Τον περασμένο Ιούλη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την τρίτη φάση του προγράμματος με προϋπολογισμό 11 εκατ. ευρώ, διάρκεια 36 μήνες και δηλωμένο στόχο «να υποστηρίξει την πολιτιστική πολυμορφία με την ανάπτυξη και την ενδυνάμωση της κινηματογραφικής και οπτικοακουστικής δυνατότητας των χωρών της Μεσογείου (Αλγερία, Αίγυπτος, Ισραήλ, Ιορδανία, Λίβανος, Μαρόκο, Συρία, Παλαιστινιακή Αρχή, Τυνησία και Τουρκία)».
Ο πραγματικός στόχος όμως είναι η κερδοφορία του κεφαλαίου που δραστηριοποιείται στα οπτικοακουστικά και, ταυτόχρονα, η εμπέδωση της ιμπεριαλιστικής «ειρήνης» στις παραπάνω «καυτές» περιοχές, με «όχημα» την κυρίαρχη κουλτούρα. Τόσο το συγκεκριμένο πρόγραμμα όσο και τα «αδελφά» προγράμματα -- EuroMed Heritage» (Ευρωμεσογειακή Κληρονομιά), τα Περιφερειακά Προγράμματα Πληροφόρησης και Επικοινωνίας, τα προγράμματα «EuroMed Youth» και «EuroMedGender» -- αποτελούν το «οπλοστάσιο» της λεγόμενης «Ευρωμεσογειακής συνεργασίας», δηλαδή τη γενική «πλατφόρμα» πάνω στην οποία «πατά» η επέλαση του ευρωενωσιακού κεφαλαίου στις παραπάνω περιοχές.
Οι βαθύτεροι, αντιδραστικοί στόχοι του προγράμματος αναδείχθηκαν πέρυσι στο Ζάππειο, όπου έγινε συνάντηση των υπουργών Πολιτισμού της «Ευρωμεσογειακής συνεργασίας». Εκεί έγινε σαφέστερο ότι ο πολιτισμός θα χρησιμοποιηθεί ως «εργαλείο» «με στόχο την πρόληψη, εκτόνωση, αποφυγή και επίλυση συγκρούσεων, ενίσχυση της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών (...)»! Η ΕΕ φυσικά αποδεικνύει καθημερινά πώς αντιλαμβάνεται αυτές τις «αρχές» στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την πολιτική των «ίσων αποστάσεων» που τυπικά κρατά μεταξύ θύτη και θύματος (Ισραήλ και Παλαιστίνης αντίστοιχα), η οποία βέβαια είναι υπέρ του θύτη και των ιμπεριαλιστικών σχεδίων της στην περιοχή. Επιβεβαίωσαν επίσης τις προθέσεις της ΕΕ για δημιουργία της «μεγαλύτερης αγοράς στον κόσμο από πλευράς παραγωγής, αλλά και κατανάλωσης» και στον τομέα του πολιτισμού.
Στο μεταξύ η ΕΕ δεν «ξεχνά» την εσωτερική της αγορά. Προσφάτως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «προειδοποίησε ότι οι νέοι και οι ενήλικες Ευρωπαίοι πιθανώς να μην μπορέσουν να αξιοποιήσουν τα οφέλη της σύγχρονης, υψηλής τεχνολογίας κοινωνίας των πληροφοριών εκτός και αν καταβληθούν προσπάθειες για να μάθουν να χρησιμοποιούν καλύτερα τα μέσα επικοινωνίας έτσι ώστε να αποκτούν πρόσβαση, να αναλύουν και να αξιολογούν εικόνες, ήχους και κείμενα και να χρησιμοποιούν τα παραδοσιακά και τα νέα μέσα επικοινωνίας για να επικοινωνούν και να παράγουν περιεχόμενο».
Το πραγματικό πρόβλημα της ΕΕ είναι ότι τα «ψηφιακά» μονοπώλια χάνουν εν δυνάμει πελάτες και κέρδη. Η ίδια η Επιτροπή δήλωσε «ότι οι χώρες της ΕΕ και ο κλάδος των μέσων επικοινωνίας πρέπει να συμβάλουν στην αύξηση της ευαισθητοποίησης όσον αφορά τα πολυάριθμα μηνύματα που λαμβάνει το κοινό ανεξάρτητα (σ.σ. η υπογράμμιση δική μας) του εάν πρόκειται για διαφημίσεις, ταινίες ή διαδικτυακό περιεχόμενο».
Ετσι, η ΕΕ στοχεύει στην «εκμάθηση» των μαθητών στο διαδίκτυο, όχι όμως ουσιαστικά, αλλά μέσω των ιστοσελίδων «κοινωνικής δικτύωσης» οι οποίες, εκτός από το ότι στην πράξη «φρενάρουν» τη ζώσα, ουσιαστική επικοινωνία, αποτελούν και «περιβόλι» για τους διαφημιστές. Μάλιστα η Επιτροπή λέει ότι σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες ήδη οι μαθητές «εκπαιδεύονται» πάνω σε αυτές τις σελίδες!
