ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Δεκέμβρη 2010
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Κοντσέρτο» προβλημάτων και κρατικής αδιαφορίας

Η Ορχήστρα των Χρωμάτων με τον ιδρυτή της Μάνο Χατζιδάκι στο πόντιουμ
Η Ορχήστρα των Χρωμάτων με τον ιδρυτή της Μάνο Χατζιδάκι στο πόντιουμ
Σε οικονομική δυσπραγία και ανασφάλεια έχουν καταδικάσει την Ορχήστρα των Χρωμάτων, πνευματικό του «παιδί» του Μάνου Χατζιδάκι, εδώ και χρόνια γαλαζοπράσινες κυβερνήσεις και πολιτευτές, που κατά τ' άλλα δηλώνουν την εκτίμησή τους στο έργο του μεγάλου μας συνθέτη. Η επιχορηγούμενη από το ΥΠΠΟ συμφωνική ορχήστρα λειτουργεί για χρόνια με ελλείμματα που δεν της επιτρέπουν να ανταποκρίνεται έγκαιρα στις υποχρεώσεις της - οι μουσικοί της πληρώνονται μετά από 7 έως 12 μήνες - ενώ υπήρξαν φορές που αντιμετώπισε ακόμη και τον κίνδυνο αναστολής της λειτουργίας της. Και πώς να τα βγάλει πέρα ένας οργανισμός με επιδοτήσεις της τάξης του 1 εκατ. ευρώ, όταν μόνο τα ανελαστικά του έξοδα ανέρχονται στο 1.700.000 ευρώ (μισθοί 40 μουσικών, ενός μαέστρου, 7 υπαλλήλων, καλλιτεχνικού διευθυντή, ενοίκια και λειτουργικά έξοδα γραφείου, Διαγωνισμός «Δ. Μητρόπουλου» κ.ά.); Και μάλιστα, όταν υπάρχουν δραματικές καθυστερήσεις στην καταβολή των δόσεων; Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το ποσόν που καλείται να καταβάλει η άστεγη ορχήστρα για την ενοικίαση της μεγάλης αίθουσας του Μεγάρου Μουσικής - για κάθε συναυλία - είναι 20.000 ευρώ, ενώ το κόστος της διοργάνωσης του Διεθνούς Διαγωνισμού «Δημήτρης Μητρόπουλος» - πάγια υποχρέωση της ορχήστρας - ανέρχεται σε 200.000 ευρώ. Λόγω της μείωσης της επιχορήγησης του 2009 από το ΥΠΠΟ (1.480.000 ευρώ αντί 1.800.000 ευρώ που είχε συμφωνηθεί αρχικά) αλλά και λόγω του εορταστικού χαρακτήρα της επετείου των 20χρονων της ορχήστρας, το έλλειμμα του 2009 ήταν λίγο μεγαλύτερο από τα προηγούμενα χρόνια. Προβλέπεται ότι στις 31/12/2010 το έλλειμμα θα ανέρχεται στα 1.100.000 - 1.400.000 ευρώ.


Πρόσφατα (11/11/2010) υπογράφτηκε σύμβαση συνεργασίας της Ορχήστρας με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Εχει τριετή διάρκεια (2011-2013) και αφορά σε 36 συναυλίες (12 το χρόνο) που οφείλει να δώσει η Ορχήστρα στη Στέγη, με προγράμματα που θα συναποφασίζονται από τη Στέγη και τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ορχήστρας. Γι' αυτή τη δραστηριότητα η ορχήστρα θα λαμβάνει - κατά έτος - 300.000 ευρώ. Στην πραγματικότητα το ποσόν θα είναι ακόμη μικρότερο κατά 60-70 χιλιάδες ευρώ, καθώς το κόστος ενοικίασης (παρτιτούρες) και μεταφοράς βαρέων οργάνων σε συναυλιακούς χώρους ανέρχεται για κάθε συναυλία στα 5-6χιλ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι απολαβές της ορχήστρας για τη χρησιμοποίησή της από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μπορούν να καλύψουν μόλις το 13% των ανελαστικών εξόδων της. Αυτό υπογραμμίζει για άλλη μια φορά, πως προϋπόθεση για τη λειτουργία και την επιβίωση της ορχήστρας είναι η στήριξή της από το υπουργείο Πολιτισμού, έργο που δεν μπορεί να εναποτίθεται στις διαθέσεις των εκάστοτε ιδιωτών. Υπενθυμίζουμε ότι και σ' αυτή την ορχήστρα δεν έχει τοποθετηθεί καλλιτεχνικός διευθυντής, μετά την παραίτηση το περασμένο καλοκαίρι του Γιώργου Κουρουπού, ενώ από τις 6/11 έληξε και η θητεία του ΔΣ.

ΚΟΕΜ, Καμεράτα

Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής (ΚΟΕΜ)
Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής (ΚΟΕΜ)
Η Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής (ΚΟΕΜ), η ορχήστρα που ίδρυσε ο Σταύρος Ξαρχάκος, εδώ και χρόνια, λόγω των ασφυκτικών οικονομικών προβλημάτων έχει αναστείλει ουσιαστικά τη λειτουργία της. Η άρνηση της προηγούμενης κυβέρνησης να καταβάλει την επιχορήγηση που είχε θεσπιστεί για τη λειτουργία της, είχε ως αποτέλεσμα να μένουν ακάλυπτες οι οικονομικές της υποχρεώσεις και να γίνει αδύνατη η συνέχιση του έργου της. Η ορχήστρα αυτές τις μέρες επαναλειτουργεί σε μουσική σκηνή, όπου φιλοξενούνται συναυλίες του Στ. Ξαρχάκου.

