ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 31 Αυγούστου 2000
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΟΔΗΓΙΑ 89/48
Συνεχίζεται η παραπλάνηση από το υπουργείο Παιδείας

Η διαδικασία υποβάθμισης όλων των πτυχίων προωθείται

Με νέες ανακοινώσεις προσπαθεί το υπουργείο Παιδείας να απαντήσει στη «σύγχυση», που προκλήθηκε με τη δημοσίευση εφαρμογής της ευρωπαϊκής οδηγίας 89/48 «σχετικά με ένα γενικό σύστημα αναγνώρισης των διπλωμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που πιστοποιούν επαγγελματική εκπαίδευση ελάχιστης διάρκειας τριών ετών». Η απαντητική ανακοίνωση όμως που έδωσε χτες στη δημοσιότητα το υπουργείο, όχι μόνο δε λύνει τη «σύγχυση» αλλά διαστρεβλώνοντας εσκεμμένα το ίδιο το προεδρικό διάταγμα που εφαρμόζει την οδηγία, αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι το σχέδιο υποβάθμιση όλων των πτυχίων προχωράει όπως και στις άλλες χώρες της ΕΕ.

Συγκεκριμένα η ανακοίνωση επαναλαμβάνει ότι «η ακαδημαϊκή αναγνώριση» τίτλων σπουδών Πανεπιστημίων του εξωτερικού «παραμένει πλήρως στην αρμοδιότητα του ΔΙΚΑΤΣΑ». Το ΔΙΚΑΤΣΑ θέτει συγκεκριμένα κριτήρια για να αναγνωρίσει ένα δίπλωμα ως ισότιμο πανεπιστημίου κι αυτή η διαδικασία αναγνώρισης της ισοτιμίας δεν αλλάζει. Δεν μπορεί δηλαδή να αναγνωριστούν ως ακαδημαϊκά ισότιμα πανεπιστημίου τα διπλώματα που αποκτιούνται με σπουδές εν μέρει στην Ελλάδα.

Ξεχνάει όμως η ανακοίνωση να αναφέρει ότι η ακαδημαϊκή αναγνώριση είναι μόνο τυπική, πρακτικά αφορά τη δυνατότητα παρακολούθησης μεταπτυχιακών προγραμμάτων σε ελληνικά πανεπιστήμια και τη δυνατότητα ακαδημαϊκής καριέρας. Τι γίνεται όμως με την επαγγελματική αναγνώριση, δηλαδή τη δυνατότητα πρόσβασης στο επάγγελμα;

Στο σημείο αυτό η ανακοίνωση του υπουργείου φτάνει στο σημείο να ψεύδεται για να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι «αναγνωρίζονται επαγγελματικώς μόνο διπλώματα που έχουν αποκτηθεί σε άλλες χώρες της ΕΕ μετά από τουλάχιστον τριετείς σπουδές που έχουν γίνει εξ ολοκλήρου σε αναγνωρισμένα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα άλλων χωρών της ΕΕ». Ομως η ευρωπαϊκή οδηγία που αποτελεί πλέον και νόμο του κράτους αναφέρει ρητά ότι για να αναγνωριστεί ένα δίπλωμα θα πρέπει ο κάτοχός τους να «παρακολούθησε με επιτυχία κύκλο σπουδών μετά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, διάρκειας τουλάχιστον τριών ετών» και η εκπαίδευση αυτή «θα πρέπει κατά το μεγαλύτερο μέρος της να έχει πραγματοποιηθεί στην Κοινότητα».

