ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 7 Ιούνη 2000
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΑΡΜΑΡΑ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Διεκδίκηση... με παζάρια

Από τη διεκδίκηση των Μαρμάρων του Παρθενώνα με όλα τα νομικά, ηθικά και επιστημονικά επιχειρήματα, η ελληνική κυβέρνηση πέρασε στην κατάθεση ανταλλαγμάτων και συναινετικών υποσχέσεων. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την επίσκεψη της ελληνικής αντιπροσωπείας στη Μεγάλη Βρετανία, αποτελούμενη από τον υπουργό Εξωτερικών, Γ. Παπανδρέου, τη γγ του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη και τον Ζυλ Ντασσέν.

Σκοπός της επίσκεψης ήταν η κατάθεση στη βρετανική κοινοβουλευτική επιτροπή που εξετάζει θέματα παράνομης κατοχής πολιτιστικών θησαυρών και επιστροφής τους. Οι ελληνικές απαντήσεις πέρασαν από το «τα Μάρμαρα είναι ελληνικά», στο «δεν έχει σημασία η ιδιοκτησία, αλλά η ακεραιότητα του μνημείου». Και βέβαια αυτό διανθίστηκε με διάφορες άλλες θεωρίες για την παγκοσμιότητα των μνημείων και τον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Δηλαδή αναζητείται η επικίνδυνη φόρμουλα τα Μάρμαρα να επιστραφούν δίχως να αλλάξουν ιδιοκτησιακό καθεστώς, γεγονός που αφήνει ανοιχτό κάθε ενδεχόμενο οι Βρετανοί να τα ξαναζητήσουν πίσω. Το νομικό επιχείρημα «τα Μάρμαρα στο Βρετανικό Μουσείο είναι προϊόν κλοπής» αντικαταστάθηκε από το «δε θέλουμε να εμπλακούμε σε νομικισμούς και άλλα εσωτερικά σας ζητήματα», όπως είπε ο Γ. Παπανδρέου, ξεχνώντας πως για την αρπαγή πολιτιστικών αγαθών υπάρχει διεθνής νομοθεσία. Στην ερώτηση της επιτροπής αν η ελληνική κυβέρνηση πιστεύει ότι το Βρετανικό Μουσείο κατέχει παράνομα κι άλλες ελληνικές αρχαιότητες, η ελληνική αντιπροσωπεία υπεξέφυγε λέγοντας ότι «συζητάμε μόνο για τα Μάρμαρα» αν και είναι γνωστή η λεηλασία την περίοδο του Εμφυλίου.

Κι ενώ τόσο η διεθνής κοινή γνώμη όσο και η βρετανική επιτροπή θεωρούν πως το αίτημα πρέπει να διεθνοποιηθεί, να πάρουν θέση Διεθνείς Οργανισμοί και φορείς και να φτάσει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, η ελληνική πλευρά σχεδόν «παρακαλάει» να πάρει αυτό που της ανήκει, νομικά και ηθικά, προτείνοντας να γίνουν διμερείς συναντήσεις. Δηλαδή ό,τι γίνεται εδώ και τόσα χρόνια.

Η κατάληξη των παραπάνω ήταν η ελληνική πλευρά να απολογείται για την εξέλιξη του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, διαβεβαιώνοντας ότι θα είναι έτοιμο το 2004 για να εκτεθούν εκεί, ενώ την ίδια στιγμή μιλούσε για την ακεραιότητα του Παρθενώνα αφού πρόκειται για αναπόσπαστα αρχιτεκτονικά μέλη. Κι αφού όλη η στάση της ελληνικής κυβέρνησης συνηγορούσε στη σύγκλιση και στη συναίνεση αποφεύγοντας να καταθέσει όλα τα επιχειρήματα που της ανήκουν, υπέπεσε στο «παζάρι»: υποσχέθηκε ότι εάν επιστραφούν τα γλυπτά, θα αποστέλλονται ανά τακτά και μεγάλα χρονικά διαστήματα ελληνικές αρχαιότητες στο Βρετανικό Μουσείο, για «να μη μείνει άδεια η αίθουσα των Μαρμάρων»!

Και το χειρότερο βέβαια είναι ότι η εν λόγω αντιπροσωπεία γύρισε στην Ελλάδα θριαμβολογώντας!

Το πόρισμα της βρετανικής Επιτροπής θα εκδοθεί τον Ιούλη και θα κοινοποιηθεί στην Ελλάδα. Ωστόσο, όπως είπε χτες η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη, «είναι στη διακριτική ευχέρεια της βρετανικής κυβέρνησης να συζητηθεί στο Κοινοβούλιο, αλλά πιστεύουμε πως θα συζητηθεί».

Πάντως η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι στάθηκε επάξια στις ερωτήσεις της Επιτροπής και η Λ. Μενδώνη αρνήθηκε ότι η Ελλάδα υπέπεσε στη λογική των ανταλλαγμάτων. Ως προς αυτό απάντησε ότι «έπρεπε να κάνουμε μια κίνηση καλής θέλησης που εναρμονίζεται με την ελληνική πρακτική των πολιτιστικών ανταλλαγών και της οργάνωσης περιοδικών εκθέσεων».

