ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 14 Φλεβάρη 2010
Σελ. /32
Κρίση «ευαισθησίας» από τις αυτοκινητοβιομηχανίες...

Παπαγεωργίου Βασίλης

Ο ιός των ανακλήσεων πλήττει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αποκαλύπτοντας ότι οι πολυεθνικές του κλάδου δε διστάζουν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων προκειμένου να μειώσουν τις ζημιές ή να αυξήσουν τα κέρδη τους.

Η αρχή έγινε πριν δύο εβδομάδες με την ιαπωνική «Toyota», τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο από το 2008, η οποία ανακοίνωσε την ανάκληση 8,67 εκατομμυρίων οχημάτων σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων 3,5 εκατομμυρίων στις Ηνωμένες Πολιτείες, λόγω προβλημάτων στα φρένα ή στο πετάλι του γκαζιού.

Την περασμένη Πέμπτη και η «Honda» ανακοίνωσε ότι ανακαλεί 437.700 οχήματα (μοντέλα Αccord, Civic, Odyssey, Pilot, CL, CR-V, Αcura TL του 2001 και του 2002) από τη διεθνή αγορά εξαιτίας ελαττωματικών αερόσακων, οι οποίοι ενδέχεται να προκαλέσουν από σοβαρούς τραυματισμούς έως και θάνατο. Συνεκτιμώντας και τις αντίστοιχες ανακλήσεις του 2009 και του 2008 για τον ίδιο λόγο, καθώς και τις προηγηθείσες του Ιανουαρίου 2010 στο μοντέλο Jazz/Fit, λόγω βλάβης στο μηχανισμό του παραθύρου, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία έχει ανακαλέσει 1,6 εκατομμύρια οχήματα την τελευταία διετία.

Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατελήφθησαν ξαφνικά από ενοχές για τα ελαττωματικά αυτοκίνητα που διοχέτευσαν στην αγορά τα προηγούμενα χρόνια. Εξάλλου, όπως αποκαλύφθηκε (τουλάχιστον στην περίπτωση της «Toyota») τα προβλήματα ήταν γνωστά εδώ και μήνες. Ετσι, όπως προκύπτει, οι εταιρείες περίμεναν την κατάλληλη (από οικονομική άποψη) στιγμή για να προχωρήσουν στην ανάκληση, υπολογίζοντας ότι τώρα θα έχουν τη μικρότερη ζημιά. Δεν είναι τυχαίο ότι η «ευαισθησία» εκδηλώνεται τη στιγμή που ανακάμπτουν και επανέρχονται στην περίοδο της μεγάλης κερδοφορίας.

Ομως, ένας επιπλέον λόγος που εξηγεί τη μαζική εκδήλωση «ευαισθησίας» από τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι και ο σκληρός μεταξύ τους ανταγωνισμός. Ενας ανταγωνισμός που εκφράζεται και στον τομέα της ασφάλειας.

Αυτό το βλέπουμε και στην αντίδραση των ΗΠΑ, οι οποίες βρήκαν χρυσή «ευκαιρία» για να επανέλθουν στην πρώτη θέση της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας από την οποία εκτοπίστηκαν το 2008, όταν η «Toyota» ξεπέρασε σε πωλήσεις την «General Motors».

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα σε συνέντευξή του στο «Bloomberg BusinessWeek» ανέφερε ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να αντιδράσουν «γρήγορα και αποτελεσματικά». «Κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτων έχει την υποχρέωση, όταν υπάρχει μια ανησυχία για την ασφάλεια του κοινού, να αντιδρά γρήγορα και αποτελεσματικά όταν εντοπίζονται προβλήματα», ανέφερε ο Ομπάμα.

Φαίνεται όμως ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνον ιαπωνικό. Αφού λίγες ώρες μετά τη συνέντευξη Ομπάμα, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία «Volkswagen» ανακοίνωσε την ανάκληση 193.620 οχημάτων στη Βραζιλία για ένα πρόβλημα στους πίσω τροχούς των μοντέλων Novo Gol και Voyage.

Μεταξύ σφύρας και άκμονος

Αντιφατικές εκτιμήσεις για την πορεία της αμερικανικής οικονομίας διατυπώνουν κυβερνητικά στελέχη και τραπεζίτες. Σε ένα συμφωνούν, ότι η ανεργία θα συνεχίσει την ανοδική της πορεία, παρά την επάνοδο των επιχειρήσεων σε υψηλή κερδοφορία.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Κεντρικής Τράπεζας των ΗΠΑ, της Fed, κ. Μπεν Μπερνάνκι, την περασμένη Πέμπτη απέφυγε να δώσει μία «ημερομηνία λήξης» για την παρατεταμένη διεθνή οικονομική ύφεση, όμως έδωσε κάποιες «συνταγές» για την έξοδο απ' αυτήν.

