ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Γενάρη 2011
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΛΙΜΑΝΙ ΖΕΑΣ
Απειλείται με ολοκληρωτικό «ξεζούμισμα»

Την ίδια ώρα, τμήματα του Κονώνειου τείχους, που διατηρούνται σε άριστη κατάσταση, μένουν κρυμμένα από καφετέριες, πισίνα και ιδιωτικό μουσείο

Από κινητοποίηση των κομμουνιστών το 2007 για τη σωτηρία της Ζέας
Από κινητοποίηση των κομμουνιστών το 2007 για τη σωτηρία της Ζέας
Η κυβέρνηση, συνεχίζοντας το μακρόχρονο πολιτιστικό και περιβαλλοντικό έγκλημα στο λιμάνι της Ζέας - το οποίο, δυστυχώς, είναι γνωστό ως «μαρίνα» πολυτελών ιδιωτικών σκαφών - χρησιμοποιεί ως «εργαλείο» το ΥΠΠΟ-Τ, αποδείχνοντας ότι σκοπός της ενοποίησης των δύο υπουργείων είναι η υποταγή της πολιτιστικής κληρονομιάς για την κερδοφορία του κεφαλαίου στον τουρισμό.

Προχτές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο κλήθηκε πάλι - μετά από δύο συνεδριάσεις το 2004 - να γνωμοδοτήσει επί μιας «τροποποιημένης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων» για «Εργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του Λιμένα Τουριστικών Σκαφών Ζέας». Πρόκειται για επαναφορά των καταστροφικών σχεδίων ιδιωτών που εκμεταλλεύονται το λιμάνι της Ζέας - μετά το ξεπούλημά του στις αρχές της προηγούμενης 10ετίας από την ΕΤΑ - σχέδια που ανέτρεψαν με αγώνες οι κάτοικοι της περιοχής. Μάλιστα, το ΣτΕ δέχθηκε την προσφυγή τους κατά της έγκρισης ανάλογης μελέτης των ιδιωτών από το ΥΠΠΟ το 2004, επισημαίνοντας τις αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στις αρχαιότητες, σημειώνοντας ότι το ΚΑΣ όφειλε να ελέγξει τις συνέπειες για τις αρχαιότητες, με βάση τη συνολική παρέμβαση που προέβλεπε η μελέτη και όχι μεμονωμένα.

Το λιμάνι της Ζέας αποτελούσε το πολεμικό λιμάνι της αρχαίας Αθήνας. Διατηρούσε (τον 4ο π.Χ. αι.) 192 νεώσοικους (σ.σ. υπόστεγο για φύλαξη πλοίων) και γιγαντιαία αποθήκη φύλαξης υλικών ναυσιπλοΐας. Η φυσική του είσοδος φυλασσόταν από δύο πύργους, οι οποίοι αποτελούσαν τμήμα του Κονώνειου τείχους που περιέκλειε τον Πειραιά και τα λιμάνια του. Σήμερα, στο λιμάνι της Ζέας διατηρούνται, σχεδόν άριστα, μεγάλα τμήματα αυτού του τείχους. Πλην, όμως, δεν είναι ορατά, γιατί είναι «θαμμένα» κάτω από πεζοδρόμια. Το τείχος, αποτελώντας μέρος του ...«ντεκόρ» σε κατασκευές εμπορικών χρήσεων, χρησιμοποιείται ως «ζαρντινιέρα» ή είναι εγκλωβισμένο από αποθηκευτικούς χώρους! Σχετικά φωτογραφικά τεκμήρια για την κατάντια του σπουδαίου αυτού μνημείου κατέθεσε στο ΚΑΣ η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, μαζί με προτάσεις για τη δημιουργία πέντε αρχαιολογικών σημείων στο λιμάνι, στις ισάριθμες θέσεις, όπου το τείχος μπορεί να αναδειχθεί.

Η κατάντια αυτή είναι αποτέλεσμα της διαχρονικής αδιαφορίας των μεταπολεμικών κυβερνήσεων για τη Ζέα, με αποκορύφωμα το πέρασμά της από τον ΟΛΠ στον ΕΟΤ το 1965 και το ξεπούλημα του 2001.

