βοήθεια στο γιό μου θάστελνες τον Αγγελο από πέρα.
Κι, αχ, Θε μου, Θε μου, αν είσουν Θεός κι αν είμασταν παιδιά σου
θα πόναγες καθώς εγώ, τα δόλια πλάσματά σου.
Κι αν είσουν δίκαιος, δίκαια θα μοίραζες την πλάση,
κάθε πουλί, κάθε παιδί να φάει και να χορτάσει.
Γιε μου, καλά μου τάλεγε το γνωστικό σου αχείλι
κάθε φορά που ορμήνευε, κάθε φορά που εμίλει:
Εμείς ταγίζουμε ζωή στο χέρι: περιστέρι,
κι εμείς ούτ' ένα ψίχουλο δεν έχουμε στο χέρι.
Εμείς κρατάμε όλη τη γης μες στ' αργασμένα μπράτσα
και σκιάχτρα στέκουνται οι Θεοί κι αφέντη έχουνε φάτσα».
*
(Γιάννης Ρίτσος, «Επιτάφιος»)
Αν χρειάζεται μια μέρα για να δοθεί μια ευκαιρία στην ελπίδα, ας είναι αυτή η ημέρα του Πάσχα. Αποδεχόμαστε αυτή τη μικρή σύμβαση, δε χάλασε πια και ο κόσμος.
Αν πρέπει να υπάρχει μια μέρα που συμβολίζει ότι η προσμονή για ένα καλύτερο αύριο δεν παραπέμπει στην ουτοπία και στο ανέφικτο, ας είναι η ημέρα της Ανάστασης.
Ομως, οι Φαρισαίοι θα λογαριάσουν λάθος αν νομίσουν την αποδοχή από μέρους μας αυτής της σύμβασης σαν «άνευ όρων παράδοσή μας» στην μεταφυσική ή στην «μοίρα».
Ξέρουμε ότι την μοίρα μας την έχουμε στα χέρια μας.
Το γνωρίζουν κι αυτοί:
Η δική μας Ανάσταση θα βάλει τέλος στο πανηγύρι που έχει στηθεί από τους «εμποράκους» του Ναού, από τους κάπηλους του «πατριωτισμού», από τους «σταυρωτές» του λαού και του τόπου.
Και σε εκείνους που ζουν από ξένη εργασία, η θρησκεία διδάσκει την αγαθοεργία στην επίγεια ζωή, προσφέροντάς τους μια πολύ φθηνή δικαίωση για όλη την εκμεταλλευτική τους ύπαρξη και πουλώντας τους σε πολύ συμφέρουσα τιμή εισιτήρια για την επουράνια μακαριότητα. Η θρησκεία είναι το όπιο του λαού».
*
(Βλαντιμίρ Λένιν, «Σοσιαλισμός και Θρησκεία»).
Eurokinissi |
» Εσύ είσαι ο Υιός μου ο αγαπητός, σε σένα έδωσα όλη μου την εύνοια.
» Τότε ο Ιησούς κατάλαβε πως σύρθηκε στην πλάνη, όπως σέρνεται ο αμνός στη σφαγή, ότι η ζωή του χαράχτηκε για να πεθάνει έτσι από την αρχή της αρχής, και, όπως θυμήθηκε τον ποταμό αίματος και τον πόνο που θα γεννηθεί απ' αυτόν και θα πλημμυρίσει τη γη, κραύγασε προς τον ανοιχτό ουρανό, όπου ο Θεός χαμογελούσε,
» Ανθρωποι, συγχωρήστε τον, γιατί δεν ξέρει τι κάνει»...
*
(Ζοζέ Σαραμάγκου, «Το κατά Ιησούν Ευαγγέλιον», εκδόσεις «Καστανιώτη»).
Θα 'μαι σύντομος
όπως όλοι οι αληθινά μεγάλοι. Δε με ξέρετε;
Είμαι, λοιπόν, εγώ που φώναξα πριν τόσες χιλιάδες
Χρόνια, εκείνο το ασύγκριτο, μάταιο "νενικήκαμεν".
