ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Ιούλη 2000
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΚΕΝΗ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο ιερός χώρος της νοσταλγίας

Το βιβλίο « Ο άγγελος των πρώτων ημερών» του Λευτέρη Ξανθόπουλου ήταν η αφορμή για μια συνομιλία γύρω από την παιδική ηλικία και τη χαμένη αθωότητα.

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ: Εκτός από αυτά, είναι ακόμα ένα βιβλίο για τον πατέρα, που έχει φύγει για πάντα κι εγώ ψάχνω να τον βρω. Ολα ξεκίνησαν όταν άρχισαν να αναβλύζουν από μέσα μου περιστατικά και γεγονότα από την παιδική μου ηλικία και ιδίως από αυτή τη σημαντική σχέση με τον πατέρα μου, τον οποίο αγαπούσα πολύ και μου έλειπε.

Γ.Κ. Γιατί αυτή η καταφυγή στα παιδικά χρόνια;

Λ.Ξ. Γιατί είναι η μόνη αλήθεια που κουβαλάμε σε όλη μας τη ζωή, η μόνο βεβαιότητα. Για μένα τα παιδικά μου χρόνια είναι ίσως το πολυτιμότερο περιουσιακό μου στοιχείο, το οποίο θεωρώ αναπαλλοτρίωτο και, βέβαια, μαζί με την ελληνική γλώσσα που μιλάω, η μοναδική μου πατρίδα. Είναι η περιοχή όπου όλα μόλις αρχίζουν να διαμορφώνονται και να παίρνουν σχήμα και διαστάσεις, όταν όλα γύρω σου τα βλέπεις, τα ακούς και τα αγγίζεις για πρώτη φορά. Τα παιδικά μου χρόνια υπήρξαν σε πολύ δύσκολες στιγμές της ζωής μου η μοναδική μου καταφυγή. Μ' αυτό το βιβλίο υπερασπίζομαι τη μνήμη, συνομιλώ με τους νεκρούς μου και διεκδικώ τα παιδικά μου χρόνια.

Γ.Κ. Αυτό είναι το πρώτο μυθιστόρημα ενός σκηνοθέτη ή ενός ποιητή;

Λ.Ξ. Αν και οι δύο αυτές ιδιότητες συνυπάρχουν εξίσου μέσα μου, πιστεύω ότι ο « Αγγελος »είναι ο πεζός λόγος ενός ποιητή. Γράφοντας αυτό το βιβλίο ήταν σα να προσδιόριζα την ποιητική μου πρώτη ύλη και τις καταβολές της. Η γλώσσα με την οποία είναι γραμμένο είναι ιδιαίτερα επεξεργασμένη και εξαιρετικής ακρίβειας, είναι δηλαδή η γλώσσα της ποίησης. Ισως αυτό να είναι το πρώτο και τελευταίο μου πεζό. Δεν πιστεύω ότι θα ακολουθήσει συνέχεια. Εγώ με την ποίηση ζω. Δεν έχω ούτε τη φιλοδοξία, ούτε την ικανότητα να κάνω τη μεγάλη σύνθεση που απαιτεί το μυθιστόρημα. Οποιαδήποτε ιστορία και να σκεφτώ, τη βλέπω σε εικόνες κι επομένως τη σκέφτομαι για ταινία.

Γ.Κ. Από την ταινία «Καλή πατρίδα, σύντροφε», που γυρίστηκε το 1985 στο χωριό των πολιτικών προσφύγων Μπελογιάννης, στην Ουγγαρία, πώς έφτασες στον «Αγγελο των πρώτων ημερών»;