Εξαρχής και τώρα οι ιδιώτες θέλουν να «ξεζουμίσουν» κυριολεκτικά το λιμάνι, αυξάνοντας τις θέσεις των σκαφών - είναι ήδη πάνω από 500 - τοποθετώντας χημικές τουαλέτες, κατασκευάζοντας νέους προβλήτες και σταθμό τροφοδοσίας και αποκομιδής αποβλήτων. Και αντί το υπουργείο να επιστρέψει αυτή τη μελέτη ως απαράδεκτη, το ΚΑΣ «πετάει» το «μπαλάκι» ουσιαστικά στην ΕΤΑ, ζητώντας από την εταιρεία που διαχειρίζεται τη μαρίνα να φέρει μελέτη που να περιλαμβάνει και τα αρχαία, χωρίς όμως να καθιστά σαφές ότι δε θα επιτρέψει καμία περαιτέρω επιβάρυνση του λιμανιού! Δηλαδή, το πρόβλημα για το ΚΑΣ δεν είναι η συνέχιση της καταστροφής του λιμανιού, αλλά το αν ο ιδιώτης θα περιλάβει στη μελέτη του και τις αρχαιότητες, λες και αυτές θα «διασωθούν» από την κερδοσκοπική λαίλαπα. Οπως τόνισε μέλος του ΚΑΣ: «Δεν μπορεί κανείς εύκολα να φανταστεί μια λύση που να είναι αισιόδοξη (...)»...

Αλλαγές στα κρατικά λογοτεχνικά και θεατρικά βραβεία

Ο υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού, όπως ανακοίνωσε χτες το υπουργείο, προχωρά στον «εκσυγχρονισμό» των Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων, των Κρατικών Συγγραφής Θεατρικού Εργου και του Ψηφιακού Βιβλίου (e-book), μετά την ψήφιση των άρθρων 40 και 41 του ν. 3905/2010 («Ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης και άλλες διατάξεις», ΦΕΚ Α΄ 219/23.12.2010). Νόμο που καταψήφισε μόνον το ΚΚΕ.

Αναφορικά με τα Λογοτεχνικά Βραβεία θεσπίστηκαν πέντε νέα βραβεία: Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα, για νέους δημιουργούς μέχρι 35 ετών. Το βραβείο αυτό εντάσσεται στο Πρόγραμμα του ΕΚΕΒΙ (για καθιέρωση υποτροφιών σε νέους συγγραφείς, διοργάνωση Φεστιβάλ Πρωτοεμφανιζόμενων και Νέων Συγγραφέων, αξιοποίηση νέων συγγραφέων στο ιστολόγιο του ΕΚΕΒΙ). Βραβείο Εφηβικού /Νεανικού Λογοτεχνικού Βιβλίου (τη θέσπισή του ζητούσαν εκδότες και ειδικοί για το παιδικό βιβλίο). Βραβείο Εικονογραφημένου Παιδικού Βιβλίου, που αντικαθιστά το μέχρι σήμερα «Βραβείο Εικονογράφησης Παιδικού Βιβλίου», καθώς παρατηρούνταν το φαινόμενο μιας άριστης εικονογράφησης σε κακό ή μέτριο κείμενο. Βραβείο Μετάφρασης έργου της αρχαίας ελληνικής γραμματείας στα νέα ελληνικά και Ειδικό Θεματικό Βραβείο για λογοτεχνικό βιβλίο για ευαίσθητο κοινωνικό ζήτημα.

Τα Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία δε θα απονέμονται αποκλειστικά σε Ελληνες, αλλά και σε ξένους που γράφουν στην ελληνική γλώσσα, ενώ το Μεγάλο Βραβείο Λογοτεχνίας μετονομάζεται σε «Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων», ώστε να απονέμεται όχι μόνο σε λογοτέχνες, αλλά και σε μεταφραστές.

Τέλος, καταργούνται τα χρηματικά έπαθλα σε λογοτεχνικά περιοδικά και αντ' αυτών θα αγοράζονται αντίτυπα των βραβευόμενων περιοδικών και θα αποστέλλονται σε τμήματα νεοελληνικών σπουδών σχολών του εξωτερικού και του εσωτερικού, σε βιβλιοθήκες, καθώς και σε φυλακές ανηλίκων.

Ως προς τα Κρατικά Βραβεία Συγγραφής Θεατρικού Εργου προβλέπονται τα εξής:

Κατάργηση του ετήσιου διαγωνισμού και προκήρυξή του κάθε δύο χρόνια. Καθιέρωση ενός βραβείου κατά κατηγορία, αντί των εννέα που δίνονταν μέχρι τώρα. Ρητή κατοχύρωση της επιχορήγησης για το ανέβασμα των βραβευμένων έργων, αν ...βεβαίως ...προταθούν από θίασο του ελεύθερου θεάτρου, μέσω των ετήσιων επιχορηγήσεων. Διαβίβαση των βραβευμένων έργων στα δύο κρατικά θέατρα, για ενδεχόμενο ανέβασμά τους. Τα λογοτεχνικά και θεατρικά βραβεία θα απονέμονται ταυτόχρονα.

Στο Ψηφιακό Βιβλίο θα υπαχθεί οποιοσδήποτε τύπος ψηφιακού κειμένου (αρχείου) που αναπαράγει το περιεχόμενο συγκεκριμένου βιβλίου, καθώς και το ηλεκτρονικό βιβλίο (e-book).

