ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 15 Δεκέμβρη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Σε οριακό σημείο η Λυρική Σκηνή

Από την πρόσφατη κινητοποίηση των εργαζομένων της Λυρικής
Από την πρόσφατη κινητοποίηση των εργαζομένων της Λυρικής
Επίκαιρη Ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού για την οριακή κατάσταση της Λυρικής Σκηνής κατέθεσε χτες ο βουλευτής του ΚΚΕ Κώστας Καζάκος.

«Με έλλειμμα που ξεπερνά τα 13 εκατ. ευρώ, με τη χρηματοδότηση από το ΥΠΠΟ να μην ξεπερνά τις ανελαστικές δαπάνες, τα προβλήματα της Λυρικής Σκηνής έχουν πάρει σοβαρές διαστάσεις», τονίζεται. «Ηδη έχουν ματαιωθεί παραγωγές, ο προγραμματισμός είναι στον αέρα, ενώ κενές θέσεις παραμένουν ακάλυπτες. Η εκχώρησή της στο ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος" και η ασυδοσία των εκάστοτε διορισμένων διοικήσεων, δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο για τους εργαζόμενους και για το κοινό. Από τη μία, η παρουσίαση παραγωγών με υπέρογκο κόστος και πανάκριβα εισιτήρια, τις κάνει απρόσιτες στη μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων. Από την άλλη, το προσωπικό βρίσκεται αντιμέτωπο με το φόβο των απολύσεων, τη γενίκευση των ελαστικών σχέσεων εργασίας, τη μη καταβολή του πολιτιστικού επιδόματος σε όλους και την αβεβαιότητα στην καταβολή της μισθοδοσίας. Επιπλέον στα πλαίσια της λειτουργίας της Λυρικής Σκηνής σαν παράρτημα του δικτύου καλλιτεχνικών γραφείων, το καλλιτεχνικό προσωπικό απαξιώνεται συνεχώς, δεν καταβάλλονται ούτε οι αποζημιώσεις που προβλέπονται από το Ν. 966/79». Ο υπουργός ερωτάται: «Ποια μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση για να μπει τέλος στη συνεχιζόμενη απαξίωση της Λυρικής Σκηνής και συγκεκριμένα: Να εξασφαλίσει την πλήρη χρηματοδότησή της από τον κρατικό προϋπολογισμό. Να εξασφαλίσει τα πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτή».

  • Την απόφασή του να συμμετέχει στην αυριανή 24ωρη απεργία και στο συλλαλητήριο στο Πεδίον του Αρεως, ανακοίνωσε το Σωματείο Χορωδών ΕΛΣ, τονίζοντας ότι «η κυβέρνηση δεν καταργεί κανέναν αντεργατικό νόμο που οι προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ψήφισαν» και «δεν προσθέτει λύσεις, όπως λέει ο κ. Λοβέρδος, για τους εργαζόμενους, αλλά λύσεις σε όφελος του κεφαλαίου και της αύξησης των κερδών του μέσα από το δυνάμωμα της εκμετάλλευσης των εργαζομένων». Αναφέρει, επίσης, ότι «στη Λυρική το ΔΣ που έχει απομείνει ψάχνει τρόπους να μειώσει το προσωπικό. Ηδη, η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ-Τ μίλησε για επανεξέταση των συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου που λήγουν, ζητώντας τη συνεργασία των σωματείων. Η συλλογική σύμβαση εργασίας των εργαζομένων της ΕΛΣ εξετάζεται από το ΥΠΠΟ. Η τρομοκρατία και η εργασιακή ανασφάλεια αυξάνεται καθημερινά».

