ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Δεκέμβρη 2010
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Να τι σημαίνει ο «Καλλικράτης» για τα σχολεία

Μέσω της «αναδιοργάνωσης της διοικητικής δομής του εκπαιδευτικού συστήματος», η κυβέρνηση προωθεί το «καλλικρατικό» σχολείο της αγοράς

Ενα ακόμα βήμα προς την εφαρμογή του «Καλλικράτη» της εκπαίδευσης και του σχολείου της αγοράς έκανε, χτες, το υπουργείο Παιδείας, το οποίο έστειλε «κείμενο εργασίας» για την αναδιοργάνωση της διοικητικής δομής του εκπαιδευτικού συστήματος στις ομοσπονδίες εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΕΛΕ), στο Σύλλογο Εργαζομένων και την Ομοσπονδία Υπαλλήλων της Κεντρικής Υπηρεσίας του υπουργείου, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και στα Παιδαγωγικά Τμήματα όλων των πανεπιστημίων.

Μετά από τις «γνωστές» αναφορές περί «συγκεντρωτικού συστήματος» εκπαίδευσης, «αφού ελάχιστες ουσιαστικές αρμοδιότητες διοίκησης έχουν μεταφερθεί σε τοπικό - σχολικό επίπεδο», προτείνει αλλαγές που προωθούν το σχολείο της αγοράς, το οποίο θα λειτουργεί σαν επιχείρηση και θα «ελέγχεται» σε τοπικό επίπεδο απ' το κράτος και θα ψάχνει χορηγούς. Οι προτάσεις του υπουργείου ενισχύουν τις αναδιαρθρώσεις στο σχολείο, οι οποίες επισπεύδονται με την κρίση και το πρόσχημα του «εξορθολογισμού» λόγω περικοπής κονδυλίων. Στόχος είναι τα σχολεία των πολλών ταχυτήτων και η μεταφορά του κόστους στις λαϊκές οικογένειες, προοπτικά, μέσω τοπικών φόρων.

Στο κείμενο αναφέρεται ότι χρειάζεται «ενίσχυση του επιτελικού και εποπτικού ρόλου του υπουργείου», «περιορισμό των επιπέδων διοίκησης», «ευέλικτη δομή», «αποκέντρωση αρμοδιοτήτων», «ενίσχυση του ρόλου των περιφερειακών δομών διοίκησης της εκπαίδευσης στη λήψη και υλοποίηση σημαντικών αποφάσεων», «ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και της δυνατότητάς της να προγραμματίζει, να οργανώνει, να υλοποιεί, να αξιολογεί το έργο της». Διατυπώνονται, επίσης, συγκεκριμένα μέτρα με «ενίσχυση των διευθύνσεων στον επιτελικό, σχεδιαστικό και ελεγκτικό τους ρόλο», «παράλληλη αποκέντρωση των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων τους», ενοποίηση και κατάργηση υπηρεσιών κ.ά. Επιπλέον, γίνεται λόγος για μεταφορά αρμοδιοτήτων στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, αφού αυτή θα αποτελεί «βασικό κύτταρο του εκπαιδευτικού σχεδιασμού». Οι αρμοδιότητες αυτές θα είναι η εξειδίκευση των «εθνικών» πολιτικών σε περιφερειακό επίπεδο και η υλοποίησή τους, η οργάνωση και στήριξη των διαδικασιών αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης, η λήψη αποφάσεων για την ίδρυση, οργάνωση, προαγωγή, συγχώνευση, μεταφορά και μετατροπή σχολικών μονάδων. Ανάλογες αλλαγές προτείνονται σε επίπεδο νομού.

Ολα τα παραπάνω γίνονται για να μετατραπεί η σχολική μονάδα σε μια «επιχείρηση», όπως έχει επιδιωχθεί να γίνει μέσω της αυτοαξιολόγησης, η οποία έχει θεσμοθετηθεί, αλλά δεν έχει περάσει στα σχολεία. Ετσι, στο κείμενο σημειώνεται ότι χρειάζεται «ενίσχυση της αυτονομίας της» σχολικής μονάδας, ώστε, υποτίθεται, να γίνει φορέας «γόνιμης υποδοχής και συνδιαμόρφωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής». Πάνω σε αυτή την «αυτονομία» και τη «συνδιαμόρφωση» θα «κτιστούν» τα σχολεία πολλών ταχυτήτων, με άλλα προγράμματα σπουδών, έσοδα κ.ά.

Ο στόχος γίνεται ακόμα πιο αντιληπτός απ' τα μέτρα που προτείνονται στο κείμενο: Αύξηση αρμοδιοτήτων του διευθυντή έναντι του διδακτικού συλλόγου, ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων στον «προϋπολογισμό και τη διαχείριση των πιστώσεων για λειτουργικές δαπάνες με βάση τις ανάγκες και τον προγραμματισμό της σχολικής μονάδας, όπως προκύπτει από τη διαδικασία αυτοαξιολόγησης», «εξορθολογισμός ωραρίου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», «ενοποίηση - συγχώνευση σχολικών μονάδων».

