ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πλωτά μπλόκα στα λιμάνια

Αγαναχτισμένοι οι ψαράδες μέσης αλιείας από τη συστηματική πολιτική κοροϊδίας της κυβέρνησης προχώρησαν χτες σε κλιμάκωση του αγώνα τους και δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν μέχρι να δικαιωθούν

Με αποκλεισμό των λιμανιών κλιμακώνουν τον αγώνα τους οι ψαράδες μέσης αλιείας απαιτώντας να σταματήσει η πολιτική κοροϊδίας της κυβέρνησης και να μειωθεί το κόστος του πετρελαίου. Χτες εκατοντάδες μηχανότρατες της χώρας χάραξαν αγωνιστική ρότα και έστησαν μπλόκα στα λιμάνια του Πειραιά, της θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, της Χίου, του Βόλου και της Καβάλας. Οι ψαράδες δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα τους μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους.

Η κυβέρνηση, όπως δήλωσε χτες ο υπουργός Γεωργίας, Γ. Ανωμερίτης - ένας εκ των πρωταγωνιστών στο σκηνικό κοροϊδίας που στήθηκε σε βάρος των ψαράδων μέσης αλιείας - συνεχίζει να εξετάζει το θέμα της μείωσης της τιμής του πετρελαίου. Ο υπουργός Γεωργίας, που προχτές κρυβόταν από τους ψαράδες οι οποίοι τον έψαχναν για να μάθουν τι έγινε στη διυπουργική σύσκεψη που θα είχε με τον ομόλογό του Εθνικής Οικονομίας, είπε χτες ότι συναντήθηκε με τον Γ. Παπαντωνίου και στη συνέχεια με τον υφυπουργό Οικονομικών Απ. Φωτιάδη. Δεν είπε όμως τίποτα για το τι αποφασίστηκε στις συναντήσεις... αυτές σχετικά με τη μείωση του κόστους πετρελαίου για τους ψαράδες.

Οταν ρωτήθηκε, πότε θα ανακοινωθεί λύση για τους ψαράδες, ο υπουργός Γεωργίας ανέφερε πως θα πάρει γύρω στις δέκα μέρες. Και αναφερόμενος στους αγωνιζόμενους ψαράδες είπε χαρακτηριστικά: «θα κάτσουν μέρες στα λιμάνια». Παράλληλα όμως ο υπουργός Γεωργίας, για να δημιουργήσει κι άλλες εντυπώσεις ανέφερε ότι χρειάζεται και η σχετική έγκριση από την ΕΕ. Μάλιστα επικαλέστηκε και μια επιστολή του επιτρόπου Γεωργίας, στην οποία αναφέρεται γενικώς ότι ορισμένα μέτρα που έχει υιοθετήσει(;) ή εξετάζει(...) η κυβέρνηση για τη μείωση των δαπανών των επιχειρήσεων μετά από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου δε συμβιβάζονται με την κοινή αγορά. Αυτό πάντως που διαφαίνεται είναι ότι η κυβέρνηση δεν έχει σκοπό να ικανοποιήσει το αίτημα των ψαράδων για μείωση του κόστους πετρελαίου. Ετσι εξηγείται και η ακολουθούμενη πρακτική κοροϊδίας από μέρους της.

Στον Πειραιά

Εκλεισε χτες η «μπούκα» του λιμανιού του Πειραιά από δεκάδες μηχανότρατες και κανένα πλοίο δεν απέπλευσε ούτε κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά. Η απόφαση των ψαράδων μέσης αλιείας για τον αποκλεισμό των λιμανιών της χώρας πάρθηκε μετά από τον εμπαιγμό που δέχονται από την κυβέρνηση, η οποία αρνείται να δώσει, εδώ και πέντε χρόνια, λύσεις στα αιτήματά τους.

Αποφασισμένοι να αγωνιστούν μέχρι την ικανοποίηση των αιτημάτων τους δηλώνουν και οι ψαράδες μέσης αλιείας του Κερατσινίου. Η ιχθυόσκαλα από την περασμένη Κυριακή παραμένει αποκλεισμένη και οι ψαράδες με βάρδιες όλο το 24ωρο περιφρουρούν την απεργία. Τα πανό που είναι αναρτημένα στην ιχθυόσκαλα αποτυπώνουν την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο της αλιείας, αλλά και τα αιτήματα των ψαράδων μέσης αλιείας. «Βρήκατε τον ποιο ανορθόδοξο τρόπο να μας εξοντώσετε. Η αλιεία πεθαίνει, θέλουμε φθηνό πετρέλαιο».

