ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ
«Πατούν» στα πτώματα για ακόμα περισσότερα κέρδη

Ακρως επικίνδυνη για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα αποδεικνύεται περίτρανα πλέον η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Αδίσταχτα και χωρίς ίχνος «τσίπας» και ακριβώς την ίδια ώρα που ανασύρονται το ένα πτώμα μετά το άλλο από το τραγικό ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσής δε διστάζει να στείλει το μήνυμα στους εφοπλιστές ότι «το κράτος είστε εσείς», κάνοντας σαφές ότι είναι έτοιμος να νομοθετήσει την ενίσχυση της εγκληματικής και ασύδοτης δράσης τους, αυτής που βούλιαξε το «ΣΑΜΙΝΑ», να τινάξει στον αέρα ακόμα και αυτά τα ελάχιστα ψήγματα της σημερινής νομοθεσίας που αφορούν την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Ο υπουργός και χτες, παρελαύνοντας από διάφορα ΜΜΕ, επανέλαβε σε όλους τους τόνους ότι η πορεία προς την...«απελευθέρωση» της ακτοπλοΐας θα επιταχυνθεί! Αυτό όταν ακριβώς αυτή την «πορεία» πλήρωσαν με τη ζωή τους οι δεκάδες επιβάτες του σαπιοκάραβου «ΣΑΜΙΝΑ».

Ειδικότερα εντός των ημερών οι άξονες για την αναμόρφωση του σημερινού θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας θα είναι έτοιμοι. Την ερχόμενη Πέμπτη θα συζητηθούν στο Υπουργικό Συμβούλιο και αμέσως μετά αναλαμβάνει έργο η νομοπαρασκευαστική επιτροπή για να συντάξει τους... νέους κανόνες που θα ισχύουν πλέον στην ακτοπλοΐα! Οι κανόνες αυτοί σύμφωνα με τα όσα έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας από αυτά που επεξεργάζονται αυτή την περίοδο τα κυβερνητικά επιτελεία, αφορούν: Την απελευθέρωση της ηλικίας των πλοίων, τη δρομολόγηση κάθε είδους πλοίου χωρίς κανέναν όρο και έλεγχο, την κίνησή τους σύμφωνα με τις εφοπλιστικές διαθέσεις και ανεξάρτητα από καιρικές συνθήκες, την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και των οργανικών συνθέσεων των πληρωμάτων.

Η ...«απελευθέρωση» στην ακτοπλοΐα, που προωθεί η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, επιβάλλεται από τον κανονισμό - «έκτρωμα» 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο οποίος αίρει το καμποτάζ, την αποκλειστική δηλαδή εκμετάλλευση των ελληνικών θαλασσών από πλοία με ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα. Ο κανονισμός θα τιθόταν σε ισχύ την 1η Γενάρη του 2004. Ομως η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, πιστή στο δόγμα «ό,τι πουν οι εφοπλιστές», σπεύδει να τον εφαρμόσει πριν την καταληκτική ημερομηνία.

Το πιο εξωφρενικό είναι ότι για να προετοιμάσει την κοινή γνώμη, το επιβατικό κοινό, για τα όσα δραματικά προκύψουν από την «απελευθέρωση», δε διστάζει να πατήσει πάνω στα πτώματα των πνιγμένων και να χρησιμοποιήσει το ναυάγιο του «ΣΑΜΙΝΑ»! Προσπαθεί να πείσει ότι η εφαρμογή του διαλυτικού Ευρωπαϊκού Κανονισμού, ότι ο «ελεύθερος υγιής ανταγωνισμός», όπως αναφέρει, θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας! Επιχειρεί να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από το γεγονός ότι στο όνομα ακριβώς του ανταγωνισμού προέκυψαν τα τρία εταιρικά μεγαθήρια όπως οι «Μινωικές Γραμμές», στις οποίες ανήκε το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» (η MFD που εμφανίζεται ως πλοιοκτήτρια εταιρία είναι θυγατρική των «Μινωικών»). Οτι στο όνομα του ανταγωνισμού το καταπονημένο 35χρονο αυτό πλοίο έκανε ασταμάτητα ταξίδια, εξαντλώντας πλήρωμα, μηχανές και λαμαρίνες.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Συνεχίζεται η αναισχυντία