Το Σωματείο διεκδικεί: Κατώτερο μισθό 1.500 ευρώ. Κατώτερο μεροκάματο 70 ευρώ στην πλήρη απασχόληση και σύνταξη 1.200 ευρώ. Εφαρμογή των ΣΣΕ σε όλους τους χώρους. Κατοχύρωση του επαγγέλματος. Κατάργηση της φορολογίας στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης και στα καύσιμα. Αύξηση του αφορολόγητου στα 20.000 ευρώ. Ενίσχυση των ανέργων. Επίδομα ανεργίας στο 80% του κατώτερου μισθού χωρίς όρους αποκλεισμού. Υπολογισμό του χρόνου ανεργίας ως συντάξιμου χρόνου. Επιδότηση των νέων ανέργων χωρίς καμιά προϋπόθεση. Διασφάλιση των αποθεματικών των Ταμείων μας από τη χασούρα του χρηματιστηριακού τζογαρίσματος. Κατάργηση των αντιασφαλιστικών νόμων Σιούφα - Ρέππα - Πετραλιά. Αποκλειστικά δημόσιο σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης. Κατάργηση των εισφορών για τον κλάδο υγείας και τη συμμετοχή στα φάρμακα. Επαναφορά των 50 ενσήμων για το βιβλιάριο ασθενείας. Εξίσωση των ορίων ηλικίας των πνευστών, χορευτών, ηθοποιών μελοδράματος που πρωτοασφαλίστηκαν μετά το 1993 με των συναδέλφων τους που ίσχυαν πριν το 1993. Να μη βγει καμία κατηγορία καλλιτεχνών από τα Βαρέα και Ανθυγιεινά. Ενταξη όλων των καλλιτεχνών στην κατηγορία των Βαρέων και Ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Εφαρμογή του Ν. 966/79 (αποζημίωση καλλιτεχνών - τεχνικών) σε όλους τους εργαζόμενους της Λυρικής με σύμβαση αορίστου χρόνου. Πλήρη σταθερή εργασία για όλους. Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων. Οχι στο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, στις ιδιωτικοποιήσεις και στις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού για τον πολιτισμό στο 2%. Επαρκή χρηματοδότηση των κρατικών θεάτρων. Να μη γίνει καμία περικοπή θέσεων εργασίας και δραστηριοτήτων τους.

Τα βραβεία του Φεστιβάλ Ολυμπίας

Τα βραβεία του 12ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους έχουν ως εξής:

Βραβεία Κριτικής Επιτροπής: Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους: Ebrahim Forouzesh (Ιράν) «Ως την αγάπη». Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: Gregg Helvey (ΗΠΑ) «Κάβι». Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινούμενων Σχεδίων: Sally Pearce (Ηνωμένο Βασίλειο) «Ελέφαντας». Καλύτερης Ψηφιακής Ταινίας Μικρού Μήκους: Pal Toth (Ουγγαρία) «Μαυροπούλι». Σκηνοθεσίας Ταινίας Μεγάλου Μήκους: Αντρέι Γιακιμόφσκι (Πολωνία) «Αθώα κόλπα». Σεναρίου Μεγάλου Μήκους: Roger Cantin «Ενα φορτίο για την Αφρική» (Καναδάς). Καλύτερης Ερμηνείας Αγοριού Ταινίας Μεγάλου Μήκους: Mohsen Tanabandeh («Ως την αγάπη»). Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Κοριτσιού: Mete Donmezer («Ο μπαμπούλας» του Atalay Tasdiken, Τουρκία).

Εύφημος Μνεία: George Ovashvili (Γεωργία-Καζακστάν) «Η άλλη όχθη». Martin Koolhoven (Ολλανδία) «Χειμώνας σε καιρό πολέμου». Christian Ditter (Γερμανία) «Τα κροκοδειλάκια».

Κριτική Επιτροπή των Παιδιών: Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους: «Τα κροκοδειλάκια». Μικρού Μήκους: Daniel Wirtberg (Σουηδία) «Αγαπημένο παιδί». Κινούμενων Σχεδίων: Atle S. Blakseth (Νορβηγία) «Ψαρεύοντας με τον Σαμ». Ψηφιακής Ταινίας: Juan Sebastian Diaz Santaella (Κολομβία) «Ελαττωματικός».

Βραβείο CIFEJ (Διεθνές Κέντρο Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους): Rene Bo Hansen (Γερμανία-Σουηδία) «Ο γιος του κυνηγού των αετών». Βραβείο Unicef: «Ο μπαμπούλας».

Βραβεία της 9ης Ευρωπαϊκής Συνάντησης Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας «Camera Zizanio»: «Δεν πάμε καλά» 5ο Δημοτικό Σχολείο Χολαργού, «Love in wc» Σοφιανός Σαντατσόγλου, «Η Εμμα και το διαγώνισμα της ιστορίας» Ζωή Χάιτα, «Αχ, να ήμασταν μεγάλοι» Λύκειο Καράτουλα.

Βραβείο «Συνηγόρου του Παιδιού»: «Οι Μακροκέφαλοι» Λύκειο Αγρού Κέρκυρας.

Ειδική μνεία: «Γυρίζω σελίδα» Κωνσταντίνος Χαλιάσας.