Λ.Ξ. Δεν είναι μεγάλη η απόσταση. Τον Εμφύλιο τον κουβαλούσα μέσα μου, έστω και αν δεν τον έζησα προσωπικά, όμως κατάγομαι από αριστερή οικογένεια και τις διώξεις, που ακολούθησαν μετά την ήττα, τις αισθάνομαι βαθιά μέσα στην ψυχή μου. Ο πατέρας μου ήταν κυνηγημένος κομμουνιστής, που δεν μπορούσε να βρει πουθενά ησυχία και, όπως γράφω στο βιβλίο, «... μετά τον πόλεμο τα σπίτια μας ζούσανε με τους χαφιέδες στην πόρτα τους, με τους χίτες και τους δοσίλογους. Χωρίς αυτούς, ούτε ένα πιστοποιητικό ή μια απλή άδεια δεν μπορούσε άνθρωπος να βγάλει. Αυτή ήταν μια πραγματικότητα και δυστυχώς δεν μπορούσε κανείς να κάνει τίποτα, δεν μπορούσες καν να την αμφισβητήσεις. Μάλιστα, ο πιο αυθάδης και αναιδής χαφιές, ο Ηλίας της γειτονιάς, μας έφερνε στις εκλογές τα δεξιά ψηφοδέλτια με σταυρό στον υποψήφιο της αρεσκείας του, και ο πατέρας τα έπαιρνε και τα καρφίτσωνε στο καρφί του καμπινέ για να τα χρησιμοποιούμε όπως τους ταιριάζει, έτσι έλεγε...». Κατά μια έννοια, αυτόν τον αριστερό πατέρα αναζητούσα όταν έφτιαχνα την ταινία για τους πολιτικούς πρόσφυγες και στον «Αγγελο» πάλι αυτός ο ίδιος πατέρας με κυνηγάει.

Γ.Κ. Πού σταματάει η αλήθεια του βιωμένου γεγονότος και πού αρχίζει η φαντασία;

Λ.Ξ. Τα όρια είναι δυσδιάκριτα. Πολύ συχνά η φαντασία είναι κι αυτή μια μορφή μνήμης. Εξαρτάται από τη δύναμη των συσχετισμών που τους προμηθεύει η μνήμη. Οταν μιλάμε για μια προσωπική ανάμνηση, δεν τη χρεώνουμε στην ικανότητα του νου να τη συγκρατήσει, αλλά στη μυστηριώδη διορατικότητα της Μνήμης να την αποθηκεύσει και στη συνέχεια η δημιουργική φαντασία να μπορεί να τη χρησιμοποιήσει όταν συνδυαστεί με κατοπινές αναμνήσεις ή επινοήσεις.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Προεκλογικά «θα»... μετεκλογικά τίποτε

Παπαγεωργίου Βασίλης

«Ως σήμερα η Ελλάδα κοίταγε τον κόσμο. Σήμερα ο κόσμος κοιτάει την Ελλάδα. Σ' αυτό το νέο περιβάλλον, οι δυνάμεις του πολιτισμού είναι αυτές που θα δώσουν νόημα και περιεχόμενο στη νέα ταυτότητα της χώρας. Ως χώρας παιδείας και πολιτισμού». Ετσι ξεκίνησε την ομιλία του στους ανθρώπους των Γραμμάτων και των τεχνών προεκλογικά ο πρωθυπουργός, σε κείνη τη συγκέντρωση που όλοι απορήσαμε πώς ήταν δυνατό να ανταποκρίθηκαν τόσοι πολλοί. Η εξήγηση ήρθε μετά, όταν μάθαμε πως η πίεση ήταν πολύ ισχυρή από το γραφείο του πρωθυπουργού με αλλεπάλληλα τηλεφωνήματα.

Σε κείνη, λοιπόν, τη συγκέντρωση ακούσαμε από τον πρωθυπουργό για την «αξία της τήρησης των δεσμεύσεων». «Αν λοιπόν, σήμερα, βρίσκομαι μπροστά σας σε μια ευαίσθητη περίοδο, δεκαπέντε μέρες πριν τις εκλογές, είναι γιατί θα ήθελα να σας εκθέσω ορισμένες σκέψεις μου. Σκέψεις που δεσμεύουν την πολιτική μας πράξη, που θα εμπνεύσουν τις συγκεκριμένες δράσεις μας»... «Η υλοποίηση των στόχων απαιτεί συγκροτημένη και συστηματική δράση. Απαιτεί: την αναδιοργάνωση βασικών φορέων της πολιτείας, το διάλογο και την κινητοποίηση των δυνάμεων της δημιουργίας χωρίς κηδεμονεύσεις, καλή προετοιμασία και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, επαρκή χρηματοδότηση...».

