ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Μάη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τα πρόσωπα κρίνονται στα ιστορικά όρια μιας εποχής

Η συζήτηση της Αλέκας Παπαρήγα με τους δημοσιογράφους

Εργάτριες στην επιχείρηση «Μπρέτας», κατά τη χτεσινή επίσκεψη της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στο εργοστάσιο
Εργάτριες στην επιχείρηση «Μπρέτας», κατά τη χτεσινή επίσκεψη της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στο εργοστάσιο
-- Πρόσφατα πληροφορηθήκαμε ότι έχει ξεκινήσει ένας εσωτερικός διάλογος στο κόμμα σας για την αποκατάσταση του Νίκου Ζαχαριάδη και του Αρη Βελουχιώτη.

-- Δεν είναι ακριβής η πληροφορία σας, δεν φταίτε όμως εσείς. Γιατί οι πληροφοριοδότες τα θέλουν όπως τα θέλουν. Ακόμα μετά το '74 είχε αποφασιστεί από το Κόμμα να γίνει η μελέτη της Ιστορίας του Κόμματος από το 1918 μέχρι και τη σύγχρονη ιστορία - όχι την τρέχουσα γιατί η ιστορία συνήθως γράφεται κάποια χρόνια μετά. Κι αυτό είναι απόλυτα φυσικό, γιατί το Κομμουνιστικό Κόμμα από τη φύση του πρέπει να ανατρέχει στο παρελθόν και να μελετάει με ιστορικούς όρους.

Η ιστορία γράφεται από την τρέχουσα γενιά, αλλά η αποτίμηση της ιστορίας πρέπει να γίνει από την επόμενη. Πολύ περισσότερο που περνάνε χρόνια, κατασταλάζουν τάσεις που δε φαίνονται. Σήμερα, ας πούμε, μπορεί να υπάρχουν τάσεις που δεν έχουν ολοκληρωθεί, μετά από 20 χρόνια όμως θα έχουν ολοκληρωθεί. Κι επομένως η ιστορία δεν αρκεί να γράφεται από τις συλλογικές αποφάσεις και από τα Συνέδρια του Κόμματος.

Δεύτερο, εμάς δεν μας ενδιαφέρει στενά η Ιστορία του Κόμματος. Μας ενδιαφέρει γενικά η σύγχρονη ελληνική ιστορία σε σχέση βεβαίως με τη στρατηγική και με τη δράση του Κόμματος. Εγινε μετά το '74 και στη δεκαετία του '90 ολοκληρώθηκε ο πρώτος τόμος της Ιστορίας του Κόμματος, 1918-1949. Με απόφαση Συνεδρίου εδώ και πολλά χρόνια είπαμε να συνεχίσουμε μέχρι το '68 ή το '74. Κι επομένως αποφασίσαμε να πάμε μέχρι το '68, να κλείσουμε μέχρι το '74 πολύ σύντομα και να επιστρέψουμε '68 και μετά σε επόμενη φάση - μάλλον θα το κάνει η επόμενη γενιά, να μη γράφουμε εμείς τη δικιά μας ιστορία.

Αρα πρόκειται για μια συγκεκριμένη ιστορική φάση του Κόμματος και δεν έγινε για να ασχοληθεί αποκλειστικά, να αποκαταστήσει ή να μην αποκαταστήσει κάποια πρόσωπα. Τα πρόσωπα άλλωστε για να κριθούν πρέπει να ιδωθούν στα ιστορικά όρια μιας συγκεκριμένης εποχής και ό,τι εκ των υστέρων μπορείς να σκεφτείς. Επιπλέον, αυτή η περίοδος σηματοδοτήθηκε με το άνοιγμα του αρχείου του Κόμματος, το οποίο καθυστέρησε να ανοίξει πλήρως λόγω της πλημμύρας και της καταστροφής, έπρεπε να αποκατασταθεί για να μπορεί να μελετηθεί. Επιπλέον, είχαμε τη δυνατότητα να αποκτήσουμε και αρχεία του εξωτερικού, που είχαν σχέση με το διεθνές κομμουνιστικό κίνημα και την Ελλάδα. Επομένως, αυτή τη συγγραφή της Ιστορίας κάναμε.

