ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 10 Αυγούστου 2000
Σελ. /24
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΓΑΛΑΚΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ «ΟΛΥΜΠΟΣ»
Απεργία κόντρα στην ασυδοσία

Μια βδομάδα αγώνα συμπλήρωσαν οι εργαζόμενοι, ενάντια στις αντεργατικές ανατροπές που αξιώνει η εργοδοσία

Ο πρόεδρος του ΕΚ Λάρισας, Τ. Τσιόγκας χτυπημένος, λόγω της στήριξής του στους εργαζόμενους της «ΟΛΥΜΠΟΣ»
Ο πρόεδρος του ΕΚ Λάρισας, Τ. Τσιόγκας χτυπημένος, λόγω της στήριξής του στους εργαζόμενους της «ΟΛΥΜΠΟΣ»
Συνεχίζουν τον αγώνα τους οι εργαζόμενοι της «ΟΛΥΜΠΟΣ» στη Λάρισα, παρά τον εργοδοτικό αυταρχισμό, απαιτώντας να σταματήσουν και να ανακληθούν όσες απολύσεις έχουν γίνει, καθώς και να μην ανατραπούν το ωράριο εργασίας και οι αμοιβές τους.

Οι αδελφοί Σαράντη, ιδιοκτήτες του 70% των μετοχών της επιχείρησης, επιμένουν στην αδιαλλαξία τους, φτάνοντας στο σημείο να απειλούν με κλείσιμο του εργοστασίου, προκειμένου να κάμψουν το αγωνιστικό φρόνημα των εργαζομένων. Χτες ο Δημήτρης Σαράντης συναντήθηκε με αντιπροσωπεία του σωματείου στα Τρίκαλα και αξίωσε την αποχώρηση όλων των εργαζομένων της επιχείρησης με χρήση του εκβιαστικού προγράμματος «οικειοθελούς» αποχώρησης που ανακοίνωσε.

Οι εργοδότες προτιμούν ένα προσωπικό που δε θα έχει δικαιώματα, όπως γίνεται στην επιχείρησή τους «ΤΥΡΑΣ ΑΕ», στα Τρίκαλα. Εκεί οι 250 περίπου εργαζόμενοι δουλεύουν σε απαράδεκτες συνθήκες εργασίας και κάτω από τις απειλές της εργοδοσίας, για ένα «κομμάτι ψωμί». Στην επιχείρηση οι εργαζόμενοι δουλεύουν μέχρι και 12 ώρες τη μέρα, 6 μέρες τη βδομάδα και τις περισσότερες φορές δεν τους καταβάλλονται υπερωρίες. Οι οδηγοί στο δίκτυο διανομής δουλεύουν περίπου 60 ώρες τη βδομάδα! Η κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας δεν τηρείται, καθώς γίνονται συμφωνίες σε προσωπικό επίπεδο, ο μέσος όρος του μισθού των εργαζομένων φτάνει μόλις τις 130.000 δρχ, ενώ ποτέ δεν καταβάλλονται επιδόματα, νυχτερινά κ.ά. Στο εργοστάσιο επικρατεί «άκρα του τάφου σιωπή» και όποιος εργαζόμενος «σηκώσει κεφάλι» και τολμήσει να μιλήσει, απολύεται. Πολλοί εργαζόμενοι, μην αντέχοντας τις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας, φεύγουν από τη δουλιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι «παλαιότεροι» εργαζόμενοι του εργοστασίου είναι αυτοί που δουλεύουν 4 χρόνια!

Οι αδελφοί Σαράντη, από την πρώτη στιγμή που τους ξεπούλησε το 70% των μετοχών της γαλακτοβιομηχανίας «ΟΛΥΜΠΟΣ» η πλειοψηφία της διοίκησης της Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Λάρισας, έβαλαν σε εφαρμογή την επιχείρηση ανατροπής των εργασιακών σχέσεων. Εδιωξαν με διάφορα προγράμματα «οικειοθελούς» αποχώρησης και πρόωρης συνταξιοδότησης 25 εργαζόμενους, άρχισαν να εκβιάζουν το προσωπικό με απειλές όπως, «το καζάνι πρέπει να γεμίσει με αίμα για να βγει το μεροκάματο», «εμείς είμαστε τ' αφεντικά και γι' αυτό ξεχάστε τα ωράρια, τα πενθήμερα και τα δικαιώματά σας, αφήστε τα συνδικαλιστικά, θα δουλεύετε 20 ώρες το 24ωρο και σε όποιον δεν αρέσει να σηκωθεί να φύγει» κ.ά.

Η εργοδοσία στόχο έχει συγκεκριμένα: Την απόλυση του συνόλου των εργαζομένων που ανέρχονται στους 82, με οποιοδήποτε τρόπο και η πρόσληψη νέων, που δε θα έχουν δικαιώματα. Την κατάργηση της υπάρχουσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, τη μείωση των μισθών από τις 210 χιλιάδες που είναι ο μέσος όρος, στις 130 χιλιάδες περίπου, την κατάργηση του ωραρίου για να δουλεύουν οι εργαζόμενοι όσο θέλουν οι εργοδότες και την κατάργηση του πενθημέρου με την επιβολή εξαήμερης εργασίας.

