ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Σεπτέμβρη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΜΕ
«Ο κύκλος με την κιμωλία» στον Ν. Κόσμο

Παράσταση αφιερωμένη στα 65χρονα και την Παγκόσμια Μέρα Δράσης των συνδικάτων - μελών της ΠΣΟ

Η Εκτελεστική Γραμματεία του ΠΑΜΕ καλεί τους εργαζόμενους, τα ταξικά συνδικάτα και τις ομοσπονδίες να τιμήσουν τα 65 χρόνια της ΠΣΟ και την Παγκόσμια Μέρα Δράσης των συνδικάτων της, παρακολουθώντας την παράσταση «Ο κύκλος με την κιμωλία», την Κυριακή (2/10, 8 μ.μ)., στον πολυχώρο «Αννα - Μαρία Καλουτά» (Τιμοκρέοντος 6α - Νέος Κόσμος).

Σε ανακοίνωσή της σημειώνει: «Στο κάλεσμα της ΠΣΟ για συντονισμό όλων των συνδικάτων για τις 3 Οκτώβρη, στον αγώνα για 7ωρο - 5θήμερο - 35ωρο, δημόσια κοινωνική ασφάλιση για όλους, συλλογικές συμβάσεις εργασίας, συνδικαλιστικές και δημοκρατικές ελευθερίες, αλληλεγγύη στον Παλαιστινιακό λαό, ελευθερία στους 5 Κουβανούς ήρωες, απαντάμε με το έργο του Μπρεχτ "Ο κύκλος με την κιμωλία". Αξιοποιούμε την παράστασή μας, στην οποία συμμετέχουν εργάτες, άνεργοι, συνταξιούχοι, μετανάστες, σπουδαστές, για να ενώσουμε τη φωνή μας με όλα τα ταξικά συνδικάτα - μέλη της ΠΣΟ. Για όλους εμάς το "εργάτες όλου του κόσμου ενωθείτε" είναι σκοπός και όχι απλό σύνθημα».

«Κινητικότητα» ... εμπορευματοποίησης του πολιτισμού

Ιδιαίτερη κινητικότητα παρατηρείται στο θέμα... της «κινητικότητας» στον τομέα του πολιτισμού, με ένα σεμινάριο «επιμόρφωσης» που ξεκινά σήμερα στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού και αφορά στην «κινητικότητα» των μουσειακών συλλογών και μια ημερίδα στις 11/10 του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου για την «προώθηση» στο εξωτερικό του ελληνικού θεάτρου.

Οι παραπάνω διοργανώσεις εντάσσονται στο γενικότερο αντιδραστικό σχέδιο της ΕΕ για την πλήρη εμπορευματοποίηση του πολιτισμού, τη μετατροπή του δημιουργού σε υπάλληλο των μονοπωλίων, του καλλιτεχνικού έργου και της πολιτιστικής κληρονομιάς σε εμπορικό προϊόν και του κοινού σε καταναλωτή του. Εφαρμόζονται και στον πολιτιστικό τομέα οι «περίφημες» «ελευθερίες» κίνησης που δίνει το κεφάλαιο στον εαυτό του: Κεφαλαίου, εμπορευμάτων, υπηρεσιών, εργατικού δυναμικού. Εφαρμόζει δηλαδή και στον πολιτισμό το «δικαίωμά» του στην εμβάθυνση της εκμετάλλευσης. Και το κάνει με πολύ συγκεκριμένα βήματα. Ας θυμηθούμε τα πρόσφατα:

1) Στα βασικά συμπεράσματα του Συμβουλίου των υπουργών Πολιτισμού της ΕΕ τον περασμένο Μάιο επαναβεβαιώθηκε η συμφωνία για πλήρη πρόσδεση του πολιτισμού στη στρατηγική «Ευρώπη 2020» που εμβαθύνει τη «Στρατηγική της Λισαβόνας» με επίθεση στις κατακτήσεις και τα δικαιώματα των εργαζομένων με «εργαλείο» και την «κινητικότητα». Συζητήθηκαν οι «υπηρεσίες πληροφόρησης για την κινητικότητα των καλλιτεχνών και των επαγγελματιών του πολιτισμού» υπογραμμίζοντας ότι «η βελτιωμένη κινητικότητα μπορεί επίσης να συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της στρατηγικής της Ευρώπης το 2020»!

2) Είχε προηγηθεί, το Φεβρουάριο, η ανακοίνωση για τη χρηματοδότηση της «πολιτιστικής» πολιτικής της ΕΕ μέχρι και το 2013 (ύψους 400 εκατ. ευρώ) με άμεσους στόχους την προώθηση της «κινητικότητας» των εργαζομένων στον πολιτιστικό τομέα και τη διεύρυνση της «διαθεσιμότητας των πολιτιστικών - καλλιτεχνικών προϊόντων».

