ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Ιούλη 2010
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
Ξεζουμίζουν ναυτεργάτες και νησιώτες τσεπώνοντας τρελά κέρδη

Η πολυήμερη μάχη στο λιμάνι της Κορίνθου έδωσε νέα πείρα στον κλάδο
Η πολυήμερη μάχη στο λιμάνι της Κορίνθου έδωσε νέα πείρα στον κλάδο
Οσο ακριβά πληρώνουν οι ναυτεργάτες την εφοπλιστική ιδιοκτησία στα πλοία με την άγρια εκμετάλλευση που βιώνουν, φτύνοντας αίμα μέσα στα καράβια για να τα έχουν εν κινήσει, θυσιάζοντας ακόμα και τη ζωή τους στο βωμό του εφοπλιστικού κέρδους, άλλο τόσο ακριβά την πληρώνουν συνολικά όλοι οι εργαζόμενοι, οι νησιώτες, οι φτωχές λαϊκές οικογένειες. Το εφοπλιστικό κεφάλαιο όσο μπουκώνει με κέρδη τόσο γίνεται αγριότερο, με τους πολιτικούς της εκπροσώπους ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, Ευρωπαϊκή Ενωση, με συνενόχους τα άλλα κόμματα της πλουτοκρατίας και της ευρωυποταγής, να του φουσκώνουν συνεχώς τα πανιά της επιθετικότητας.

Στις 29 του μήνα η σκληρή απεργιακή μάχη που έδωσαν οι ναυτεργάτες στο λιμάνι του Πειραιά ήταν καθαρή ταξική αναμέτρηση. Οπλισμένοι με αυτή την πείρα ετοιμάζονται και για την απεργία την επόμενη Πέμπτη. Ο αγώνας τους, τα αιτήματα που προβάλλουν από την υπεράσπιση και διεύρυνση των κατακτήσεών τους και την κατάργηση του κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης που απελευθερώνει τις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες μέχρι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες φτηνές, ασφαλείς, σύγχρονες 365 μέρες το χρόνο με πληρώματα που θα έχουν πλήρη εργασιακά, ασφαλιστικά δικαιώματα, συνδικαλιστική εκπροσώπηση, έρχονται σε σύγκρουση με την κερδοφορία των εφοπλιστών και αναδεικνύουν την αναγκαιότητα της αγωνιστικής συστράτευσης ολόκληρου του λαού, των εργατικών, λαϊκών οικογενειών για ασφαλείς, σύγχρονες και άνετες συγκοινωνίες για όλους.

Γι' αυτό και οι ναυτεργατικοί αγώνες δέχονται αυτή τη λυσσαλέα επίθεση από το σύνολο των δυνάμεων του κεφαλαίου. Γι' αυτό όλοι οι μηχανισμοί του αστικού κράτους, από εισαγγελείς, δικαστές και τα ΜΜΕ, μέχρι, όλων των ειδών τις δυνάμεις καταστολής, έχουν τεθεί στην υπηρεσία των εφοπλιστών, φτάνοντας στις 29 του μήνα να γεμίσουν αστυνομία το λιμάνι για να τρομοκρατήσουν τους ναυτεργάτες, να τους αναγκάσουν να υποκύψουν.

Τα ίδια τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι ο αγώνας των ναυτεργατών αφορά όλο το λαό. Οι ακτοπλόοι εφοπλιστές δύο 24ωρα μετά την απεργία κατέθεσαν αίτηση στο ΣτΕ αξιώνοντας την παραπέρα εφαρμογή της άρσης του καμποτάζ, δηλαδή της απελευθέρωσης της ασυδοσίας τους, ώστε να καταργηθεί ακόμα και το πλαφόν που υπήρχε στον καθορισμό των ναύλων στα ακτοπλοϊκά πλοία που εκτελούν τις λεγόμενες άγονες γραμμές. Την ίδια ώρα, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μ. Χρυσοχοΐδης στο υπουργείο στη Δραπετσώνα κατέθετε τα διαπιστευτήριά του στους εφοπλιστές των ποντοπόρων πλοίων προαναγγέλλοντας, μέσω των δηλώσεών του για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας, την παροχή νέων σκανδαλωδών προνομίων, που όπως όλα τα προηγούμενα πλήττουν όχι μόνο τους ναυτεργάτες, αλλά συνολικά τους εργαζόμενους.

Αυξήσεις έως και 441% από το 2001!

