ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Οχτώβρη 2000
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Οταν ο Κάρολος Μαρξ συνάντησε τον Φραντς Κάφκα

Το ρίγος κάνει το δρόμο.

Μέσα από ατελείωτα χιλιόμετρα και πολλά σύνορα που τα διαπερνούσε η Σονάτα του Διαβόλου του Ταρτίνι άρχισε το ταξίδι μας για την Πράγα. Πρώτος σταθμός, για λίγο, το Βελιγράδι της παραφοράς και της ελεεινής των γειτόνων τους συμπεριφοράς. Παρ' όλες τις μεγάλες αναστατώσεις και αναταραχές που έχουν υποστεί, οι Σέρβοι θα κερδίσουν το χαμένο χρόνο όπως τον περιγράφει ο Μαρσέλ Προυστ στο τελευταίο του βιβλίο Ο ξανακερδισμένος χρόνος: «Ηταν σαν αυτές τις χώρες με τις οποίες δεν τολμά κανείς να συμμαχήσει επειδή αλλάζουν πολύ συχνά κυβερνήσεις. Αλλά κατά βάθος αυτό είναι λάθος. Η μνήμη και του πιο ευμετάβλητου προσώπου ορίζει σ' αυτό ένα είδος ταυτότητας και το κάνει να μη θέλει να αθετήσει υποσχέσεις που θυμάται, ακόμα και αν δεν τις είχε προσυπογράψει».

ΠΡΑΓΑ. Μαζί με συντρόφους από Κρήτη, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Γερμανία. Οπως όλα γίνονται δίχως να το καταλάβεις, φτάσαμε εκεί που σε αναγνωρίζει η παιδική σου ηλικία και σε παραδίδει στην έξαψη, δηλαδή στη διαδήλωση, εκεί που μπορείς να διευρύνεις τα όριά σου και να συνδέσεις τη μοίρα σου με τους άλλους. Η οδός των Αμπελιών τελειώνει ανάμεσα στο νεκροταφείο Ολσάν και το ξενοδοχείο Ντον Τζοβάνι. Εκεί είχαν καταλύσει οι τραπεζίτες. Δέκα χιλιάδες αστυνομικοί, σίγουρα από άλλες χώρες, σίγουρα και πράκτορες του FBI που έχει αναλάβει τη διοίκηση της τσέχικης Αστυνομίας, βρίσκονται στις θέσεις τους. Αυτό που δεν μπορούσαν να δουν οι πράκτορες υψώθηκε ακριβώς πίσω από την πλάτη τους σ' ένα σημείο στην οδό Βατσλάφσκι, ένα πανό από συντρόφους της Αγγλίας με τους θαυμάσιους στίχους του Σαίξπηρ από τον Ερρίκο Δ': «Ω ευγενικοί μου άνθρωποι, η ζωή είναι σύντομη. Αν ζούμε, ζούμε για να πατήσουμε πάνω στα κεφάλια των βασιλιάδων».

Μιλώντας για γαλαζοαίματους, να μη λησμονήσω ότι πάνω στον ποταμό Βλτάβα υπάρχει ένα κάστρο. Εκεί, όπως γράφει το παραμύθι, ζει ένας πρόεδρος, ο Χάβελ. Ο πρόεδρος δήλωσε χαρούμενος για τη σύνοδο της Πράγας, επειδή αποτελεί ευκαιρία για γενικότερη ανάλυση της παγκόσμιας κατάστασης.

Και μια τελευταία ανακοίνωση: Ο πρόεδρος Χάβελ θα είναι για πάντα χαρούμενος. Η χαρά στον προθάλαμο της βλακείας!!