Η αναίσχυντη προσπάθεια της κυβέρνησης, να αποσείσει τις ευθύνες της για την τραγωδία, συνεχίζεται ανερυθρίαστα. Χτες, είχαμε την κίνηση του πρωθυπουργού να επισκεφτεί τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ώστε να μπορούν αργότερα οι «κολαούζοι» του να διαρρέουν ότι ο Κ. Σημίτης ενδιαφέρεται για την επιτάχυνση της διαδικασίας απόδοσης ευθυνών και ότι, μάλιστα, έδωσε σχετικές εντολές. Αυτή η ενέργεια - λαϊκίστικη θα την έλεγαν σε άλλη περίπτωση οι «εκσυγχρονιστές» - προέκυψε μετά την εκτίμηση που επικράτησε στον «πρωινό καφέ» του Μαξίμου, ότι η κυβέρνηση «βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο», ότι «το αρνητικό κλίμα είναι δύσκολο να αντιστραφεί» και ότι πρέπει πάση θυσία και μέχρι τέλους να δίνεται η αίσθηση πως η κυβέρνηση «δεν ευθύνεται για την τραγωδία». Παράλληλα, στο όνομα του να μη φαίνεται «σαν ακυβέρνητη η χώρα», αποφασίστηκε να επιδιωχτεί δραστηριοποίηση της κυβέρνησης σε διάφορους τομείς, ώστε να αποσπαστούν τα βλέμματα της κοινής γνώμης από την Πάρο...

Σε ό,τι αφορά τις δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, ο τελευταίος αναλώθηκε και χτες στα περί «ερευνών προς πάσα κατεύθυνση»... Βέβαια, δεν παρέλειψε και τα μαθήματα ...δημοκρατίας, λέγοντας ότι «οι ευθύνες αποδίδονται με συντεταγμένο τρόπο», δεδομένου ότι «η πολιτεία μας - όπως είπε - είναι δημοκρατική» και «δεν είμαστε αυταρχικό κράτος»... Προφανώς, στα πλαίσια αυτής της δημοκρατικής αντίληψης, τόσο ο ίδιος, όσο και ο Τηλ. Χυτήρης φρόντισαν «να εκδώσουν πόρισμα», χαρακτηρίζοντας το «Σαμίνα» ...αξιόπλοο.

Ας σημειωθεί ότι σε ερώτηση, σχετικά με την εικόνα του κρατικού μηχανισμού και την επιχείρηση διάσωσης των επιβατών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος θεώρησε σκόπιμο να απαντήσει, λέγοντας: «Είμαστε το ίδιο λυπημένοι, όσο κι εσείς, για τα θύματα αυτής της τραγωδίας»... Αυτή η λύπη, πάντως, δεν τον εμπόδισε να προβεί σε μια ακόμα έκρηξη αλαζονείας και θράσους: Η κυβερνητική πολιτική στο χώρο της ναυτιλίας «κρίθηκε στις εκλογές του Απριλίου», απάντησε σε σχετική ερώτηση!

Οσο για το καθεστώς των «ελέγχων» που επικρατεί στα πλοία των εφοπλιστών, ο Δ. Ρέππας ήταν και πάλι σαφής: «Προβλέπεται ο έλεγχος των πλοίων από την άποψη της καταλληλότητας που έχουν ή δεν έχουν, προκειμένου να δρομολογούνται. Δεν τίθεται θέμα ηλικίας των πλοίων», είπε...

Σήμερα η απάντληση των καυσίμων

Σήμερα αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες απάντλησης των καυσίμων που βρίσκονται στο «Εξπρές Σαμίνα». Χτες κλιμάκιο δυτών της εταιρίας που έχει αναλάβει τις εργασίες απάντλησης, σφράγισε τα εξαερωτικά των δεξαμενών, ενώ όπως διαπίστωσε, δεν έχει γίνει διαρροή πετρελαίου. Σήμερα θα μεταβεί στην περιοχή το δεξαμενόπλοιο και ο διαχωριστήρας για να ξεκινήσουν οι εργασίες. Πάντως, χτες το Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου αποφάσισε να κινήσει διαδικασίες μηνύσεων με αφορμή τη μεταβίβαση χτες το πρωί δύτη της παραπάνω εταιρίας στο ναυάγιο χωρίς να έχουν ενημερωθεί οι Λιμενικές Αρχές.