Αρα, η διακρατική «κινητικότητα» καλλιτεχνών ή στοιχείων της πολιτιστικής κληρονομιάς, κάθε άλλο παρά στοχεύουν στην «προώθηση του διαπολιτισμικού διαλόγου» - όπως μονότονα επαναλαμβάνει η ΕΕ - αλλά στην προώθηση των επικίνδυνων, για δημιουργούς και λαούς, στόχους της στον πολιτισμό.

Λαϊκά πνευστά

Περισσότεροι από 200 μουσικοί πνευστών και 100 νέοι οργανοπαίκτες από 18 αιγαιοπελαγίτικα νησιά συμμετέχουν στη «Μουσική Συνάντηση Λαϊκών Πνευστών και Μουσική Συνάντηση Νέων Νοτίου Αιγαίου», στη Σαντορίνη (30/9-3/10). Στόχος της είναι να εντοπίσει, να καταγράψει και αναδείξει τους λαϊκούς οργανοπαίκτες παραδοσιακών πνευστών οργάνων (τσαμπούνα και σουραύλι). Οργανα με μακραίωνη παρουσία στο Αιγαίο, «μήτρα» της νησιωτικής μουσικής παράδοσης, που απειλούνται με εξαφάνιση. Παρ' όλα αυτά, κάθε χρόνο ο αριθμός των μουσικών λαϊκών πνευστών που συμμετέχουν στις συναντήσεις αυξάνεται, ξεπερνώντας - μόνο από τις Κυκλάδες - τους 160 οργανοπαίκτες, ενώ ιδιαίτερα ελπιδοφόρα είναι και η αυξανόμενη συμμετοχή των παιδιών και νέων. Σημειώνουμε ότι από την πρώτη συνάντηση πραγματοποιείται συστηματική καταγραφή (ηχογράφηση, κινηματογράφηση και συνεντεύξεις) όλων των συμμετεχόντων και δημιουργία σχετικού αρχείου, σε συνεργασία με το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων «Φοίβος Ανωγειανάκης».

ΚΟΑ
Το χειμερινό πρόγραμμα

Το νέο πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (περίοδος 2011-2012) ανακοίνωσε χτες ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της, Βασίλης Χριστόπουλος, ο οποίος ανέφερε πως «ιδιαίτερα σε εποχή κρίσης, η τέχνη δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα για τον άνθρωπο», εκφράζοντας την ελπίδα να μη θυσιαστούν οι λίγοι σημαντικοί φορείς σύγχρονου πολιτισμού της χώρας και να μπορέσει να υλοποιηθεί το πρόγραμμα. Η εναρκτήρια συναυλία (7/10, Μέγαρο Μουσικής), με θέμα το νερό, περιλαμβάνει τη δημοφιλή «Μουσική των νερών» του Χέντελ, το έργο του Αμερικανού Αλαν Χοβχάνες «Και ο θεός έπλασε τις μεγάλες φάλαινες» για ηχογραφημένους ήχους φαλαινών και ορχήστρα και τη «Θάλασσα» του Κλοντ Ντεμπισί.

Το πρόγραμμα φέτος θα είναι θεματικό, με τρεις κύκλους («Θυσία», «Μότσαρτ +1», «Νέοι Δημιουργοί και Αναδημιουργοί»), αποτελούμενους από πέντε συναυλίες ο καθένας. Πριν από κάθε συναυλία θα γίνονται εισαγωγικές ομιλίες. Πολλές είναι και οι μεμονωμένες συναυλίες, όπως αυτή με αποσπάσματα από την τετραλογία του Βάγκνερ «Το δαχτυλίδι του Νιμπελούγκεν» (1/12), «Το χριστουγεννιάτικο ορατόριο» του Μπαχ (25/12), συναυλίες γαλλικής ή ρώσικης μουσικής κ.ά. Επίσης, η ορχήστρα θα εμφανισθεί στην επαρχία (Λαμία, Ιωάννινα, Κέρκυρα) και θα κάνει σειρά συναυλιών μουσικής δωματίου στον «Παρνασσό». Χτες, παρουσιάστηκε και το νέο λογότυπο της ορχήστρας.

