ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Μάη 2009
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Θέση μάνατζερ για το πανεπιστήμιο - επιχείρηση

Στην εφαρμογή της «καρδιάς» του νόμου - πλαισίου προχωρά η Σύγκλητος του ιδρύματος

Πρόκληση αποτελεί η προκήρυξη οργανικής θέσης «γραμματέα», δηλαδή «μάνατζερ» με βάση το νέο νόμο - πλαίσιο 3549, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με απόφαση της Συγκλήτου και μετά από πρόταση του πρύτανη του πανεπιστημίου, Αν. Μάνθου. Με την κίνηση αυτή η διοίκηση του Ιδρύματος προσθέτει άλλο ένα κομμάτι του παζλ στην εφαρμογή του νόμου - πλαισίου που προωθεί την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Πρόκειται για εφαρμογή της «καρδιάς» του νόμου, αφού ο «γραμματέας», σύμφωνα με την περιγραφή του νόμου, θα παίζει ακριβώς το ρόλο του «μάνατζερ», θα υποβοηθά και θα προωθεί την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των ιδρυμάτων. Θα είναι αυτός που θα πρέπει να εφαρμόσει τον τετραετή επιχειρησιακό σχεδιασμό, όταν οι επιχειρήσεις θα παρεμβαίνουν άμεσα, θα υπαγορεύουν και θα επιβάλλουν το περιεχόμενο των σπουδών και της έρευνας.

Προφανώς το ΑΠΘ για να προχωρήσει στην προκήρυξη οργανικής θέσης έχει εγκριθεί η αντίστοιχη πίστωση. Υπενθυμίζεται ότι με βάση το Ν.3549 ο μάνατζερ του κάθε πανεπιστημίου και ΤΕΙ έχει τετραετή θητεία για την υλοποίηση του τετραετούς προγραμματισμού. Εχει στην αρμοδιότητά του τις διοικητικές, οικονομικές, τεχνικές υπηρεσίες των Ιδρυμάτων και λειτουργεί στο πλαίσιο του εσωτερικού κανονισμού του Ιδρύματος. Με δυο λόγια, ο ρόλος του μάνατζερ θα είναι να συντονίσει την οργάνωση του πανεπιστημίου - επιχείρηση. Η λειτουργία του πανεπιστημίου θα υποταχθεί στη φιλοσοφία του Ν.3549, στους νόμους της αγοράς, που επιβάλλουν ελαχιστοποίηση του κόστους και μεγιστοποίηση του κέρδους. Επίσης, ο μάνατζερ θα συμμετέχει χωρίς δικαίωμα ψήφου στη Σύγκλητο και στο Πρυτανικό Συμβούλιο (το οποίο έχει πια την αρμοδιότητα να αποφασίζει, εκτός των άλλων, και για ...την άρση του ασύλου). Ειδικά για το ΑΠΘ, σημειώνουμε ότι η απόφαση αυτή έρχεται να προστεθεί στα στημένα σκηνικά που έχουν προηγηθεί, με στόχο τον ευτελισμό και τελικά την άρση του πανεπιστημιακού ασύλου.

Απέναντι σ' αυτή την πρόκληση της εμβάθυνσης της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των ιδρυμάτων επιβάλλεται το φοιτητικό - σπουδαστικό κίνημα να δώσει ηχηρή απάντηση, να στείλει μήνυμα αντεπίθεσης και στις δύο εκλογικές μάχες που έχει μπροστά του: Τις φοιτητικές εκλογές στις 13 του Μάη και τις ευρωεκλογές στις 7 του Ιούνη.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΜΠΟΛΟΝΙΑ
«Παραγγελίες» στα πανεπιστήμια

Το μοντέλο του ευέλικτου εργαζόμενου παραγγέλνουν οι επιχειρήσεις από τα πανεπιστήμια

Η διαφάνεια με την οποία ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του ο εκπρόσωπος της «Siemens»: Ενας άνθρωπος πνίγεται και φωνάζει «βοήθεια» στα γαλλικά και οι δυο τύποι από πάνω σχολιάζουν «γιατί δε μάθαινε κολύμπι, από το να σπουδάζει γαλλικά;»...
Η διαφάνεια με την οποία ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του ο εκπρόσωπος της «Siemens»: Ενας άνθρωπος πνίγεται και φωνάζει «βοήθεια» στα γαλλικά και οι δυο τύποι από πάνω σχολιάζουν «γιατί δε μάθαινε κολύμπι, από το να σπουδάζει γαλλικά;»...
Γνώσεις επικοινωνίας και δεξιότητες ...υποταγής στον εκάστοτε εργοδότη απαιτούν από τα ΑΕΙ οι επιχειρήσεις και αυτό το μοντέλο θα προσπαθήσουν οι κυβερνήσεις να προωθήσουν πιο επιθετικά τα επόμενα δέκα χρόνια, με βάση τα όσα αποφάσισαν στη συνάντηση των Ευρωπαίων υπουργών Παιδείας την περασμένη βδομάδα στο Βέλγιο, στο πλαίσιο της Διαδικασίας της Μπολόνια.

Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση του εκπροσώπου του επιχειρηματικού ομίλου «Siemens», σε επίσημο σεμινάριο της Μπολόνια που διοργανώθηκε το Νοέμβρη 2008, με θέμα: «Απασχολησιμότητα: Η οπτική των εργοδοτών και οι εφαρμογές της», όπου συμμετείχαν εκπρόσωποι επιχειρήσεων, κυβερνήσεων και πανεπιστημίων.

Ο εκπρόσωπος της «Siemens» επισημαίνει πως για τους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς, οι τεχνικές εργασίας και η συλλογική δουλειά έχουν 67% σημασία ως δεξιότητες για την εργασία, ενώ το πανεπιστήμιο παρέχει ικανοποιητικά τις παραπάνω δεξιότητες μόνο σε ποσοστό 16%. Αντίστοιχα, η πρακτική γνώση έχει σημασία 76% και παρέχεται σε ποσοστό 9% από τα πανεπιστήμια, η επικοινωνία έχει σημασία 57% και παρέχεται σε ποσοστό 16%, ενώ η επάρκεια θεωρητικής άσκησης έχει σημασία σε ποσοστό 27% και παρέχεται από τα πανεπιστήμια σε ποσοστό 63%!

Γίνεται φανερό από τα παραπάνω ότι οι γνώσεις που απαιτεί η επιχείρηση από τους πτυχιούχους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς αφορούν κυρίως δεξιότητες που δεν έχουν να κάνουν με το επιστημονικό αντικείμενο, με τη θεωρία και εφαρμογή της επιστήμης στην παραγωγή. Γι' αυτό άλλωστε και στο επίκεντρο των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων μπαίνει η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να παρέχουν πτυχία - σούπα καταρτίσεων, δεξιοτήτων και ...ολίγες επιστημονικές γνώσεις και η στροφή στη διά βίου μάθηση, ώστε ο πτυχιούχος να πετιέται από την παραγωγή και να κυνηγάει εφήμερες καταρτίσεις εφ' όρου ζωής.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και από τους κατόχους διδακτορικού διπλώματος, οι επιχειρήσεις απαιτούν δεξιότητες που δεν έχουν να κάνουν με ερευνητική δραστηριότητα. Για την επιχείρηση, τα διοικητικά προσόντα μετρούν 60% (ενώ οι κάτοχοι Διδακτορικού είναι ικανοί κατά 5%), η Διαχείριση σχεδίου μετράει 69% (ενώ είναι ικανοί κατά 17%) και οι ερευνητικές ικανότητες 68% (ενώ είναι 67%)! Είναι δηλαδή φανερό ότι ακόμα και οι κάτοχοι Διδακτορικού Διπλώματος πρέπει να είναι ...πρώτα μάνατζερ και μετά ερευνητές!

Ετσι, ο εκπρόσωπος της «Siemens», αφού επισημαίνει πως τα πανεπιστήμια θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τη Διαδικασία της Μπολόνια για να μεταρρυθμιστούν, προχωράει σε υποδείξεις προς τα πανεπιστήμια, προκειμένου να συνδεθούν με την αγορά εργασίας και να προσανατολιστούν στην παραγωγή ευέλικτων εργαζομένων: Ανάπτυξη νέων προγραμμάτων σπουδών σε στενή συνεργασία με τη βιομηχανία ή τις επαγγελματικές ενώσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας...

ΝΕΑ ΝΕΕ ΑΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΣΤΗΝ ΕΕ
Γιατί οι «δεξιότητες» που προτάσσει σημαίνουν αμορφωσιά και υποταγή

