζόμενους. Ο αρμόδιος τομεάρχης Αν. Παπαληγούρας σε δήλωσή του ανέφερε ότι η ΝΔ έχει προτείνει εδώ και χρόνια τη λύση του στρατηγικού επενδυτή μέσω διεθνούς διαγωνισμού, λύση στην οποία σήμερα «σύρεται η κυβέρνηση». Η μόνη παρατήρηση της ΝΔ είναι ότι η «Ολυμπιακή» δεν είναι πια αυτή που ήταν πριν από ένα χρόνο, γιατί στο μεταξύ απαξιώθηκε και φτώχυνε και σπαταλήθηκε χρόνος!

«ΑΘΗΝΑ 2004»
Κορυφώνονται οι συγκρούσεις για την 5μελή επιτροπή

Ανοιξαν χτες οι φάκελοι των προσφορών που κατέθεσαν οι πέντε υποψήφιες κοινοπραξίες, στο πλαίσιο του διαγωνισμού για τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 που διενεργεί η Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων (ΟΕΟΑ) «Αθήνα 2004 ΑΕ». Οι κοινοπραξίες που θα επιλεγούν (σ.σ. μπορεί να επιλεγούν για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού και οι πέντε) θα υποβάλλουν μέσα στον Ιούνη την οικονομική τους προσφορά . Ο διαγωνισμός αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλη, με την επιλογή μίας εκ των πέντε. Οι προσφορές που έχουν κατατεθεί είναι από: το βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο BBC, το ιταλικό δίκτυο RAI, την εταιρία του Μ. Ρομέρο ISB, μία γερμανική εταιρία και τη γαλλική κοινοπραξία TVRS.

Με αφορμή κάποια διαδικαστικά προβλήματα που παρουσιάστηκαν στο διαγωνισμό, ήταν ιδιαίτερα έντονη χτες η φημολογία ότι απομακρύνεται από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της ΟΕΟΑ «Αθήνα 2004» ο Κ. Μπακούρης. Συγκεκριμένα, στον διευθύνοντα σύμβουλο «χρεώνεται» το γεγονός ότι την προηγούμενη εβδομάδα - σε προκαθορισμένη ημερομηνία - δεν κλήθηκαν να παρευρεθούν στο άνοιγμα των φακέλων οι εκπρόσωποι των υποψηφίων. Δημοσιεύματα ανέφεραν ότι η Γ. Αγγελοπούλου ζήτησε εξηγήσεις από τον Κ. Μπακούρη.

Το βέβαιο είναι ότι κορυφώνεται η σύγκρουση συμφερόντων, ενόψει της συγκρότησης της πενταμελούς επιτροπής (θα έχει υπερεξουσίες) του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας «Αθήνα 2004», η σύνθεση της οποίας αναμένεται να ανακοινωθεί μετά τις 12 του Ιούνη.

Στελέχη, που πρόσκεινται στην πρόεδρο της «Αθήνα 2004», διέρρεαν χτες ότι «πριονίζεται σιγά - σιγά η καρέκλα του Μπακούρη». Κυβερνητικοί κύκλοι ανέφεραν ότι το θέμα Μπακούρη «θα λυθεί, αλλά όχι άμεσα»...

Στο μεταξύ, βαρύτατες καταγγελίες κατά της ΔΟΕ και εμμέσως κατά της Γ. Αγγελοπούλου εξαπέλυσε σε συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό ο πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και μέλος της Επιτροπής Διεκδίκησης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, Κ. Σοφούλης. «Η Γ. Αγγελοπούλου επιβλήθηκε στην κυβέρνηση από τους κύκλους της ΔΟΕ που είναι φορείς πολιτικής και οικονομικής διαφθοράς», σημειώνει ο Κ. Σοφούλης και κάνει λόγο για «τεράστια οικονομικά συμφέροντα» στο «σκοτεινό κόσμο» - όπως τον χαρακτηρίζει - της ΔΟΕ.

Αρχισαν οι διαγραφές στη λίστα των ολυμπιακών έργων

«Πριν αλέκτορα φωνήσαι τρις», η κυβέρνηση με δηλώσεις δύο από τους συναρμόδιους υπουργούς άρχισε τις... εκπτώσεις στο πρόγραμμα των έργων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004!

Συγκεκριμένα, ο υπουργός Πολιτισμού Θ. Πάγκαλος δήλωσε χτες στους δημοσιογράφους ότι μια σειρά από έργα, όπως ο προαστιακός σιδηρόδρομος και ο οδικός κυκλικός δακτύλιος δεν πρόκειται να είναι έτοιμα μέχρι το 2004, διότι - όπως υποστήριξε - δεν ήταν προγραμματισμένο να τελειώσουν. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι τα βασικά υποχρεωτικά ολυμπιακά έργα η κυβέρνηση θα προφτάσει να τα κατασκευάσει πριν την έναρξη των αγώνων, αφήνοντας όμως κάποιες διάχυτες αμφιβολίες, ακόμη και γι' αυτό: «Εγώ πιστεύω - δήλωσε σε συνέντευξή του στην "Απογευματινή" - ότι πρέπει να εργαστούμε για να εξασφαλίσουμε τα υποχρεωτικά έργα, ώστε η Ολυμπιάδα να είναι αξιοπρεπής και να επιτύχουμε στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τις υποδομές που θα αλλάξουν τη ζωή μέσα στην Αθήνα».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, ο οποίος, εκτός των δύο έργων που προαναφέρθηκαν, συμπεριέλαβε σ' αυτά που δε θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2004 - παρά μόνο τμήματά τους - τις επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το... ξεσκαρτάρισμα του πακέτου των έργων υποδομής για την Ολυμπιάδα θα συνεχιστεί και το επόμενο χρονικό διάστημα, καθώς το κόστος φαίνεται να ξεπερνά και τις πιο «αισιόδοξες» κυβερνητικές προβλέψεις, οι οποίες το ανέβαζαν στα 2 τρισ. δρχ., αλλά και για έναν ακόμη λόγο: Επειδή η κυβέρνηση προσπαθεί να βρει τρόπους να δελεάσει ιδιώτες εργολάβους και τράπεζες να αναλάβουν πολλά από τα έργα αυτά που θα μείνουν «πίσω» με το σύστημα της ληστρικής συγχρηματοδότησης. Το θέμα όμως είναι ότι όσο κι αν η κυβέρνηση προσφέρει μέχρι τώρα «γην και ύδωρ», αυτοί ζητούν ακόμη περισσότερα...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