ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /36
Ψάχνουν προσχήματα

Γρηγοριάδης Κώστας

Οι προχτεσινές δηλώσεις του ΓΓ του ΟΗΕ, Κ. Ανάν, περί «πολιτικής ισοτιμίας των δύο πλευρών» στις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό, ώστε «να διαμορφωθεί ένας νέος συνεταιρισμός στο νησί», δεν είναι φυσικά κεραυνός εν αιθρία. Την ίδια θέση είχε εκφράσει στον προηγούμενο γύρο των συνομιλιών στη Γενεύη ο εκπρόσωπός του Ντε Σότο. Πράγμα, που σημαίνει ότι εδώ και καιρό ο ΓΓ του ΟΗΕ έχει ευθυγραμμιστεί με τη θέση της αμερικανικής κυβέρνησης περί συνομοσπονδίας.

Το ζήτημα βέβαια είναι τι κάνει η ελληνική κυβέρνηση. Στην πραγματικότητα έχει παραιτηθεί από τη θεμελιακή θέση ότι μόνο τα ψηφίσματα του ΟΗΕ μπορούν να είναι βάση συζήτησης για την επίλυση του Κυπριακού και έχει εναποθέσει τις ελπίδες της στις πρωτοβουλίες των ΗΠΑ. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Κ. Σημίτης στη συνάντηση που είχε την περασμένη βδομάδα με τον Μπ. Κλίντον απλά του ζήτησε «λύσεις» και «αποτελέσματα». Αυτό, εξάλλου, είπε χτες και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος: «Αυτό που προέχει, αυτή την κρίσιμη περίοδο για το κυπριακό ζήτημα, είναι η έναρξη ουσιαστικών διαπραγματεύσεων, προκειμένου να οδηγηθούμε σε μια λύση». Με άλλα λόγια, αναζητούν από τις ΗΠΑ τα προσχήματα που θα τους επιτρέψουν να περάσουν στον ελληνικό λαό και την επίσημη διχοτόμηση της Κύπρου.

Εξοργιστικό...

Θυμάστε το θέμα που είχε ανακύψει πριν λίγες μέρες με τους μισθούς και με τις «ποδοσφαιρικού τύπου» μεταγραφές - αμοιβές δημοσιογράφων. Μεταξύ αυτών και του Παύλου Τσίμα.

Γιατί το θυμηθήκαμε; Γιατί χτες ακούσαμε στο ραδιόφωνο τα ακόλουθα, με αφορμή τους μισθούς που «μοιράζει» η κ. Αγγελοπούλου στον «Οργανισμό για το 2004»: «Αν υπάρχουν τέτοιοι μισθοί αυτής της τάξεως το θεωρώ εξοργιστικό γεγονός... νομίζω τα χρήματα αυτά δεν πρέπει να δοθούν στην Ελλάδα σε κανέναν μα κανένα. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει Ελληνας που πρέπει να αμείβεται με αυτά τα ποσά... Οταν συνεχίζεται αυτή η λιτότητα... θα υπάρχουν αμοιβές μαχαραγιάδων»;

Η ουσία δε βρίσκεται στο ποιος τα είπε αυτά (σ.σ.: ο Γ. Λιάνης). Σημασία έχει πού τα είπε: Μιλώντας σε ραδιοφωνική εκπομπή και συνεντευξιαζόμενος από τον Παύλο Τσίμα...