Οι Βρετανοί πάντως ρωτώντας υπό τη λογική ότι τα Μάρμαρα τους ανήκουν και πρέπει να ξέρουν πώς θα χρησιμοποιηθούν, ζήτησαν να μάθουν στις αναστηλώσεις της Ακρόπολης ποιο είναι το ανθεκτικό υλικό που χρησιμοποιείται.

Οπως είπε χτες η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, έχει συγκροτηθεί επιτροπή που ετοιμάζει το κτιριολογικό πρόγραμμα του νέου Μουσείου Ακρόπολης.

Επίσης στο σταθμό του μετρό της Ακρόπολης ανάμεσα στις άλλες αρχαιότητες που θα εκτεθούν θα είναι και αντίγραφα των Μαρμάρων με την υπόμνηση «Τα αυθεντικά βρίσκονται ακόμα στο Λονδίνο».

«Τρινέμεια 2000»

Ο Νότης Μαυρουδής
Ο Νότης Μαυρουδής
Για όγδοη συνεχή χρονιά, το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Νέας Ερυθραίας διοργανώνει τις πολιτιστικές εκδηλώσεις με τίτλο «Τρινέμεια 2000». Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στο χώρο της Βίλας Κώστα (Λουκή Ακρίτα 4, Καστρί) και ξεκινούν στις 9 του Ιούνη με την ομιλία του Παντελή Τσάβαλου με θέμα: «Η τέχνη της κεραμικής». Στις 10 του Ιούνη φιλοξενείται η Ειρήνη Γκρατσία (πιάνο) και η Κατερίνα Παπαγιαννάκη (σαξόφωνο) και στις 11/6 συναυλία με τον Νότη Μαυρουδή, την Ντίνα Λοτσάρη και τον Παναγιώτη Μάργαρη.

Μια ιστορική αναδρομή στην ελληνική κεραμική θα παρουσιάσουν στις 12/6 οι Μένανδρος Παπαδόπουλος, Παντελής Τσάβαλος. Στις 13/6 η κεραμίστρια Μάρω Κερασιώτη θα αναφερθεί στις «Συναντήσεις κεραμικής στις δύο πλευρές του Αιγαίου», ενώ στις 14/6 θα πραγματοποιηθεί αφιέρωμα στον κεραμίστα Πάνο Βαλσαμάκη. Οι εκδηλώσεις θα κλείσουν στις 16 του Ιούνη με γλέντι με την παρέα γυναικών Ν. Ερυθραίας. Θα ακολουθήσει ρεμπέτικη κομπανία με τη Λέλα Παπαδοπούλου, το Σπύρο Λιόση, το Μάριο και τη Μαρία Καπετανίδου.

Οι παραπάνω εκδηλώσεις πλαισιώνουν τη μεγάλη ομαδική έκθεση κεραμικής, η οποία περιλαμβάνει τιμητικό αφιέρωμα στην κεραμίστρια Ελευθερία Δροσάκη. Συμμετέχουν οι: Πλάτωνας Αντωνιάδης, Μαρία Βλαντή, Αντωνία Λεκατσά, Αγγελική Μακρή, Μαρία Μαρίνογλου, Βούλα Μιχαλιτσιάνου, Ηλίας Παπάς, Νίκος Σκλαβενίτης, Δήμητρα Σταυρινίδου κ.ά.

Εικαστικά
Από το ρεαλισμό στην αφαίρεση

Η αίθουσα τέχνης «Παρατηρητής» (Π. Π. Γερμανού 25, Θεσσαλονίκη) παρουσιάζει έκθεση ζωγραφικής της Κατερίνας Καρακατσάνη. Η καλλιτέχνιδα εκθέτει για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη τη νέα της δουλιά, αλλά και έργα παλαιότερα.

Οπως γράφει η ίδια για τα έργα της, «παρακολουθώντας ένα ντοκιμαντέρ, είδα τη στιγμή που ενώνεται ένα ωάριο με ένα σπερματοζωάριο. Γέμισε η εικόνα κόκκινο. Η αρχή της ζωής. Σαν τα πυρωμένα κάρβουνα που σιγά - σιγά σβήνουν. Ο θάνατος μας περιτριγυρίζει. Με αγωγό το ρεαλισμό, φτάνω στην αφαίρεση. Ετσι πιστεύω, δημιουργώντας σύμβολα, εκφράζω την πραγματικότητα και την αγωνία του σημερινού κόσμου. Ενός κόσμου που 'χει σίγουρη τη φθορά, χωρίς να βλέπει ένα φως ελπίδας. Μέσα στην αντιπαλότητα που γεννά το άκριτο κέρδος, φτάνω στη μοιρολατρική πεποίθηση της απόλυτης μοναξιάς που καίει σάρκα και ψυχή, αφήνοντας το ίχνος της τέφρας».