Συλλογική μελέτη της Ιστορίας

Επιλέξαμε τον εξής δρόμο: Πρέπει να σας πω ότι το Δοκίμιο της Ιστορίας που έχει ετοιμάσει η ΚΕ δεν είναι κάτι που δεν μπορούσαμε να το δημοσιεύσουμε αμέσως. Δεν έχει κάτι που εμείς αποφεύγουμε να το δημοσιεύσουμε. Πολύ περισσότερο που ξέρετε ότι τα αρχεία του Κόμματος έχουν κλαπεί και έχουν δημοσιευτεί επίσης κι επομένως δεν υπάρχει και κάτι που είχαμε λόγο να το κρύψουμε. Ομως είπαμε το εξής πράγμα: Για να έχει κύρος το Δοκίμιο και για να μπει μετά σε δημόσιο διάλογο θα ήταν καλό να είναι προϊόν της επεξεργασίας όλου του Κόμματος και Πανελλαδικού Σώματος και όχι της επεξεργασίας από την ΚΕ.

Καταλήξαμε να δημοσιεύσουμε το τελικό ντοκουμέντο Πανελλαδικής Συνδιάσκεψης, το οποίο μπορεί βεβαίως από κει και πέρα να γίνει αντικείμενο περαιτέρω δημόσιου διαλόγου, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα. Ούτως ώστε να ξέρει το μέλος του Κόμματος ότι σε αυτό που έχει δημοσιευτεί έχει συμβάλει το ίδιο και δεν είναι ένα ντοκουμέντο της ΚΕ. Αλλωστε και η σημερινή ΚΕ είναι καινούρια σε σχέση με την ηλικία που επεξεργάζεται. Δεν μπορούμε να πούμε, ξέρετε, εμείς έχουμε τη μεγαλύτερη βαρύτητα ως ΚΕ. Και είμαστε σε αυτή τη διαδικασία.

Συζητιούνται ουσιαστικά ζητήματα. Να σας πω: Σχέδιο Μάρσαλ και Ελλάδα. Κυπριακό και Ελλάδα. Τώρα σκοπίμως ένα μέρος του Τύπου ασχολείται με πρόσωπα. Η Ιστορία όμως δεν γράφεται από πρόσωπα. Και τα συγκεκριμένα πρόσωπα είναι σημαντικά για την Ιστορία του Κόμματος. Οταν δημοσιευτεί το Δοκίμιο θα δείτε ότι έχει πάρα πολλά πράγματα για την ανάπτυξη της βιομηχανίας, της αγροτικής οικονομίας στην Ελλάδα, για τη διαπάλη ανάμεσα στο Παλάτι, το Στρατό, την Ενωση Κέντρου και την ΕΡΕ, για τις σχέσεις της Ελλάδας με την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Εχει παγκόσμιες εξελίξεις, διεθνείς εξελίξεις οι οποίες επέδρασαν στον έναν ή στον άλλο βαθμό στην Ελλάδα.

Αυτά τα οποία βλέπουν το φως της δημοσιότητας με διάφορα σχόλια και αλατοπίπερα είναι μέσα στην Ιστορία αλλά δεν είναι η Ιστορία. Θα τα πάρετε βεβαίως κι εσείς στα χέρια σας και πολύ ευχαρίστως να δώσουμε και συνέντευξη Τύπου και γι' αυτό και να ρωτήσετε ό,τι θέλετε. Πάντως, δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε. Ισα ίσα, όταν θα βγει η Ιστορία θα δείτε ότι το ΚΚΕ είναι ένα πάρα πολύ θαρραλέο κόμμα, να μιλάει για τον εαυτό του δημόσια.

Το αυθόρμητο αναπτύσσεται γιατί υπάρχει συνειδητό κίνημα

-- Ενα σχόλιο για τις αυθόρμητες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας στα πρότυπα της Ισπανίας που είχαμε χτες στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας.