Στο χώρο της συγκέντρωσης, ένα φορτηγό χωρίς καρότσα, βαμμένο με ζωηρά χρώματα, έπαιζε το ρόλο της εξέδρας για τους ομιλητές. Απέναντι βρίσκεται ένα από τα πιο γνωστά βιβλιοπωλεία της Πράγας, του Καζινέλι. Στο βάθος του υπάρχει ένα μικρό καφέ, γνωστό από τον ουρανό που έχει ζωγραφισμένο στο ταβάνι. Εκεί επιτέλους συναντήθηκαν και μίλησαν ο Μαρξ με τον Κάφκα. Ο καθένας, ευτυχώς, έλεγε τα δικά του. Πρώτος ο Κάφκα, κοιτώντας τον ζωγραφισμένο ουρανό: «Τα κοράκια υποστηρίζουν ότι ένα και μόνο κοράκι θα μπορούσε να καταστρέψει τους ουρανούς. Δεν υπάρχει αμφιβολία γι' αυτό, αλλά δεν αποδεικνύει τίποτα ενάντια στους ουρανούς, γιατί ουρανός απλούστατα σημαίνει: αποκλεισμός των κορακιών». Με τη σειρά του ο Μαρξ, κοιτώντας τη διαδήλωση ενάντια στη Σύνοδο, είπε: «Το κεφάλαιο τρέμει την απουσία κέρδους. Οταν οσμίζεται ένα σημαντικό όφελος, γίνεται παράτολμο. Με κέρδος 20% ενθουσιάζεται, με 50% αποθρασύνεται, με 100% καταπατά όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα και με 300% δε διστάζει μπροστά σε κανένα έγκλημα».

Την επομένη της διαδήλωσης τα Μέσα της λεγόμενης Ενημέρωσης, και κυρίως τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, έλεγαν και έγραφαν ότι ο πόλεμος που περιμέναμε δεν έγινε.

Αλλά η απάντηση ήταν γραμμένη σ' έναν τοίχο: Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΑΚΟΜΑ ΔΕΝ ΑΡΧΙΣΕ.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Η Ελλάδα του Ρούμπενς και του Ρέμπραντ

Εργα Ολλανδών και Φλαμανδών καλλιτεχνών του 16ου και 17ου αιώνα έως τις 8 Ιανουαρίου στην Εθνική Πινακοθήκη

«Ο Αλέξανδρος στέφει τη Ρωξάνη», δημιουργία του Ρούμπενς
«Ο Αλέξανδρος στέφει τη Ρωξάνη», δημιουργία του Ρούμπενς
Μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσει το ελληνικό κοινό τη μυθολογία του, αλλά και το νόημα και την αλληγορική διάσταση που έδωσαν στα αρχαία θέματα οι Ολλανδοί και Φλαμανδοί καλλιτέχνες του 16ου και 17ου αιώνα, προσφέρει η έκθεση που εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην Εθνική Πινακοθήκη. «Ελληνες θεοί και ήρωες την εποχή του Ρούμπενς και του Ρέμπραντ», είναι ο τίτλος της και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ολλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών και το Μουσείο Ντόρντρεχτ της Ολλανδίας.

Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται μαζί έργα Φλαμανδών και Ολλανδών ζωγράφων του 16ου και 17ου αιώνα, που πραγματεύονται θέματα από τη μυθολογία και την ιστορία της αρχαίας Ελλάδας. Είναι σημαντικό για τους επισκέπτες να δουν μαζί έργα των δύο αυτών σχολών, οι οποίες είναι διαφορετικές μεταξύ τους. Οι θεατές έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τις εντυπωσιακές ομοιότητες, αλλά και τις ουσιαστικές διαφορές των έργων, οι οποίες συνδέονται με τις κοινωνικοοικονομικές αλλαγές που σημειώθηκαν μετά το 1580, όταν χωρίστηκαν οι Κάτω Χώρες. Η μεν Φλάνδρα εξακολούθησε να επηρεάζεται από την Ισπανία, ενώ η Ολλανδία απομακρύνθηκε από την επιρροή της.

Οι περιπέτειες του Οδυσσέα και του Αχιλλέα, οι έρωτες του Δία και των άλλων θεών του Ολύμπου, οι άθλοι του Ηρακλή, τα κατορθώματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τα ονόματα και οι ιστορίες των μεγάλων πρωταγωνιστών της ιστορίας και της μυθολογίας, ενέπνευσαν τους καλλιτέχνες που αντιπροσωπεύονται στην έκθεση. Συγκεκριμένα, εκτίθενται δημιουργίες των: Ρέμπραντ, Ρούμπενς, Βαν Ντάικ, Μπρέγκελ, Γιόρντανς, Τενχάχελ, Ιαν Στιν, Φέρντιναντ Μπολ κ.ά.

