ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΕΞΠΡΕΣ ΑΡΤΕΜΙΣ» - «ΦΑΛΚΟΝ»
Προσαράξεις και βλάβη σε οχτώ ώρες

Βλάβη παρουσίασε χτες τα μεσάνυχτα και 4ο πλοίο, το «ΡΟΔΟΣ» της ΔΑΝΕ ανοιχτά της Μυκόνου

Παράλληλα με τη λίστα των νεκρών από το ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα» που μεγαλώνει, χωρίς ακόμα να έχει διαπιστωθεί ο ακριβής αριθμός των επιβαινόντων και των αγνοουμένων, δυο νέα περιστατικά, ευτυχώς χωρίς θύματα, έρχονται να επιβεβαιώσουν τις καταγγελίες για την επικίνδυνη κατάσταση που επικρατεί στα ακτοπλοϊκά πλοία! Αλλα τρία (3) πλοία, παρουσίασαν στο τελευταίο 24ωρο βλάβες, προκαλώντας την ανησυχία και την έντονη αγωνία των επιβαινόντων.

Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας:

  • Χτες λίγο πριν τα μεσάνυχτα, στις 23.50 το πλοίο « ΡΟΔΟΣ» που ανήκει στη ΔΑΝΕ και ταξίδευε με 575 επιβάτες στα Δωδεκάνησα (Ρόδο - Πάτμο - Λέρο - Κω) παρουσίασε ανοιχτά της Μυκόνου βλάβη στη βαλβίδα της κύριας μηχανής και επέστρεψε με περιορισμένη ταχύτητα για επισκευή στη Σύρο, όπου αναμενόταν να φτάσει γύρω στις 2.30 τη νύχτα.
  • Το επιβατηγό - οχηματαγωγό «Εξπρές Αρτεμις» που ανήκει στην «Hellas Ferries», θυγατρική της «Minoan Flying Dolhins», προσάραξε χτες στις 00.15 σε αβαθή του λιμανιού της Νάξου.
  • Βλάβη στην αριστερή κύρια μηχανή παρουσιάστηκε, τέλος, και στο επιβατηγό πλοίο «Φάλκον 2»!

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, η προσάραξη του «Εξπρές Αρτεμις» οφείλεται σε μηχανική βλάβη κατά τη διάρκεια χειρισμών πρόσδεσης και ενώ αυτό εκτελούσε το προγραμματισμένο δρομολόγιο Θήρα - Φολέγανδρο - Σίκινο - Ιο - Νάξο - Πάρο - Πειραιά με 1.082 επιβάτες, που είναι καλά στην υγεία τους. Το πλοίο στις 3.15 αποκολλήθηκε με δικά του μέσα και έδεσε ασφαλώς στο λιμάνι. Οι επιβάτες προωθήθηκαν στον προορισμό τους με τα επιβατηγά - οχηματαγωγά «Μαρίνα», και «Μπλου Σταρ Ιθάκη». Από τη Λιμενική Αρχή Νάξου απαγορεύτηκε ο απόπλους του πλοίου μέχρι να επιθεωρηθεί από τοπικό κλιμάκιο της επιθεώρησης.

«Το καινούριο γεγονός με την προσάραξη του "Εξπρές Αρτεμις" έρχεται να επιβεβαιώσει τις τεκμηριωμένες καταγγελίες μας για την άθλια και άκρως επικίνδυνη κατάσταση που επικρατεί στα ακτοπλοϊκά πλοία», καταγγέλλουν με ανακοίνωσή τους η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και η Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ».

Οπως καταγγέλλουν τα δυο ναυτεργατικά σωματεία «το θέμα υποβαθμίζεται από τους "υπευθύνους" και πέρασε στα "ψιλά" των περισσότερων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, προφανώς γιατί κατά τύχη δεν υπήρξαν θύματα ή γιατί χτες δεν είχε ποδοσφαιρικό αγώνα να το αποδώσουν εκεί».

