ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Μάρτη 2011
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΓΛΥΠΤΑ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Βρετανικών προκλήσεων συνέχεια...

Την προκλητική απαίτηση να αποδεχθεί η Ελλάδα «ιδιοκτησιακό» καθεστώς των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αγγλία, επαναφέρει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Νιλ Μακγκρέγκορ, με νέες δηλώσεις του.

Ο διευθυντής είπε ότι το Βρετανικό Μουσείο δε θα επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα, αλλά είναι «πρόθυμο» να της τα δανείσει!!! Συγκεκριμένα, στην εφημερίδα «The Sydney Morning Herald» περιλαμβάνεται δισέλιδο αφιέρωμα και συνέντευξη του Νιλ Μαγκρέγκορ, με αφορμή διάλεξη που θα δώσει στο Art Gallery στο Σίδνεϊ, για το νέο βιβλίο του. Ο Μαγκρέγκορ για τα Γλυπτά του Παρθενώνα επισημαίνει ότι «τα συγκεκριμένα αντικείμενα έχουν νόημα μόνο όταν εκτίθενται στο σύνολό τους, ως αφηγητής όλης της ανθρώπινης ιστορίας», συνεπώς είναι «απαραίτητο να βρεθεί ο καλύτερος δυνατός τρόπος, ώστε όλος ο κόσμος να τα επισκεφθεί, εφόσον δεν μπορούν να ενσωματωθούν στον Παρθενώνα». Σημειώνει, επίσης, ότι, παρότι το Βρετανικό Μουσείο έχει προτείνει το δανεισμό με σειρά προτεραιότητας στην Ελλάδα, η ελληνική κυβέρνηση «αρνείται να τα δανειστεί».

Βέβαια, η Ελλάδα πρώτη πρότεινε το δανεισμό στους Βρετανούς, πριν δέκα χρόνια περίπου, ενώ το Βρετανικό Μουσείο τότε αρνήθηκε αυτήν τη «φόρμουλα», που περιελάμβανε και «αντίδωρα» προς το μουσείο! Ουσιαστικά, οι Βρετανοί εκμεταλλεύονται την αδιέξοδη τακτική εναλλασσόμενων «λεονταρισμών» και «παζαριών» της Ελλάδας. Οπως σημείωνε εύστοχα το ΚΚΕ στην ανακοίνωσή του (2009), με αφορμή τα εγκαίνια του νέου Μουσείου Ακρόπολης, «όσο οι ανάγκες της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των μονοπωλίων του τουρισμού και της διασκέδασης θα ρυθμίζουν την πολιτιστική πραγματικότητα και τις σχέσεις μεταξύ των κρατών της ΕΕ, οι κινήσεις για επαναπατρισμό των μαρμάρων της Ζωφόρου του Παρθενώνα θα μένουν άκαρπες και οι σχετικές κυβερνητικές υποσχέσεις θα αποδεικνύονται ανέξοδοι λεονταρισμοί».

Ο αξέχαστος μπαρμπα-Σπύρος του θεάτρου

Μακέτα του σκηνικού για το έργο του Καζαντζάκη «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» για το «Νέο Ελληνικό Θέατρο» του Μάνου Κατράκη
Μακέτα του σκηνικού για το έργο του Καζαντζάκη «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» για το «Νέο Ελληνικό Θέατρο» του Μάνου Κατράκη
Ενας από τους σημαντικούς και δημοφιλείς ζωγράφους της Γενιάς του '30, ο αξέχαστος Σπύρος Βασιλείου, εκτός από το πολυάριθμο ζωγραφικό και χαρακτικό έργο του (ειδικά για κατοχικές εκδόσεις της Εθνικής Αντίστασης), είχε και πλούσιο έργο για το θέατρο (σκηνικά και κοστούμια). Σ' αυτό το κομμάτι της δημιουργίας αφορά η έκθεση «Ο Σπύρος Βασιλείου και το Θέατρο» στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) και παρουσιάστηκε χτες από τον διευθυντή του μουσείου Αγγελο Δεληβοριά, την κόρη του αξέχαστου καλλιτέχνη και την επιμελήτρια της έκθεσης, Ιλια Λακίδου (λειτουργία έως 15/5).

Η έκθεση αναδεικνύει τις σημαντικότερες δημιουργίες της πολύχρονης διαδρομής (1929-1984) του Σπύρου Βασιλείου στο θέατρο και τη μεγάλη συμβολή του στη διαμόρφωση της μεταπολεμικής σκηνογραφικής - ενδυματολογικής αισθητικής του θεάτρου μας. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται επιλεγμένες τρισδιάστατες μακέτες, φωτογραφίες και κοστούμια από 44 (από τις 127, συνολικά, παραστάσεις για τις οποίες σχεδίασε τα σκηνικά και κοστούμια), 3 κινηματογραφικές ταινίες (στο διάστημα 1929-1982), για τις οποίες έκανε τα σκηνικά και κοστούμια, κείμενα κριτικής για τα συγκεκριμένα έργα του και ένα σπάνιο ακουστικό ντοκουμέντο, με τον ίδιο να μιλά για τη δουλειά του στο θέατρο.