Ο «μέντορας» του σχολείου της αγοράς

Ολα τα έχουν οι εκπαιδευτικοί και αυτό που τους έλειπε ήταν ένας «μέντορας»! Το υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε στις αρχές της βδομάδας «διαβούλευση» για το ...θεσμό του «μέντορα νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού», ο οποίος εντάσσεται απολύτως στη λογική του «νέου» σχολείου και, τελικά, θα είναι, στην ουσία, ένας απ' τους αξιολογητές του νέου εκπαιδευτικού.

Υπενθυμίζουμε ότι ο νέος εκπαιδευτικός, σύμφωνα με τον τελευταίο σχετικό νόμο, μέχρι να φτάσει στην ...αγκαλιά του «μέντορά» του πρέπει να ακολουθήσει μια μεγάλη διαδρομή: Το πτυχίο είναι μόνο η αρχή. Μετά ακολουθεί το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας και οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Κάπου ανάμεσα σε αυτά βρίσκεται το «μάζεμα» μορίων από τις ελαστικές εργασιακές σχέσεις στην εκπαίδευση (ωρομισθία, αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου κ.ά.). Αν καταφέρει να αντέξει όλα τα παραπάνω, μπορεί να διοριστεί, για δύο χρόνια, ως δόκιμος εκπαιδευτικός. Εδώ κάπου «εμφανίζεται» και ο «μέντορας», ο οποίος θα τον αναλάβει, ώστε να έχει «ομαλή ένταξη/προσαρμογή του στην εκάστοτε σχολική πραγματικότητα», την «καθοδήγησή» του κ.ά. Μετά από τη διετή «δοκιμασία» ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογηθεί αρνητικά και να μην κριθεί άξιος δάσκαλος, με αποτέλεσμα να πάει σε κάποια άλλη υπηρεσία του υπουργείου!

Σύμφωνα με το κείμενο της «διαβούλευσης», ο «μέντορας» πρέπει να έχει δύο τυπικές προϋποθέσεις: Πενταετή διδακτική υπηρεσία και άσκηση διδακτικών καθηκόντων κατά τα δύο αμέσως προηγούμενα σχολικά έτη, από το χρόνο υποβολής της αίτησης. Η σχετική αίτηση θα γίνεται ανά περιφέρεια και οι μέντορες θα ορίζονται από τον οικείο περιφερειακό σχολικό σύμβουλο σε συνεργασία με το διευθυντή της κάθε σχολικής μονάδας, στην οποία έχει τοποθετηθεί ο νεοδιοριζόμενος.

Συνεχίζονται οι διώξεις μαθητών

Σήμερα δικάζονται τρεις 16χρονοι στη Θεσσαλονίκη και τις επόμενες μέρες άλλοι 6 μαθητές στην Ορεστιάδα

Από την προχτεσινή κινητοποίηση αντιπροσωπείας του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην Ορεστιάδα
Από την προχτεσινή κινητοποίηση αντιπροσωπείας του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην Ορεστιάδα
Δικάζονται σήμερα, στο ακροατήριο του Δικαστηρίου Ανηλίκων Θεσσαλονίκης τρεις 16χρονοι μαθητές, που διώκονται για τη συμμετοχή τους σε κατάληψη το Νοέμβρη του 2009 στο σχολικό συγκρότημα του 26ου - 32ου Γυμνασίου και 23ου Λυκείου Θεσσαλονίκης. Οι μαθητές δικάζονται με το νόμο 2811/2000 («Ποινική δίωξη Καταληψιών Σχολείων κύρωση ΠΝΠ»). Θυμίζουμε ότι τότε οι μαθητές των συγκεκριμένων σχολείων κινητοποιήθηκαν με το αίτημα να ληφθούν μέτρα από την κυβέρνηση για την προστασία των μαθητών από τον ιό της γρίπης, μετά από σχετικό κρούσμα που είχε σημειωθεί στο σχολικό τους συγκρότημα.

Με ανακοίνωσή της η Γραμματεία Θεσσαλονίκης της «Δημοκρατικής Συσπείρωσης» σημειώνει πως «οι διώξεις σε βάρος μαθητών, που εξακολουθούν σε όλη την Ελλάδα, φανερώνουν συνολικά την πρόθεση της κυβέρνησης να περάσει την άγρια αντιλαϊκή και αντινεολαιίστικη πολιτική της "διά πυρός και σιδήρου" βάζοντας στο γύψο λαϊκά δικαιώματα και κατακτήσεις. Ο κλιμακούμενος αυταρχικός κατήφορος οφείλει να βρει αγωνιστική απάντηση από το μαθητικό και το κίνημα της νεολαίας.