Η Κατερίνα Καρακατσάνη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1972. Σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ της Αθήνας, στο εργαστήριο του Π. Τέτση, όπως και στο εργαστήριο του Χ. Μπότσογλου και σκηνογραφία στο εργαστήρι του Γ. Ζιάκα. Μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει δύο ατομικές εκθέσεις, στην Αθήνα. Εργάστηκε ως βοηθός σκηνογράφου και ενδυματολόγου σε θεατρικές παραστάσεις στην Επίδαυρο, στο Μέγαρο Μουσικής, στην Εθνική Λυρική Σκηνή κ. α. και σκηνογράφησε το έργο του Πέτερ Χάντκε «Κάσπαρ».

Οικολογικό παραμύθι

Το εξώφυλλο του βιβλίου
Το εξώφυλλο του βιβλίου
Η «Σύγχρονη Εποχή», την ερχόμενη Παρασκευή, στις 7.30μμ, στο βιβλιοπωλείο της (Μαυροκορδάτου 3) θα παρουσιάσει το όμορφο παιδικό, οικολογικό παραμύθι του συντάκτη των οικολογικών θεμάτων στο «Ρ», Νίκου Μολυβιάτη, «Το κάστρο που πέταξε». Τις εικόνες του βιβλίου φιλοτέχνησε η ζωγράφος - χαράκτρια Εύα Μελά. Το βιβλίο θα παρουσιάσουν ο ομότιμος καθηγητής του πανεπιστημίου Αθηνών Μιχάλης Μερακλής, ο δημοσιογράφος -συγγραφέας Θύμιος Παπανικολάου και ο διευθυντής του περιοδικού «Νέα Οικολογία» Βαγγέλης Στογιάννης. Αποσπάσματα από το βιβλίο θα διαβάσει η ηθοποιός Κατερίνα Σουβλή, με συνοδεία ζωντανής μουσικής.

Ακρόαση

Το θέατρο «Ενα» της Λευκωσίας ζητά ηθοποιούς για τη θεατρική περίοδο 2000 - 2001. Ακροάσεις θα γίνουν στο Σπίτι της Κύπρου (Ηρακλείτου 10, Κολωνάκι, τηλ.: 3641217 - 8), στις 13 και 15 Ιουνίου, από τις 10 το πρωί μέχρι τις 2 το μεσημέρι, από τον διευθυντή του θεάτρου «Ενα», Ανδρέα Χριστοδουλίδη. Οι ενδιαφερόμενοι να έχουν μαζί τους σύντομο βιογραφικό σημείωμα και μια φωτογραφία.

Νέο ΔΣ στην ΕΕΛ

Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών (ΕΕΛ), που αναδείχτηκε από τις αρχαιρεσίες της 28ης Μαΐου, συγκροτήθηκε σε σώμα ως εξής: Παναγιώτης Τσουτάκος (πρόεδρος), Παύλος Ναθαναήλ (αντιπρόεδρος), Ελευθερία Αναγνωστάκη - Τζαβάρα (γεν. γραμματέας), Κυριάκος Βαλαβάνης (ταμίας), Βασίλης Δημουλάς (γενικός έφορος), Γιάννης Καραβίδας, Φίλιππος Μαυρογιώργης, Γιώργος Τσαλίκης, Δημήτρης Χαλιβελάκης (μέλη).

Ξεκίνησε τη λειτουργία του για δεύτερη συνεχή χρονιά ο θερινός κινηματογράφος του Δήμου Αθηναίων στην Τεχνόπολη (Πειραιώς 100).

Την αναδρομική έκθεση γλυπτικής του γνωστού καλλιτέχνη Αριστείδη Πατσόγλου, με τίτλο «Οταν το ατσάλι ζωντανεύει», παρουσιάζει η «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 100), από τις 6-19/6. Τα έργα που παρουσιάζονται είναι ενταγμένα σε χρονικές περιόδους από το 1975 έως τις μέρες μας. Τα γλυπτά του Αρ. Πατσόγλου είναι ανθρωποκεντρικά. Οι πολλές αλληγορικές διατυπώσεις στο έργο του γεννιούνται από το διάλογο του δημιουργού με τον εαυτό του, και συνδυάζουν τον κλασικισμό και την πρωτοτυπία.

Την «Κλυταιμνήστρα» του Λεόν Φέμπρες - Κορντέρο παρουσίασε, τη Δευτέρα, στο θέατρο «Θησείο» στην Αθήνα και χθες στο θέατρο «Μελίνα Μερκούρη» στην Υδρα, το «Minotauro Theater» από τη Βενεζουέλα, σε σκηνοθεσία Εντουάρντο Τζιλ, ενώ στο πιάνο ήταν ο συνθέτης της μουσικής της παράστασης Κάρλος Ντουάρτε.

«Φωτεινή μαγική», τιτλοφορείται το νέο μυθιστόρημα του βραβευμένου πεζογράφου μας Δημήτρη Νόλλα, το οποίο θα παρουσιαστεί σήμερα από τις εκδόσεις «Καστανιώτη» και τον ίδιο το συγγραφέα.

Στο Πασαλιμάνι θα φιλοξενηθεί η Εκθεση Βιβλίου 2000, την οποία οργανώνει ο Σύλλογος Βιβλιοχαρτοπωλών - Εκδοτών Πειραιά. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 12 Ιουνίου (8.30 μ.μ.) από τον υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Παπουτσή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