-- Το αυθόρμητο υπάρχει κι αυτό το αυθόρμητο αναπτύσσεται γιατί υπάρχει ένα συνειδητό κίνημα. Μπορεί να μην είναι οργανωμένη η πλειοψηφία του λαού. Υπάρχει όμως ένα συνειδητό κίνημα που καλλιεργεί το έδαφος. Και σε αυτό το κίνημα προσχωρούν και νέες λαϊκές μάζες, αν θέλετε ηλικιακά νεότερες ηλικίες, που τους χωρίζει δυστυχώς μεγάλη απόσταση από μεγάλους αγώνες που ζήσαμε στο παρελθόν. Από αυτή την άποψη ο αυθορμητισμός δεν είναι κακός. Αλλά σίγουρα, οι ανώνυμες οργανωμένες κινητοποιήσεις κρύβουν και επώνυμες βλέψεις. Να προλάβουν τη συνειδητοποίηση, να την υποκαταστήσουν με μια ορμητική διαμαρτυρία που εύκολα μπορεί να απορροφηθεί κάτω από τη συνθετότητα και τις δυσκολίες του συνειδητά οργανωμένου αγώνα που κατευθύνεται στην πάλη για την εξουσία. Εμείς λοιπόν θεωρούμε ότι αργά ή γρήγορα οι άνθρωποι αυτοί που μπαίνουν στον αγώνα χωρίς πείρα, θα έχουν την ευκαιρία να διαμορφώσουν και τη δική τους πείρα. Πριν την άμεση αυτή πείρα που αποκτούν τη διαδεχθεί η απογοήτευση ότι δεν μπορεί να γίνει τίποτα.

Εκβιάζουν γιατί θέλουν τη συναίνεση της κοινωνίας

-- Στο ενδεχόμενο διεξαγωγής ενός δημοψηφίσματος, με ποια πρόταση θα βγει στον ελληνικό λαό το ΚΚΕ;

-- Το δημοψήφισμα, όπως τίθεται από τον κ. Δασκαλόπουλο, είναι και αυτό ένας αισχρός εκβιασμός. Ομως πίσω από την τοποθέτησή του υπάρχει κάτι, που πρέπει πολύ σοβαρά να το πάρουν υπόψη οι εργαζόμενοι. Και πριν απ' όλα η εργατιά, η σύγχρονη εργατιά. Λέει ο κ. Δασκαλόπουλος: Δε μου αρκεί η συναίνεση ανάμεσα στα κόμματα. Πρέπει να επιβάλλουμε τη συναίνεση της κοινωνίας. Δηλαδή οι εργατοϋπάλληλοι, η φτωχή αγροτιά, τα άλλα λαϊκά στρώματα, κάθε μέρα να βλέπουν τις τσέπες τους να αδειάζουν, να βλέπουν να χάνονται στοιχειώδη δικαιώματα κοινωνικής πολιτικής και να είναι και ευχαριστημένοι, να λένε, γλιτώσαμε από τα χειρότερα... Επομένως, ο εκβιασμός αυτή τη στιγμή απευθύνεται στον ελληνικό λαό. Και αγώνες και επιτυχίες στους αγώνες δε γίνεται, όταν ο εκβιασμός επηρεάζει. Αφήστε που ο εκβιαστής δε σταματάει τον εκβιασμό, θα τον κάνει συνεχώς, δεν υπάρχει περίπτωση. Επανέρχεται με νέο και νέο και νέο εκβιασμό.

Ωμοί απέναντι στο λαό

--Ακούσατε τις δηλώσεις της Επιτρόπου, της κ. Δαμανάκη. Ενα σχόλιό σας και δεν ξέρω κατά πόσο σας ξάφνιασαν.

-- Δυστυχώς ή ευτυχώς - δεν ξέρω - δεν ξαφνιαζόμαστε. Είναι μια δήλωση εκβιαστική που απευθύνεται στον ελληνικό λαό. Ενας ωμός, χυδαίος θα έλεγα, εκβιασμός. Από κει και πέρα. Αν τον έκανε με δική της πρωτοβουλία ή σε συνεννόηση με το ΠΑΣΟΚ, δεν θα μου κάνει καθόλου εντύπωση αν τον έκανε και σε συνεννόηση με το ΠΑΣΟΚ.

ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΗΣ ΓΓ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΕ ΛΑΡΙΣΑ ΚΑΙ ΒΟΛΟ


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