Αναφέρουν δε ότι η επίσημη ανακοίνωση του ΥΕΝ κάνει λόγο για μηχανική βλάβη «ενώ η εταιρία υποστηρίζει τη γελοία δικαιολογία ότι τους έδωσαν "νοθευμένο πετρέλαιο που προκάλεσε το σταμάτημα των ηλεκτρομηχανών και των κυρίως μηχανών του πλοίου. Τρομάζουμε στη σκέψη τι θα συνέβαινε αν αυτό γινόταν σε άλλο σημείο και σε άλλη στιγμή».

Η ΠΕΜΕΝ και ο «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» επισημαίνουν ότι επειδή «κανείς δε δικαιούται να παίζει με ανθρώπινες ζωές, επειδή καθημερινά με τραγικό τρόπο επιβεβαιώνονται οι καταγγελίες μας και για το «Εξπρές Σαμίνα» και για την κατάσταση αρκετών ακτοπλοϊκών πλοίων, απαιτούμε την άμεση απόδοση ευθυνών και την παραδειγματική τιμωρία των πραγματικά υπευθύνων για την προσάραξη και του «Εξπρές Αρτεμις», χωρίς αναβολές και κουκουλώματα». Καταγγέλλουν επίσης το όργιο εκβιασμών και τρομοκρατίας των ναυτεργατών του «Εξπρές Σαμίνα», όχι μόνο από την εταιρία, προκειμένου να συγκαλυφτούν οι πραγματικές αιτίες για το ναυτικό έγκλημα.

Απαιτούν, τέλος, την άμεση εξονυχιστική επιθεώρηση όλων των επιβατηγών - οχηματαγωγών πλοίων με τη συμμετοχή των ναυτεργατικών σωματείων και ειδικότερα της ΠΕΜΕΝ, για να διαπιστώσουμε την κατάσταση των πλοίων και τη λήψη των αναγκαίων μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Ευτυχώς και οι 52 επιβάτες του «Φάλκον 2» και το 6μελές πλήρωμά του είναι καλά στην υγεία τους. Το πλοίο την ώρα που παρουσιάστηκε η βλάβη έπλεε στη θαλάσσια περιοχή 5 ναυτικά μίλια μεταξύ των Λιμένων Σουβάλας - Πειραιά, εκτελώντας το προγραμματισμένο δρομολόγιο από Σουβάλα Αίγινας για Πειραιά. Το «Φάλκον 2» κατέπλευσε αυτοδύναμα στις 9.05 το πρωί στο λιμάνι του Πειραιά, όπου του απαγορεύτηκε ο απόπλους του, μέχρι να επιθεωρηθεί από κλιμάκιο της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων. Με εντολή του Εισαγγελέα Ποινικής Δίωξης Πειραιά συνελήφθησαν: ο πλοίαρχος και ο Α' μηχανικός του πλοίου Αντώνης Λαμπρόπουλος και Νικόλαος Ψαριώτης αντίστοιχα με την κατηγορία ότι εκτέλεσαν πλου χωρίς να διαπιστώσουν ότι το πλοίο δεν μπορούσε να πλεύσει με ασφάλεια.

ΚΟΜΙΣΙΟΝ
Ζητά διευκρινίσεις για τήρηση Οδηγιών

Η Κομισιόν ζητά επισήμως διευκρινίσεις και αποδεικτικά στοιχεία από την ελληνική κυβέρνηση για τη ναυτική τραγωδία του «Σαμίνα Εξπρές», αλλά και για την αυστηρή τήρηση των διατάξεων των κοινοτικών οδηγιών σχετικά με την ασφάλεια όλων των εσωτερικών δρομολογίων μεταξύ ελληνικών λιμένων.

