ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
19ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ - ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Κάνουν μάθημα πάνω σε μια «βόμβα»

Στην ταράτσα ενός από τα δεκάδες βενζινάδικα, που λειτουργούν ανεξέλεγκτα, σε ισόγεια πολυκατοικιών, στο κέντρο της Αθήνας

Για την κυβέρνηση και το Δήμο Αθηναίων, οι μαθητές του 19ου είναι παιδιά ενός κατώτερου θεού
Για την κυβέρνηση και το Δήμο Αθηναίων, οι μαθητές του 19ου είναι παιδιά ενός κατώτερου θεού
Πάνω σε μια βραδυφλεγή βόμβα είναι αναγκασμένες να κάνουν μάθημα, να βγαίνουν διάλειμμα και να παίζουν οι τετρακόσιες ψυχές του 19ου Γυμνασίου και Λυκείου Αθηνών, αφού ο προαύλιος χώρος των δύο «σχολείων», είναι η ταράτσα ενός πρατηρίου υγρών καυσίμων της «Shell»! Και δυστυχώς, τα τελευταία γεγονότα (η έκρηξη που έγινε προχτές στο πρατήριο καυσίμων στις Τρεις Γέφυρες) ευαισθητοποίησαν μόνο τους γονείς των 400 μαθητών και τους περίοικους - που χρόνια τώρα ζητούν την απομάκρυνση του πρατηρίου ή τη μεταφορά του σχολείου - και άφησαν αδιάφορο κάθε είδους αρμόδιο.

Συγκεκριμένα, το τετραώροφο κτίριο που βρίσκεται μεταξύ των οδών Αχαρνών - Αγ. Μελετίου - Καμπάνη και λειτουργεί ως δημόσιο σχολείο από τις αρχές της δεκαετίας του '70, είναι η αιτία που γονείς και μαθητές έχουν κάνει πολλαπλές ενέργειες και κινητοποιήσεις προς τον ΟΣΚ και το Δήμο Αθήνας, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Οι ιδιοκτήτες του πρατηρίου υποστηρίζουν ότι δε γίνεται να μεταφερθούν, αφού «το βενζινάδικο προϋπήρχε του σχολείου» και το χρόνιο αίτημα των μαθητών και του Συλλόγου Γονέων για μεταστέγαση του σχολείου σε ένα οικόπεδο που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Ιεροσολύμων και Θύρας, μένει μετέωρο.

Για τις επανειλημμένες κινητοποιήσεις του Συλλόγου Γονέων μίλησε η Χρυσούλα Ψιμούλη, υποδιευθύντρια του Γυμνασίου: «Για πολλοστή φορά με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς επισημαίνουμε το πρόβλημα του σχολείου μας, σχετικά με το προαύλιο που βρίσκεται πάνω από το πρατήριο υγρών καυσίμων. Μετά την έκρηξη που σημειώθηκε προχτές, αντιλαμβάνεστε ένα παρόμοιο γεγονός αν συμβεί στο σχολείο μας, τι τραγικές συνέπειες θα έχει. Εχουν γίνει πολλαπλές αναφορές που θίγουν το πρόβλημα, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Οι διαδικασίες κωλυσιεργούν μεταξύ Δήμου Αθήνας, ΥΠΕΧΩΔΕ και ΟΣΚ».

Η Βέρα Καραγιάννη, μέλος της γραμματείας της «Συμπαράταξης για την Αθήνα» και για πολλά έτη πρόεδρος του Συμβουλίου της Ενωσης Γονέων του 6ου διαμερίσματος, μίλησε για τους αγώνες που κάνουν εδώ και χρόνια οι γονείς ώστε να φύγει το βενζινάδικο ή το σχολείο. «Τουλάχιστον τα τελευταία δέκα χρόνια αγωνιζόμαστε να μεταφερθεί στο οικόπεδο Ιεροσολύμων και Θήρας, που τότε ο δήμος το προόριζε για αθλοπαιδιές. Το υπάρχον σχολείο δεν καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών, δεν τηρεί τις κατάλληλες προδιαγραφές λειτουργίας και δεν έχει την κατάλληλη κτιριακή υποδομή. Το σημαντικότερο όμως, είναι ότι βρίσκεται σε πολύ επικίνδυνο σημείο, κινδυνεύοντας ανά πάσα στιγμή να ανατιναχτεί».

