ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΡΥΖΟΠΑΡΑΓΩΓΟΙ
Στον «Καιάδα» της ΕΕ

Οι τιμές στο ρύζι κατρακυλάνε και τα επιτελεία των Βρυξελλών, μαζί με την κυβέρνηση, αντί να προστατέψουν τους παραγωγούς, προωθούν νέα εξοντωτικά μέτρα   

Από το κακό στο χειρότερο σπρώχνουν τους ρυζοκαλλιεργητές η Συμφωνία της ΓΚΑΤΤ και η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της κυβέρνησης, που εξυπηρετούν από κοινού τα συμφέροντα των πολυεθνικών τροφίμων και των βιομηχάνων-μεταποιητών. Ως αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης οι τιμές παραγωγού στο ρύζι συνεχίζουν φέτος να έχουν καθοδική πορεία, ενώ τα επιτελεία των Βρυξελλών ετοιμάζονται να περάσουν έναν ακόμα χειρότερο κοινοτικό κανονισμό.

Με το άνοιγμα της φετινής εμπορικής περιόδου στο ρύζι οι εμποροβιομήχανοι εκ του ασφαλούς άρχισαν τα κερδοσκοπικά κόλπα, δείχνοντας αδιαφορία αγοραστικού ενδιαφέροντας για τις περισσότερες ποικιλίες ρυζιού. Οι τιμές ξεκίνησαν από 72 μέχρι 85 δραχμές το κιλό, ανάλογα με την ποικιλία, όταν πέρσι ήταν γύρω στις 85 με 92 δραχμές, ενώ το 1995 ήταν 140 με 150 δραχμές το κιλό. Οσο για την τιμή παρέμβασης, αν τελικά γίνει παρέμβαση για τη φετινή παραγωγή, αυτή θα είναι 96 δραχμές, από 103 που ήταν πέρσι. Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι η κυβέρνηση σκοπίμως έδωσε προκαταβολικά τη χαριστική βολή στην «κολοβή» παρέμβαση που έφτιαξε η ΕΕ, εξαφανίζοντας στην πράξη και την ελάχιστη προστασία που παρέχει στους ρυζοπαραγωγούς και εξαναγκάζοντάς τους να πουλήσουν την παραγωγή τους στις ακόμα πιο χαμηλές τιμές που δίνουν οι εμποροβιομήχανοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι το υπουργείο Γεωργίας στα τέλη του περασμένου Μάρτη, λίγες μέρες πριν τις βουλευτικές εκλογές, είχε ανακοινώσει για καθαρά προεκλογικούς λόγους ότι από 1η Απρίλη ξεκινά η παρέμβαση. Ο Απρίλης πέρασε μαζί με τις εκλογές και το υπουργείο Γεωργίας, σα να μην τρέχει τίποτα, ξεκίνησε την παρέμβαση πεντέμισι μήνες αργότερα στα μέσα Σεπτέμβρη, δηλαδή μόλις δύο βδομάδες πριν από το χρονικό όριο που θέτει η ΕΕ για τη λήξη της!

Μάλλον... η κυβέρνηση προετοιμάζει εκ των προτέρων τους ρυζοπαραγωγούς γι' την επικείμενη κατάργηση της παρέμβασης. Η Κομισιόν στη νέα πρόταση προτείνει να ενταχθεί το ρύζι στον κανονισμό για τα σιτηρά, χωρίς όμως να ισχύει το καθεστώς παρέμβασης, το οποίο θα αντικατασταθεί από την ιδιωτική αποθεματοποίηση. Σαν δόλωμα για την κατάργηση της παρέμβασης η Κομισιόν προτείνει την αύξηση της στρεμματικής ενίσχυσης από 52,65ευρώ/τόνο σε 63ευρώ/τόνο. Επίσης, προτείνεται να αναπροσαρμοστούν οι εκτάσεις της ρυζοκαλλιέργειας σύμφωνα με τα στοιχεία των ετών 1989, 1990 και 1991. Αυτό πρακτικά σημαίνει περαιτέρω μείωση της εθνικής ποσόστωσης, αφού την περίοδο αυτή η μέση καλλιεργούμενη έκταση ήταν 171.000 στρέμματα, ενώ σήμερα η πραγματική καλλιεργούμενη έκταση είναι 270.000 στρέμματα και η εθνική ποσόστωση 249.000 στρέμματα. Ακόμα προτείνεται να εφαρμοστεί υποχρεωτική αγρανάπαυση στο ρύζι, που με βάση το σημερινό ποσοστό του 10% σημαίνει μείωση της κοινοτικής παραγωγής κατά 150.000 τόνους.

