ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Μάη 2011
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΥΣΤΡΙΑΚΗ ΒΟΥΛΗ
Απαράδεκτη απόφαση ματαίωσης παρουσίασης του «Μαουτχάουζεν» του Μίκη

Η φρίκη του ναζισμού στο στρατόπεδο του Μαουτχάουζεν
Η φρίκη του ναζισμού στο στρατόπεδο του Μαουτχάουζεν
Τέσσερις μέρες πριν την επέτειο της Μεγάλης Αντιφασιστικής Νίκης των Λαών, 9 Μάη του 1945, προσβολή απέναντι τόσο στον Μίκη Θεοδωράκη και το έργο του όσο και στους λαούς και στους αγώνες τους αποτελεί η απαράδεκτη απόφαση της προέδρου της αυστριακής Βουλής, Μπάρμπαρα Πράμερ, να ματαιώσει την προγραμματισμένη για χτες παρουσίαση του συγκλονιστικού έργου του «Μαουτχάουζεν», επικαλούμενη τις «επανειλημμένες αντισημιτικές δηλώσεις του Μίκη Θεοδωράκη τα προηγούμενα χρόνια, με τις οποίες ο ίδιος άφησε άσχημες εντυπώσεις»!!! Το μνημειώδες έργο, που βασίστηκε στην ποίηση του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ο οποίος υπήρξε κρατούμενος στο ομώνυμο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης, και μελοποιήθηκε από τον Μ. Θεοδωράκη, είχε προγραμματιστεί να παρουσιαστεί στην τελετή μνήμης των θυμάτων του ναζισμού στην αυστριακή Εθνοσυνέλευση, με αφορμή τη συμπλήρωση 66 χρόνων από την απελευθέρωση του στρατοπέδου συγκέντρωσης. Στο Μαουτχάουζεν, στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου πάνω από 122.000 κρατούμενοι, ανάμεσά τους και 3.700 Ελληνες, θανατώθηκαν από τους ναζί.

Το μελοποιημένο «Μαουτχάουζεν» είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά το 1966, ενώ ιστορική είναι η συναυλία στον ίδιο τον τόπο του μαρτυρίου, στο Μαουτχάουζεν, το Μάη του 1988, με ερμηνεύτριες την Μαρία Φαραντούρη, την Ελινόαρ Μοάβ - Βιντιάδη και την Ανατολικογερμανίδα Γκίζελα Μάι, παρουσία δεκάδων χιλιάδων προσκυνητών από όλη την Ευρώπη.

Είναι ξεκάθαρο ότι η απόφαση της προέδρου της αυστριακής Βουλής να ματαιώσει την παρουσίαση αυτού του εμβληματικού έργου - χρονικό της τραγικής ζωής στο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης και εξόντωσης - αποτελεί μέρος όλης αυτής της επιχείρησης για το ξαναγράψιμο της Ιστορίας. Μια επιχείρηση που στηρίζει η Ευρωπαϊκή Ενωση, με βασικά συστατικά την κλιμάκωση του αντικομμουνισμού, τη συκοφάντηση του σοσιαλισμού και της Σοβιετικής Ενωσης, την ανιστόρητη προσπάθεια εξίσωσης του φασισμού με το σοσιαλισμό. Την ίδια στιγμή η ΕΕ ενεργητικά στηρίζει εκδηλώσεις δικαίωσης του ναζισμού, όπως αυτές που γίνονται τα τελευταία χρόνια σε χώρες της Βαλτικής, όπου νοσταλγοί του φασισμού τιμούν τα τάγματα των SS που συντάχτηκαν με τους ναζί ενάντια στη Σοβιετική Ενωση.