Οι 74 παρουσιαζόμενοι πίνακες, προέρχονται από κρατικές και ιδιωτικές συλλογές από όλον τον κόσμο (Λονδίνο, Παρίσι, Αμβέρσα, Βουδαπέστη, Μαδρίτη, Βιέννη, Νέα Υόρκη, Ουάσιγκτον κ.ά.) και πολλοί από αυτούς σπάνια ταξιδεύουν σε άλλες χώρες. Ανάμεσά τους τα έργα του Ρέμπραντ: «Αθηνά» και «Φιλήμων και Βακχίς», δύο από τα ελάχιστα - επτά στο σύνολο - δείγματα της «ζωγραφικής της ιστορίας» με μυθολογικά θέματα του μεγάλου καλλιτέχνη. Αντίθετα, για τον Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς, η μυθολογία ήταν βασική πηγή εικονογραφίας για την τέχνη της αυλής της καθολικής Φλάνδρας, που τελούσε κάτω από τον έλεγχο των Ισπανών αντιβασιλέων. Στην Εθνική Πινακοθήκη εκτίθενται έξι έργα του Ρούμπενς: «Το λουτρό της Αρτεμης», «Η αρπαγή του Γανυμήδη», «Ο Αλέξανδρος στέφει τη Ρωξάνη», «Η κεφαλή της Μέδουσας» (μαζί με τον Φρανς Σνάιντερς), «Η πτώση του Φαέθοντος», «Το συμπόσιο του Αχελώου» (μαζί με τον Γιαν Μπρέγκελ).

«Αθηνά», έργο του Ρέμπραντ
«Αθηνά», έργο του Ρέμπραντ
Στην έκθεση «Ελληνες θεοί και ήρωες την εποχή του Ρούμπενς και του Ρέμπραντ», τα περισσότερα έργα είναι δείγματα «ζωγραφικής της ιστορίας» με μυθολογικά και ιστορικά θέματα. Τα δημοφιλέστερα μυθολογικά θέματα, όπως είναι η Αφροδίτη και ο Αδωνις, η Κρίση του Πάριδος ή η Αρτεμις και ο Ακταίων αντιπροσωπεύονται από πολλά παραδείγματα, χωρίς να παραλείπονται και κάποια άλλα που απεικονίστηκαν σπάνια. Τα πορτρέτα με μυθολογική μεταμφίεση αποτελούν μια ιδιαίτερη κατηγορία: πρόκειται για προσωπογραφίες μελών των ανώτερων κοινωνικών τάξεων και ευγενών που παίζουν το ρόλο μυθολογικών μορφών. Η έκθεση περιλαμβάνει ακόμη μια ομάδα έργων όπου το κύριο θέμα είναι το τοπίο, ενώ η μυθολογική σκηνή αποτελεί ένα απλό συμπλήρωμα. Οι πίνακες παρουσιάζονται λίγο - πολύ με χρονολογική σειρά, αν και σε πολλές περιπτώσεις επιχειρείται μια αντιπαράθεση παρόμοιων ή σχετικών θεμάτων.

Το κύριο μέρος της έκθεσης, που φιλοξενείται στην Πινακοθήκη, συμπληρώνουν και 50 χαρακτικά ανάλογης θεματολογίας, τα οποία εκτίθενται στο Ολλανδικό Ινστιτούτο (Μακρή 11, Μακρυγιάννη). Επιμελητές της έκθεσης στο σύνολό της είναι, από ολλανδικής πλευράς ο αναπληρωτής διευθυντής του Μουσείου Ντόρντρεχτ, Πέτερ Σχουν, ο ειδικός ερευνητής Σάντερ Πάαρλμπεργκ και από ελληνικής πλευράς, η επιμελήτρια της Πινακοθήκης, Αγγέλα Ταμβάκη. Η έκθεση, που στις 3 Φεβρουαρίου θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Ντόρντρεχτ στην Ολλανδία, συνοδεύεται από κατάλογο - σε τρεις εκδόσεις: αγγλικά, ολλανδικά και ελληνικά - με κείμενα ειδικών που διαφωτίζουν τη συγκεκριμένη περίοδο. Μπορείτε να την επισκεφτείτε καθημερινά (και Σάββατο) από 9π.μ. έως 3μμ, εκτός Τρίτης. Επίσης, θα είναι ανοιχτή τα απογεύματα της Δευτέρας και της Τετάρτης (6μ.μ. - 9μ.μ.), αλλά και την Κυριακή (10π.μ. - 2μ.μ).


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