Ετσι, παρά τις σαθρές διαβεβαιώσεις του υπουργείου Παιδείας ότι «διπλώματα που αποκτήθηκαν μετά από σπουδές που έχουν γίνει εν μέρει ή εξ ολοκλήρου σε Ελληνικά Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών», δεν αναγνωρίζονται ούτε ακαδημαϊκά ούτε επαγγελματικά, με βάση το ευρωπαϊκό και ελληνικό δίκαιο υποχρεωτικά πρέπει να αναγνωρίζονται. Αυτό σημαίνει απλά, ότι αν κάποιος παρακολουθήσει τουλάχιστον τριετή κύκλο σπουδών π.χ. σε ένα παράρτημα αγγλικού πανεπιστημίου στη χώρα μας (Ιδρύματα που λειτουργούν ως Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών) και το πανεπιστήμιο αυτό του δώσει πτυχίο που αναγνωρίζεται από την Αγγλία, αυτόματα έχει δικαίωμα επαγγελματικής τουλάχιστον αναγνώρισης του πτυχίου του και στην Ελλάδα.

Με αυτό τον τρόπο όμως και με το δεδομένο του ουσιαστικού επιπέδου γνώσεων που παρέχουν όλα αυτά τα ιδρύματα -που συχνά αγγίζουν το επίπεδο την απλής κατάρτισης- γίνεται εύκολα κατανοητό ότι υποβαθμίζονται τα πτυχία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ και δημιουργείται μια στρατιά αποφοίτων διαφορετικών ταχυτήτων από ένα συνονθύλευμα μετα-δευτεροβάθμιων ιδρυμάτων.

Προς αποσαφήνιση του θέματος έσπευσε χθες και ο υπουργός Παιδείας, Πέτρος Ευθυμίου, να δώσει συνέντευξη στο ραδιοσταθμό «PLANET». Για το ίδιο θέμα βέβαια -το αν θα αναγνωρίζονται πτυχία που έχουν αποκτηθεί μετά από σπουδές εν μέρει στην Ελλάδα- είχε ερωτηθεί ο υπουργός στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε πριν ακριβώς μια εβδομάδα και δήλωσε άγνοια ως προς τις νομικές πλευρές του.

Αφού, λοιπόν, ενημερώθηκε, δήλωσε ότι «η οδηγία 89/48 αναφέρεται στην ενσωμάτωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων που απορρέουν από σπουδές στα αντίστοιχα ΤΕΙ του εξωτερικού»! Βέβαια, ΤΕΙ μ' αυτή τη μορφή δεν υπάρχουν στο εξωτερικό, αυτά αποτελούν μοναδική ελληνική πατέντα... αλλά ο υπουργός χρησιμοποιεί τον όρο για να διαφημίσει την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ που έχει ανακοινώσει. Επιπλέον, παραπλανεί σκόπιμα, μιλώντας για «επαγγελματικά δικαιώματα», ενώ τα επαγγελματικά δικαιώματα χτυπιούνται βάναυσα μ' όλες αυτές τις ρυθμίσεις.

Ετσι οι προσπάθειες των κυβερνητικών επιτελείων να πείσουν ότι δεν αναγνωρίζονται πτυχία ιδιωτικών πανεπιστημίων ή παραρτημάτων τους είναι μόνο για εσωτερική κατανάλωση, ενώ με βάση το «δίκαιο» της ΕΕ και των πολυεθνικών, που θέλουν φτηνοκαταρτισμένους εργαζόμενους τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα και αυτό το έχει αποδεχτεί και η κυβέρνηση.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
Δυναμική αντίδραση η απάντηση στα μερεμέτια - εξαγγελίες

«Στις "ασπιρίνες" του υπουργού και της κυβέρνησης, με μεγαλύτερη αγωνιστικότητα αντιτάσσουμε τη δυναμική μας αντίδραση για γκρέμισμα του αντιδραστικού πλαισίου, που οικοδομεί την ταξική παιδεία και στερεί το δικαίωμα της ουσιαστικής και ολόπλευρης μόρφωσης ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ». Αυτή την απάντηση δίνει η Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων Μαθητών Νομαρχίας Πειραιά στις εξαγγελίες και τα σενάρια για «βελτιώσεις» στο «έκτρωμα» της μεταρρύθμισης.