Πιο συγκεκριμένα, τα «έργα και οι ημέρες» των ακτοπλόων εφοπλιστών, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της επιθετικότητας του εφοπλιστικού κεφαλαίου και του πόσο η «δράση» τους πλήττει ναυτεργάτες και λαϊκά στρώματα και μόνο η κατάσταση που επικρατεί με τις τιμές των εισιτηρίων είναι αρκετή να βγουν τα αναγκαία συμπεράσματα.

Ερχονται τώρα και απαιτούν την πλήρη απελευθέρωση των τιμών των εισιτηρίων, όταν ήδη οι σημερινές εξωφρενικές τους τιμές, είναι απαγορευτικές για τη μετακίνηση των νησιωτών από και προς την ηπειρωτική χώρα, έχουν ήδη αλυσιδωτές επιπτώσεις στην οικονομία των νησιών, ενώ για τις εργατικές λαϊκές οικογένειες, μετατρέπεται σε άπιαστο όνειρο το ταξίδι σε ένα νησί. Τα στοιχεία είναι συντριπτικά. Μέσα σε λίγες μέρες, δηλαδή από την περασμένη βδομάδα μέχρι χτες, επιβλήθηκαν αυξήσεις μέχρι και 5% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια της οικονομικής θέσης, ενώ από πέρσι τον Ιούλη μέχρι και το φετινό είχαμε αυξήσεις για την ίδια θέση, μέχρι και 26%!

Ενδεικτικά, από Πειραιά για Σάμο το εισιτήριο την περασμένη βδομάδα ήταν 50 ευρώ και τώρα 52,50. Από Πειραιά για Νάξο ήταν ήταν 44 ευρώ και τώρα 46. Πέρσι τον Ιούλη το εισιτήριο για Νάξο κόστιζε 36,50. Δηλαδή, η αύξηση μέσα σε ένα χρόνο είναι 26%! Από Πειραιά για Μύκονο από 34.50 που ήταν την περασμένη βδομάδα πήγε στα 40 ευρώ και όπως φαίνεται έπεται συνέχεια αυξήσεων.

Από το 2001 οπότε και άρχισε η σταδιακή απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, δηλαδή η σταδιακή εφαρμογή της άρσης του καμποτάζ σύμφωνα με τον κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε ό,τι αφορά τις τιμές των εισιτηρίων της οικονομικής θέσης έχουμε και λέμε: Και πάλι ενδεικτικά, από Πειραιά για Ικαρία το εισιτήριο πάντα της οικονομικής θέσης ήταν 8,50 ευρώ, τώρα έφτασε τα 45,50 ευρώ, δηλαδή αύξηση (2001 - 2010) 435%! Για Σάμο από 10,27 ευρώ, ποσοστό αύξησης σε σχέση με φέτος 411%! Για Νάξο ήταν 8,50 ευρώ, ποσοστό αύξησης 441%!

Αυτά όταν ακόμα και εν μέσω κρίσης, συνεχίζουν ακάθεκτοι να καταγράφουν κέρδη. Η εταιρεία «Μινωικές Γραμμές» κατέγραψε το 2009 κέρδη 42,4 εκατομμύρια ευρώ, η ΑΝΕΚ τα μεικτά κέρδη του ομίλου της το 2009 ήταν 49, 5 εκατομμύρια ευρώ ...μειωμένα σε σχέση με το 2008 οπότε ήταν 54,4 εκατ. ευρώ! Ανάλογη είναι η εικόνα και των υπόλοιπων εταιρειών. Δηλαδή, το κλάμα που ρίχνουν και τα «δε βγαίνουμε» είναι όχι ότι δεν τσεπώνουν εκατομμύρια ευρώ κέρδη, αλλά ότι τα κέρδη τους δεν είναι τόσα όσα θα ήθελαν.

Σε αυτά να προστεθούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες δουλεύουν οι ναυτεργάτες, δηλαδή οι μειωμένες συνθέσεις που συνεπάγονται εξαντλητικά ωράρια, η κατάφωρη παραβίαση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, που τείνει να γίνει καθεστώς, η εγκατάλειψη νησιών αν δεν εξυπηρετείται η κερδοφορία τους, όπως για παράδειγμα η Γαύδος. Και από πάνω οι ακτοπλόοι εφοπλιστές απαιτούν να εφαρμοστεί πλήρως ο Κανονισμός 3577, δηλαδή χαμηλόμισθα ανασφάλιστα πληρώματα, η πλήρης και εγκληματική ασυδοσία τους.