Επίσης, επιδιώκουν την κατάργηση της υπαλληλικής σχέσης στο τμήμα πωλήσεων, τριάντα περίπου εργαζομένων, και την εφαρμογή του συστήματος ποσοστών επί πωλήσεων, χωρίς ασφαλιστικά δικαιώματα κ.ά. Τα στελέχη να δουλεύουν με το σύστημα του δελτίου παροχής υπηρεσιών, όπως γίνεται, ήδη, με το διευθυντή του εργοστασίου. Το υπόλοιπο προσωπικό, που θα έχει υπαλληλική σχέση, όπως στο λογιστήριο και στην παραγωγή, να μην ξεπερνά τα 30-40 άτομα.

Οι αδελφοί Σαράντη έχουν δηλώσει προκλητικά ότι «πρέπει να μειωθεί το εργατικό κόστος κατά 10 εκατομμύρια το μήνα»!!! Ωστόσο, δεν είχαν υπολογίσει την ενότητα, την αλληλεγγύη και την αποφασιστικότητα των εργαζομένων να παλέψουν για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειάς τους. Ο αγώνας τους, που χτες συμπλήρωσε μία βδομάδα, αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για τους συναδέλφους τους στην «ΤΥΡΑΣ» και γενικότερα για την εργατική τάξη της χώρας.

Χτες μέχρι αργά το βράδυ, βρισκόταν σε εξέλιξη σύσκεψη φορέων της Λάρισας, που συγκάλεσε το Σωματείο Εργαζομένων στη γαλακτοβιομηχανία και στην οποία είχαν προσκληθεί ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας, ο νομάρχης Λάρισας, η διοίκηση της Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών κ.ά.

ΑΚΤΟΠΛΟΟΙ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
Εχθρός τους οι συλλογικές συμβάσεις

Αθέτησαν συμφωνία για καταβολή επιπλέον αμοιβών για τα εξπρές δρομολόγια

Την ντε φάκτο κατάργηση των εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων επιχειρούν οι ακτοπλόοι εφοπλιστές, οι οποίοι έχουν, ήδη, εξαπολύσει τα «βέλη» τους εναντίον της καρδιάς του ναυτεργατικού εργασιακού οικοδομήματος, του θεσμού των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Οι παραβιάσεις όρων της συλλογικής σύμβασης των ναυτεργατών, που είναι ναυτολογημένοι στα ακτοπλοϊκά πλοία, τείνουν να γίνουν καθημερινό φαινόμενο. Τη σκυτάλη της επίθεσης κρατάει η ακτοπλοϊκή εταιρία HELLAS FERRIES (HF), θυγατρική των Μινωικών Γραμμών και μονοπώλιο σε επικερδείς ακτοπλοϊκές γραμμές. Την περασμένη Πέμπτη, οι εκπρόσωποι της εταιρίας, κάτω από την απειλή αγωνιστικών κινητοποιήσεων, είχαν δεσμευτεί να εφαρμόσουν τα όσα ορίζει η Συλλογική Σύμβαση για την καταβολή έξτρα αποδοχών για τα εξπρές δρομολόγια. Ομως η συμφωνία, η οποία κλείστηκε ενώπιον του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, Αντρέα Συρίγου, δεν τηρήθηκε.

Χτες, κάτω από την πίεση των πληρωμάτων των ακτοπλοϊκών πλοίων και των αγωνιστικών ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, έγινε συνάντηση του εκπροσώπου της HF κ. Λεφάκη με την Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας. Ο κ. Λεφάκης, κάτω και πάλι από την προειδοποίηση κινητοποιήσεων, δεσμεύτηκε για την εφαρμογή των συμβάσεων, όμως οι ναυτεργάτες διαμήνυσαν ότι θα βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα.

Οι παραβιάσεις δεν αφορούν μόνο την καταβολή των «έξτρα» από τα εξπρές δρομολόγια, αλλά, όπως έχει διαπιστωθεί από τους καθημερινούς ελέγχους στα πλοία των συνδικαλιστών της ΠΕΜΕΝ και του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, οι εφοπλιστές δεν καταβάλλουν υπερωριακές αμοιβές, δεν καταβάλλουν τα «έξτρα» από τις διανυκτερεύσεις των πλοίων σε άλλα λιμάνια εκτός του Πειραιά και άλλα.

