ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
Νέες προκλητικές ελαφρύνσεις για το κεφάλαιο

Δόθηκε στη δημοσιότητα το νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Για φοροαπαλλαγές εκατοντάδων δισεκατομμυρίων κάνει λόγο η κυβέρνηση, ωστόσο το όφελος που θα έχουν οι χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι θα είναι περί τις 5.000 δραχμές για ολόκληρο το 2002...

Νέες προκλητικές φορολογικές ελαφρύνσεις υπέρ των «εχόντων και κατεχόντων» ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Γ. Παπαντωνίου, με την παρουσίαση του φορολογικού νομοσχεδίου διετούς ορίζοντα και με τίτλο «Φορολογικές ελαφρύνσεις και απλουστεύσεις και άλλες διατάξεις». Οι αλλαγές αυτές θα έχουν διάρκεια ζωής μέχρι το 2002. Από το 2003 - όπως ανακοινώθηκε από τον Γ. Παπαντωνίου - το υπουργείο Οικονομικών προτίθεται να φέρει προς ψήφιση νέο φορολογικό νόμο, ο οποίος θα ακυρώνει το υφιστάμενο σήμερα φορολογικό πλαίσιο.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, μειώνονται τη διετία 2001-2002 ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής των υψηλών εισοδημάτων κατά 5 μονάδες, όσο και ο συντελεστής φορολογίας των ανωνύμων εταιριών, που δεν έχουν εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Για... στάχτη στα μάτια των μισθωτών και συνταξιούχων, ο υπουργός ανακοίνωσε και την αύξηση του αφορολόγητου ορίου (του πρώτου δηλαδή κλιμακίου) κατά 100.000 δραχμές, γεγονός που έχει αποτέλεσμα τα χαμηλά εισοδήματα μέχρι 2,7 εκατ. δραχμές, να ωφελούνται όλο κι όλο 5.000 δραχμές! Το αντίστοιχο όφελος για τα υψηλά εισοδήματα, και ειδικά για εκείνα που είναι άνω των 17 εκατ. δραχμών, η μείωση φόρου δηλαδή, φτάνει τις 200.000 δραχμές ή και περισσότερο. Οσο για τη νέα φορολογική κλίμακα (το αφορολόγητο όριο για μισθωτούς-συνταξιούχους ανέρχεται σε 2,4 εκατ. δραχμές), η φιλοσοφία της παραμένει αναλλοίωτη. Στουμπώνει μικρά και μεσαία εισοδήματα στους υψηλούς συντελεστές 15% και 30%, απαλλάσσοντας έτσι τα υψηλά εισοδήματα από την επιβαλλόμενη φορολογία.

Παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, και κατά την πάγια τακτική του να διαστρέφει την πραγματικότητα, μίλησε για υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων της κυβέρνησης καθώς και για φοροελαφρύνσεις που θα ωφελήσουν κατά κύριο λόγο τους μισθωτούς και συνταξιούχους. Σύμφωνα με τις υπουργικές δηλώσεις - που ουδείς βέβαια είναι σε θέση να ελέγξει για την ορθότητά τους - «το κόστος των φορολογικών ελαφρύνσεων, που περιέχονται στο νομοσχέδιο, ανέρχεται συνολικά στα 345 δισ. δρχ.». Ο ίδιος εξήγησε ότι το κόστος αυτό θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του επόμενου χρόνου κατά 165 δισ. δρχ. και τα υπόλοιπα τους προϋπολογισμούς του 2002 και 2003. Πάντως, ο Γ. Παπαντωνίου μέσα στο κλίμα μοιράσματος δισεκατομμυρίων ανέφερε ότι «πέραν των ρυθμίσεων αυτών» οι ρυθμίσεις που είχαν αποφασιστεί από τον περσινό Σεπτέμβρη έχουν «πρόσθετο κόστος 105 δισ. δρχ. για τον προϋπολογισμό του 2001».