Η «Καμεράτα - Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής», με το μαχαίρι στο λαιμό και υπό την απειλή να κλείσει, εδώ και αρκετό καιρό, πολύ πριν εμφανισθεί το άλλοθι της κρίσης, κλήθηκε να αποφασίσει αν δέχεται να λειτουργήσει στο Μέγαρο Μουσικής υπό καθεστώς δραστικών περικοπών. Οι μουσικοί της, μεταξύ άλλων, ωθήθηκαν σε οικειοθελή μείωση του μισθού τους κατά 20%. Μετά από δεκαέξι χρόνια εναγκαλισμού της από τον όμιλο Eurobank, η 20χρονη Καμεράτα τίθεται πλέον υπό τη σκέπη και της νεοσύστατης Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, όπου θα πραγματοποιήσει αρκετές συναυλίες, στο πλαίσιο συνεργασίας της με το Ιδρυμα - χορηγό της για τα επόμενα τρία χρόνια.


Κείμενα:
Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Είναι ακόμα σκοτεινά

1. Στη βιασύνη του επάνω, ο Κουβέλης, προκειμένου να παρέχει υπηρεσίες στον πρωθυπουργό, άρχισε τις ύβρεις: Καταστροφείς όσοι δεν είναι υπέρ του Μνημονίου! Θεωρώ το χαρακτηρισμό κομπλιμέντο. Φυσικά, επιθυμώ την καταστροφή του Μνημονίου της καθεστωτικής Αριστεράς που του συμπαρίσταται.

2. Δικαίωμα του Κουβέλη είναι η πείνα και η δίψα για εξουσία, η παρωχημένη φρασεολογία και ο συμβιβασμός. Τα απολειφάδια του Κύρκου θα μπορούν από δω και στο εξής να ονειρεύονται μια κυβέρνηση μαζί με τον Γιωργάκη πάνω στα σώματα των εργατών. Τους θυσιάζουν με κλειστά μάτια, ακολουθώντας τη βίβλο της κυρίαρχης ιδεολογίας: γενικόν κινδυνολόγιον.

3. Οποιος γνωρίζει αντιδρά ή καλύπτει. Μέσα σ' αυτές τις αποτρόπαιες συνθήκες η Δημοκρατική Αριστερά είναι ο γύψινος διάκοσμος της πτώσης μας.

4. Η τρέλα των ημερών δεν είναι ότι μας ανάγκασαν να μπούμε σ' αυτόν τον φρικτό κύκλο, αλλά ότι, αν τολμήσουμε να βγούμε απ' αυτόν, θα υποστούμε αντίποινα. Οι Ευρωπαίοι τοκογλύφοι ευθυγραμμίζονται με το μηχανισμό της κυβέρνησης, που έχει εκφυλιστεί. Από τώρα και στο εξής ο χρόνος δεν είναι δικός μας. Τον άφησε ενέχυρο ο Γιωργάκης στους Ευρωπαίους, οι οποίοι χρόνια τώρα τον μετατρέπουν σε χρήμα.

5. Τον τελευταίο καιρό διάφοροι Αδιάφοροι, νυν τρυφεροί Αριστεροί δίνουν αγώνα για το ποιος θα είναι αρεστός ως υπουργός Πολιτισμού, ώστε να κερδίσει μια θέση στο χάος. Οι κοκορομαχίες αυτές διεξάγονται παντού, κυρίως στο ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής. Σαν καλός χριστιανός, κυρίως για λόγους αισθητικής, προτείνω στους παραπάνω το ευαγγέλιο της υπόθεσής τους γραμμένο από τον βαρόνο Ντ' Ολμπάκ στην «Τέχνη της κοινωνικής αναρρίχησης - Δοκίμιο προς χρήσιν των Αυλικών» (εκδόσεις «Αγρα», μετ. Βάνα Χατζάκη).

Γράφει ο μέγιστος: «Ενας τέλειος Αυλικός είναι αναμφισβήτητα το πλέον εκπληκτικό δείγμα ανθρώπου. Κι ούτε λόγος να γίνεται για την αυταπάρνηση των ευσεβών για τα θεία, η πραγματική αυταπάρνηση είναι αυτή του Αυλικού για τον κύριό του, κοιτάξτε πώς εκμηδενίζεται μπροστά του! Είναι μια τέλεια μηχανή ή μάλλον δεν είναι πλέον τίποτα, από τον κύριό του περιμένει να του δώσει ζωή, παλεύει να ξεχωρίσει ποια από τα χαρακτηριστικά του κυρίου του πρέπει να οικειοποιηθεί, είναι σαν λιωμένο κερί έτοιμο να πάρει όποιο σχήμα θέλει να του δώσει κανείς. [...]. Ενας καλός Αυλικός δεν πρέπει ποτέ να έχει γνώμη ή μάλλον δεν πρέπει να έχει παρά τη γνώμη του κυρίου του ή του υπουργού, ενώ με τη διορατικότητά του πρέπει πάντα να προαισθάνεται τη γνώμη αυτή (...). Ενας καλός Αυλικός δεν πρέπει να έχει δίκιο, δεν του επιτρέπεται επ' ουδενί να διαθέτει περισσότερο πνεύμα απ' ό,τι ο κύριός του ή ο ευεργέτης του. Πρέπει να γνωρίζει πολύ καλά πως ο ηγεμόνας και ο αξιωματούχος δεν μπορεί ποτέ να σφάλλουν».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