8η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Μαγική εικόνα» από την κυβέρνηση για το βιβλίο

Μια... «μαγική εικόνα» επιχειρεί να προβάλει η κυβέρνηση στο χώρο του βιβλίου, με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού - Τουρισμού, διά του υπουργού, Π. Γερουλάνου, να... «διαπιστώνει», στο γραπτό χαιρετισμό του (σ.σ. ο ίδιος απουσίαζε) στα χτεσινά εγκαίνια της 8ηςΔιεθνούς Εκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης, ότι «έχουν γίνει πολλά μέσα σ' αυτόν τον χρόνο, με σύμμαχο το ΕΚΕΒΙ (σ.σ. Εθνικό Κέντρο Βιβλίου) και χάρη στη συνεργασία με όλους τους φορείς του χώρου»!

Θυμίζουμε ότι ανάμεσα στα «πολλά» που έγιναν τον τελευταίο χρόνο περιλαμβάνονται, εκτός των άλλων, η μείωση του προϋπολογισμού του ΕΚΕΒΙ, οι απολύσεις προσωπικού του και οι παρελκόμενες συνέπειες, όπως η απόφασή του, τον περσινό Μάη, να απευθυνθεί «σε ιδιωτικούς φορείς προς αναζήτηση χορηγιών, ειδικά όσον αφορά τις δραστηριότητες που σχετίζονται με την εκπαίδευση και τη διάδοση της ανάγνωσης στις νεότερες γενιές»!

Αντίθετα, τον περασμένο Δεκέμβρη, η κυβέρνηση αποδείχθηκε ιδιαίτερα γαλαντόμα, εν μέσω καπιταλιστικής κρίσης και άγριων περικοπών των λαϊκών εισοδημάτων και δικαιωμάτων, προς το εκδοτικό κεφάλαιο, με τον ίδιο υπουργό να εξαγγέλλει το «πρόγραμμα δράσης για το ελληνικό βιβλίο», το οποίο χρηματοδοτεί με το «συγκλονιστικό» ποσό των... 300.000 ευρώ, την ίδια ώρα που «καλούσε» τους εκδότες να «ενημερωθούν» «για τα δύο νέα προγράμματα χρηματοδότησης στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας, συνολικού προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ»...

Ετσι αντιλαμβάνεται και αυτή η κυβέρνηση τη «στήριξη» στο βιβλίο. Αποτελεί συνέχεια της αντιδραστικής πολιτικής του δικομματισμού που οδήγησε, όπως και η πρόσφατη έρευνα του ΕΚΕΒΙ αποδεικνύει, να μετατρέψει το βιβλίο σε είδος «πολυτελείας» για το λαό και ειδικά τη νεολαία.

Κατά τ' άλλα ο υπουργός στο σημείωμά του επανέλαβε ότι η έκθεση εντάσσεται από φέτος στο πρόγραμμα του ΥΠΠΟΤ «Θεσσαλονίκη - Σταυροδρόμι Πολιτισμών», «που φιλοδοξεί να ξαναδώσει στη Θεσσαλονίκη τον φυσικό διεθνή της ρόλο». Ετσι, μετά τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε «σταυροδρόμι» και «πύλη» του ιμπεριαλισμού ενάντια στους λαούς των Βαλκανίων, τώρα η πόλη προορίζεται και για «ορμητήριο» του αγοραίου, πολιτιστικού ιμπεριαλισμού.

Η 8η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης στην «HELEXPO» θα διαρκέσει μέχρι τις 8/5, με οργανωτή το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Συμμετέχουν περισσότεροι από 190 συγγραφείς - Ελληνες και ξένοι - και εκδότες από 23 χώρες: Αίγυπτος, Γαλλία, Γερμανία, Εσθονία, Ινδία, Ισλανδία, Ισπανία, Ισραήλ, Ιταλία, Κίνα, Λετονία, Λιθουανία, Μάλτα, Μαρόκο, Ουαλία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Σερβία, Τουρκία, Τσεχία. Οι ξένοι συγγραφείς προέρχονται από: Αγγλία, Αίγυπτο, Αιθιοπία, Αλγερία, Ελβετία, Ιταλία, Ισραήλ, Λίβανο, Πακιστάν, Σερβία, Συρία, Τουρκία, Τυνησία.

