Η ταινία «Σε ποιον ανήκει ο κόσμος;» (προβολές 20.45 και 22.45) είναι ένα συλλογικό κινηματογραφικό εγχείρημα, με χιλιάδες ερασιτέχνες εργάτες, αθλητές και τραγουδιστές, γυρίσματα με μηδαμινούς πόρους σε πραγματικές τοποθεσίες, και αντίξοες συνθήκες, αφού τα γυρίσματα δέχονταν επιθέσεις από φασιστικές ομάδες.
Καθημερινά στις 8 μ.μ., πριν από την έναρξη της ταινίας, θα προηγείται μουσικό πρόγραμμα: Πιάνο: Στάθης Ανινος. Τραγούδι: Πηνελόπη Σεργουνιώτη. Ποίηση: Μπέρτολτ Μπρεχτ. Μουσική: Χανς Εισνερ, Κουρτ Βάιλ. Ενώ στις 10 μ.μ. στο μουσικό πρόγραμμα συμμετέχουν: Πιάνο: Κώστας Εγγλέζος. Τραγούδι: Σύλβια Καπερνάρου.
Η πρώτη φάση του προγράμματος θα ολοκληρωθεί τέλη Μαΐου, με την προβολή 13 ακόμα σπουδαίων ταινιών από τον παγκόσμιο κινηματογράφο.
Βέβαια, η εξαγωγή άνω των 500 αρχαίων αντικειμένων ξεπερνά τα όρια της «εξωστρέφειας» και αγγίζει αυτά της αμετροέπειας και του ρίσκου. Επιπλέον, στην προκειμένη περίπτωση, υπάρχει και ζήτημα ηθικής τάξης, αφού τα περισσότερα αντικείμενα προέρχονται από τα θησαυροφυλάκια και τις αρχαιολογικές αποθήκες του Μουσείου των Αιγών και - εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων - παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό, όχι της Ελλάδας, αλλά της Οξφόρδης...
Για την ιστορία θυμίζουμε ότι η «γαλαντομία» της Ελλάδας ως προς την εξαγωγή αρχαιοτήτων έχει προκαλέσει στο παρελθόν, και αρκετές φορές, προβληματισμό στο ΚΑΣ, άσχετα με το αν τελικά τα μέλη του υπερψήφιζαν.
Στα 22 χρόνια λειτουργίας της (ιδρύθηκε το 1989 από τον Μ. Χατζιδάκι), εξαιτίας της διαχρονικής κρατικής αδιαφορίας, αφέθηκε να βουλιάζει στα ελλείμματα, με τους μουσικούς της για μεγάλα διαστήματα απλήρωτους. Τώρα, ήδη, έφτασαν ένα εξάμηνο απλήρωτοι. Μέσα σ' αυτό το σκηνικό, φίλοι του αξέχαστου Μ. Χατζιδάκι εκφράζουν μεγάλη ανησυχία για το ενδεχόμενο διάλυσης της Ορχήστρας, «διά μέσου μετάταξης στην ΕΡΤ, με μείωση του δυναμικού της από 45 σε 19 άτομα» και τονίζουν την ανάγκη «η Ορχήστρα των Χρωμάτων να διατηρήσει τη σημερινή μορφή και αυτονομία της σαν ΝΠΙΔ συνεχίζοντας να παράγει πολιτισμό, όπως έκανε τόσα χρόνια». Αξίζει να σημειωθεί ότι προχτές πραγματοποιήθηκε συνάντηση εκπροσώπων της Ορχήστρας με την ηγεσία του ΥΠΠΟ-Τ, η οποία προτείνει σχέδιο συνεργασίας με την ΕΡΤ. Παρότι η πλευρά της Ορχήστρας ζητά τη διατήρηση της αυτονομίας της και των θέσεων εργασίας των μουσικών, πολλά ερωτήματα γεννώνται για το μέλλον της Ορχήστρας και των μουσικών της.
«Από την πόλη έρχομαι και στην κορφή κανέλα»! Αυτή είναι η αρχή του ΥΠΠΟ-Τ στα θέματα του θεάτρου. Οι «δημόσιες διαβουλεύσεις» δεν είναι τίποτε άλλο από «κερδίζω» χρόνο. «Σε δημόσια διαβούλευση» ανακοίνωσε χτες το ΥΠΠΟΤ ότι «δίνει το νέο πλαίσιο για τις επιχορηγήσεις του θεάτρου». Το αοριστολόγο αυτό κείμενο αποτελεί παραπλάνηση και υπεκφυγή. Ενας φόβος ανάληψης της ευθύνης για το πιθανότερο «κόψιμο» των επιχορηγήσεων.