Τα εκθέματα χωρίζονται σε επτά ενότητες. Οι τέσσερις κινούνται χρονολογικά (μεσοπόλεμος, δεκαετία του 1940, πρώτη και δεύτερη μεταπολεμική περίοδος). Η άλλες τρεις θεματικά (η δουλειά του στις κρατικές σκηνές, για παραστάσεις αρχαίου δράματος και για το «Ελληνικό Χορόδραμα» της Ραλλούς Μάνου. Η πρώτη σκηνογραφία του Σπύρου Βασιλείου έγινε για τα «Κορακίστικα» του Ιάκωβου Ρίζου - Νερουλού, σε σκηνοθεσία Φώτου Πολίτη. Ακολούθησαν συνεργασίες με τους Σωκράτη Καραντινό, Γιώργο Θεοτοκά, Αλέξη Σολομό, Τάκη Μουζενίδη, Μάνο Κατράκη και άλλους σπουδαίους ανθρώπους του θεάτρου. «Αναλίσκεται μόχθος πολύς και αγάπη αληθινή πάνω στα σανίδια, για να έχει ο σκηνογράφος τη λαχτάρα ν' αφουγκραστεί πίσω από την κουίντα, μέσα στον πυρετό της πρεμιέρας, για ν' ακούσει, την ώρα που ανοίγει η αυλαία εκείνο το αδιόρατο "Ααα!" της επιδοκιμασίας», έλεγε ο ίδιος.

Συμφωνικά ηχοχρώματα

Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ συμπράττει με τον πιανίστα Βασίλη Τσαμπρόπουλο, στη σημερινή της συναυλία (8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Θα παρουσιάσει έργα Τσαϊκόφσκι, την Εισαγωγή από το μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» και το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1, τον «Πέερ Γκιντ» του Γριγκ και τη Σουίτα της όπερας «Κάρμεν» του Μπιζέ. Μουσική Διεύθυνση: Αντζελο Καβαλλάρο.

Στον ίδιο χώρο, στις 25/3 (8.30 μ.μ.), η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σε διεύθυνση του αρχιμουσικού της Βύρωνα Φιδετζή, θα παρουσιάσει το συμφωνικό ποίημα «Αετός» του Γεωργίου Σκλάβου, το έργο «Από τα Λυρικά του Σικελιανού» για τραγούδι και ορχήστρα του Μανώλη Καλομοίρη (α' εκτέλεση με την ΚΟΑ, με σολίστ την υψίφωνο Τζούλια Σουγλάκου) και τη Συμφωνία «Μάνφρεντ», πάνω στο ομώνυμο έργο του Λόρδου Βύρωνα, του Τσαϊκόφσκι.

Διέπρεψαν οι Κορεάτες

Με την απονομή των βραβείων ολοκληρώθηκε προχτές ο 37ος Διεθνής Διαγωνισμός «Grand Prix Μαρία Κάλλας 2011» για Οπερα. Στη φετινή, πολύ μεγάλη συμμετοχή, ήταν εξαιρετικά υψηλό το επίπεδο διαγωνιζομένων, κυρίως των γυναικών.

Το μεγάλο βραβείο (γυναίκες) δόθηκε στην Κορεάτισσα σοπράνο Σουν Γιουνγκ Σέο. Η κριτική επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα να μη δοθεί Γκραν Πρι στους άνδρες. Κορεάτισσες έλαβαν και το 2ο Βραβείο (η σοπράνο Χιεκγιούνγκ Τσόι) και 3ο Βραβείο (η σοπράνο Χιε Τζουνγκ Λη). Τιμητικοί έπαινοι: Χαρίκλεια Λαμπράκη - Ελλάδα, Βέρα Τσεκάνοβα - Ρωσία, Αννα Κασιάν - Γεωργία - Γαλλία. Και στους άνδρες, τα βραβεία έλαβαν Κορεάτες: Το 2ο Βραβείο δόθηκε στον βαρύτονο Γιούνταεκ Ριμ, το 3ο Βραβείο μοιράστηκαν οι βαρύτονοι Εουνγκ Κoυάνγκ Λη και Χιουνμπόνγκ Τσόι. Σημειώνουμε ότι οι διαγωνιζόμενοι στον τελικό κύκλο διαγωνίσθηκαν με συνοδεία πιάνου και όχι ορχήστρας, λόγω οικονομικής κρίσης. Τους φιναλίστ συνόδεψαν οι πιανίστες - κορεπετίτορες Διονύσης Βούλγαρης, Μανώλης Παπασηφάκης και Αναΐτ Τερ - Τατσατιάν.

Το φετινό βραβείο «Δ. Χορν»

Στον νέο ηθοποιό Θάνο Τοκάκη για την περσινή ερμηνεία του στο ρόλο του σερ Αντριου, στη σαιξπηρική «Δωδέκατη νύχτα», σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, απονεμήθηκε (προχτές) το φετινό θεατρικό βραβείο «Δημήτρης Χορν».

Ο περσινός νικητής του βραβείου, Μιχάλης Οικονόμου, παρέδωσε το χρυσό σταυρό του Δημήτρη Χορν στον Θάνο Τοκάκη. Μέλη της επιτροπής είναι οι: Σταμάτης Φασουλής, Ξένια Καλογεροπούλου, Λυδία Κονιόρδου και η δημοσιογράφος Αντιγόνη Καράλη.

«Τα λόγια τα χρωματιστά» τιτλοφορείται η έκθεση ζωγραφικής της Καίτης Μαυρομμάτη, που παρουσιάζει η γκαλερί «Χρυσόθεμις» (25ης Μαρτίου, Χαλάνδρι). Τα έργα αντανακλούν τις μνήμες των παιδικών χρόνων της καλλιτέχνιδας από τη γενέτειρά της Αλεξάνδρεια.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