Μετεκλογικά; Καμιά αναδιοργάνωση, κανενός είδους διάλογος με τις δυνάμεις της δημιουργίας, καμιά προετοιμασία και σχεδιασμός και φυσικά πάγωμα κάθε χρηματοδότησης. Με το που ανέλαβε υπουργός Πολιτισμού ο Θόδωρος Πάγκαλος αναίρεσε όλες τις υπογεγραμμένες αποφάσεις επιχορηγήσεων από 22/5/98 μέχρι 14/3/2000.

«Στην τελευταία τετραετία κάναμε πολλά» καυχήθηκε ο Κ.Σημίτης. Ποια είναι αυτά τα πολλά: Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης (βλέπε Γουλανδρή), ανέγερση νέων μουσείων (καλά και τα μουσεία, δε λέμε...), το Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Βέροιας μέχρι το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (βλέπε Λαμπράκης), κ.ά.

«Είμαστε στο σωστό δρόμο» - συνέχισε. «Μένουν, όμως, πολλά να κάνουμε. Στην προσπάθεια αυτή ζητάμε να βρούμε συμμάχους τους ίδιους τους δημιουργούς. Για την υλοποίηση δράσεων που θα απελευθερώσουν τις ζωντανές δυνάμεις της πολιτιστικής σκηνής, που θα ενδυναμώσουν την κοινωνική συνοχή, που θα αναδείξουν την πολιτιστική παρουσία της σύγχρονης Ελλάδας. Προς το σκοπό αυτό έχουμε ήδη προβλέψει 450 δισ. από το Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης».

Τι θα κάνουν αυτά τα 450 δισ. και άλλα πόσα; Για την «εγγύηση» δήθεν «της πολυφωνίας» και της δημιουργίας απαιτούνται: παρεμβάσεις στο πεδίο υποδομών από τη στέγαση Εθνικού και την ανέγερση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης μέχρι την επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης και την ολοκλήρωση του Μεγάρου Θεσσαλονίκης (σ.σ. τον αχόρταγο έχουν πια αυτά τα Μέγαρα Μουσικής. Είδε κανείς το νέο εργοτάξιο πίσω από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών; Οι τόνοι τσιμέντου μαρτυρούν ότι τα δισ. καλά κρατούν και δεν μπορούμε να πιστέψουμε, βέβαια, ότι στην οδό Κόκκαλη και Β.Σοφίας, οι εκσκαφείς χτύπησαν φλέβα χρυσού). «Τον εκσυγχρονισμό των μουσείων» (πάλι μουσεία;)...