Στα υπόλοιπα σημεία του νομοσχεδίου είναι εμφανής η προσπάθεια της κυβέρνησης να ευνοήσει με φορολογικά κίνητρα τη συγκέντρωση γης στα χέρια μεγαλοαγροτών και των αγροτικών καπιταλιστικών επιχειρήσεων, σε μια εποχή που οι μικροί αγροτικοί κλήροι συρρικνώνονται υπό το βάρος των καταστρεπτικών πολιτικών της ΕΕ και της ελληνικής κυβέρνησης. Σε μια προσπάθεια να προσδώσει «κοινωνικό πρόσωπο» στην οικονομική της πολιτική, η κυβέρνηση θεσπίζει μια σειρά από κίνητρα για οικογένειες με τρία παιδιά και άνω (αύξηση των ποσών μείωσης φόρου για παιδιά, αύξηση της απαλλαγής για αγορά πρώτης κατοικίας, αύξηση του εμβαδού για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών κλπ.). Το θέμα όμως είναι ότι η κυβέρνηση παίρνει κάποια ελλιπέστατα μέτρα - υποτίθεται - υπέρ των πολυτέκνων οικογενειών, μέτρα τα οποία όμως αφορούν το 10% των Ελλήνων φορολογουμένων, ενώ αποκλείονται από τα ημίμετρα το υπόλοιπο 90%.

Η ΚΛΙΜΑΚΑ ΤΟΥ 2001
Κερδίζουν τα υψηλά εισοδήματα

Μόνο ως φορολογική κλίμακα που κύριο στόχο έχει τη φοροελάφρυνση των φυσικών προσώπων που εμφανίζουν υψηλά εισοδήματα μπορεί να χαρακτηριστεί η προτεινόμενη με το νομοσχέδιο νέα κλίμακα, που θα αφορά τα εισοδήματα που θα αποκτήσουν οι φορολογούμενοι από την 1 του Γενάρη μέχρι και τις 31 του Δεκέμβρη του 2001.

Με τη νέα κλίμακα:

  • Αυξάνεται κατά 100.000 δραχμές το πρώτο κλιμάκιο φορολόγησης.
  • Μειώνεται κατά 2,5 εκατοστιαίες μονάδες ο ανώτατος συντελεστής που αφορά εισοδήματα πάνω από τα 17.000.000 δραχμές.

Σημειώνεται ότι όταν πρόκειται για μισθωτούς ή συνταξιούχους το αφορολόγητο όριο αυξάνεται κατά 300.000 δραχμές και άρα το πρώτο κλιμάκιο διαμορφώνεται στις 2.400.000 δραχμές. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν πρόκειται για εισοδήματα που προέρχονται από μισθούς ή συντάξεις, ο φόρος που προκύπτει κάθε φορά από τη φορολογική κλίμακα είναι μειωμένος κατά 15.000 δραχμές.

Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος της κυβερνητικής κοροϊδίας σε βάρος των μισθοσυντήρητων και των συνταξιούχων, είναι ενδεικτικό ν' αναφέρει κανείς ότι για εισοδήματα μέχρι και 2.700.000 δραχμές (μηνιαίος μισθός μέχρι 192.00 δραχμές) το όφελος είναι όλο κι όλο 5.000 δραχμές, τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι θα εισπράξουν το...2002. Από εκεί και πέρα για όσους έχουν μηνιαίο εισόδημα από 192.000 μέχρι και 310.000 δραχμές, το όφελος θα είναι 18.850 δραχμές.

Για τα υψηλότερα εισοδήματα το κέρδος από τη νέα φορολογική κλίμακα είναι ακόμα μεγαλύτερο και ξεπερνά ακόμα και τις 100.000 δραχμές για τα εισοδήματα πάνω από τα 16 εκατ. δραχμές.