Η προώθηση των νέων προτάσεων της Κομισιόν για το ρύζι έρχεται ως συνέχεια της οδυνηρής για τους αγρότες προσαρμογής, που ξεκίνησε εξαιτίας της Συμφωνίας ΓΚΑΤΤ και συνεχίζεται ενόψει των ακόμα χειρότερων συμφωνιών του ΠΟΕ. Αν ανατρέξει κανείς στα ίδια τα στοιχεία της ΕΕ για το τι έγινε στο ρύζι από την περίοδο 1994/1995 - δηλαδή ένα χρόνο πριν από την εφαρμογή της ΓΚΑΤΤ - μέχρι την περίοδο 1999/2000, θα διαπιστώσει: Στο διάστημα αυτό αυξήθηκαν οι εισαγωγές ρυζιού στην ΕΕ κατά 40% περίπου (από 393.000 τόνους σε 549.000 τόνους), λόγω της μείωσης κατά 32% των δασμών εισαγωγής, ενώ οι εξαγωγές αυξήθηκαν μόνο κατά 19% (από 189.000 τόνους σε 225.000 τόνους). Την ίδια περίοδο η κοινοτική παραγωγή αυξήθηκε κατά 25% (από 1.242.000 τόνους σε 1.551.000 τόνους) ενώ η κοινοτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 22,5% (από 1.447.000 τόνους σε 1.773.000 τόνους) με αποτέλεσμα η ΕΕ να είναι ελλειμματική σε ρύζι κατά 222.000 τόνους και η αυτάρκειά της να φτάνει στο 87,5%.

Πάντως, αν οι νέες προτάσεις της Κομισιόν γίνουν πραγματικότητα, το αποτέλεσμα θα είναι να μειωθεί η κοινοτική ρυζοπαραγωγή, θα αυξηθούν οι εξαγωγές και θα μειωθούν οι εισαγωγές, με αποτέλεσμα να μειωθεί και η αυτάρκεια της ΕΕ. Επίσης, θα εξανεμιστούν οι τιμές και το εισόδημα των ρυζοπαραγωγών, μια και δε θα υπάρχει κανένα δίχτυ ασφαλείας, ενώ οι στρεμματικές επιδοτήσεις θα εξανεμίζονται από τις χαμηλές ποσοστώσεις και τα αυξημένα πρόστιμα συνυπευθυνότητας. Βέβαια, από τις προτάσεις της Κομισιόν θα υπάρξουν και ωφελημένοι: Οι πολυεθνικές τροφίμων και οι βιομηχανίες μεταποίησης και εμπορίας, οι οποίες θα αγοράζουν το ρύζι σε εξευτελιστικές τιμές και θα ακριβοπουλάνε στους καταναλωτές. Θα ωφεληθεί και ο κοινοτικός προϋπολογισμός, ο οποίος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, θα επιβαρυνθεί μεν με ετήσια δαπάνη 23 εκατ. ευρώ από την αύξηση της στρεμματικής επιδότησης, αλλά από την κατάργηση της παρέμβασης θα εξοικονομηθούν πολύ περισσότερα: 38 εκατ. ευρώ.

ΧΥΜΟΠΟΙΗΣΙΜΑ ΕΣΠΕΡΙΔΟΕΙΔΗ
Να αποκατασταθεί η αδικία με το ΦΠΑ
Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Την άμεση αποκατάσταση της αδικίας σε βάρος των παραγωγών χυμοποιήσιμων εσπεριδοειδών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα εξαιτίας της μηδαμινής επιστροφής ΦΠΑ μετά την εφαρμογή του νέου κοινοτικού κανονισμού, εξακολουθεί να ζητά από την κυβέρνηση το ΚΚΕ. Το Κόμμα επανέρχεται στο θέμα με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε χθες ο βουλευτής ΣπύροςΣτριφτάρης, μετά την αρνητική απάντηση του υπουργού Οικονομικών στην Ερώτηση που είχαν καταθέσει πέντε κομμουνιστές βουλευτές.

Στην Επίκαιρη Ερώτηση που κατατέθηκε τονίζεται: «Σε απάντηση της 2407/15-9-2000 Ερώτησης βουλευτών του ΚΚΕ, για τα προβλήματα που δημιουργεί η εφαρμογή του νέου κανονισμού για τα οπωροκηπευτικά στο ύψος του επιστρεφόμενου ΦΠΑ χυμοποιήσιμων εσπεριδοειδών, ο υπουργός Οικονομικών αφού επικαλέστηκε οδηγίες της ΕΕ, εγκυκλίους, διαταγές και υπουργικές αποφάσεις προσπάθησε να δικαιολογήσει αυτό που γίνεται σήμερα. Συγκεκριμένα, δικαιολόγησε τον άδικο και παράνομο τρόπο υπολογισμού του ύψους της επιστροφής του ΦΠΑ που προκλήθηκε μετά την αλλαγή του σχετικού κανονισμού, στον οποίο προβλέπεται η κοινοτική επιδότηση να δίνεται κατευθείαν στον παραγωγό κι όχι διά μέσου του μεταποιητή.

Επειδή όμως, σύμφωνα και με την απάντηση, υπάρχουν αμφιβολίες για τη νομιμότητα των παραπάνω αποφάσεων, στο τέλος δεσμεύτηκε να επανεξετάσει το θέμα με τη συνδρομή όλων των συναρμόδιων φορέων, προκειμένου να διερευνήσει το δίκαιο και το σύννομο των αιτημάτων των εσπεριδοκαλλιεργητών».