«Το οικόπεδο έχει δεσμευτεί από το Δήμο Αθήνας και έχει αποχαρακτηριστεί. Σήμερα στο οικόπεδο λειτουργεί πάρκινγκ, οι ιδιοκτήτες του πάρκινγκ έχουν προσφύγει στο ΣτΕ κατά του ΟΣΚ και εκκρεμεί ακόμα ο αποχαρακτηρισμός από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Το θέμα είναι ότι οι αρμόδιες αρχές πρέπει να παρέμβουν», υπογράμμισε η Β. Καραγιάννη.

«Πέρυσι ο κ. Απέργης μάς είχε πει ότι το νέο σχολείο θα είναι έτοιμο το 2000. Ακόμα περιμένουμε. Οταν γίνει το κακό, θα είναι πολύ αργά για συγνώμες και "έργα"», μάς είπε η Κατερίνα Τελάλη, γιαγιά δύο μαθητών του Γυμνασίου.

Σήμερα, οι 400 μαθητές - το 70% είναι παιδιά οικονομικών μεταναστών - μπαίνουν με βαριά καρδιά στις τάξεις: «Είδαμε τι έγινε χτες και φοβόμαστε πολύ. Δεν είναι πολύ μακριά από μας το κακό. Πέρυσι την άνοιξη είχε μπει μια μικρή φωτιά στην αποθήκη του σχολείου, αλλά ευτυχώς την έσβησαν κάποιοι καθηγητές εγκαίρως»...

Να σημειωθεί ότι πέρυσι, το συγκεκριμένο σχολείο μετά το μεγάλο σεισμό της 7/9/99 είχε χαρακτηριστεί από την πρώτη Επιτροπή του ΥΠΕΧΩΔΕ ως κίτρινο, αλλά η δεύτερη το χαρακτήρισε πράσινο. «Οι καθηγητές, όμως, δε μας άφηναν να πάμε στις τουαλέτες επειδή είναι στο υπόγειο και ήταν επικίνδυνο. Ούτε μπορούσαμε να παίζουμε στο χώρο που είναι έξω από αυτές γιατί γύρω υπάρχουν δύο παλιά κτίρια που μπορεί να καταρρεύσουν. Φέτος, μάλλον, θα πηγαίνουμε όλοι στις τουαλέτες των κοριτσιών που βρίσκονται στον πρώτο όροφο»...


ΕΚΡΗΞΗ ΣΕ ΒΕΝΖΙΝΑΔΙΚΟ
Ολα δείχνουν κύκλωμα λαθρεμπορίας

Νεκροί δύο αυτόπτες μάρτυρες. Ανεξέλεγκτη η κατάσταση σε μεγάλο αριθμό βενζινάδικων

Η έκρηξη δεν έκαψε όλα τα στοιχεία. Αντίθετα, αποκάλυψε πολλά
Η έκρηξη δεν έκαψε όλα τα στοιχεία. Αντίθετα, αποκάλυψε πολλά
Δυο ανθρώπινες ζωές χαμένες, είναι ο τελικός απολογισμός της έκρηξης στο βενζινάδικο της «Euro Oil» στα Πατήσια. Εκτός από τον υπάλληλο Κώστα Βαρδάκο, 21 χρόνων, που έγινε κάρβουνο την ώρα της έκρηξης, χτες άφησε την τελευταία του πνοή στο Γενικό Κρατικό, όπου νοσηλευόταν, ο Δημήτρης Κρέτσης, 27 χρόνων, οδηγός του βυτιοφόρου.

Η έκρηξη έφερε στην επιφάνεια την ανεξέλεγκτη κατάσταση, που επικρατεί σε ζητήματα ασφάλειας στο τομέα εμπορίας πετρελαιοειδών. Στην Αττική λειτουργούν περίπου 600 πρατήρια υγρών καυσίμων, από τα 7.400 που υπάρχουν σε ολόκληρη τη χώρα. Πέρσι είχαν σημειωθεί 18 φωτιές σε βενζινάδικα, το 1998, 17 πυρκαγιές και το 1997, 14. Οι αθρόες άδειες λειτουργίας πρατηρίων που χορηγούνταν στο παρελθόν έχουν δημιουργήσει μια ασφυκτική και επικίνδυνη κατάσταση στο Λεκανοπέδιο, αφού πολλά από αυτά (σ.σ. περίπου 250) βρίσκονται σε ισόγεια πολυκατοικιών. Η νομοθεσία για την πυρασφάλεια στους χώρους τους, στην ουσία, δημιουργήθηκε μόλις το ...2000. Παλιότερα, προβλέπονταν μόνο η απαγόρευση του καπνίσματος και η φλόγα, η ύπαρξη φορητών πυροσβεστήρων και το κλείσιμο του πρατηρίου σε περίπτωση ανεφοδιασμού καυσίμων.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει ενημέρωση των βενζινοπωλών σε θέματα ασφάλειας και υγιεινής, ενώ άδεια για τη λειτουργία πρατηρίου μπορεί να πάρει ο οποιοσδήποτε.

Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία που αφορά την πυροπροστασία των πρατηρίων υγρών καυσίμων και ισχύει από τον περασμένο Μάρτη, τα μέτρα που προβλέπονται είναι τα εξής:

- Τοποθέτηση συστήματος ειδικών βαλβίδων ασφαλείας σε όλες τις αντλίες καυσίμων.

- Τοποθέτηση μονάδας ανάκτησης ατμών βενζίνης.

- Τοποθέτηση συστήματος ανίχνευσης και κατάσβεσης πυρκαγιάς στο χώρο ανεφοδιασμού των οχημάτων και ειδικότερα πάνω από τις αντλίες καυσίμων.

- Στο χώρο των φρεατίων και των δεξαμενών καυσίμων πρέπει να τοποθετείται τροχήλατος πυροσβεστήρας σκόνης με χωρητικότητα 25 κιλά.

- Τη γείωση του βυτιοφόρου κατά τον ανεφοδιασμό.

Ενα χρόνο μετά τη δημοσίευση του νόμου, όσα πρατήρια λειτουργούν κάτω από κατοικίες θα πρέπει ν' απομακρυνθούν, εκτός αν εφοδιαστούν με τα συστήματα ασφαλείας που προβλέπει ο νόμος. Με βάση το νέο νόμο, απαγορεύεται η ίδρυση πρατηρίων σε κτίρια πάνω από τα οποία υπάρχουν κατοικίες, καταστήματα, εκπαιδευτήρια, νοσηλευτήρια, γηροκομεία και, γενικότερα, χώροι συνάθροισης κοινού.

Σύμφωνα με στοιχεία της Πυροσβεστικής, σε 72 έκτακτους ελέγχους που είχαν γίνει πέρσι σε βενζινάδικα στην Αττική, μόνο τα 30 από αυτά τηρούσαν τα απαραίτητα μέτρα πυροπροστασίας. Σε 29 από αυτά, δε βρέθηκαν ούτε πυροσβεστήρες.

Στο μεταξύ, χτες νέα στοιχεία ήρθαν να δώσουν άλλη διάσταση στις συνθήκες, κάτω από τις οποίες έγινε η έκρηξη. Το πρατήριο της «Ευρο Οϊλ» ανήκει στην εταιρία «Β. Αναστασόπουλος και ΣΙΑ ΟΕ», ενώ το βυτιοφόρο που καταστράφηκε στον Σωτ. Κρητικό. Σύμφωνα με πληροφορίες, το δυστύχημα έγινε τη στιγμή που γινόταν τροφοδότηση υγρού που νοθεύει τα καύσιμα, σε δεξαμενή που περιείχε βενζίνη. Οι πυροσβέστες βρήκαν σύστημα υποδομής με σωλήνες, το οποίο χρησιμοποιούνταν γι' αυτήν τη δουλιά. Σήμερα αναμένεται το «ξήλωμα» των εγκαταστάσεων, για να εντοπιστεί η ύπαρξη παράνομων δεξαμενών.

Το υλικό που χρησιμοποιείται για τη νόθευση της βενζίνης είναι το «γουάιτ σπίριτ» και η τολουόλη, ενώ για το πετρέλαιο η τολουόλη. Η αξία του τελευταίου είναι 60 δραχμές το λίτρο. Στην έρευνα για τη διαλεύκανση της υπόθεσης έχει εμπλακεί και το ΣΔΟΕ, αφού ο ιδιοκτήτης του βυτιοφόρου πριν δυο χρόνια είχε κατηγορηθεί για λαθρεμπορία καυσίμων, ενώ ο ιδιοκτήτης του πρατηρίου αναζητείται από τις αρχές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