Φοροαπαλλαγές για παιδιά

Αλλαγές επέρχονται για τα αφορολόγητα ποσά που αφορούν τα παιδιά των φορολογουμένων, όταν αυτά είναι περισσότερα από τρία. Ετσι:

  • Για τα δύο πρώτα παιδιά το ποσό της φοροαπαλλαγής παραμένει στις 25.000 δραχμές για κάθε παιδί.
  • Οταν η οικογένεια έχει τρία παιδιά, η φοροαπαλλαγή είναι 70.000 δραχμές για κάθε παιδί (ήταν 30.000 δρχ).
  • Για τις οικογένειες με 4 παιδιά η φοροαπαλλαγή προβλέπεται να πάει στις 80.000 δραχμές για κάθε παιδί (ήταν 40.000 δραχμές).

Σχετικά με τις ρυθμίσεις αυτές, αξίζει ν' αναφερθεί ότι για πολλές οικογένειες μισθοσυντήρητων είναι τελικά άνευ ουσίας, μια και για εξασφαλίσει κανείς τέτοιου είδους φοροαπαλλαγές πρέπει να έχει και τα αντίστοιχα εισοδήματα. Δηλαδή, αν σε μια οικογένεια με τρία παιδιά, που υποτίθεται πως δικαιούται φοροαπαλλαγή 210.000 δραχμές (3χ70.000), οι δύο εργαζόμενοι γονείς έχουν εισόδημα από 2.100.000 δραχμές τότε δεν κερδίζουν ούτε δεκάρα, μια και με βάση τη νέα κλίμακα δεν υποχρεούνται να πληρώσουν φόρο. Ενδεικτικό της κυβερνητικής σπέκουλας και της προσπάθειας αποπροσανατολισμού των εργαζομένων είναι το γεγονός ότι για να ωφεληθεί κάποια οικογένεια με τρία παιδιά τη νέα φοροαπαλλαγή, σε περίπτωση που εργάζονται και οι δύο γονείς, πρέπει να έχουν εισόδημα από 3.400.000 δραχμές (συνολικά 6.400.000) ή αν εργάζεται μόνο ο ένας γονιός 4.100.000 δραχμές.

Αλλες ρυθμίσεις

Για την περιβόητη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας το νομοσχέδιο παραπέμπει σε αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών που θα εκδίδονται κάθε δύο χρόνια. Τα κλιμάκια, λέει το κείμενο, «θα αναπροσαρμόζονται (...) ανάλογα με το δείκτη τιμών καταναλωτή». Στην καλύτερη περίπτωση η επόμενη τιμαριθμοποίηση θα γίνει για τα εισοδήματα του 2003, δηλαδή ...«ζήσε Μάη μου...».

Αντίθετα, το νομοσχέδιο είναι ακριβέστατο στην πρόβλεψη για παραπέρα μείωση του ανώτατου συντελεστή, ο οποίος από την 1η του Γενάρη του 2002 θα μειωθεί ακόμα κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες και θα πάει στο 40%.

Ρυθμίσεις - «παντεσπάνι» και ... «ψίχουλα»

Και με το νέο σχέδιο, η κυβέρνηση προωθεί φορολογικές ρυθμίσεις που ενισχύουν παραπέρα τις ήδη προκλητικές φοροαπαλλαγές και φοροπρονόμια για τις μεγάλες επιχειρήσεις, διατηρώντας άθικτο ή και ενισχύοντας το φορομπηχτικό χαρακτήρα του φορολογικού συστήματος

Ασήμαντες και άνευ ουσίας, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι προτεινόμενες - με το κυβερνητικό σχέδιο νόμου - φορολογικές ρυθμίσεις που αφορούν τα λαϊκά εισοδήματα και τις μικρές επιχειρήσεις σε σχέση με τις ρυθμίσεις που αφορούν τα κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων και των μεγαλοεισοδηματιών. Ιδού και τα τεκμήρια, όπως τα εντοπίσαμε από μια πρώτη ανάγνωση του κειμένου του σχεδίου νόμου και της εισηγητικής έκθεσης, που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου, που εμφάνισε τις σχετικές ρυθμίσεις σαν γενναίες φορολογικές ελαφρύνσεις υπέρ των... οικονομικά ασθενέστερων.