Εγώ που πρόδωσα τους Ελληνες σ' όλες τις μάχες και
τους Πέρσες
σ' όλη την αιωνιότητα. Ακριβώς, το μαντέψατε!
Είμαι ο Λάζαρος.
Εγώ που μου φωνάξανε μια νύχτα, τέσσερις μέρες νεκρός:
Λάζαρε, βγες έξω. Κι εγώ ήξερα πως κανείς δεν
μπορούσε να μ' αναστήσει,
συμπόνεσα τόσο την ανθρώπινη ευπιστία
που σηκώθηκα».
***
«Κάτωχρος κι εξαντλημένος ο Ιησούς στάθηκε κοντά στον τάφο.
"Λάζαρε, βγες έξω", φώναξε. Ολοι περίμεναν. Κι ο φτωχός
νεκρός, που ένιωσε ότι εδώ στον τάφο του παίζεται η τύχη του
κόσμου, τι να 'κανε; Η γη είχε χαθεί,
πώς θ' άφηνε χωρίς ανάσταση έναν ολάκερο ουρανό...».
*
(Τάσος Λειβαδίτης)
742 μ.Χ. Γεννιέται ο Καρλομάγνος, θρυλικός βασιλιάς των Φράγκων και ιδρυτής του Αγίου Γερμανικού Κράτους, που εκτεινόταν από τη Βόρεια Θάλασσα έως τα Πυρηναία και τη Μεσόγειο. Πέθανε το 814.
1805 Γεννιέται ο κορυφαίος Δανός συγγραφέας ιστοριών για παιδιά, Χανς Κρίστιαν Αντερσεν. Εργα του «Ο μολυβένιος στρατιώτης», «Το κοριτσάκι με τα σπίρτα», «Το ασχημόπαπο» κ.ά. Πέθανε το 1875.
1827 Ενώ οι Τούρκοι πολιορκούν την Ακρόπολη της Αθήνας κι ο Αιγύπτιος Ιμπραήμ λεηλατεί την Πελοπόννησο, η 3η Εθνοσυνέλευση στην Τροιζήνα εκλέγει τον Ιωάννη Καποδίστρια κυβερνήτη της Ελλάδας.
1974 Πεθαίνει ο Ζορζ Πομπιντού, εν ενεργεία Πρόεδρος της Γαλλίας από το 1969 και πρώην πρωθυπουργός (1962 - 1968). Γεννήθηκε το 1911.
1982 Οι Αργεντινοί μπαίνουν στα νησιά Φόκλαντ, βρετανικό προτεκτοράτο από το 1832.
«Σίγουρα δεν υπήρχε Θεός, αφού, στην αντίθετη περίπτωση, οι παπάδες θα ήταν άχρηστοι».
*
(Αλμπέρτ Καμί, «Πανούκλα»)
«Αν ο Θεος δεν υπήρχε,
θα έπρεπε να τον εφεύρουμε» (Βολτέρος)
«Οι πιο φημισμένοι μου φάνηκαν να ξέρουν σχεδόν τα λιγότερα,
όταν τους εξέταζα σύμφωνα με τα λόγια του Θεού,
ενώ άλλοι, που φαίνονταν κατώτεροι,
ήταν πιο συνετοί άνδρες».
*
(«Απολογία Σωκράτους»)
«Γιατί στην "Ουράνια Μηχανική" σας δεν αναφέρετε ούτε μια φορά το θεό;»,
φέρεται να ρώτησε το μεγάλο μαθηματικό και αστρονόμο Λαπλάς ο Ναπολέοντας.
Και ο Λαπλάς, με τη σοφία και το θάρρος της επιστήμης που έχει πια κατακτήσει τα δικά της εργαλεία, πολύ διαφορετικά από τη θεωρία του «κρίνου», για να εξηγεί τον κόσμο, του απάντησε:
«Μεγαλειότατε, δεν είχα ανάγκη από αυτή την υπόθεση»!
«Είναι ο άνθρωπος μια από τις γκάφες του Θεού ή είναι ο Θεός μια από τις γκάφες του ανθρώπου;»...
(Νίτσε)