Πόσο τις κοστολογούν;

Η προχτεσινή έκρηξη στο βενζινάδικο επί της οδού Αχαρνών, ανέδειξε και άλλες πλευρές του προβλήματος, γεννώντας συγχρόνως σειρά ερωτημάτων που επιτέλους κάποιοι από τους υπεύθυνους - αρμόδιους της κυβέρνησης θα πρέπει να απαντήσουν. Εδώ και χρόνια κάποιοι υπεύθυνοι έχουν «ξεχάσει» στην ταράτσα βενζινάδικου το 19ο Γυμνάσιο - Λύκειο Αθηνών στην υποβαθμισμένη περιοχή Αγίου Μελετίου. Κι αυτό, ενώ υπάρχει ακόμη και οικόπεδο για να χτιστεί καινούριο σχολείο, που θα είναι ασφαλές. Οι γονείς το έχουν υποδείξει στους αρμόδιους. Ομως οι αρμόδιοι προτίμησαν να το χρησιμοποιήσουν για πάρκινγκ αυτοκινήτων. Η ευαισθησία της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας, σε όλο της το μεγαλείο.

Επιτέλους, θα πρέπει να λογοδοτήσουν και να εξηγήσουν σε όλους, πόσο έχουν κοστολογήσει τις ζωές των παιδιών; Πόσο καιρό ακόμα θα πηγαίνουν τα παιδιά στο σχολείο - βόμβα, κινδυνεύοντας η ζωή τους από μια πιθανή έκρηξη σαν την προχτεσινή;

Κινητοποιήσεις σε όλη την Ευρώπη

Associated Press

Σε όλη σχεδόν την Ευρώπη εξαπλώνονται οι κινητοποιήσεις οδηγών φορτηγών, άλλων αυτοκινητιστών και αγροτών, ενάντια στις σοβαρές αυξήσεις των τιμών στα καύσιμα και με κύριο αίτημα τη σοβαρή μείωση των αντίστοιχων φόρων στα καύσιμα. Μετά τη Γαλλία, οι κινητοποιήσεις έχουν αγκαλιάσει τη Βρετανία, την Ιρλανδία, τη Γερμανία, το Βέλγιο και την Ολλανδία, ενώ σχετικός αναβρασμός υπάρχει στην Ισπανία και την Ιταλία. Χαρακτηριστική είναι η διπλανή φωτογραφία, όπου πολλά αστικά λεωφορεία του Λονδίνου παραμένουν παρκαρισμένα σε μια ατέλειωτη σειρά, καθώς το 90% των πρατηρίων βενζίνης στη Μ. Βρετανία έχουν «στεγνώσει» και αρκετοί δρόμοι έχουν αποκλειστεί από τα φορτηγά των κινητοποιημένων οδηγών.

Και μπορεί, βέβαια, οι υπουργοί των χωρών - μελών της ΕΕ να ισχυρίζονται μέχρι σήμερα πως είναι αδύνατη η μείωση των φόρων στα καύσιμα, αλλά ο ισχυρισμός αυτός δε φαίνεται να πτοεί τους κινητοποιημένους. Αλλωστε, το νικηφόρο παράδειγμα των Γάλλων συναδέλφων τους είναι ακόμη πολύ πρόσφατο...


Στον αγώνα για να «ζεσταθούμε»

Σε διπλάσια τιμή, σε σχέση με πέρσι, θα πωλείται φέτος το πετρέλαιο θέρμανσης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η τιμή του, που θα τεθεί σε ισχύ από τις 15 του Οκτώβρη, θα κυμαίνεται από 160 - 170 δραχμές το λίτρο, ενώ στο ίδιο διάστημα πέρσι, κυμαίνονταν από 80 - 90 δραχμές. Αν υπολογίσουμε ότι για να ζεσταθεί ένα «μέσο» διαμέρισμα - «τριάρι» μέχρι «τεσσάρι» - χρειάζεται να καταναλωθούν 300 - 400 λίτρα πετρελαίου το μήνα, συμπεραίνεται πως τα μηνιαία έξοδα κάθε οικογένειας για τη θέρμανσή της θα ανέρχονται από 50.000 έως 60.000 δραχμές. Αυτό σημαίνει ότι ένας χαμηλόμισθος ή χαμηλοσυνταξιούχος θα χρειαστεί να ξοδεύει κοντά στο μισό μηνιάτικο εισόδημά του για να εξασφαλίσει τη θέρμανση της οικογένειάς του στη διάρκεια του φετινού χειμώνα. Είναι, λοιπόν, φανερό ότι η τεράστια αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης - σε συνδυασμό με τις ανατιμήσεις που γίνονται καθημερινά, σχεδόν, στις βενζίνες και στο πετρέλαιο κίνησης - προκαλεί μεγάλη αφαίμαξη στο λαϊκό εισόδημα.