Το γεγονός ότι όλα αυτά υπηρετούν την κερδοφορία των μονοπωλίων ομολογούνται σε έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την «ψηφιακή ανταγωνιστικότητα» στην οποία σημειώνεται, μεταξύ άλλων: «Μόνο το 7% των καταναλωτών έχουν πραγματοποιήσει επιγραμμικές αγορές (προϊόντα ψηφιακής τεχνολογίας) σε άλλο κράτος μέλος. Η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι πίσω από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία στις επενδύσεις στον τομέα των τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών (ΤΠΕ), των ευρυζωνικών επικοινωνιών υψηλής ταχύτητας, και στην ανάπτυξη καινοτόμων αγορών ...».
Σήμερα, στο Δημοτικό Κηποθέατρο Νίκαιας παρουσιάζεται το «Gala αστέρων του Κρατικού Μπαλέτου της Μόσχας» με διακεκριμένους σολίστες του Κρατικού Μπαλέτου της Μόσχας και της Καμεράτας «ΒΙΟΣ» (9 μ.μ., είσοδος ελεύθερη). Μια μοναδική παράσταση μπαλέτου και κλασικής μουσικής με τη συμμετοχή διακεκριμένων σολίστ, που θα προσθέσει ιδιαίτερη νότα στο «Πολιτιστικό Καλοκαίρι - Νίκαια 2009». Αποσπάσματα από τα «Λίμνη των κύκνων», «Καρυοθραύστη», «Ραϊμόντα», «Κάρμεν» και άλλα γνωστά μπαλέτα του 19ου - 20ού αιώνα σε κλασική χορογραφία καθώς και έργα των A. Vivaldi, P. Mascagni, P. Tchaikovsky, D. Shostakovich, G. Sviridov, Μ. Θεοδωράκη κ.ά., αναδεικνύουν την υψηλή τέχνη των Ρώσων καλλιτεχνών.
Ενώ, αύριο, στον ίδιο χώρο παρουσιάζεται το «Σήμερον - Εγχρωμον» (9 μ.μ., είσοδος ελεύθερη). Χρωματιστές ιστορίες με ασπρόμαυρα πλήκτρα, κοντραμπάσο, κλαρινέτο και φωνή. Με το καράβι της Μουσικής, διασχίζουμε το χρόνο, ταξιδεύουμε σε χώρες μακρινές. Οι μουσικές και τα τραγούδια των Villa Lobos, Joaquin Rodrigo, Cole Porter, Madredeus, Andrew Lloyd Webber, Georges Brassens, David Bowie, Beatles, Kurt Weil, Γιώργου Καλκάνη, Σωκράτη Μάλαμα, Μάνου Χατζιδάκι, Ορφέα Περίδη, Μίκη Θεοδωράκη, Διον. Σαββόπουλου, κ.ά. είναι τα λιμάνια που βρίσκουμε στο ταξίδι μας... Γιώργος Καλκάνης - πιάνο, Μιχάλης Καλκάνης - κοντραμπάσο, Χρήστος Καλκάνης - κλαρινέτο - συνθεσάιζερ, Δάφνη Πανουργιά - τραγούδι, Λουκάς Πανουργιάς - τραγούδι.
O Joaquin Cortes στην παράσταση με τίλτο «Cale» συγκεντρώνει την ουσία των 6 έργων που διεύθυνε και έπαιξε σε όλο τον κόσμο τα τελευταία 20 χρόνια. Ο χορευτής και χορογράφος δίνει την ψυχή του στο πολυαναμενόμενο τελευταίο show του για μία ακόμη φορά. Συγκεντρώνει επί σκηνής 16 μουσικούς, 10 χορευτές και συνολικά 40 ανθρώπους που τον συνοδεύουν στην παγκόσμια περιοδεία του. Η μουσική που ακούγεται είναι καθαρό flamenco και η εντυπωσιακή σκηνή απεικονίζει καθαρά τα συναισθήματα και τις αισθήσεις του καλλιτέχνη. Διατηρεί επάξια τον τίτλο του πρωτοπόρου καλλιτέχνη που αναμειγνύει μοναδικά διαφορετικούς ρυθμούς και μουσικά όργανα. Η πρεμιέρα του νέου show του Joaquin Cortes πραγματοποιήθηκε στη Μαδρίτη και στη Βαρκελώνη το Μάρτη και τον Απρίλη αντίστοιχα, λίγο πριν τη μεγάλη παγκόσμια πρεμιέρα στο Beacon Theatre της Νέας Υόρκης στις 14 Μάη. Τον Ιούνη συνέχισε τις εμφανίσεις του στο Mεξικό.