«Ασκητική» και «Τρίκυκλο»

Αρχισαν οι παραστάσεις στο Ιδρυμα Κακογιάννη. Μέχρι αύριο (9μμ) παρουσιάζεται το φιλοσοφικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Ασκητική», που γράφτηκε στη Βιέννη και το Βερολίνο (1922). Διασκευή - σκηνοθεσία Πάνου Αγγελόπουλου, μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου, σκηνικά - κοστούμια Μάιρας Βαζαίου, κίνηση Ολιας Λυδάκη, φωτισμοί Γιώργου Παυλίδη. Παίζουν: Γιάννης Θωμάς, Θάλεια Αργυρίου, Δημήτρης Γρηγοριάδης, Σοφία Κομινέα, Λευτέρης Βλάχος, Εύη Καραδήμα. Συμμετέχει πενταμελής ομάδα χορού (εισιτήριο 15 ευρώ, 10 ευρώ φοιτητικό, ανέργους - με κάρτα Ανεργίας του ΟΑΕΔ, πολύτεκνους, κ.ά.

Στο υπόγειο του ιδρύματος θα παίζεται μέχρι τις 9/10 (9.30μμ) η παράσταση «Tricky», από το θέατρο «Τρίκυκλο» (μια μικρογραφία θεάτρου πάνω σε τρίκυκλο, με κρυφούς φωτισμούς και μηχανισμούς που του επιτρέπουν να στηθεί οπουδήποτε). Τρεις γυναίκες πάνω σε τρίκυκλο μέσα από διαφορετικές καλλιτεχνικές αφετηρίες (θέατρο, χορός, εικαστικά) αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Σκηνικό - σκηνοθεσία Γκάυ Στεφάνου, μουσική Αλέξανδρου Σιδηρόπουλου, κοστούμια Τατιάνας Σουχορούκοφ. Παίζουν: Μαρία Λάππα, Ιωάννα Βασιλακοπούλου, Νάνσυ Μπούκλη. Εισιτήριο 10 ευρώ.

«Οχι» στον εργασιακό μεσαίωνα!

Σε στάση εργασίας και κοινή συγκέντρωση με τους μόνιμους συναδέλφους τους στο ΥΠΠΟΤ προχωρά σήμερα ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων.

Καταγγέλλουν «τη νέα επίθεση σε εργασιακά, μισθολογικά, συνταξιοδοτικά, ασφαλιστικά, γενικότερα κοινωνικά δικαιώματα» και τον «εργασιακό μεσαίωνα τον οποίο κυβέρνηση, Ευρωπαίοι εταίροι, τρόικα και ΔΝΤ σχεδιάζουν από κοινού σε βάρος ολόκληρης, σχεδόν, της ελληνικής κοινωνίας».

Συμμετέχουν, επίσης, στην κινητοποίηση μαζικής άρνησης πληρωμής που διοργανώνουν τα σωματεία και οι φορείς της Τέχνης και του Πολιτισμού και στη σημερινή συγκέντρωση (12 μ.μ.), στο υπουργείο Οικονομικών, «προκειμένου να βροντοφωνάξουμε την αγανάκτησή μας και την απαίτηση να πάρουν πίσω τα μέτρα τους και να κάψουμε τα ειδοποιητήρια έκτακτης εισφοράς της εφορίας». «Να μη δεχτεί κανείς εργαζόμενος να πληρώσει τα χαράτσια, που έρχονται, να επιστρέψουμε τα εντάλματα στο υπουργείο Οικονομικών!»

Δέκα νέα γλυπτά (σε μάρμαρο Γορτύνης ή κρητικό πωρόλιθο), ύψους έως 2,5 μέτρων, απέκτησε η συλλογή του πολιτιστικού συλλόγου Βενεράτου «Απόλλων», στην Κρήτη, μετά την ολοκλήρωση του Διεθνούς Συμποσίου Γλυπτικής (25/9) που ο διοργάνωσε ο σύλλογος. Τα έργα φιλοτέχνησαν και χάρισαν στον πολιτιστικό σύλλογο γλύπτες από την Αίγυπτο, την Ουκρανία, την Ισπανία και την Ελλάδα, οι οποίοι δούλεψαν επί 25 ημέρες στο χώρο του συμποσίου.

Το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει (30/9-1/10, 9μμ) στο θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου» την παράσταση «Η μεταμόρφωση της χρυσαλλίδας». Σύνθεση κειμένων της (Μέλπως Αξιώτη): Νίκος Χατζόπουλος - Σοφία Σεϊρλή. Σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου. Σκηνικά - κοστούμια: Μαγιού Τρικεριώτη. Βίντεο: Χρήστος Δήμας. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Μουσική επιμέλεια: Νίκος Μαστοράκης. Παίζει η Σοφία Σεϊρλή.

Στις 3/10 (8μμ) στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη (Νέο Ηράκλειο), η καθηγήτρια Νέας Ελληνικής Φιλολογίας, Χριστίνα Ντουνιά, θα μιλήσει για τον Κώστα Καρυωτάκη και την εποχή του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