Πολύ σύντομα ολοκληρώνεται η φετινή θεατρική σεζόν και ενώ θα περίμενε κανείς να ανακοινωθούν, έστω καθυστερημένα, οι φετινές επιχορηγήσεις, θέτουν σε «δημόσια διαβούλευση (στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.opengov.gr/yppol) από τις 26 Φλεβάρη έως τις 15 Μάρτη το κείμενο της Ομάδας Εργασίας για το Θέατρο, η οποία συγκροτήθηκε στο πλαίσιο της λειτουργίας του Μητρώου Πολιτιστικών Φορέων (αποτελείται από τους Θωμά Μοσχόπουλο, Ματίνα Καλτάκη, Δήμητρα Κονδυλάκη).
Στο επίκεντρο του προβληματισμού κατά την επεξεργασία της νέας προκήρυξης βρίσκονται τα εξής ζητήματα: Πλαίσιο οικονομικού προγραμματισμού. Η νομική μορφή των επιχορηγούμενων φορέων (σήμερα, απαραίτητη προϋπόθεση για την επιχορήγηση φορέα του θεατρικού χώρου είναι να έχει τη μορφή αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας... προτείνεται να εξεταστεί ένα νέο νομικό πλαίσιο που θα επιτρέπει και σε φυσικά πρόσωπα να καταθέτουν αιτήσεις). Η συγκέντρωση της καλλιτεχνικής δραστηριότητας στην Αθήνα. Πληθωρισμός θεατρικών ομάδων και πολυδιάσπαση δυνάμεων. Το πρόβλημα της θεατρικής στέγης. Η δυσκολία πρόσβασης στη διεθνή σκηνή.
Στην κεντρική σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του ιδρύματος Ωνάση, σήμερα και αύριο θα δοθούν οι τελευταίες παραστάσεις του έργου «Κάτω από το ηφαίστειο», σε σκηνοθεσία του Βέλγου σκηνοθέτη Γκι Κασίερς (υπάρχουν ελληνικοί υπέρτιτλοι) που βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Μάλκομ Λοόουρι για τον «καταραμένο» έρωτα του αλκοολικού, Βρετανού προξένου Τζέφρι Φέρμιν, την «Ημέρα των Νεκρών» στο Μεξικό.
Με το έργο «Vocalise» του Νέστορα Ταίηλορ, ξεκινά η συναυλία, σήμερα (8.30 μ.μ.), της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, με τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Hobart Earle, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Σολίστ είναι η υψίφωνος Μίνα Πολυχρόνου. Ακολουθεί το τριπλό Κοντσέρτο για βιολί, βιολοντσέλο, πιάνο και ορχήστρα του Μπετόβεν, με σολίστ τον βιολονίστα Γιάννη Γεωργιάδη, τον Βρετανό βιολοντσελίστα Steven Isserlis και τον επίσης Βρετανό πιανίστα Sam Haywood. Η συναυλία θα κλείσει με τη Συμφωνία αρ. 7 σε ρε ελάσσονα, έργο 70 του Ντβόρζακ.
Τα χαμένα στοιχεία της Αγίας Σοφίας μετά τις αποκαταστάσεις του Φοσάτι, η συντήρηση και ανάδειξη της βυζαντινής Κωνσταντινούπολης, οι ελληνορθόδοξες εκκλησίες, είναι ορισμένα από τα θέματα του σεμιναρίου με τίτλο «Αποκατάσταση Μνημείων από την πολυπολιτισμική κληρονομιά της Κωνσταντινούπολης», που, στο πλαίσιο του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών της Πολυτεχνικής Σχολής του AΠΘ, θα γίνει (25-27/2) στο αμφιθέατρο της σχολής «Παναγής Παναγιωτόπουλος».
Η Νατάσσα Μποφίλιου ξεκινά εμφανίσεις σήμερα (10.30μμ), στο «Μετρό» (Γκύζη και Κάλβου 83, 210 64 39 089). Κάθε Παρασκευή και Σάββατο για λίγες μόνο παραστάσεις θα παρουσιάζει καλή μουσική. Μαζί της οι Γεράσιμος Ευαγγελάτος (στίχοι, καλλιτεχνική επιμέλεια), Θέμης Καραμουρατίδης (συνθέσεις, ενορχηστρώσεις) και μια ομάδα αξιόλογων μουσικών.
Το ΥΠΠΟ-Τ ανακοίνωσε χτες τα κρατικά βραβεία Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου. Απονέμονται τα εξής βραβεία: Το Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού βιβλίου, ομοφώνως, απονέμεται εξ ημισείας στους Βασίλη Παπαθεοδώρου («Στη διαπασών») και Μάνο Κοντολέων («Πολύτιμα δώρα»). Το Βραβείο Εικονογράφησης Παιδικού βιβλίου, κατά πλειοψηφία, στην Φωτεινή Στεφανίδη (Χρήστου Μπολώτη «Η σκυλίσια ζωή του γάτου ΤΖΟΝ ΑΦΕΝΤΟΥΛΗ»). Το Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για παιδιά, ομόφωνα, δεν απονέμεται σε κανένα από τα υποβληθέντα βιβλία.