Η πολιτική της διά βίου μάθησης έχει πρωταρχική σημασία για την ΕΕ. Κι αυτή η πολιτική δεν έχει καμιά σχέση με το «όσο ζω, μαθαίνω», αλλά αποτελεί μια διά βίου σκλαβιά, διά βίου ημιμάθεια και, τελικά, αμάθεια. Στο κέντρο αυτής της πολιτικής βρίσκεται η εκγύμναση σε συγκεκριμένες δεξιότητες, στάσεις και συμπεριφορές, που σύμφωνα με την ΕΕ αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για τον αυριανό εργαζόμενο. Το κείμενο «Βασικές ικανότητες για τη διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση» (2006) αποτελεί Πλαίσιο Αναφοράς στο οποίο πρέπει να προσαρμόζονται τα κράτη - μέλη. Εκεί περιγράφονται οι 8 βασικές δεξιότητες που πρέπει να μαθαίνονται από την προσχολική αγωγή και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση ακόμα, ενώ το πνεύμα τους πρέπει να διαπνέει, σύμφωνα με την ΕΕ, όλους τους τύπους εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Ετσι, για παράδειγμα, η γνώση της μητρικής γλώσσας ταυτίζεται με την επικοινωνία, κρίνεται πιο χρήσιμο να μπορείς π.χ. να κατανοήσεις έναν τηλεφωνικό κατάλογο από το να κατανοήσεις ένα λογοτεχνικό κείμενο. Τόσο στα Μαθηματικά όσο και τις Φυσικές επιστήμες, το γιατί αντικαθίσταται από το πώς, η εμβάθυνση από το ρηχό πλάτος και η διαδικασία της απόδειξης από εκείνη της εκτίμησης. Ετσι, στα μυαλά των μικρών μαθητών καταργείται κάθε έννοια επιστημονικής αλήθειας και καταλήγουν να πιστεύουν ότι... «1+1=2» αλλά, μπορεί και να μην είναι πάντα έτσι... μπορεί και κάτω από ορισμένες συνθήκες «1+1=4»!

Αντίστοιχα δίνεται βάρος στις λεγόμενες μεταγνωστικές ικανότητες, το γνωστό «μαθαίνω πώς να μαθαίνω», που ουσιαστικά σημαίνει μαθαίνω να αναζητώ πληροφορίες, έχοντας ατομική ευθύνη γι' αυτό και κυρίως μαθαίνω να εντάσσομαι στο σύστημα της διά βίου μάθησης χωρίς αντιστάσεις, που αποβαίνουν δυσλειτουργικές για την καπιταλιστική οικονομία. Η ικανότητα του πολίτη συνεπάγεται τόσο την αποδοχή της κοινωνικής συναίνεσης όσο και την ένταξη του αυριανού εργατικού δυναμικού στο καθεστώς κινητικότητας και αστάθειας της παραγωγής. Το αίσθημα πρωτοβουλίας και επιχειρηματικότητας αποτελεί μια δεξιότητα που σχετίζεται με την αναζήτηση των μεθόδων, ώστε οι εργαζόμενοι να σκέφτονται πριν από τον καπιταλιστή για τον καπιταλιστή! Να υιοθετούν ενεργητικά την ανάγκη αύξησης της κερδοφορίας, άρα και της εκμετάλλευσης. Ετσι, οι αυριανοί εργαζόμενοι πρέπει να κατανοήσουν ότι πρέπει να ζουν μέσα στο ρίσκο, να γνωρίσουν τον τρόπο «λειτουργίας της οικονομίας και των ευκαιριών και προκλήσεων που αντιμετωπίζει ένας εργοδότης ή ένας οργανισμός», ότι δηλαδή μπορεί να αποτελέσουν «ασύμμετρη απώλεια» ως συνέπεια του ανταγωνισμού και των αναταράξεων της καπιταλιστικής οικονομίας. Η ικανότητα του πολίτη είναι ένας ύμνος υποταγής όχι απλά στις θεμελιώδεις αξίες της ΕΕ, αλλά και στον τρόπο «που εφαρμόζονται από διάφορους φορείς και θεσμούς».

Στην Ελλάδα, όλα αυτά εισάγονται στην εκπαίδευση καταρχήν με τα νέα σχολικά βιβλία και αναλυτικά προγράμματα στα σχολεία, που χρηματοδοτήθηκαν άλλωστε από το Γ' ΚΠΣ. Κύρια στοιχεία σε αυτά είναι η αποσπασματικότητα, η αντιεπιστημονικότητα, η ιδεολογική μονομέρεια. Δηλαδή, με τις δεξιότητες και τις νέες «παιδαγωγικές» μεθόδους και θεωρίες, προχωράει η μορφωτική υποβάθμιση.

ΣΠΑΡΤΗ
Εκδήλωση για τον Γιάννη Ρίτσο

«100 χρόνια Γ. Ρίτσος. Ο κομμουνιστής ποιητής, ο ποιητής του λαού μας», είναι ο τίτλος της εκδήλωσης που διοργανώνει η ΝΟ Λακωνίας της ΚΝΕ, την Κυριακή 10 Μάη, στις 6 το απόγευμα, στο Εργατικό Κέντρο Σπάρτης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