Ο Γάλλος γενικός διευθυντής Μεταφορών της Κομισιόν Φρανσουά Λαμουρέλ με εντολή της αρμόδιας επιτρόπου Ισπανίδας Λογιόλα ντε Παλάθιο, απέστειλε επιστολή, την 28η Σεπτέμβρη προς τον πρέσβη, μόνιμο αντιπρόσωπο της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ενωση (ΕΕ) Αρ. Αγαθοκλή, διευκρινίζοντας ότι μη επιθυμώντας να προδικάσει τα αίτια του ατυχήματος, υποχρεούται να «βεβαιωθεί» ότι τηρήθηκαν οι διατάξεις της κοινοτικής νομοθεσίας. Η κυβέρνηση οφείλει εντός του Οκτώβρη να προσκομίσει στην Κομισιόν τα εξής:

1) Αντίγραφο του πιστοποιητικού ασφαλείας που έπρεπε να διαθέτει το πλοίο καθώς και τα αποτελέσματα του τελευταίου περιοδικού ελέγχου σύμφωνα με τις διατάξεις 10 και 11 της κοινοτικής οδηγίας 98/18/ΕΚ περί της ασφαλείας των θαλάσσιων μεταφορών. 2) «Την αξία του συντελεστή Α/Amax» του «Σαμίνα Εξπρές». 3) Αντίγραφο βεβαίωσης της καταλληλότητας του πλοίου και αντίγραφο διαχείρισης της ασφαλείας σύμφωνα με τον κανονισμό 3051/95, όπως τροποποιήθηκε από τον ΕΚ/179/98. 4) Τον ακριβή αριθμό των επιβατών με βάση τη διάταξη 2 της οδηγίας 98/41/ΕΚ, καθώς και όλες τις πληροφορίες σχετικά με την ανεύρεση και διάσωση των ναυαγών, όπως προβλέπει η διάταξη 5 της ίδιας οδηγίας. 5) Τους ελέγχους που πραγματοποίησε η ελληνική κυβέρνηση κατά το τρέχον έτος 2000, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του συστήματος κράτησης θέσεων από την ιδιοκτήτρια εταιρία, σύμφωνα με τη διάταξη 10 της κοινοτικής οδηγίας 98/41/ΕΚ. 6) Τη διαβεβαίωση των ελληνικών αρχών ότι τηρούνται αυστηρά οι επιταγές της διάταξης 8 της οδηγίας 94/58/ΕΚ, όπως τροποποιήθηκε από την οδηγία 98/35.

Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι διατάξεις της οδηγίας 98/18 θα πρέπει να εφαρμοστούν «το αργότερο μέχρι την 1η Οκτώβρη 2000», η Κομισιόν ζητά «διαβεβαίωση της ελληνικής κυβέρνησης» ότι όλα τα επιβατικά πλοία που εκτελούν εθνικά, εσωτερικά δρομολόγια θα ταξιδεύουν από την ημερομηνία αυτή σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της οδηγίας 98/18/ΕΚ.

Εξαιρούνται οι περιπτώσεις που προβλέπονται στη βάση της απόφασης 1999/461/ΕΚ. Πρόκειται για σαφή εκδήλωση δυσπιστίας της Κομισιόν απέναντι στην κυβέρνηση, για πλημμελή εφαρμογή των διατάξεων της κοινοτικής νομοθεσίας. Ταυτόχρονα η Κομισιόν, με την επιστολή Λαμουρέ, προειδοποιεί την κυβέρνηση ότι από την 1η Δεκέμβρη τίθεται σε ισχύ η νέα κοινοτική οδηγία 1993/35/ΕΚ, η οποία είναι δεσμευτική για όλα τα κράτη - μέλη. Προβλέπεται η εφαρμογή ενός συστήματος περιοδικών υποχρεωτικών ελέγχων για την εκμετάλλευση, σε συνθήκες ασφαλείας, της μεταφοράς επιβατών από επιβατηγά οχηματαγωγά και επιβατηγά πλοία μεγάλης ταχύτητας.