Θα υπάρχει αφιέρωμα στη Μέση Ανατολή και στις χώρες του Μαγκρέμπ (χώρες της Βόρειας Αφρικής - πρώην αποικίες), μια θεματική και διεθνές συνέδριο με θέμα «Βιβλίο και εκπαίδευση» στη σημερινή ελληνική και ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει... 170 εκδηλώσεις! Θα λειτουργούν «γωνιές» παιδιών, εφήβων, εκπαιδευτικών, γονέων, περιοδικών, νέων τεχνολογιών και το περίπτερο «Οδυσσέας Ελύτης».

Ανοιξιάτικες παραστάσεις

Το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει (8-15/5) στο «Βρυσάκι» (Βρυσακίου 17, Μοναστηράκι, 210-3390447) το έργο του Γιάννη Τσίπου «Αόρατη Ολγα», που βασίζεται σε μαρτυρίες και ντοκουμέντα. Ο συγγραφέας, μετά από ανάθεση του Εθνικού Θεάτρου, έγραψε ένα έργο με θέμα «Ξένος στην πόλη». Ολες οι παραστάσεις του προγράμματος περιλαμβάνονται στο Φεστιβάλ του Γκραζ της Αυστρίας (26-29/1/ 2012). Το έργο αναφέρεται στη 18χρονη Ο. Ν. από τη Βουλγαρία, η οποία μετά από την καταναγκαστική εκπόρνευσή της για δυο χρόνια σε διάφορες ελληνικές πόλεις, πουλήθηκε από Ρουμάνο για 4.500 ευρώ σε Ελληνα. Για να ξεχρεώσει τον Ελληνα κρατήθηκε κλεισμένη για 14 μήνες σε διαμέρισμα στην Αθήνα, όπου δεχόταν καθημερινά 10-15 πελάτες. Οταν εξόφλησε το «χρέος» της, μεταπωλήθηκε σε ιδιοκτήτη μπαρ στην Πάτρα. Οι καταγγελίες της, μετά από τέσσερα χρόνια, οδήγησαν τους εκμεταλλευτές της στο δικαστήριο, αλλά αθωώθηκαν «λόγω αμφιβολιών». Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης, σκηνικά - κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη. Παίζουν: Γρηγόρης Γαλάτης, Βασίλης Καραμπούλας, Λένα Παπαληγούρα, Γιωργής Τσουρής. Παραστάσεις: 10/5: 6μμ και 9.30μμ. 11/5, 12/5, 13/5: (6μμ). 15/5: (10μμ). Εισιτήριο 10 ευρώ.

  • Στις «Ροές», κάθε Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή (9.15μμ), από 6 - 29/5, θα παίζεται το κλασικό έργο του Γκέοργκ Μπίχνερ «Λεόντιος και Λένα», με θέμα τα «παιχνίδια» του έρωτα. Δύο πριγκιπόπουλα, «δραπετεύουν» από τη χώρα τους, τυχαία συναντιούνται, αλληλοερωτεύονται και τελικά όλα βαίνουν καλώς... με τον έρωτα και με τους γονείς τους. Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας, σκηνοθεσία: Χλόη Μάντζαρη, σκηνικά: Aaron Minerbrook, κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, μουσική επιμέλεια: Αλέξανδρος Μάντζαρης, χορογραφία: Σοφία Σπυράτου, φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος, βίντεο: Δημήτρης Καλογήρου, μακιγιάζ: Αχιλλέας Χαρίτος. Παίζουν: Δημήτρης Κουτρουβιδέας, Σοφία Γεωργοβασίλη, Ζαφείρης Κουτελιέρης, Γιώργος Νούσης, Κωνσταντίνος Ραφαηλίδης, Μιχάλης Σαράντης, Βένια Σταματιάδη.
  • Στο θέατρο «104» (Θεμιστοκλέους 104 και Καλλιδρομίου, 2103826185) από τις 9/5, κάθε Δευτέρα, Τρίτη (9.15μμ), θα παίζεται η κωμωδία του Παναγιώτη Παναγόπουλου «Ενα μάτσο βιόλες». Ημασταν παιδιά... Γίναμε έφηβοι... Ωριμάσαμε... Πώς θα καταλήξουμε; Ο συγγραφέας, συν-σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί με τον Ταξιάρχη Χάνο. Παίζουν επίσης: Αιμιλία Βασιλακάκη, Μαρία Γεωργιάδου, Ασπασία Κοκόση, Ιζαμπέλα Λουίζα Κυριαζή, Χριστίνα Μανουσάκη, Ανδρομάχη Μαρκοπούλου, Καλλιρρόη Μυριαγκού, Δώρα Σαμψώνα, Μαρία Σκαφτούρα και Βούλα Τσαπακίδη. Σκηνικά- κοστούμια: Σάλλυ Ασημάκη, χορογραφία Ανδρομάχης Βαρσάμη, τραγούδι της παράστασης: Δόμνα Κουντούρη.
«Ηλέκτρα - Σπουδή στο φως»