Μετά τα παραπάνω ερωτάται ο υπουργός Οικονομικών τι ενέργειες έκανε και πότε θα αποκαταστήσει την αδικία και παρανομία σε βάρος των παραγωγών χυμοποιήσιμων εσπεριδοειδών.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Κατάστιχο αποπροσανατολισμού

Τη δοκιμασμένη συνταγή αποπροσανατολισμού χρησιμοποίησαν για μια ακόμη φορά οι κυβερνώντες, καθώς η δημοσίευση κατάστιχου με ονόματα που φέρονται να έχουν αποκρύψει εισοδήματα έγινε μια μόλις μέρα μετά τη δημοσίευση του φορολογικού νομοσχεδίου. Χαρακτηριστικό της μεθοδολογίας που έχει επιλεγεί, προκειμένου να τροφοδοτηθεί ο αποπροσανατολισμός είναι η διασπορά των καταγγελλόμενων σε περιοχές που καλύπτουν το σύνολο σχεδόν της επικράτειας, ενώ όπως είναι αυτονόητο δε λείπουν και ονόματα γνωστών καλλιτεχνών.

Η ζοφερή πραγματικότητα της κυβερνητικής οικονομικής πολιτικής και η μείωση του δαθέσιμου εισοδήματος των φορολογουμένων, προκειμένου να επιτευχτεί ο «εθνικός» στόχος της ΟΝΕ αποκαλύπτουν την προσπάθεια συσκότισης που επιχειρεί η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών: «Επαγγελματίες οι οποίοι μέσα από την εργασία τους έχουν τιμηθεί από την κοινωνία και έχουν κατακτήσει την επωνυμία τους (sic!) στις τοπικές τους κοινωνίες ή και πανελλαδικά έχουν μια επιπλέον υποχρέωση να είναι αυστηρά συνεπείς απέναντι στις φορολογικές τους υποχρεώσεις».

Το σχετικό κατάστιχο του ΣΔΟΕ περιλαμβάνει δύο εταιρίες με δραστηριότητα στο χρηματοπιστωτικό τομέα, τρεις δημόσιους λειτουργούς (ένας καθηγητής της μέσης εκπαίδευσης και δύο γιατρούς του ΕΣΥ), συμβολαιογράφους, δικηγόρους και γιατρούς από διάφορες περιφέρειες και καλλιτέχνες.

Ειδικότερα σε βάρος της χρηματιστηριακής εταιρίας ΚΟΝΤΑΛΕΞΗΣ ΑΧΕΠΥ καταλογίζονται για τη χρήση 1999 παραβάσεις, γιατί δεν εκδόθηκαν φορολογικά στοιχεία και δεν εμφανίστηκαν εισοδήματα από προμήθειες συνολικής αξίας 957,977.306 δρχ. που εισπράχθηκαν για τη διαμεσολάβησή της σε πράξεις αγοραπωλησίας μετοχών. Η συνολική επιβάρυνση για τις παραβάσεις θα ξεπεράσει τα 1.316 δισ. δρχ.

Σε βάρος της εταιρίας ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ FINANCE ΑΕΛΔΕ καταλογίζονται για τη χρήση 1999 παραβάσεις για λήψη εικονικών στοιχείων αξίας 930.586.381 δρχ. Οι εικονικές συναλλαγές αφορούν προμήθειες που υποτίθεται ότι χορηγήθηκαν σε υπερπόντια (Off Shore) εταιρία. Για τις παραβάσεις επιβάλλονται πρόστιμα 1.861 δισ. δρχ.

Το κατάστιχο συνεχίζει με ονόματα ηθοποιών (Ι. Φέρτης, Σ. Αλιμπέρτη, Αικ. Μπαλανίκα, ΜΠ. Λιβάνου, Χ. Ρώμας), ενώ δεν παραλείπει να αναφέρει και τις τηλεοπτικές σειρές που συμμετείχαν χωρίς, κατά την ανακοίνωση πάντα, να εκδώσουν αποδείξεις για τις αμοιβές τους.

Στη συνέχεια, άγνωστο για ποιο λόγο, οι φερόμενοι σαν φοροφυγάδες αναφέρονται με αλφαβητική σειρά: Π. Δεσποτίδης (γιατρός ΕΣΥ), Θ. Δημητρόπουλος (συμβολαιογράφος), Κ. Μητσολίδης (καθηγητής Φιλόλογος), Γ. Παπαδημητρίου (γιατρός), Μ. Παπαοικονόμου (σεναριογράφος), Α. Πετρόπουλος (συμβολαιογράφος), Α. Ρήγας (συμβολαιογράφος), Ε. Σωτηράκης (γιατρός), Π. Τικόπουλος (δικηγόρος) Χ. Χαραλαμπίδης (γιατρός ΕΣΥ), Μ. Χουσαμετίν (γιατρός).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