Ζητούν απόδοση ευθυνών στους πραγματικούς υπεύθυνους

«Τη βαθιά του λύπη για τον άδικο και εγκληματικό τρόπο που έχασαν τη ζωή τους δεκάδες άνθρωποι», εκφράζει το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Κλωστ/ργίας Ιματισμού - Δέρματος Νομού Αττικής - Πειραιά και Νήσων. Οπως τονίζει, «οι ευθύνες της κυβέρνησης και κυρίως του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας είναι τεράστιες, ίδιες μ' εκείνες των εφοπλιστών, που για το κυνήγι του υπερκέρδους δρομολογούν σαπιοκάραβα, πλωτά φέρετρα, αδιαφορώντας για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής». Τέλος, τονίζει: «Η επίθεση στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας αποτελεί πρόκληση για την εργατική τάξη, όταν επανειλημμένως έχουν γίνει καταγγελίες για ελλιπή έλεγχο και για την απόσυρση τέτοιων σαπιοκάραβων».

Την οδύνη του εκφράζει και το Συνδικάτο Οικοδόμων Θεσσαλονίκης για τα θύματα του ναυαγίου, που στοίχισε τη ζωή σε 74 ανθρώπους. Στην καταγγελία του υπογραμμίζει: «Το συνδικάτο έχει την υποχρέωση να καταγγείλει τα ΜΜΕ που παίζουν το ρόλο του συνηγόρου της κυβέρνησης και της εφοπλιστικής εργοδοσίας. Τα πραγματικά διαπλεκόμενα είναι εδώ. Η κυβέρνηση Σημίτη είπε θα βάλει το μαχαίρι στο κόκαλο. Τώρα σε ποιο κόκαλο θα το βάλει; Τελικά, το έγκλημα αυτό θα το πληρώσουν κάποιοι δεύτεροι ή τρίτοι, ανάλογα με το βαθμό συγκάλυψης».

Την αγανάκτηση των εργαζομένων της Λέσβου για το νέο στυγερό έγκλημα, που στοίχισε δεκάδες ανθρώπινες ζωές, εκφράζει το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο του νησιού και καταγγέλλει το εφοπλιστικό κεφάλαιο, την κυβέρνηση και τις αρμόδιες υπηρεσίες για το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ». Η Διοίκηση του ΕΚ συλλυπείται τους συγγενείς των θυμάτων, επιβατών και ναυτικών, που έχασαν τη ζωή τους και καλεί την κυβέρνηση να σταματήσει την πολιτική εξυπηρέτησης των εφοπλιστών, που εγκυμονεί συνεχώς κινδύνους και για άλλα ναυτικά εγκλήματα.

Την ίδια στιγμή - σημειώνεται στην ανακοίνωση - που αποκαλυπτικά στοιχεία για το έγκλημα βγαίνουν στην επιφάνεια, όπως η καταγγελία του Α/Β μηχανικού, θεωρούμε απαράδεκτη την προσπάθεια μετατόπισης των ευθυνών, συγκάλυψης των συμβάντων και ενορχηστρωμένης επίθεσης κατά των Ελλήνων ναυτικών, στην προσπάθειά τους ν' αθωώσουν το αδηφάγο, εγκληματικό εφοπλιστικό κεφάλαιο, καθώς και της κυβέρνησης που το στηρίζει.

Η ΕΕ της ΓΣΕΕ εκφράζει τη θλίψη της για τον άδικο χαμό δεκάδων συνανθρώπων μας, μεταξύ αυτών και ναυτεργατών του πλοίου και συμπαρίσταται στο πένθος των οικογενειών των θυμάτων. Η ΓΣΕΕ ζητά την απόδοση ευθυνών όπου και αν ανήκουν και αποφάσισε την πραγματοποίηση περιφερειακής σύσκεψης στον Πειραιά, όπου θα εξεταστούν όλα τα ζητήματα που αφορούν τις εργασιακές σχέσεις, την υγιεινή και ασφάλεια στα πλοία.