Οι γονείς διαπιστώνουν ότι «μετά τα πρόσφατα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων και ειδικά της Β` Λυκείου, επιβεβαιώνεται με τον πιο τραγικό τρόπο η αντιδραστικότητα των νόμων της μεταρρύθμισης για την παιδεία».

Τονίζουν ότι «η πανελλαδική καταδίκη της ελληνικής κοινωνίας στο νοσηρό φαινόμενο εκφράζεται και μέσα από τα πρωτοσέλιδα του Τύπου, όπου ανέφεραν για την ταξικότητα της μόρφωσης, επιβεβαιώνοντας τη θέση της Ομοσπονδίας μας, αλλά και γενικότερα του κινήματος παιδείας, μαθητών, εκπαιδευτικών, εργαζομένων, θέση που είχε δεχτεί ολομέτωπα πυρά και δυστυχώς δικαιώνεται από τη σκληρή πραγματικότητα.

Οι σημαντικές διαφορές στα ποσοστά αποτυχίας μεταξύ της επαρχίας, των λαϊκών συνοικιών και των μεγαλοαστικών περιοχών, αναδεικνύει την ανισότητα ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα της οικογένειας», επισημαίνουν οι γονείς.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις περιοχές του Πειραιά, υπογραμμίζουν πως για δεύτερη χρονιά άγγιξαν το 30% στα ποσοστά αποτυχίας, αποτέλεσμα της άσχημης οικονομικής κατάστασης που βιώνουν χιλιάδες οικογένειες, κάτω από το βάρος της ανεργίας, της υποαπασχόλησης, του χαμηλού βιοτικού επιπέδου.

«Αρνητικά επέδρασαν σε βάρος του μορφωτικού επιπέδου ο αριθμός των τεράστιων κενών εκπαιδευτικών, ακόμη και σε ειδικότητες που μέχρι Γενάρη και Φλεβάρη δε γίνονταν μαθήματα στα σχολεία. Οι διπλές και τριπλές βάρδιες, η υπολειτουργία της ενισχυτικής διδασκαλίας, τα υπεράριθμα τμήματα μαθητών, σε συνδυασμό με την αντιεκπαιδευτική πολιτική, έφεραν το οδυνηρό αποτέλεσμα και έδιωξαν από το ενιαίο λύκειο το 46% των μαθητών».

Οι γονείς δηλώνουν κατηγορηματικά ότι «οι ανακοινώσεις των δήθεν βελτιώσεων (μείωση του αριθμού των μαθημάτων και ένας άλλος τρόπος υπολογισμού του βαθμού) δε θίγουν ούτε στο ελάχιστο την ουσία της μεταρρύθμισης. Το σίγουρο είναι ότι η ανακοίνωση των "βελτιωτικών μέτρων" είναι αποτέλεσμα των κινητοποιήσεων, κυρίως των μαθητών.

Επιπλέον με τα μερεμέτια - εξαγγελίες, προσπαθεί το υπουργείο να χειραγωγήσει την αγωνιστική διάθεση που κυριαρχεί στο ΜΕΤΩΠΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ από μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους, για την ανατροπή των νόμων».

Η Ομοσπονδία Γονέων Πειραιά τονίζει πως οι γονείς συνεχίζουν να αγωνίζονται: Για υπεράσπιση της Δημόσιας Ενιαίας και Δωρεάν Παιδείας, ανατροπή των νόμων 2525 και 2640, κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων Β` και Γ` Λυκείου, Λύκειο με αυτόνομο μορφωτικό ρόλο, ανεξάρτητο από ΑΕΙ - ΤΕΙ, μαζικούς διορισμούς από την επετηρίδα και κάλυψη των σχολείων με εκπαιδευτικούς από την πρώτη μέρα λειτουργίας τους και κατάργηση της αντιδημοκρατικής Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου.