Στο θέατρο «Πειραιώς 131» στην παράσταση του έργου «Ράους» των Ρέπππα - Παπαθανασίου, παραβρέθηκαν προχτές το βράδυ η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, και ο βουλευτής του ΚΚΕ, μέλος της ΚΕ, Σπύρος Χαλβατζής, προσκεκλημένοι της Ελένης Γερασιμίδου, που παίζει στην παράσταση. Στην παράσταση παίζουν επίσης, οι Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Αβα Γαλανοπούλου, Βασιλική Ανδρίτσου, Ζώγια Σεβαστιανού, Παντελής Καναράκης, Σπύρος Πούλης, Χάρης Γρηγορόπουλος. Μετά το τέλος της παράστασης, η Αλέκα Παπαρήγα και ο Σπύρος Χαλβατζής συνεχάρησαν τους συντελεστές της παράστασης.

«Ασε με στα Ονειρα»

Τι συμβαίνει όταν ένα γκρουπ νεαρών μουσικών συναντάει μια ηθοποιό; Μιλάνε και τραγουδάνε την ίδια γλώσσα; Πού είναι το θέατρο, πού η μουσική και πού η ζωή μας η καθημερινή; Πού το όνειρο και πού η πραγματικότητα; Μπορούν όλα αυτά να χωρέσουν σε μια παράσταση;

Στο θέατρο «Εliart» (Κωνσταντινουπόλεως 127 - Τηλ. 210 3477677) στις 14, 21, 28/1 (9.30 μ.μ.) παρουσιάζουν την παράσταση «Ασε με στα Ονειρα». Με στίχους τραγουδιών φτιάχνουν μια καινούρια ιστορία, με μια γυναίκα, τρία αγόρια κι ένα κορίτσι. Η Ανθή Ανδρεοπούλου, η γυναίκα, φτιάχνει την ιστορία της, παίζει και τραγουδάει. Οι trio+ είναι τ' αγόρια. Ο Θανάσης Βούτσας γράφει μουσική και στίχους, παίζει ακουστική κιθάρα και τραγουδάει. Ο Θοδωρής Καλαντζάκος παίζει ηλεκτρική κιθάρα. Ο Λουκάς Καλαντζάκος ντραμς και άλλα κρουστά. Η Ελλη Δαδήρα, το κορίτσι, παίζει κοντραμπάσο και τραγουδάει.

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Υπουργικά εύσημα για «ξεμπλοκάρισμα επενδύσεων»...

«Μέλι» έσταζε ο λόγος του υπουργού Πολιτισμού Τουρισμού, Π. Γερουλάνου, για τη δουλειά του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου το 2010, στην προχτεσινή, πρώτη συνεδρίασή του οργάνου το 2011. Ο υπουργός μίλησε για «ένα ΚΑΣ με ευαισθησία τόσο στην προστασία των μνημείων όσο και στην εξυπηρέτηση του πολίτη και τη σημασία της ανάπτυξης», εννοώντας φυσικά την καπιταλιστική ανάπτυξη και την εφαρμογή της αντιδραστικής πολιτιστικής πολιτικής και της σημερινής κυβέρνησης.

Διότι, αυτό που έχει πραγματικά σημασία δεν είναι ο σχεδόν διπλασιασμός των υποθέσεων που εξέτασε το ΚΑΣ το 2010 (1.842, έναντι 980 το 2009) αλλά ο προσανατολισμός των γνωμοδοτήσεων και αποφάσεων, ο οποίος ήταν ίδιος και το 2009 με κυβέρνηση τη ΝΔ. Γι' αυτό και ο υπουργός υπογράμμισε, ότι «σε πολλές περιπτώσεις, χάρη στο ρεαλισμό του ΚΑΣ, βρήκαμε διέξοδο σε ό,τι αφορά τις αρχαιολογικές ανασκαφές που σχετίζονται με τα μεγάλα έργα και ξεμπλοκάραμε επενδύσεις, η καθυστέρηση των οποίων προκαλούσε απώλεια εσόδων και θέσεων εργασίας για το ελληνικό Δημόσιο. Αναφέρω ενδεικτικά ότι από τις αποφάσεις που αφορούν ιδιώτες, περίπου το 15% αφορά μεγάλες επενδύσεις - ξενοδοχειακές μονάδες, αιολικά πάρκα, κ.ο.κ.»!

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το 93% των γνωμοδοτήσεων πάρθηκε με ομοφωνία...

Την πρωτοχρονιάτικη πίτα της κόβει η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, την Κυριακή 16/1, 11 πμ, στην αίθουσά της (Ακαδημίας και Γενναδίου 8, 7ος όροφος). Παράλληλα, θα γίνει η απονομή των λογοτεχνικών βραβείων «Μάρκος Αυγέρης».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