Οι σημαντικότερες από τις προτεινόμενες αλλαγές στο ισχύον φορολογικό σύστημα, που εντοπίσαμε διαβάζοντας το περιεχόμενο του νέου σχεδίου νόμου, με τον τίτλο «Φορολογικές ελαφρύνσεις, απλουστεύσεις και άλλες διατάξεις», είναι αυτές που παραθέτουμε στη συνέχεια.

Εισοδήματα αγροτών

Για τα εισοδήματα των αγροτών, προτείνεται η διεύρυνση των παρεχόμενων φορολογικών ελαφρύνσεων (αφορολόγητο όριο, αφορολόγητο ποσό ανά στρέμμα, ανώτατο όριο απαλλαγών) σε όλους τους αγρότες και στους νέους αγρότες κατά τη μεταβίβαση αγροτικών εκτάσεων με κληρονομιά, δωρεά ή γονική παροχή, εφόσον οι εκτάσεις αυτές αξιοποιηθούν για αγροτική χρήση. Στόχος των παραπάνω ρυθμίσεων, όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, είναι «η δημιουργία μεγάλων γεωργικών κλήρων και ισχυρών γεωργικών εκμεταλλεύσεων, αλλά και η είσοδος νέων αγροτών στη γεωργία».

Οσον αφορά στο επίμαχο θέμα, δηλαδή τη μείωση της φορολογίας του πετρελαίου που χρησιμοποιούν οι αγρότες - και αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες αιτίες των μεγάλων αγροτικών κινητοποιήσεων τα τελευταία χρόνια - στο σχέδιο νόμου δεν υπάρχει καμιά σχετική πρόβλεψη. Αυτό σημαίνει ότι το θέμα φτηνότερο πετρέλαιο για τους αγρότες παραπέμπεται στις... ελληνικές καλένδες.

Απόκτηση πρώτης κατοικίας

Περιορισμένης εμβέλειας είναι και οι προτεινόμενες ρυθμίσεις στη φορολογία απόκτησης οικίας, διαμερίσματος ή οικοπέδου, που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ως πρώτη κατοικία. Κι αυτό γιατί οι προτεινόμενες αυξήσεις των αφορολόγητων ορίων υπολείπονται σημαντικά τόσο των υπέρογκων αυξήσεων που επέβαλε η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ τα τελευταία χρόνια στις αντικειμενικές αξίες ακινήτων όσο και των ανατιμήσεων που επιβλήθηκαν στα πωλούμενα διαμερίσματα και οικίες από τους εργολάβους και ιδιοκτήτες κατοικιών και διαμερισμάτων.

Συγκεκριμένα, το αφορολόγητο όριο για μεταβιβάσεις ακινήτων που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν σαν πρώτη κατοικία::

  • παραμένει αμετάβλητο στις 17.250.000 δραχμές (ή 35 τ.μ.) για τον άγαμο και στις 27.600.000 δραχμές (ή 70 τ.μ.) για τον έγγαμο.
  • Αυξάνεται, μόλις κατά 750.000 δραχμές για τα καθένα από τα πρώτα δύο παιδιά, στις 5.750.000 δραχμές ή κατά 20 τ.μ. (από 5.000.000 σήμερα ή 15 τ.μ. σήμερα).
  • καθιερώνεται επιπλέον αφορολόγητο ποσό 10.000.000 δραχμές ή 25 τ.μ. για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα παιδιά.
Φορολογία κερδών

Απλόχερες και γενναιόδωρες θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι φορολογικές ρυθμίσεις που προτίθεται να θεσμοθετήσει η κυβέρνηση με το νέο σχέδιο νόμου για τα εισοδήματα και τα κέρδη των μεγαλοεπιχειρηματιών και των μεγάλων επιχειρήσεων. Αντίθετα, δεν προβλέπεται καμιά ρύθμιση που να ανακουφίζει τα εισοδήματα των αυτοαπασχολούμενων επαγγελματιών, βιοτεχνών και εμπόρων και γενικότερα των «επιτηδευματιών». Στα πλαίσια αυτά, με εξαίρεση την κατάργηση του ΕΦΤΕ (Ειδικός Φόρος Τραπεζικών Εργασιών) που αφορά τους πάντες (και τους ιδιώτες δανειολήπτες και τους τους επιτηδευματίες και τις μεγάλες επιχειρήσεις), με το σχέδιο νόμου προτείνεται παραπέρα μείωση της φορολογίας των κερδών των μεγάλων επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, προτείνεται:

  • Η μείωση του ανώτατου συντελεστή φορολογίας των κερδών των Ανώνυμων Εταιριών, που δεν έχουν εισαγάγει τις μετοχές τους στο Χρηματιστήριο και ΟΛΩΝ ανεξαιρέτως των τραπεζών που λειτουργούν στην Ελλάδα και των εγκαταστημένων στη χώρα μας υποκαταστημάτων αλλοδαπών επιχειρήσεων, κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες στην επόμενη διετία. Για την ακρίβεια, προτείνεται η μείωση του ανώτατου συντελεστή φορολογίας κερδών από 40% που ισχύει σήμερα, σε 37,5% για τα εισοδήματα της χρήσης του έτους 2001 και σε 35% για τα εισοδήματα χρήσης του έτους 2002.
  • Η μείωση του συντελεστή παρακράτησης φόρου κατά 5 μονάδες στην επόμενη διετία (από 40% σήμερα σε 37,5% το 2001 και σε 35% το 2002) που γίνεται στους τόκους που αποκτούν οι αλλοδαπές επιχειρήσεις που αποκτούν εισοδήματα από πηγή κείμενη στην Ελλάδα ή έχουν μόνιμη εγκατάσταση στη χώρα μας.
  • Η μείωση του συντελεστή παρακράτησης του φόρου εισοδήματος που αποκτούν στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με την κατασκευή δημόσιων ή ιδιωτικών τεχνικών έργων από 0,5 μέχρι και 1,25 ποσοστιαίες μονάδες.
  • Η μείωση του ανώτατου συντελεστή παρακράτησης φόρου κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες (2,5 μονάδες το 2001 και 2,5 μονάδες το 2002) των εισοδημάτων (μισθοί και αμοιβές μελών Διοικητικού Συμβουλίου κλπ.) που προκύπτουν από Ανώνυμες Εταιρίες με μετοχές μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο.
  • Να δοθεί δυνατότητα στις μεγάλες εταιρίες (ΑΕ και ΕΠΕ) που διανέμουν ή κεφαλαιοποιούν αποθεματικά - τα οποία έχουν σχηματιστεί κατά ειδικό τρόπο - να εκπίπτουν από τον οφειλόμενο φόρο εισοδήματος, το ποσό του φόρου που έχει καταβάλει το νομικό πρόσωπο κατά την αυτοτελή φορολόγηση των εν λόγω εισοδημάτων. Στην ουσία, δηλαδή, καταργείται για τις ΑΕ και ΕΠΕ η υποχρέωση καταβολής του φόρου 5% επί της αξίας των μεταβιβαζόμενων μετοχών μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο, ο φόρος 30% από την παραχώρηση χρήσης εμπορικού σήματος κλπ.
  • Να παραταθεί μέχρι και το τέλος του έτους 2002, η ισχύς των διατάξεων που προβλέπουν προνόμια και φοροαπαλλαγές για τη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου με τις εξαγορές και συγχωνεύσεις μεγάλων επιχειρήσεων, προκειμένου - όπως αναφέρεται - «να δημιουργηθούν μεγάλες οικονομικές μονάδες οι οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να αντεπεξέλθουν στο διεθνή επιχειρηματικό ανταγωνισμό».
Αλλες ρυθμίσεις

Στο ίδιο σχέδιο νόμου, εντοπίσαμε και άλλες ρυθμίσεις, όπως:

  • Η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών από δάνεια σεισμοπλήκτων περιοχών όλης της επικράτειας, σε οφειλές που για διάφορους λόγους δεν πρόλαβαν να υπαχθούν στις ευεργετικές ρυθμίσεις του άρθρου 50 του νόμου 2778/99.
  • Η δυνατότητα διαγραφής, από τον προϊστάμενο της ΔΟΥ, βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών στο δημόσιο από στεγαστικά δάνεια της Εργατικής Κατοικίας που είχαν χορηγηθεί στο παρελθόν από την Εθνική Τράπεζα.
  • Η μείωση κατά 40% των οφειλών από στεγαστικά δάνεια για πρώτη κατοικία που είχαν χορηγηθεί με βάση τις διατάξεις των νόμων 1138/72 και 1641/84 και με τον όρο ότι θα εξοφληθούν ολοσχερώς, χωρίς τις αναλογούσες προσαυξήσεις.
Φορολογικά κίνητρα για την παιδική εργασία

Για ελαφρύνσεις στη φορολογία φυσικών προσώπων κάνει λόγο η κυβέρνηση, αλλά στο σχετικό κεφάλαιο εκείνο που κυριαρχεί είναι η εισαγωγή και θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την εργασία των ανήλικων παιδιών.

Ετσι στο άρθρο 3 του νομοσχεδίου ορίζεται σαφώς ότι οι διατάξεις που αφορούν τη φορολογία των εισοδημάτων προστατευόμενων μελών της οικογένειας δεν εφαρμόζονται όταν αφορά «την παροχή εργασίας του ανήλικου τέκνου, με σχέση εξαρτημένης ή ανεξάρτητης εργασίας ή μίσθωσης έργου». Για τα εισοδήματα αυτά και για μια σειρά άλλα εισοδήματα, που μπορεί να έχουν τα ανήλικα παιδιά των φορολογουμένων, υποβάλλεται ξεχωριστή φορολογική δήλωση, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο φόρος των γονέων.

Στα πλαίσια των μέτρων που, όπως λέει η κυβέρνηση, αφορούν τις πολύτεκνες οικογένειες, αλλάζει και το τεκμαρτό εισόδημα για ιδιοκατοίκηση που είναι 150 τετραγωνικά μέτρα, κατά 30 τετραγωνικά για κάθε παιδί που βαρύνει την οικογένεια, από το τρίτο και μετά.

Οι υπόλοιπες... ελαφρύνσεις αφορούν τροποποιήσεις στα ποσοστά των φοροαπαλλαγών και τα ποσά που αναγνωρίζονται για διάφορες δωρεές που κάνουν οι φορολογούμενοι.

Τέλος από την 1η του Γενάρη καταργείται ο Ειδικός Φόρος Τραπεζικών Εργασιών που επιβάλλεται στα δάνεια που χορηγούν οι τράπεζες. Το ζητούμενο βέβαια είναι τι θα κάνουν οι τραπεζίτες. Αν δηλαδή, μειώσουν στα αντίστοιχα ποσοστά τα επιτόκια των δανείων που χορηγούν ή αν θα καταβροχθίσουν τη διαφορά υπέρ των κερδών τους...

Μείωση επιτοκίων

Μείωση επιτοκίων ανακοίνωσε χτες η Τράπεζα Πειραιώς. Το βασικό επιτόκιο βραχυπρόθεσμων δανείων ορίστηκε σε 11,25% από 12%. Στην καταναλωτική πίστη το βασικό επιτόκιο στεγαστικών δανείων μειώθηκε σε 9% από 9,6% και για τα καταναλωτικά δάνεια σε 12, από 12,5%. Το επιτόκιο ταμιευτηρίου διαμορφώθηκε σε 4,75% από 5%.

Ο τζίρος των καταστημάτων

Τους διαφορετικούς ρυθμούς ανάμεσα στις περιφέρειες της χώρας δείχνουν τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για τον τζίρο των καταστημάτων. Ετσι ο δείκτης λιανικών πωλήσεων στο επτάμηνο Γενάρης - Ιούλης 2000 αυξήθηκε 7,7% στην περιφέρεια πρωτεύουσας έναντι ποσοστού 5,5% στη λοιπή χώρα. Για το σύνολο της επικράτειας η αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 1999, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΣΥΕ, διαμορφώθηκε σε 6,9%.

