ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 2 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
«EYROBALKER 10»
Ενα ακόμη έγκλημα!

Κόπηκε στη μέση  υπερήλικο φορτηγό πλοίο και σκοτώθηκε  ένας Ουκρανός  ναυτεργάτης. Την εφοπλιστική ασυδοσία και την κυβερνητική πολιτική καταγγέλλουν ναυτεργατικές Ενώσεις

Ενας νεκρός ναυτεργάτης είναι ο θλιβερός απολογισμός της βύθισης του 26χρονου φορτηγού πλοίου «EUROBALKER 10», σημαίας Καμπότζης, που φορτωμένο με 32.000 τόνους χύμα τσιμέντο κόπηκε στα δυο και βούλιαξε στον κόλπο του Λευκαντί στην Εύβοια. Το πλοίο ανήκει στην εταιρία «ARROW FINANCE INC» συμφερόντων του εφοπλιστή Στ. Ηλία, ιδιοκτήτη και των Ναυπηγείων Χαλκίδας. Οι 15 ναυτεργάτες του πληρώματος, από τους οποίους σώθηκαν οι 14 και 3 επιβαίνοντες, έζησαν εφιαλτικές στιγμές χθες στις 10 το πρωί, τη στιγμή της βύθισης.

Το πλοίο ήταν προσδεμένο δίπλα στο πλοίο - αποθήκη «ΧΑΛΚΙΣ ΕΞΠΡΕΣ» της εταιρίας των «Τσιμέντων Χαλκίδας», όταν κόπηκε στη μέση και βούλιαξε, με την πλώρη και την πρύμνη έξω από τη θάλασσα, καθώς το βάθος στη συγκεκριμένη περιοχή δεν είναι πάνω από 30 μέτρα. «Τότε, όπως αφηγήθηκε στο "Ρ" ο Κώστας Κακαβούλης επιθεωρητής φορτώσεων για λογαριασμό των "Τσιμέντων Χαλκίδας", πηδήξαμε όλοι στη θάλασσα, προσπαθώντας να σωθούμε και να απομακρυνθούμε από το πλοίο για να μη μας παρασύρει η δίνη που σχηματίστηκε στο βυθό».

Από αυτή την προσπάθεια, όμως, η ναυτεργατική οικογένεια θρήνησε ένα ακόμα θύμα, τον 49χρονο Ουκρανό ναυτικό Βολοντίμιρ Κρασίλνικοβ, που βρέθηκε τέσσερις ώρες μετά το συμβάν, πνιγμένος, από άνδρες του λιμενικού σώματος και βατραχανθρώπους. Υπήρξαν ακόμα πέντε ελαφρά τραυματίες οι: Παντελής Νικόλαος, υποπλοίαρχος από το Μεσολόγγι - που είχε ναυτολογηθεί στο πλοίο πέντε ώρες πριν το δυστύχημα -, Σμάχερ Αλέξης, μάγειρας από την Ουκρανία, Βολοντίμιρ Ιγνατένκο από την Ουκρανία και οι δύο επιβαίνοντες Κώστας Κακαβούλης επιθεωρητής φορτώσεων και Μωυσής Παπαδόπουλος, υπεύθυνος πλωτών μέσων των Τσιμέντων Χαλκίδας.

Και οι πέντε μεταφέρθηκαν στο Γενικό Νομαρχιακό Νοσοκομείο Χαλκίδας, όπου διαπιστώθηκαν θλαστικές κακώσεις του θώρακος στους δύο πρώτους, πιθανό κάταγμα στέρνου στον τρίτο, ενώ οι δύο Ελληνες επιβαίνοντες μετά τις απαραίτητες εξετάσεις έφυγαν.

Ο Ρώσος πλοίαρχος Σεργκέι Μουντρέκ, κρατείται στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Χαλκίδας, που έχει αναλάβει τις ανακρίσεις για την εξεύρεση των αιτίων της βύθισης. Συνολικά στο «EUROBALKER 10» επέβαιναν ως πλήρωμα, 10 Ουκρανοί, ένας Ρώσος, τρεις Ινδοί και ένας Ελληνας. Το «EUROBALKER 10» είχε φορτώσει 10.000 τόνους περίπου στα Τσιμέντα Χαλκίδας και κατόπιν λόγω του μικρού βυθίσματος του λιμανιού, προσέγγισε το πλοίο - αποθήκη «ΧΑΛΚΙΣ ΕΞΠΡΕΣ» που βρίσκεται επί μονίμου βάσεως αγκυροβολημένο στον όρμο του Λευκαντί για το υπόλοιπο φορτίο. Η φόρτωση είχε τελειώσει χθες στις 8.30 το πρωί και στις 10 το πρωί ήταν έτοιμο να αναχωρήσει για την Αίγυπτο. Σύμφωνα με πληροφορίες, το «EUROBALKER 10» είχε περάσει για επισκευή από το ναυπηγείο της Χαλκίδας. Εκεί, παρά τη μεγάλη ηλικία του, έγινε μόνο βάψιμο και επισκευή μηχανής.