Καταδίκη του «κοινωνικού διαλόγου»

Στο μεταξύ, εντείνονται οι πιέσεις των ναυτεργατών προς την ΠΝΟ για την έναρξη αγωνιστικών και απεργιακών κινητοποιήσεων. Ηδη, το ένα μετά το άλλο τα πληρώματα των ακτοπλοϊκών πλοίων υπογράφουν υπόμνημα, με το οποίο καλούν την πλειοψηφία της ΠΝΟ «να αποχωρήσει αμέσως από τον "κοινωνικό διάλογο" της απάτης. Δεν την εξουσιοδοτούμε, δεν έχει κανένα δικαίωμα να διαπραγματεύεται την αφαίρεση των δικαιωμάτων μας. Η διεκδίκηση των αιτημάτων μας απαιτεί κινητοποιήσεις, απεργιακούς αγώνες». Να σημειωθεί ότι ο «κοινωνικός διάλογος», που έχει στήσει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Χρήστος Παπουτσής, για την ακτοπλοΐα, έχει την ονομασία ...«Επιτροπή Προσωπικοτήτων», η οποία έχει αναλάβει να καθορίσει τους άξονες του νέου θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας που απαιτείται για την εναρμόνιση της χώρας με τους όρους που θέτει ο διαλυτικός Κοινοτικός Κανονισμός 3577/92, ο οποίος αίρει το καμποτάζ.

Δυο ναυτικά ατυχήματα

Χωρίς θύματα, αλλά με πολλή αγωνία για τα πληρώματα, έληξαν δυο ατυχήματα σε ελληνικά πλοία

Δύο ναυτικά ατυχήματα, ευτυχώς χωρίς θύματα, έγιναν σε διάρκεια 12 ωρών, στα «σαπάκια» του... πρώτου στον κόσμο στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών. Ειδικότερα προχτές λίγο πριν τα μεσάνυχτα, έζησαν ώρες αγωνίας οι 18 ναυτεργάτες, ανάμεσά τους και 9 Ελληνες, μέλη του πληρώματος του σάπιου 30χρονου ελληνικού φορτηγού πλοίου «ANEMONE» όταν αυτό έπλεε 130 ναυτικά μίλια ανοιχτά από τις ακτές της Γαλλικής Γουιάνας. Περίπου στις 23.30 ώρα Ελλάδας, ξαφνικά, από τις σάπιες λαμαρίνες του πλοίου, το οποίο ανήκει στον πλοιοκτήτη Ξυλά, άρχισαν να μπαίνουν νερά!

Οι ναυτεργάτες επιβιβάστηκαν σε σωστικές λέμβους εγκαταλείποντας το πλοίο, ενώ ευτυχώς στην περιοχή επικρατούσαν καλές καιρικές συνθήκες. Στις λέμβους παρέμειναν επί 6 ώρες, όταν στις 6.20 χτες το πρωί παραλήφθηκαν σώοι από το φορτηγό πλοίο «HANSA COMMODORE» με σημαία Γερμανίας, το οποίο αναμένεται να τους μεταφέρει στο λιμάνι Κίνγκστον της Τζαμάικα. Εκεί αναμένεται να φτάσει το ερχόμενο Σάββατο 12 του μήνα.

Το ελληνικό σαπιοκάραβο είχε αποπλεύσει από το λιμάνι του Τουρμπάν φορτωμένο με σίδηρο και είχε προορισμό το λιμάνι Τζάκσονβιλ της Αμερικής. Μέχρι χτες επέπλεε ενώ το νερό είχε καλύψει μέχρι και το πάτωμα της πρύμνης (πρυμναίο ντεκ). Οι Ελληνες ναυτικοί είναι ο 36χρονος πλοίαρχος ΓιώργοςΙωαννίδης και οι Γκιόνης Σπύρος 42 ετών, Ηλίας Γιοβάνογλου 23 ετών, Λεόντιος Αντωνίου 28 ετών, Ευστράτιος Καραμανώλης 48 ετών, Παράσχος Γαροφαλίδης 28 ετών, Γιώργος Τράβαρης 52 ετών, Χασάν Εμίν 43 ετών και Εμμανουήλ Πέτρου 50 ετών.

Στο μεταξύ, χτες στις 11.25 το πρωί «έκατσε» στην είσοδο του θαλάσσιου διαύλου της Πρέβεζας το ελληνικό δεξαμενόπλοιο «ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ 8» του εφοπλιστή Κουτλάκη φορτωμένο με πετρέλαιο ντίζελ (gas oil) και βενζίνη αμόλυβδη και σούπερ! Το πλήρωμα του πλοίου, που αποτελείται από 9 Ελληνες και άλλους 3 επιβαίνοντες, είναι καλά στην υγεία τους. Το πλοίο είχε αποπλεύσει από το λιμάνι της Ελευσίνας και είχε προορισμό την Αμφιλοχία. Από την προσάραξη δεν προκλήθηκε ρύπανση, ωστόσο η Λιμενική Αρχή Πρέβεζας απαγόρευσε τον απόπλου του μέχρι να επιθεωρηθεί και να προσκομιστεί πιστοποιητικό αξιοπλοΐας από το νηογνώμονα που το παρακολουθεί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