ΡΕΠΟΡΤΑΖ:
Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ


Ζεστό χρήμα και φοροαπαλλαγές

Την ίδια ώρα που οι εργαζόμενοι, ο λαός, βογκά κάτω από το αβάσταχτο βάρος των σκληρών αντιλαϊκών μέτρων που παίρνει «βροχή» η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με την ψήφο και τη συμφωνία, έμμεση ή άμεση, των άλλων κομμάτων της αστικής τάξης, το εφοπλιστικό κεφάλαιο πλέει σε πελάγη κερδοφορίας, τόσο με την άγρια εκμετάλλευση σε βάρος των ναυτεργατών, όσο και με τη λεηλασία του μόχθου όλων των εργαζομένων.

Οι ακτοπλόοι εφοπλιστές ταυτόχρονα με τις απανωτές αυξήσεις που επιβάλλουν στα εισιτήρια, με την πλειοψηφία του στόλου τους να εξακολουθεί να αποτελείται από σαπάκια, με την εγκατάλειψη που ...«προσφέρουν» στα νησιά, γι' αυτές τις «υπηρεσίες» τους επιδοτούνται από πάνω με ζεστό χρήμα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Εκατό εκατομμύρια ευρώ τους έχουν προϋπολογίσει ως επιδότηση για τη δρομολογιακή περίοδο 2009-2010! Ενώ οι επιδοτήσεις από το 2004 υπολογίζονται στα 400 εκατ. ευρώ.

Οι εφοπλιστές των άλλων κατηγοριών πλοίων, ποντοπόρα, μεσογειακά, μετρούν ένα μακρύ κατάλογο φοροαπαλλαγών που υπολογίζονται στις 59. Για μη λέμε πολλά, κανένας, εκτός από τους ίδιους, δε γνωρίζει τι κερδίζουν, τι πληρώνουν, πού πληρώνουν οι εφοπλιστές, γιατί ακριβώς δεν υποχρεώνονται να καταρτίζουν και να δημοσιεύουν ισολογισμούς, όπως γίνεται με τις άλλες επιχειρήσεις της ξηράς που έχουν έδρα τους στην Ελλάδα. Δίνεται το ελεύθερο σε ναυτιλιακές εταιρείες, που εδρεύουν στην Ελλάδα, να βγάζουν ανεξέλεγκτα στο εξωτερικό τα πάντα, ακόμη και χρήματα που προέρχονται από άγνωστη πηγή. Αυτό σημαίνει ότι οι εφοπλιστές μπορούν να βγάλουν και «μαύρο χρήμα», που προέρχεται και απ' την εκμετάλλευση των «καζίνο» που λειτουργούν μέσα σε πολλά κρουαζιερόπλοια και τουριστικά πλοία.

Χρέος να διεκδικήσουμε τον πλούτο που παράγουμε

Επομένως, στις 8 του Ιούλη, στη νέα απεργία στα καράβια, οι εργαζόμενοι έχουν χρέος να βρίσκονται στους καταπέλτες μαζί με τους ναυτεργάτες, γιατί:

«Ο πρωθυπουργός, η κυβέρνηση και τα κάθε λογής δεκανίκια τους δεν μπορούν να ξεγελάσουν έναν ολόκληρο λαό, με τον ισχυρισμό ότι οι ναυτεργατικοί, οι λαϊκοί αγώνες προκαλούν τα προβλήματα. Η αρλουμπολογία αυτή είναι διάτρητη. Τα προβλήματα του λαού τα γεννάει και τα οξύνει η ανάπτυξη και η πολιτική που υπηρετούν τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Αυτή είναι η βάση της ανεργίας, της λιτότητας, της φτώχειας», αναφέρουν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, στην ανακοίνωσή τους στις 29 Ιούνη και καταθέτοντας το διεκδικητικό τους πλαίσιο, αυτό που προβάλλουν και με τη νέα απεργία στις 8 του Ιούλη, αναφέρουν:

«Δυναμώνουμε, συντονίζουμε τον αγώνα μας.

  • Για να μην περάσουν τα διαλυτικά αντιασφαλιστικά, αντεργατικά μέτρα που αυξάνουν το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης, μειώνουν μισθούς και συντάξεις, απελευθερώνουν τις απολύσεις, καταργούν τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
  • Ενισχύουμε την πάλη κατά της απελευθέρωσης των Κρουαζεροπλοίων και των Ακτοπλοϊκών.
  • Απαιτούμε πλήρη - σταθερή εργασία, ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξεις.

Η καθημερινή πείρα κάνει συνεχώς πιο αναγκαία την πάλη για ριζικές αλλαγές. Η εργατική τάξη, οι ναυτεργάτες παράγουν τον πλούτο και έχουν υποχρέωση να τον διεκδικήσουν. Τα μέσα παραγωγής, τα πλοία, τα λιμάνια, τα Ναυπηγεία περιουσία του λαού. Αυτός ο στόχος θα δώσει ώθηση στον αγώνα μας».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