Εντύπωση προκαλεί η απουσία της πληροφορίας για την ηλικία του πλοίου από το δελτίο Τύπου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Επίσης, το υπουργείο βιάστηκε να υιοθετήσει την άποψη της πλοιοκτήτριας εταιρίας για κακή φόρτωση, ενώ δεν είχαν ολοκληρωθεί οι έρευνες για τα αίτια κοπής και βύθισης του πλοίου.

«Ενα ακόμα έγκλημα»

Με ανακοίνωσή τους οι ναυτεργατικές Ενώσεις ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ καταγγέλλουν τη βύθιση σαν έγκλημα που οφείλεται στην ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου και στην πολιτική της κυβέρνησης απέναντί του. Ο θάνατος του ναυτεργάτη και ο τραυματισμός άλλων πέντε «είναι ένας ακόμα κρίκος στη μακριά αλυσίδα των ναυτικών εγκλημάτων σε βάρος της ζωής των ναυτεργατών, αποτέλεσμα της αντεργατικής πολιτικής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, του ΥΕΝ και της ασυδοσίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου», τονίζεται στην ανακοίνωση των Ενώσεων.

«Το κόψιμο στα δύο του πλοίου "EUROBΑLKER 10" και η βύθισή του σε άριστες καιρικές συνθήκες», επιβεβαιώνουν αυτές τις καταγγελίες συνεχίζει η ανακοίνωση, όπου υπογραμμίζεται: «Είναι ανεπανόρθωτα εκτεθειμένη η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, γιατί έχοντας υποτάξει τα πάντα στην αύξηση των υπερκερδών του εφοπλιστικού κεφαλαίου έχουν δημιουργήσει εκρηκτική κατάσταση στο χώρο της ναυτιλίας, υποβαθμίζοντας στο έπακρο την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Οι σκηνές από τη βύθιση του πλοίου "EUROBΑLKER 10" φέρνουν σκληρές στιγμές στη μνήμη, της ναυτεργατικής οικογένειας, της εργατικής τάξης και γενικότερα της κοινής γνώμης της χώρας μας, από τις ναυτικές τραγωδίες του τσιμεντάδικου "ΔΥΣΤΟΣ" και από δεκάδες άλλες ναυτικές τραγωδίες μέχρι την πρόσφατη έκρηξη στο δεξαμενόπλοιο "ΣΛΟΠΣ" στο λιμάνι του Πειραιά».

Καταλήγοντας καλούν τους ναυτεργάτες να συντονίσουν και να κλιμακώσουν τους αγώνες τους με το συνεπές ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα ενάντια στην αντεργατική πολιτική της κυβέρνησης των εφοπλιστών και γενικότερα του μεγάλου κεφαλαίου, για να ληφθούν άμεσα μέτρα για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Συγκεκριμένα απαιτούν κατάργηση της εφοπλιστικής ασυδοσίας, ουσιαστικούς ελέγχους της αξιοπλοΐας των πλοίων με τη συμμετοχή εκπροσώπων του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, ασφαλείς εγκαταστάσεις για τις φορτοεκφορτώσεις των πλοίων και ουσιαστικό έλεγχο των αρμοδίων υπηρεσιών του ΥΕΝ.

Τα παραπάνω μέτρα σε συνδυασμό με την εφαρμογή του 8ωρου, των ανθρώπινων συνθηκών δουλιάς και διαβίωσης στα καράβια, «αποτελούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την προστασία του περιβάλλοντος», καταλήγει η ανακοίνωση.


Γ. Π.

ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΑ ΙΚΑ
«Λογιστικές» απώλειες στο χρηματιστήριο

Επιβεβαιώθηκαν απώλειες, σε συνάντηση του διοικητή του ΙΚΑ με αντιπροσωπεία του ΠΑΜΕ, που ζήτησε απόσυρση των αποθεματικών από το χρηματιστήριο

Την απώλεια μέρους των αποθεματικών του ΙΚΑ που έχουν παιχτεί στο χρηματιστήριο, παραδέχτηκε ο ίδιος ο διοικητής του ΙΚΑ Μ. Νεκτάριος, στην αντιπροσωπεία στελεχών του ΠΑΜΕ, η οποία ζήτησε χτες με παρέμβασή της, να σταματήσει η καταλήστευση των χρημάτων του μεγαλύτερου ασφαλιστικού ταμείου των εργαζομένων.