Βέβαια, ο πρωθυπουργός υποσχέθηκε και «Ιδρυση Ανώτατης Σχολής Κινηματογράφου». Πλέον έχει καταντήσει κι αυτό ένα σύνθημα που χάνεται μόλις «αλέκτορα φωνήσαι», την επομένη των εκλογών, δηλαδή. Προηγείται άλλωστε η οικοδόμηση Εθνικού Θεάτρου Αλβανίας στα Τίρανα, όπως πρόσφατα ανακοίνωσε ο υπουργός Πολιτισμού. Πάνω απ' όλα η Ελλάδα είναι «φιλάνθρωπη» και νοιάζεται για την «καλή εικόνα» της στο εξωτερικό. Σκεφτείτε τα εύσημα που θα μας δώσουν οι Αμερικάνοι και Ευρωπαίοι που ενδιαφερόμαστε να εκπολιτίσουμε τους Αλβανούς γείτονές μας. Σχολές κινηματογράφου εμείς ως Ελλάδα μπορούμε να κάνουμε, όποτε θέλουμε, αλλά το αφήνουμε για το μέλλον που έχουμε μπροστά μας. Εξάλλου, τώρα έχουμε και άλλα έξοδα. Ολυμπιακοί Αγώνες, Πολιτιστικές Ολυμπιάδες. Η σχολή κινηματογράφου ας περιμένει. Δεν πάθαμε και τίποτε που πέρσι ούτε οι ιδιωτικές σχολές κινηματογράφου με ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού λειτούργησαν. Το «Safe sex», άλλωστε «έσπασε» ταμεία. Δεν έχουμε ανάγκη εμείς! Οπως και για το πολυπόθητο από τους λυρικούς καλλιτέχνες και το κοινό, νέο κτίριο όπερας, μπορεί να περιμένει μέχρι τις επόμενες εκλογές. Και μάλλον ήταν πολύ βιαστική η κίνηση της Συντονιστικής Επιτροπής ΕΛΣ για την ανέγερση Οπερας, να στείλει, μια βδομάδα μετά τις εκλογές, ευχαριστήρια επιστολή προς τον πρωθυπουργό για την απόφασή του (;) για ανέγερση κτιρίου.

Οσο για την «ενίσχυση της κινητικότητας της ελληνικής παραγωγής», δύσκολο να μεταφραστεί, καθώς μόνο ενίσχυση δε βλέπουμε. Μια φτώχεια και μιζέρια αναδύεται από το ΥΠΠΟ σε ό,τι αφορά στα ποιοτικά στοιχεία της ελληνικής παραγωγής. Πολλά αιωρούνται περί κατάργησης του θεσμού των επιχορηγήσεων του θεάτρου και είναι ιδιαίτερα ύποπτο το γεγονός ότι το ΥΠΠΟ και ο υπουργός δεν ξεκαθαρίζουν τη θέση τους επί του θέματος. Ολοι εκείνοι που άκουσαν προεκλογικά τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου να μοιράζουν υποσχέσεις για πενταπλασιασμό των κονδυλίων για τον πολιτισμό, πρέπει να το απαιτήσουν ή να καταλάβουν ότι επρόκειτο για πυροτέχνημα.

Και επειδή αρέσκονται να το παίζουν Ευρωπαίοι, ας μάθουν πως όλες οι ευρωπαϊκές χώρες στηρίζουν οικονομικά το θέατρο. Και όπου έχουν μειώσει τη χρηματοδότηση επισημαίνουν τον κίνδυνο. Οπως για παράδειγμα στην Αγγλία. «25 εκατομμύρια περισσότερες λίρες το χρόνο χρειάζεται το θέατρο που βρίσκεται σε κρίση». Αυτός είναι ο τίτλος της «Guardian» 19 Μαΐου 2000. Οπως αναφέρεται στο άρθρο: «Το Συμβούλιο των Τεχνών της Αγγλίας ανακοίνωσε ότι χρειάζονται 25 εκατομμύρια περισσότερες λίρες το χρόνο να διοχετευτούν στο θέατρο που καταρρέει για να δώσουν νέα ζωή σ' αυτό που περιγράφεται ως "μορφή τέχνης σε κρίση". Ο πρόεδρος του Συμβουλίου Τζέρι Ρόμπινσον ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα μιας έρευνας αναφέρει μειωμένο αριθμό θεατών, λιγότερες παραστάσεις και περιοδείες, λιγότερο ελκυστικές παραστάσεις και αυξανόμενα ελλείμματα, είπε: "Ενώ το θέατρό μας είναι ανάμεσα στα καλύτερα του κόσμου, βρίσκεται σε φρικτή ένδεια". Το Συμβούλιο αποφάνθηκε ότι η υπάρχουσα κατάσταση, που προκλήθηκε από ανεπαρκή χρηματοδότηση διάρκειας άνω των 15 χρόνων, δεν μπορεί πλέον να συνεχιστεί».


Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