Ευρωπαϊκό Τμήμα - 1ο βραβείο: «Ο Sharkey πάει στο Χόλιγουντ» Leon O' Connor (Ιρλανδία), 2ο: «Cinema Colon: Ενα θαυμάσιο σχολείο» (Ισπανία). 3ο: «Τα χρώματα» (Ιταλία). Ειδική Μνεία: «Σπρώξε με να σε τραβήξω» (Κροατία).

Ταινίες παιδιών 13-16, 1ο: «Egil» Edvard Gjessing Bakken (Νορβηγία). 2ο: «Πώς να γίνεις animator» (Ουκρανία). 3ο: «Απροσάρμοστος» (Γερμανία).

Ταινίες παιδιών 17-20, 1ο: «Η σοφίτα» (Σουηδία). 2ο: «Ο άντρας από το Vegas» (Ολλανδία). 3ο: «Παράνοια» (Λιθουανία), «Το βιβλίο των φιλοξενούμενων» (Ολλανδία). Ειδική μνεία: «Δε μπορώ να κλέψω, δεν είμαι κακοποιός» (Πολωνία).

Ολες οι ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος και οι βραβευμένες του «Camera Zizanio» θα προβληθούν (7 - 23/12) στο «Φιλίπ» (Θάσου 11, Πλ. Αμερικής) με ενιαίο εισιτήριο 5 ευρώ.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Ιδεολογικοποιούν την ιδιωτικοποίηση του Πολιτισμού

Να καλύψει τη βαθιά αντιδραστική κυβερνητική πολιτιστική πολιτική με πλήρη διαστρέβλωση της πραγματικότητας επιχείρησε ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Γερουλάνος, μιλώντας στη γενική συνέλευση του «Διαζώματος» (13/12) στο νέο Μουσείο Ακρόπολης.

Το αυτοαποκαλούμενο «Διάζωμα», «κίνηση ενεργών πολιτών» για την αναστήλωση αρχαίων θεάτρων, είναι «παράγωγο» της πολιτικής της ΕΕ και των ελληνικών κυβερνήσεων για την παρέμβαση της «ιδιωτικής πρωτοβουλίας» στην προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Απώτερος στόχος αυτής της πολιτικής είναι η παράδοση του πολιτισμού στην... «κοινωνία των πολιτών», δηλαδή στο κεφάλαιο, με «χορηγίες» κ.λπ.

Ο υπουργός έδωσε «άλλοθι» σ' αυτήν και σε όλες τις ανάλογες «πρωτοβουλίες», με τον «κλασικό» τρόπο που η σοσιαλδημοκρατία παρουσιάζει ως «προοδευτική» την όμοια με του φιλελευθερισμού πολιτική της. Ετσι, μετέτρεψε σε ...«ζητούμενο» το ποιος χρηματοδοτεί τον πολιτισμό, ώστε να γίνει αποδεκτή η ιδιωτικοποίησή του: «Από πάρα πολύ καιρό υπάρχει (...) αντιπαράθεση για το πώς χρηματοδοτείται ο πολιτισμός και υπάρχει πάντα μία ένταση μεταξύ της επιλογής τού αν ο πολιτισμός χρηματοδοτείται από μεγάλους ευεργέτες ή από τη λαϊκή συμμετοχή του κόσμου (...) Τους μεγάλους ευεργέτες τούς έχει ανάγκη ο πολιτισμός. Ομως μπορεί να ζήσει και χωρίς αυτούς. Εκεί που πεθαίνει ο πολιτισμός είναι όταν δεν υπάρχει λαϊκή συμμετοχή, όταν δεν συμβάλει ο πολίτης, όταν δεν αισθάνεται ο πολίτης συμμέτοχος σε αυτά που προστατεύουμε και δημιουργούμε. (...) Οταν ο πολιτισμός βασίζεται μόνο (...) σε πολύ μεγάλους χορηγούς, ή μόνο στο κράτος, κινδυνεύει να γίνει πολιτισμός για τους λίγους, πολιτισμός των σαλονιών. Αντιθέτως, όταν βασίζεται στη συμμετοχή και στη συμβολή του κόσμου, τότε ο πολιτισμός γίνεται μέρος της ζωής (...) οποιαδήποτε προστασία ή ανάδειξη μνημείου δεν είναι τίποτα εάν δεν υπάρχει και η συμμετοχή του κόσμου (...)».