Τους άρπαξαν χρόνο και ζωή

Τριάντα πέντε λεπτά μετά τη σύγκρουσή του στη βραχονησίδα, το «Σαμίνα» βούλιαξε. Χρειάζονταν 30 λεπτά για να διεξαχθεί με ασφάλεια το σχέδιο διάσωσης επιβατών και πληρώματος. Οι ναυαγοί, όμως, είχαν στη διάθεσή τους μόνο 17 λεπτά. Τόσο χρόνο τούς έδωσε η πλοιοκτήτρια εταιρία. Σύμφωνα με όσα αποκαλύφθηκαν τις τελευταίες δύο μέρες και δε διαψεύστηκαν, τα πρώτα κρίσιμα 18 λεπτά, ο χρόνος χάθηκε σε συνεννοήσεις ανάμεσα στον πλοίαρχο και την εταιρία, η οποία αξίωνε, πριν σταλεί το σήμα κινδύνου, να συνεχίσει το ήδη βαριά τραυματισμένο πλοίο την πορεία του, ώστε να φτάσει όσο το δυνατόν πιο κοντά στα αβαθή της Πάρου. Οταν πια έγινε καθαρό πως το πλοίο ήδη βούλιαζε, ήταν πολύ αργά για να κατέβουν οι βάρκες. Ο χρόνος χάθηκε για τους ναυαγούς, όχι, όμως, και για την εταιρία, που κι απ' αυτήν την εξέλιξη κερδίζει...

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Βρήκε ανοιχτή τη πόρτα...

Τη θέση της για άμεση απελευθέρωση της ακτοπλοΐας έσπευσε να προβάλει η ηγεσία της ΝΔ, επιδεικνύοντας, ακόμα μια φορά, την υποδούλωσή της στους εφοπλιστές, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνει την κυβέρνηση, που φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει σ' αυτήν την κατεύθυνση. Σε χτεσινή δήλωσή του, ο υπεύθυνος τομεάρχης Ναυτιλίας Γ. Παπαθανασίου απαριθμεί τις αποφάσεις που πρέπει να πάρει η κυβέρνηση και ως πρώτη αναφέρει να «προωθηθεί άμεσα η απελευθέρωση της αγοράς, ώστε να ανανεωθεί ο στόλος με νέα σύγχρονα και ασφαλή πλοία»(!). Οι υπόλοιπες προτάσεις που αφορούν μέτρα, όπως η εκπαίδευση των πληρωμάτων για αντιμετώπιση έκτακτων γεγονότων, αυστηρότεροι έλεγχοι των λιμενικών αρχών και αυστηρότερες προδιαγραφές ασφαλείας για την ασφάλεια των επιβατικών πλοίων από αυτές που ισχύουν στην ΕΕ, απλά επιχειρούν να «χρυσώσουν το χάπι».

Από την πλευρά του, ο Κ. Καραμανλής, σε Επίκαιρη Ερώτηση προς τον πρωθυπουργό, τον καλεί να απαντήσει στα εξής δύο ...σημαντικά ζητήματα: 1. «Πώς αξιολογεί τη δήλωση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, ο οποίος είχε πει ας γίνει αυτό το ναυάγιο αφετηρία για μια μεγάλη αλλαγή, για μια ριζική τομή στην ακτοπλοΐα μας, με αυστηρές προδιαγραφές, που θα διασφαλίζουν τη ζωή των επιβατών, που θα εγγυώνται την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος»(!). 2. «Πώς αντιμετωπίζει την αδυναμία συντονισμού μεταξύ των υπουργείων Εθνικής Αμυνας και Εμπορικής Ναυτιλίας», με αφορμή τη χρησιμοποίηση του ελικοπτέρου «Πούμα»(!). Η μόνη αιχμή που υπάρχει στο κείμενο της Ερώτησης για τους εφοπλιστές είναι ότι η κυβέρνηση έχει επιφυλάξει σχεδόν μονοπωλιακό καθεστώς στην πλοιοκτήτρια εταιρία του «Εξπρές Σαμίνα»!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