Πρέπει οι εργαζόμενοι, γονείς οι ίδιοι μαθητών, που βλέπουν το δικαίωμα των παιδιών τους στη μόρφωση να φαλκιδεύεται και το κίνημα για ανθρώπινες συνθήκες στα σχολεία, για μια παιδεία που να εξυπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες να ποινικοποιείται, να απαιτήσουν μαχητικά:

Καμία δίωξη των αγωνιζόμενων μαθητών - Κανένας μαθητής να μη δικάζεται επειδή αγωνίζεται. Να καταργηθεί ο ν.2811/2000 ("Ποινική δίωξη Καταληψιών Σχολείων - κύρωση ΠΝΠ"). Μαθητές, φοιτητές, γονείς, εκπαιδευτικοί να απαιτήσουν την Παιδεία των σύγχρονων λαϊκών αναγκών ενάντια στον κυβερνητικό αυταρχισμό και την καταστολή».

Στην Ορεστιάδα

Δυναμική παράσταση διαμαρτυρίας στα δικαστήρια της Ορεστιάδας πραγματοποίησαν το πρωί της Τρίτης αντιπροσωπείες της Αχτιδικής Επιτροπής Βορείου Εβρου του ΚΚΕ και του Τομεακού Συμβουλίου Βορείου Εβρου της ΚΝΕ, αντιδρώντας στην κλιμάκωση της επιχείρησης αυταρχισμού και τρομοκρατίας σε βάρος των μαθητών.

Στις 14 Δεκέμβρη 2010 δικάζονται 2 μαθητές του ΕΠΑΛ Ορεστιάδας και στις 25 Φλεβάρη του 2011 δικάζονται 4 μαθητές, πρόεδροι των 15μελών συμβουλίων των Γυμνασίων και Λυκείων του Διδυμοτείχου για τις κινητοποιήσεις που έγιναν το φθινόπωρο του 2009.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Αστυνομικοί εισέβαλαν στο Πανεπιστήμιο για να δανειστούν βιβλίο!

Σε παραβίαση του ασύλου προχώρησαν την Τρίτη το απόγευμα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ένστολοι αστυνομικοί της ομάδας «ΔΙΑΣ». Με πλήρη εξάρτυση εισήλθαν με μηχανή στο χώρο της Πανεπιστημιούπολης και κατευθύνθηκαν προς τις εγκαταστάσεις της βιβλιοθήκης με σκοπό όπως αναφέρουν οι πληροφορίες το δανεισμό ενός βιβλίου.

Το παραπάνω βέβαια περιστατικό μόνο γκάφα και απροσεξία δεν μπορεί να θεωρηθεί σε μια περίοδο που υπάρχει αγωνιστικός αναβρασμός, συντελούνται αγωνιστικές διεργασίες στα πανεπιστήμια και οι φοιτητές οργανώνουν την πάλη τους ενάντια στο μνημόνιο σφαγής των νεολαιίστικων και λαϊκών δικαιωμάτων.

«Αέρα» για τέτοιες προκλητικές ενέργειες εισβολής των αστυνομικών στα Πανεπιστήμια, που επιδιώκουν να νομιμοποιήσουν την καταπάτηση των δημοκρατικών ελευθεριών και δικαιωμάτων, δίνει άλλωστε ο ίδιος ο αντιδραστικός νόμος - πλαίσιο που περιορίζει το άσυλο και μεθοδεύει την κατάργησή του, διακρίνοντας χωροταξικές εξαιρέσεις του ασύλου στα Πανεπιστήμια και αναγνωρίζοντας ως εχθρό το φοιτητικό κίνημα. Τέτοια σκηνικά αξιοποιούνται για να «πέσει σαν ώριμο φρούτο» η κατάργηση των δικαιωμάτων του λαού, όπως είναι η ελεύθερη διακίνηση ιδεών στα Πανεπιστήμια.

Τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, για τις καταγγελίες περί «οικογενειοκρατίας» στα ΑΕΙ, διέταξε η προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ε. Ράικου. Την έρευνα ανέλαβε εισαγγελέας Πρωτοδικών, για τη διερεύνηση καταγγελιών, σχετικά με διορισμούς σε πανεπιστημιακές θέσεις συγγενών διδασκόντων. Η προκαταρκτική εξέταση θα διαπιστώσει αν τελούνται αδικήματα της παράβασης καθήκοντος και ψευδούς βεβαίωσης. Ο υφυπουργός Παιδείας Ι. Πανάρετος απέστειλε στην εισαγγελία αναφορά με σχετικά κρούσματα στο τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