Ο διοικητής του ΙΚΑ - ο οποίος υποδέχτηκε και χτες την αντιπροσωπεία του ΠΑΜΕ με δυνάμεις της αστυνομίας - προσπαθώντας να δικαιολογήσει την κυβερνητική πολιτική, ήταν ιδιαίτερα αποκαλυπτικός, αφού παραδέχτηκε στους συνδικαλιστές ότι αν και από τις αρχές του 1990 δεν έχουν γίνει άλλες καταθέσεις αποθεματικών στο χρηματιστήριο «λογιστικά» έχουν χαθεί χρήματα.

Ο Μ. Νεκτάριος χρησιμοποιώντας τη λέξη «λογιστικά» ισχυρίστηκε ότι το χάσιμο υπάρχει επειδή το ΙΚΑ δεν αποσύρει μετοχές αλλά αποβλέπει στη μακρόχρονη απόδοσή τους... Οσον αφορά τις τελευταίες απώλειες λόγω των συνεχόμενων πτώσεων του χρηματιστηρίου, τόνισε ότι δεν έχει αυτή τη στιγμή στοιχεία. Σημείωσε ακόμα ότι το ΙΚΑ έχει επενδύσει σε μετοχές Εθνικής Τράπεζας, Εμπορικής Τράπεζας, ΟΤΕ, ΚΑΕ και «Αλουμίνιον της Ελλάδος».

Ανέφερε επίσης, ότι εγκρίθηκε από την κεφαλαιοαγορά το καταστατικό της Ανώνυμης Εταιρείας Διαχείρισης Ασφαλιστικών Κεφαλαίων, η οποία θα αποτελειώσει το έργο της καταλήστευσης των ασφαλιστικών ταμείων. Μέχρι το τέλος Σεπτέμβρη θα οριστεί και η διοίκησή της.

Ο Δ. Μαυροδόγλου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνταξιούχων ΙΚΑ και μέλος της διοίκησης του ΙΚΑ, μετά τη συνάντηση δήλωσε στο «Ρ»: «Εκφράσαμε για μια ακόμα φορά τη διαμαρτυρία μας για την τοποθέτηση των αποθεματικών στον τζόγο του χρηματιστηρίου και τις απώλειες που έχουν αυτά από την καταλήστευση διάφορων. Εμείς επιμένουμε και συνεχίζουμε να ζητάμε την απόσυρση των αποθεματικών. Ο διοικητής του ΙΚΑ όμως, εκφράζοντας πλήρως την κυβερνητική πολιτική, επιμένει σε αυτή την τακτική. Δηλώνουμε ότι δεν έχει κανένας δικαίωμα να διαχειρίζεται τα χρήματα των εργαζομένων, αντίθετα πρέπει να διασφαλίζονται τα χρήματα όλων των ασφαλιστικών ταμείων, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις απέναντι στους ασφαλισμένους».

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Αγώνας ενάντια στην ασυδοσία

Σε ανακοίνωσή του σχετικά με τη βύθιση του «EYROBULKER», το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει: «Αγανάκτηση και οργή προκαλεί το νέο έγκλημα κατά του ναυτεργατικού κόσμου, που επέφερε το θάνατο ενός και τον τραυματισμό πέντε ναυτεργατών.

Αγανάκτηση και οργή για το αμόκ της εφοπλιστικής ασυδοσίας και την κυβερνητική πολιτική, που επιτρέπει στους εφοπλιστές να χρησιμοποιούν σαπιοκάραβα, για να αυξάνουν τα κέρδη τους. Αποδεικνύεται και πάλι: Για την κυβέρνηση και για το κεφάλαιο η ανθρώπινη ζωή δεν έχει την παραμικρή αξία. Γι' αυτό και η εκμετάλλευση της εργατικής τάξης έχει προσλάβει τερατώδεις διαστάσεις.

Το ΚΚΕ τονίζει την αναγκαιότητα της ουσιαστικής υπεράσπισης της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, τη λήψη πρόσθετων μέτρων για τα ανασφάλιστα και υπερήλικα πλοία, την απόσυρση των σαπιοκάραβων, τη διενέργεια συστηματικών, αυστηρών ελέγχων και τη θέσπιση αυστηρότατων ποινών. Είναι στο χέρι του ναυτεργατικού κινήματος να αντιδράσει αποφασιστικά, να ενισχύσει το μέτωπο της εργατικής τάξης ενάντια στην επικίνδυνη πολιτική της κυβέρνησης και των εφοπλιστών».

Απεργία στα Ναυπηγεία Χαλκίδας

Επαναλαμβανόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις ξεκινούν από σήμερα οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Χαλκίδας, ζητώντας την επαναπρόσληψη τεσσάρων εργαζομένων - μεταξύ των οποίων ο πρέδρος και αντιπρόεδρος του σωματείου - από το νέο ιδιοκτήτη εφοπλιστή Στ. Ηλία. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου κήρυξε 48ωρη απεργία για σήμερα και αύριο, 24ωρη την Δευτέρα και 24ωρη την Τετάρτη, με ώρα έναρξης τις 7 το πρωί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