Το ερώτημα που τίθεται είναι ποιος ευθύνεται για τις συνεχείς και μεγάλες ανατιμήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων. Αν πιστέψουμε τους κυβερνώντες, οι ευθύνες βρίσκονται στις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες που πουλούν ακριβά την πρώτη ύλη και στους πρατηριούχους που κερδοσκοπούν. Δεν είναι, όμως, έτσι. Σύμφωνα με τα στοιχεία, μόνο το 16% των εσόδων από το πετρέλαιο καρπώνονται οι παραγωγοί, ενώ τα υπόλοιπα αναλογούν σε κρατικούς φόρους και σε μερίδια διυλιστηρίων και μεταφορέων. Με άλλα λόγια, κερδισμένοι από το «μαύρο χρυσό» είναι οι πολυεθνικές που έχουν αναλάβει τη διύλιση και τη διακίνησή του και τα κρατικά ταμεία που γεμίζουν από την υψηλή φορολογία. Οσον αφορά στις ευθύνες των πρατηριούχων, όλοι γνωρίζουν ότι η κυβέρνηση είναι αυτή που απελευθέρωσε τις τιμές των υγρών καυσίμων, στα πλαίσια της «ελεύθερης» και ανταγωνιστικής αγοράς, άρα αυτή φέρει τις ευθύνες που άνοιξαν οι δρόμοι της κερδοσκοπίας.

Γνωρίζοντας ποιοι ευθύνονται πραγματικά για τη νέα αφαίμαξη του λαϊκού εισοδήματος, μέσω των μεγάλων ανατιμήσεων στα υγρά καύσιμα, τίθεται, πλέον, το ερώτημα πώς θα αντιμετωπιστεί η νέα επίθεση κλεψιάς στη λαϊκή τσέπη. Κι ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης είναι η ανάπτυξη αγωνιστικών λαϊκών αντιδράσεων. Ηδη, σε πολλές χώρες της Ευρώπης εξελίσσονται, εδώ και μέρες, μαζικές και πολύ δυναμικές κινητοποιήσεις - με στήσιμο οδοφραγμάτων κι άλλες σκληρές μορφές πάλης - κατά της πολιτικής των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για τα καύσιμα. Την πρωτοβουλία για την έναρξη των αγωνιστικών εκδηλώσεων πήραν οι εργαζόμενοι στις μεταφορές - φορτηγατζήδες, οδηγοί ταξί κ.ά. - και οι αγρότες. Ο αγώνας επεκτείνεται συνεχώς από χώρα σε χώρα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται καλύτερες προϋποθέσεις για την επιτυχία του και να προκαλούνται πολιτικά προβλήματα στις κυβερνήσεις.

Ηανάγκη να μπουν και οι Ελληνες στη μάχη των λαών της Ευρώπης κατά της πολιτικής των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για τα καύσιμα είναι προφανής. Ιδιαίτερα οι Ελληνες αγρότες, που πλήττονται άμεσα από τις αυξήσεις στο πετρέλαιο κίνησης, πρέπει να συνταχθούν με τους συναδέλφους τους των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, βγαίνοντας στους δρόμους του αγώνα - όπου, άλλωστε, βρίσκονται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, παλεύοντας για την ανατροπή της αντιαγροτικής πολιτικής της κυβέρνησης και της ΕΕ - διεκδικώντας φθηνότερα καύσιμα για αγροτική χρήση, ώστε να μην αυξηθεί κι άλλο το κόστος παραγωγής των προϊόντων τους. Και μαζί με τους αγρότες, βεβαίως, πρέπει να βγουν στους δρόμους οι Ελληνες εργαζόμενοι στις μεταφορές, αλλά και όλοι όσοι, ως καταναλωτές πετρελαίου θέρμανσης για τα σπίτια τους και βενζινών για τα αυτοκίνητά τους, υπόκεινται σε νέα σε δραστική αφαίμαξη του εισοδήματός τους.


Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ


«Καυτό» πετρέλαιο

Γρηγοριάδης Κώστας

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ οικονομία αντέχει, ακούσαμε τον Κ. Σημίτη, να λέει χτες, αναφερόμενος στις συνεχείς αυξήσεις των τιμών του πετρελαίου και των καυσίμων γενικότερα. Και δε λέμε, μπορεί να έχει δίκιο για την οικονομία. `Η, για να είμαστε ακριβείς, με ό,τι εννοεί ο πρωθυπουργός οικονομία.

Υπάρχουν πολλοί, όμως, που δεν αντέχουν, να πληρώνουν το πετρέλαιο ή τη βενζίνη, λες και αγοράζουν χρυσές καδένες και δαχτυλίδια με μπριγιάν...

Το φαντάζεστε, να μπει ο χειμώνας, ν' αρχίσουν τα κρύα και να βάλουμε μπροστά τα καλοριφέρ, με τιμή πετρελαίου θέρμανσης τις 170 - ή και ακόμη παραπάνω - το λίτρο, ενώ πέρσι τέτοιο καιρό είχε μόνο 77..;

Μάλλον, με μαγκάλια και με κάρβουνα θα τη βγάλουμε φέτος... Αλλιώς, θα «καούμε» από τα κοινόχρηστα...

Πάντως, έτσι από περιέργεια κι επειδή πολλοί λένε ότι φταίνε οι παραγωγές χώρες που πουλάνε ακριβά το αργό πετρέλαιο κλπ., ανατρέξαμε στα σχετικά αρχεία και ανακαλύψαμε ότι δεν είναι πρώτη φορά που η διεθνής τιμή του πετρελαίου ξεπερνά τα 30 δολάρια το βαρέλι.

Μάλιστα, το 1980 είχε φτάσει τα 40 δολάρια το βαρέλι. Θυμάστε, μήπως, πόσο είχε τότε το λίτρο στην Ελλάδα; Καλύτερα, να μην το θυμηθείτε, γιατί θα φρίξετε...

ΩΡΑΙΟΙ είναι οι κυβερνώντες... Πέστε μου μια πρόταση, λέει και ξαναλέει ανεπισήμως ένας υπουργός, που θα διασφαλίζει πλήρως το ασυμβίβαστο της ιδιότητας του ιδιοκτήτη ΜΜΕ, με αυτή του εργολήπτη ή προμηθευτή του δημοσίου κι εγώ θα την προτείνω στην κυβέρνηση, να γίνει νόμος...


Γρηγοριάδης Κώστας

Θέλει, δηλαδή, να πείσει εμάς και τους άλλους συνομιλητές του ότι τέτοιο μέτρο δεν υπάρχει και, επομένως, τι να κάνουμε, θα ζήσουμε μ' αυτά, όπως και με τους σεισμούς...

Και όσον αφορά εμάς, τον πληροφορούμε ότι κρούει θύρες ανοιχτές, αφού τη διαπίστωση αυτή την έχουμε κάνει προ πολλού. Σε όσους έχουν αυταπάτες, ας τα πει.

Ας μη μας λέει, όμως, τι να κάνουμε... Υπάρχει κι άλλος δρόμος, κύριε υπουργέ. Αντί να ψάχνουμε για ασυμβίβαστα, να περάσουν τα ΜΜΕ, όπως και πολλά άλλα και, πρώτα και κύρια, η εξουσία της χώρας, στα χέρια του λαού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