«Χρειαζόμαστε επί του παρόντος μία πολύ «βολική» νομισματική πολιτική», αποφάνθηκε ο σημαίνων τραπεζίτης - ανανεώθηκε πολύ πρόσφατα η τετραετής θητεία του - τονίζοντας ότι το βασικό παρεμβατικό επιτόκιο της Fed «επί μακρόν θα παραμείνει χαμηλό» (επιτόκιο που για ένα έτος είναι πρωτόγνωρα χαμηλό για τη μεταπολεμική περίοδο).

Ουσιαστικά, ο κεντρικός τραπεζίτης των ΗΠΑ έστειλε μήνυμα ότι τόσο η Fed, όσο και η κυβέρνηση Ομπάμα θα συνεχίσουν να ενισχύουν με κάθε τρόπο τον τραπεζικό τομέα. Πέραν των τρισεκατομμυρίων δολαρίων που έδωσαν μέχρι σήμερα.

Την ίδια μέρα, ο Λευκός Οίκος προέβλεψε ότι ο δείκτης ανεργίας στις ΗΠΑ θα κινηθεί γύρω στο 10% σε όλη τη διάρκεια του 2010, καθώς η οικονομική ανάκαμψη δε θα είναι τέτοιου επιπέδου ώστε να καλύψει το άνοιγμα που έχει δημιουργηθεί από τις μαζικές απώλειες θέσεων εργασίας.

Στην ετήσια οικονομική έκθεση που κατατίθεται στο Κογκρέσο, οι οικονομικοί σύμβουλοι του Λευκού Οίκου προβλέπουν ότι 94.000 θέσεις εργασίας θα προστίθενται κάθε μήνα κατά μέσον όρο στη διάρκεια του 2010. Ωστόσο προειδοποιεί ότι ο δείκτης ανεργίας υπάρχει πιθανότητα ακόμα και να κινηθεί ανοδικά στους αμέσως επόμενους μήνες, καθώς πολλοί απογοητευμένοι εργαζόμενοι προσπαθούν και επανεντάσσονται στην αγορά εργασίας.

ΓΑΛΛΙΑ - ΥΦΕΣΗ Το ΑΕΠ της Γαλλίας υποχώρησε κατά 2,2% το 2009, στη χειρότερη ύφεση που γνωρίζει η χώρα στα μεταπολεμικά χρόνια. Ωστόσο, κατά το τέταρτο τρίμηνο, η ανάπτυξη έφθασε το 0,6%. Κατά τη διάρκεια του τετάρτου τριμήνου, η Γαλλία συνέχισε να χάνει περισσότερες θέσεις απασχόλησης από αυτές που δημιούργησε, αλλά λιγότερο έντονα από ό,τι στο τρίτο τρίμηνο. Αυτή η μείωση των θέσεων εργασίας ανέρχεται σε 56.500, ή 412.000 στο σύνολο του 2009.

ΙΣΠΑΝΙΑ - ΥΦΕΣΗ Στη δίνη της οικονομικής ύφεσης παρέμεινε το τέταρτο τρίμηνο του 2009 η Ισπανία, αντίθετα με άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς τα επίσημα στοιχεία που ανακοινώθηκαν την Πέμπτη δείχνουν ότι η οικονομία της χώρας συρρικνώθηκε για 6ο συνεχές τρίμηνο. Ωστόσο, η συρρίκνωση ήταν μικρή, στο 0,1%, ενώ ο Ισπανός πρωθυπουργός Χοσέ Λουίς Ροντρίγκες Θαπατέρο είχε αναφέρει πρόσφατα ότι η χώρα βρίσκεται κοντά στην έξοδο από την ύφεση.

ΤΡΑΠΕΖΕΣ - ΚΕΡΔΗ Επιστροφή στην ετήσια κερδοφορία ανακοίνωσε η μεγάλη ελβετική τράπεζα Credit Suisse, με καθαρά κέρδη για το 2009 στα 6,7 δισ. ελβετικά φράγκα (4,6 δισ. ευρώ, 6,3 δισ. δολάρια), σε σύγκριση με τις ζημίες ύψους 8,2 δισ. φράγκων που είχε το 2008, όταν η χρηματοοικονομική κρίση βρισκόταν στο απόγειό της. Τα αποτελέσματα της τράπεζας ήταν ωστόσο χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις των αναλυτών για καθαρά κέρδη στα 7,2 δισ. φράγκα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