Καρικατούρα συλλογικών συμβάσεων εργασίας

Η ανάγκη διεκδίκησης ΣΣΕ για όλα τα θέματα, χωρίς περιορισμούς και ρήτρες αναδείχτηκε από τις επαφές ΟΛΜΕ - ΔΟΕ και κυβέρνησης

Η πορεία υπογραφής συλλογικών συμβάσεων εργασίας απασχόλησε τη χτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ. Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ εξέφρασε για μια άλλη φορά τη διαφωνία της με τις συλλογικές συμβάσεις - καρικατούρα που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση, γιατί θέτει σοβαρούς περιορισμούς τόσο στο περιεχόμενο των συλλογικών συμβάσεων (αποκλείονται σημαντικά οικονομικά και εργασιακά θέματα), όσο και στο συνδικαλιστικό επίπεδο που αυτές θα υπογράφονται. Σύμφωνα με την ΕΣΑΚ ΔΕΕ, η κυβέρνηση απέδειξε ότι δε θέλει ουσιαστικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας και προτιμά τη διαδικασία του «κοινωνικού διαλόγου». Αυτό αποκαλύφθηκε και από τις δύο, μέχρι σήμερα, συναντήσεις του ΔΣ της ΟΛΜΕ με εκπροσώπους του υπουργείου Εσωτερικών και του υπουργείου Παιδείας. «Το υπουργείο Παιδείας υποβαθμίζει, υπονομεύει ακόμα και αυτό τον κουτσουρεμένο θεσμό, αφού αρνείται να εμπλακεί στην όλη διαδικασία υπογραφής συλλογικής σύμβασης και δηλώνει ότι προτιμά το "διάλογο" της γνωστής παρωδίας των επιτροπών», σημειώνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ που καταγγέλλει την όλη στάση της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας και τονίζει ότι θα συνεχίσει να προβάλλει και να διεκδικεί το δικαίωμα για πραγματικές και συλλογικές συμβάσεις εργασίας και ενάντια στη φαλκίδευση του θεσμού από οποιονδήποτε. Γι' αυτό, στη σχετική συζήτηση στο ΔΣ της ΟΛΜΕ τον Ιούνη κατέθεσε δικό της ολοκληρωμένο κείμενο που υπερέβαινε τους περιορισμούς που έθεσε η κυβέρνηση και καταψήφισε το κείμενο της πλειοψηφίας ΠΑΣΚ, ΔΑΚΕ, Συνεργασίας, που αφυδάτωνε παραπέρα το πλαίσιο διαπραγμάτευσης. «Η αγωνιστική διεκδίκηση ουσιαστικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας αποτελεί ταξικό χρέος των σωματείων και η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να συγχέεται (όπως έκανε ο εκπρόσωπος της Παρέμβασης) με τον κοινωνικό διάλογο», σημειώνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ που πρότεινε η όλη διαδικασία των συλλογικών συμβάσεων να έχει σε κάθε περίπτωση την έγκριση και την αγωνιστική στήριξη της βάσης (σημείωσε δε ότι είναι απαράδεκτο να τίθεται ως χρονικό όριο υπογραφής της συλλογικής σύμβασης το τέλος Αυγούστου). Ανεξάρτητα από τη στάση της κυβέρνησης, το νομοθετικό πλαίσιο, τους χρονικούς περιορισμούς, το κύριο είναι, τονίζει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, η ανάπτυξη αγώνων για υπογραφή ΣΣΕ σύμφωνης με τα ταξικά συμφέροντα των εκπαιδευτικών.

Συνάντηση με εκπροσώπους του υπουργείου Εσωτερικών και Παιδείας είχε χτες και το ΔΣ της ΔΟΕ κατά την οποία επιβεβαιώθηκε η θέση της ΕΣΑΚ ΔΕΕ για ΣΣΕ από όλα τα επίπεδα του συνδικαλιστικού κινήματος και για όλα τα θέματα χωρίς περιορισμούς και ρήτρες, αφού ακόμα και αυτή η «κουτσουρεμένη» διαδικασία που αποκλείει τις οικονομικές διεκδικήσεις, συνταξιοδοτικά ζητήματα κλπ. οδηγήθηκε σε αδιέξοδο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