Η ιδεολογική «ντρίμπλα» είναι προφανής, αφού ο «κόσμος» σηκώνει ήδη το κύριο βάρος της κρατικής χρηματοδότησης μέσω της βαριάς άμεσης και έμμεσης φορολογίας. Είναι συνειδητή πολιτική επιλογή του αστικού κράτους που το ποσοστό χρηματοδότησης του πολιτισμού από τον κρατικό προϋπολογισμό έχει «κολλήσει» στο θλιβερό 0,5% επί δεκαετίες. Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι να «ξεφυτρώνουν» διάφορα «σωματεία» και «κινήσεις» που ανοίγουν «κουμπαράδες» σε τραπεζικούς λογαριασμούς για μνημεία (το «Διάζωμα» για τα αρχαία θέατρα), ζητώντας από το λαό να ξαναπληρώσει για την προστασία της κληρονομιάς του. Επιπλέον, «αναγορεύονται», με την πλήρη στήριξη του κράτους, ως«μεσάζοντες» μεταξύ κράτους και ιδιωτών, καθιστώντας την «ιδιωτική πρωτοβουλία» ως «πανάκεια» στη συλλογική συνείδηση.

Χρόνια η ίδια ιστορία

Οι καθυστερούμενες επιχορηγήσεις από μέρους του ΥΠΠΟ για την περίοδο 2008-2009 ήταν το θέμα της χτεσινής συνάντησης εκπροσώπων των επιχορηγούμενων θιάσων με την γγ του ΥΠΠΟ. Οπως αναμενόταν, η Λ. Μενδόνη μίλησε για τη δύσκολη οικονομική κατάσταση του ΥΠΠΟ, αλλά υποσχέθηκε ότι εντός των ημερών θα υπογραφεί απόφαση για καταβολή της πρώτης δόσης (50%). Για τις φετινές επιχορηγήσεις ούτε λόγος. Αγνωστο πότε θα ανακοινωθούν. Εν αναμονή των «βουλών» του ΕΚΕΘΕΧ, για την αποτελεσματικότητα και χρησιμότητα του οποίου οι επιχορηγούμενοι θίασοι αμφιβάλλουν, καθώς, ενώ δημιουργήθηκε υποτίθεται για να επιλύσει προβλήματα, δημιούργησε περισσότερα. Προς τι να υπάρχει όταν και οι αρμοδιότητές του δεν επαρκούν για την επίλυση των προβλημάτων, αλλά και το κόστος συντήρησής του είναι τόσο μεγάλο (1,5 εκατ. ευρώ, το χρόνο) που κανείς δεν καταλαβαίνει γιατί να υπάρχει. Η γγ του ΥΠΠΟ ήταν φειδωλή ως προς το ζήτημα του ΕΚΕΘΕΧ. Απλώς υποσχέθηκε στους εκπροσώπους των επιχορηγούμενων θιάσων μια νέα συνάντηση για να συζητήσουν (ξανά και ξανά) τα γενικότερα θέματα των επιχορηγήσεων. Χρόνια η ίδια ιστορία!

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ με τους καταξιωμένους καλλιτέχνες Δανάη Παπαματθαίου - Μάτσκε (βιολί) και Ούβε Μάτσκε (πιάνο) διοργανώνει ο Ελληνογερμανικός Σύλλογος Φιλαδέλφεια, αύριο (8.30μμ), στην αίθουσα συναυλιών του συλλόγου (Μονεμβασίας και Κριεζή 64, Πολύδροσο Αμαρουσίου). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δημοφιλή έργα για βιολί και πιάνο των Bach, Beethoven, Bloch και Waxmann.

«ΤΟ KΑΜΠΑΡΕ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ», τιτλοφορούνται οι παραστάσεις της μέτζο σοπράνο Nikol Konstante, από αύριο (16/12), κάθε Τετάρτη και Κυριακή (10 μ.μ.) - μέχρι τις 3/1 - στο «Αγγέλων Βήμα» (Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια, 210 5242211-3). Το πρόγραμμα της τραγουδίστριας, που ζει και εργάζεται στο Οσλο, περιλαμβάνει δραματοποιημένα τραγούδια στο ύφος των βερολινέζικων καμπαρέ του μεσοπολέμου, καθώς και των Εντίθ Πιαφ, Κουρτ Βάιλ, Ζακ Μπρελ, Μάνου Χατζιδάκι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