Από την ηρωική μορφή της κομμουνίστριας Ηλέκτρας Αποστόλου, η οποία βρέθηκε εξόριστη στο νησί της Ανάφης μαζί με άλλους πολιτικούς εξόριστους και βρήκε μαρτυρικό θάνατο τον Ιούλη του 1944, ύστερα από τα απάνθρωπα βασανιστήρια των συνεργατών των Γερμανών, είναι εμπνευσμένο το μουσικό έργο του Δημήτρη Σφακιανάκη «Ηλέκτρα - Σπουδή στο φως».

Πρόκειται για τη δεύτερη δισκογραφική δουλειά της αξιόλογης ερασιτεχνικής πολιτιστικής ομάδας «Χρόες» από το Ηράκλειο της Κρήτης, ένας κύκλος τραγουδιών και μουσικής για μικρή ορχήστρα και χορωδία, σε στίχους Αισχύλου, Σοφοκλή, Γ. Ρίτσου, Ν. Γκάτσου, Ε. Φθενάκη και Δ. Σφακιανάκη. Ομάδα και δημιουργός καταθέτουν ένα ολοκληρωμένο και ευαίσθητο μουσικό έργο. Ποιητικός λόγος και μελωδίες, σε μια εξαίρετη «χημεία», αφηγούνται ιστορίες ανθρώπινες, μοναδικές, ακολουθώντας το φως μιας αλύγιστης μορφής, αλλά και το μίτο του μύθου, της ιστορίας του απομονωμένου κυκλαδίτικου νησιού, όπου εξορίστηκε η Ηλέκτρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη παρουσίαση του έργου έγινε τον περασμένο Αύγουστο στην Ανάφη.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Προσβολή κατά του αντιφασιστικού αγώνα

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ

Για τη λογοκρισία από την αυστριακή βουλή στο έργο του Μ. Θεοδωράκη, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ με σχόλιό του τονίζει:

«Η απαγόρευση από την αυστριακή βουλή παρουσίασης του έργου "Μαουτχάουζεν" του Μ. Θεοδωράκη, με απαράδεκτες προφάσεις και δικαιολογίες, αποτελεί προσβολή που δεν στρέφεται μόνο κατά του Μ. Θεοδωράκη και του έργου του, αλλά και κατά των αντιφασιστικών αγώνων και θυσιών των λαών. Δεν αποτελεί μεμονωμένη ενέργεια, αλλά εντάσσεται στην εκστρατεία κυβερνήσεων και οργάνων της ΕΕ διαστρέβλωσης της Ιστορίας, συκοφάντησης του κομμουνιστικού κινήματος που είχε τον πρώτο ρόλο στην Αντιφασιστική Νίκη».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