Ελεγχοι από το ΣΔΟΕ

Ελέγχους στα ελαιοτριβεία και τα πυρηνελαιουργεία προαναγγέλλει και ο ΣΔΟΕ ενόψει της νέας ελαιοκομικής περιόδου. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, οι έλεγχοι αποσκοπούν και στην αποκάλυψη εικονικής παραγωγής (πανωγραψίματα).

Επιπλέον 650 εκατ. για το Ν. Χανίων

Επιπλέον πιστώσεις ύψους 650 εκατ. δραχμών, για τη χρηματοδότηση αντιπλημμυρικών έργων του Ν. Χανιών εγκρίθηκαν από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας.

Σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου, η πρόσθετη χρηματοδότηση των 650 εκατ. δραχμών από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων κρίθηκε αναγκαία μετά τις ραγδαίες βροχές που έπληξαν τις νοτιοδυτικές περιοχές του Ν. Χανίων στις 21 του περασμένου Απρίλη, ενώ περισσότερο επλήγησαν οι Δήμοι Μήθυμνας, Ινναχωρίου και Πελεκάνου. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 2,5 δισ. δραχμές από τα οποία τα 1,65 δισ. αφορούν το έτος 2000.

Θα φυλάμε 5 χρόνια τις αποδείξεις

Τις αποδείξεις των αγορών βάσει των οποίων οι φορολογούμενοι έχουν μείωση του φορολογητέου εισοδήματός τους, από την επόμενη χρονιά δε θα τις συνυποβάλουμε με τις φορολογικές δηλώσεις. Οπως σημειώνεται στο σχέδιο νόμου τα σχετικά ποσά θα αναγράφονται στη φορολογική δήλωση, αλλά τις αποδείξεις θα τις φυλάμε στο σπίτι. «Φυλάσσονται, λέει το νομοσχέδιο, από τον υπόχρεο, για επίδειξή τους στην αρμόδια φορολογική αρχή».

Πόσο θα τις φυλάμε; Σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 84 του σχετικού νόμου, μας πληροφορεί το υπουργείο.

Εμείς κοιτάξαμε το σχετικό νόμο και σας πληροφορούμε ότι θα είμαστε υποχρεωμένοι να τις κρατάμε για ...5 χρόνια.

ΦΟΡΟΙ ΥΠΕΡ ΤΡΙΤΩΝ
Η κατάργησή τους ωφελεί μόνο το δημόσιο

Το νομοσχέδιο προβλέπει την κατάργηση 58 φόρων υπέρ τρίτων, των οποίων - όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση - η αποδοτικότητά τους δεν καλύπτει καν το κόστος διαχείρισής τους. Οπως ανέφερε ο Γ. Παπαντωνίου, τα συνολικά έσοδα από τους υπό κατάργηση φόρους δεν ξεπερνούν, σε ετήσια βάση, τα 10 δισ. δραχμές. Προβλέπεται επίσης η κατάργηση του μεγαλύτερου μέρους των πάγιων τελών χαρτοσήμου, οι οποίες υπολογίζονται σε περίπου 1.000 τον αριθμό. Σύμφωνα με το άρθρο 34 του νομοσχεδίου, οι φόροι υπέρ τρίτων που καταργούνται εισπράττονται από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού, το μετοχικό Ταμείο Ναυτικού, το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Ναυτικού, το Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας, το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, της Στέγης Καλών Τεχνών και Γραμμάτων, του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, του Κεντρικού Ταμείου Γεωργίας και Δασών.

Στο άρθρο 35 τέλος, προβλέπεται ότι μια σειρά κοινωνικοί πόροι που εισπράττουν Νομικά Πρόσωπα, οι Ειδικοί Λογαριασμοί, θα παρουσιάζονται πλέον μέσω του κρατικού προϋπολογισμού. Πρόκειται για πόρους υπέρ του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, του Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, του Ταμείου Εθνικής Αμυνας, του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού, Αεροπορίας, του ΠΙΚΠΑ κλπ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