«Λύπη, οδύνη, οργή και αγανάκτηση για το νέο ναυτικό έγκλημα», εκφράζει και η Ομοσπονδία Βιοτεχνικών Σωματείων Αθηνών. Οπως τονίζει, «το μεγαλύτερο κέρδος για το εφοπλιστικό κεφάλαιο και γενικότερα για το μεγάλο κεφάλαιο, αυτή και μόνο η απάνθρωπη πολιτική είναι υπεύθυνοι γι' αυτό το αποτρόπαιο έγκλημα. Η κυβέρνηση επιτρέπει - εξαιρεί όπου συμφέρει από τις κοινοτικές οδηγίες όταν το ζητούν οι εφοπλιστές, ενώ αντίθετα είναι αμείλικτη και ανυποχώρητη στα αιτήματα των ΕΒΕ, εργατών, αγροτών και συνταξιούχων, νεολαίας. Αν υπήρχε, λοιπόν, η παραμικρή πολιτική ευθιξία ή έστω ανθρώπινη, όλη η κυβέρνηση ή τουλάχιστον ο αρμόδιος υπουργός θα έπρεπε να παραιτηθεί».

Τέλος, και η ΑΚΟΑ εκφράζει τη βαθιά οδύνη της και τονίζει σε καταγγελία της: «Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι τεράστιες. Η δική της πολιτική, όχι μόνο έχει επιτρέψει την εγκληματική ασυδοσία του μεγάλου κεφαλαίου, που θυσιάζει ανενόχλητα ανθρώπινες ζωές στο βωμό του κέρδους, αλλά την κάνει και άμεση συνεργό σε τέτοιου είδους εγκλήματα».

Θα ελεγχθούν τα επιβατηγά πλοία

To μαζικό έγκλημα που συντελέστηκε από την εφοπλιστική ασυδοσία, ελέω της κυβέρνησης, στο «Εξπρές Σαμίνα», κινητοποίησε τις εισαγγελικές και δικαστικές αρχές, οι οποίες επωμίζονται τώρα τη σοβαρή ευθύνη να ρίξουν άπλετο φως στην υπόθεση και να συμβάλουν στην παραδειγματική τιμωρία των ενόχων. Στο στόχαστρό τους, εκτός από τη διακρίβωση των αιτίων του φοβερού ναυαγίου, βρίσκεται και η αξιοπλοΐα των δεκάδων σκαφών που οργώνουν καθημερινά τις ελληνικές θάλασσες, μεταφέροντας προς και από τα νησιά μας χιλιάδες ανύποπτους επιβάτες.

Ειδικά για το δεύτερο αυτό ζήτημα, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών έδωσε από προχτές αργά το βράδυ κατεπείγουσα παραγγελία στους προϊσταμένους των εισαγγελιών Πρωτοδικών της Αθήνας και της Χαλκίδας, να ζητήσουν από τα λιμεναρχεία της αρμοδιότητάς τους να πραγματοποιήσουν εκτάκτους ελέγχους για την αξιοπλοΐα όλων των επιβατηγών πλοίων που ταξιδεύουν στο Αιγαίο. Αν από τους ελέγχους διαπιστωθεί ότι σε κάποια πλοία δεν τηρούνται οι προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος (αν παρατηρηθούν παρατυπίες, ελλείψεις ή ακαταλληλότητα των σωστικών μέσων), ο κ. Καράμπελας ζητά να απαγορεύεται ο απόπλους τους και να κινείται η ποινική διαδικασία εναντίον των υπευθύνων εταιριών.

Ας ελπίσουμε ότι οι συγκεκριμένοι έλεγχοι θα είναι ουσιαστικοί και μακριά από τα χνάρια εκείνων, που είχαν χαρακτηρίσει «αξιόπλοο» το πλωτό φέρετρο των Σφηνιά - Βικάτου - Κληρονόμου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