Χτες οι ψαράδες προχώρησαν σε ακόμα πιο δυναμική κινητοποίηση δίνοντας έτσι απάντηση στο υπουργείο Γεωργίας και συνολικά στην κυβέρνηση, που συνεχίζει την πολιτική κοροϊδίας. Οι ψαράδες αλλά και οι αλιεργάτες συγκεντρώθηκαν από τα χαράματα χτες το πρωί στην ιχθυόσκαλα Κερατσινίου. Απαίτηση όλων ήταν να προχωρήσουν στον αποκλεισμό του λιμανιού. Γύρω στις 9 το πρωί οι ψαράδες επιβιβάστηκαν στις μηχανότρατες και κατευθύνθηκαν προς την «μπούκα» του λιμανιού του Πειραιά. Αρχικά οι μηχανότρατες έδεσαν και λίγο μετά τη 1 το μεσημέρι οι μηχανές μπήκαν μπρος και η είσοδος του λιμανιού αποκλείστηκε. Εκεί ήρθαν και συνάδελφοί τους από τη Χαλκίδα μαζί με τα σκάφη τους.

Κανένα πλοίο δεν απέπλευσε από το λιμάνι σύμφωνα με τα προγραμματισμένα δρομολόγια. Να σημειωθεί ότι μόλις ανακοινώθηκε η κινητοποίηση στην περιοχή έσπευσαν δεκάδες λιμενικοί, καθώς και σκάφη του Λιμενικού Σώματος.

Με την έναρξη της κινητοποίησης στο χώρο έσπευσαν για να δηλώσουν τη συμπαράστασή τους ο Β. Ξένος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, αλλά και ο Ιορδάνης Πουντίδης, πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά. Αργότερα στο χώρο έφτασε και μετέφερε τη συμπαράσταση των μηχανικών ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, Γιώργος Τούσσας.

Στη Β. Ελλάδα

«Νέκρωσε» χτες το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μετά την απόφαση των αλιέων της Ν. Μηχανιώνας να προχωρήσουν με τις 62 μηχανότρατες τους στον αποκλεισμό του. Από την Κυριακή τα σκάφη ήταν «δεμένα» στην ιχθυόσκαλα της Ν. Μηχανιώνας, αλλά χτες στις 7 το πρωί -κλιμακώνοντας τις κινητοποιήσεις τους- κατέπλευσαν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και «έκλεισαν» τις εισόδους του. Την ίδια ώρα και οι αλιείς της Αλεξανδρούπολης απέκλειαν το λιμάνι της πόλης, ενώ στην Καβάλα συνεχίστηκε ο αποκλεισμός της ιχθυόσκαλας ενώ και για δύο ώρες, το πρωί, οι ψαράδες της Καβάλας έκλεισαν συμβολικά το λιμάνι.

Σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν χθες το μεσημέρι στη Θεσσαλονίκη τα μέλη της διοίκησης του Αλιευτικού Συνεταιρισμού Μηχανοτρατών Μηχανιώνας, τόνισαν ότι ο κλάδος τους αντιμετωπίζει πρόβλημα επιβίωσης μετά τις μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων των τελευταίων μηνών.

«Καλούμαστε να πληρώσουμε τριπλάσια τιμή για τα καύσιμα μέσα σ' ένα χρόνο. Υπολογίζουμε ότι θα καλύψουμε με το σύνολο της παραγωγής μας μόνο το πετρέλαιο, μένοντας ακάλυπτα τα υπόλοιπα έξοδα. Μπροστά σ' αυτό το αδιέξοδο, δηλώνουμε την αδυναμία μας να πάμε στη δουλιά», σημείωσε ο Δημήτρης Ταουλτζής, πρόεδρος του Αλιευτικού Συνεταιρισμού Μηχανοτρατών Μηχανιώνας και της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας.

Τρομοκρατία στην Πάτρα

Σε συλλήψεις σκαφών και των καπετάνιων τους προχώρησε χτες το Λιμενικό της Πάτρας μετά από εντολή εισαγγελέα! Δεκάδες μηχανότρατες της Πάτρας έστησαν χτες στις 8 το πρωί μπλόκο στο λιμάνι στο πλαίσιο της πανελλαδικής κινητοποίησης των ψαράδων μέσης αλιείας. Το μεσημέρι οι λιμενικοί ανέλαβαν να σπάσουν το μπλόκο χρησιμοποιώντας εκφοβιστικές μεθόδους. Εβγαλαν στην άκρη τρία σκάφη και οδήγησαν τα πληρώματά τους στον εισαγγελέα. Μετά από ένα δίωρο οι συλληφθέντες αφέθηκαν ελεύθεροι. Η επιχείρηση τρομοκράτησης του Λιμενικού δεν έπιασε τόπο και οι ψαράδες συνέχισαν τον αποκλεισμό του λιμανιού. «Θα μείνουμε εδώ μέχρι να δοθούν λύσεις» δήλωσε στο «Ρ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιχθυοπαραγωγών Μέσης Αλιείας Πάτρας - Νοτιοδυτικής Ελλάδας Θανάσης Χατούπης και συνέχισε: «Υπάρχει αγωνιστικό φρόνημα, αύριο θα έρθουν και άλλες μηχανότρατες στο λιμάνι».

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Δεν ισχύουν οι εξαγγελθείσες μειώσεις τιμών

Η συνδιαλλαγή των  φορέων διακίνησης  καυσίμων, «απορρόφησε» τις  ανακοινωθείσες  μειώσεις λιανικών τιμών στις  βενζίνες και το πετρέλαιο

«Κενό γράμμα» θα παραμείνουν οι χτεσινές ανακοινώσεις περί της μείωσης των τιμών στα υγρά καύσιμα, κατά 8,5 δραχμές το λίτρο στις βενζίνες και κατά 11 δραχμές το λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης, αφού μάλλον «σκόνταψαν» στις συνδιαλλαγές των εμπλεκομένων φορέων στο κύκλωμα διακίνησης των υγρών καυσίμων. Αυτό προκύπτει από χτεσινή ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ), που κάνει σαφές ότι οι εξαγγελθείσες μειώσεις τιμών στα υγρά καύσιμα δεν μπορούν να περάσουν στην κατανάλωση.

Σύμφωνα με την ΟΒΕ, ο λόγος που δε θα αγοράσουν φτηνότερα τα καύσιμα οι καταναλωτές, είναι πως «οι νέες μειωμένες τιμές ισχύουν από τα περασμένα μεσάνυχτα, πλην όμως, χτες που έληξε η απεργία των βυτιοφορέων, όσα πρατήρια είχαν ξεμείνει από καύσιμα έσπευσαν να κάνουν προμήθειες, με τιμές προηγούμενης εβδομάδας. Συνεπώς, οι πρατηριούχοι, που μέχρι χτες, πριν τα μεσάνυχτα προμηθεύτηκαν καύσιμα με τιμές της προηγούμενης βδομάδας, δεν μπορούν να πουλάνε φθηνότερα κατά 8,5 δραχμές το λίτρο τις βενζίνες και κατά 11 δραχμές το πετρέλαιο».

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι μειωμένες τιμές ανακοινώθηκαν την Τρίτη το βράδυ έπειτα από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης, τη στιγμή μάλιστα που ήταν γνωστό ότι οι βυτιοφορείς σταματούσαν την απεργία τους. Συνεπώς, είναι αδύνατο και απίστευτο ότι στη σύσκεψη αυτή (που έλαβαν μέρος η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, και εκπρόσωποι των διυλιστηρίων, των εταιριών εμπορίας και των βενζινοπωλών), να μην αντιλήφθηκαν ότι τα πρατήρια ήταν άδεια και πως οι πρατηριούχοι που φούλαραν προχτές (με αυξημένες τιμές) δε θα μπορούσαν να περάσουν τις μειώσεις τιμών που ισχύουν από χτες τα μεσάνυχτα.

Πολλά ερωτηματικά προκαλεί και το γεγονός ότι το υπουργείο Ανάπτυξης δεν απάντησε στην ανακοίνωση των βενζινοπωλών, που αναφέρουν ότι οι τιμές για όσους προμηθεύονταν μέχρι τα μεσάνυχτα της Τετάρτης θα παρέμεναν αμετάβλητες για 6- 7 μέρες. Το αποτέλεσμα είναι να μπαίνει η υποψία ότι οι ανακοινωθείσες μειώσεις, που δε θα ισχύσουν, προέκυψαν από μια συνδιαλλαγή των εμπλεκομένων φορέων στο κύκλωμα διακίνησης καυσίμων και μάλιστα υπό την προτροπή του υπουργού Ανάπτυξης. Το τι θα κερδίσει ο κάθε εμπλεκόμενος φορέας, δεν είναι ξεκάθαρο. Το σίγουρο είναι ότι οι καταναλωτές εμπαίζονται από τα κερδοσκοπικά παιχνίδια όσων εμπλέκονται στο κύκλωμα των καυσίμων.

Η ΟΒΕ ως ο πλέον αδύνατος κρίκος στην αλυσίδα της αγοράς καυσίμων που, ομολογουμένως, βαλλόταν συνεχώς όλο το προηγούμενο διάστημα και «εκόπτετο» για τους καταναλωτές, δεν μπορεί πλέον να μιλάει για «εκστρατεία κατασυκοφάντησης», καθώς αφήνει αναπάντητα ορισμένα ερωτηματικά, όπως:

  • Τώρα που έχουν ανακοινωθεί μειώσεις τέτοιου μεγέθους, γιατί δεν καλεί τα μέλη της να προμηθευτούν λίγες ώρες αργότερα καύσιμα, όπου θα ισχύουν οι μειωμένες τιμές;
  • Γιατί, όταν είχε εξαγγελθεί η απεργία των βυτιοφόρων καλούσε τους καταναλωτές να σπεύσουν να προμηθευτούν καύσιμα, διότι - όπως έλεγαν - οι δεξαμενές των πρατηρίων αρκούν για δύο με τρεις μέρες, ενώ τώρα που ανακοινώθηκαν οι μειώσεις αναφέρουν ότι μέχρι χτες το βράδυ «τα περισσότερα πρατήρια θα έχουν κάνει τις προμήθειές τους που φτάνουν για 6 - 7 μέρες»;
ΚΑΛΥΜΝΟΣ
Ερώτηση του ΚΚΕ για τους διωκόμενους ψαράδες

Εβδομήντα ψαράδες - σφουγγαράδες της Καλύμνου οδηγούνται στις 13 Οκτώβρη στα δικαστήρια, επειδή συμμετείχαν σε κινητοποιήσεις του κλάδου τους το Γενάρη του 1999. Η κατηγορία που αντιμετωπίζουν οι ψαράδες της Καλύμνου είναι παρακώλυση συγκοινωνιών.

Για το θέμα κατέθεσε Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ, Αντ. Σκυλλάκος στον υπουργό Δικαιοσύνης. Στην ερώτησή του ο βουλευτής του ΚΚΕ αναφέρει ότι οι δίκες αυτές δεν αποτελούν «κεραυνό εν αιθρία», αλλά έρχονται ως συνέχεια άλλων δικαστικών διώξεων που ασκήθηκαν τα τελευταία χρόνια σε βάρος διάφορων κοινωνικών ομάδων που αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους.

Η δίκη των ψαράδων της Καλύμνου επισημαίνει ο Αντ. Σκυλλάκος αποτελεί συνέχεια των αγροτοδικείων και μαθητοδικείων που στήθηκαν ποινικοποιώντας τη συνδικαλιστική δράση και το δικαίωμα των εργαζομένων να αγωνίζονται για την προστασία των συμφερόντων τους.

Τέλος, ο βουλευτής του ΚΚΕ ζητάει να μάθει από τον υπουργό Δικαιοσύνης, αν η κυβέρνηση θα σταματήσει την τακτική της ποινικοποίησης των αγώνων των εργαζομένων και κατά συνέπεια της κοινωνικής ζωής του τόπου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