ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Φλεβάρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Αντιστροφή της πραγματικότητας

Το «μαύρο - άσπρο» προσπαθεί να κάνει η ηγεσία του ΥΠΠΟ-Τ για ό,τι επικίνδυνο επιφυλάσσει στην αρχαιολογική έρευνα το σ/ν περί «Βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος»

Επικοινωνιακού τύπου «αντεπίθεση» για το μείζον θέμα της παράδοσης της πολιτιστικής κληρονομιάς στους μεγαλοεργολάβους, μέσω του νομοσχεδίου «Βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος», προσπαθεί να οργανώσει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ-Τ, μετά την αποκάλυψη του «Ρ» για τους παραπάνω σχεδιασμούς και την κατακραυγή από μέρος του Τύπου.

Η ηγεσία του ΥΠΠΟ-Τ υποστηρίζει, μέσω δημοσιευμάτων που αναπαράγουν την άποψή της, ότι το προσωπικό θα επιλέγεται από τον ιδιώτη, αλλά «πάντα με τη σύμφωνη γνώμη των Εφορειών, οι οποίες θα έχουν και την επίβλεψη των ερευνών» και ότι ο αριθμός του προσωπικού θα καθορίζεται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Ομως, ολόκληρο το Κεφάλαιο Γ' του ν/σ προβλέπει «ρυθμίσεις για αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες» κατά τη φάση κατασκευής Μεγάλων Ιδιωτικών Εργων, οι οποίες μετατρέπουν σε υπαλλήλους των εταιρειών τους αρχαιολόγους στις σωστικές ανασκαφές στα ιδιωτικά έργα, με ανυπολόγιστες συνέπειες στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και λεηλασία όσων εργασιακών δικαιωμάτων τους απέμειναν. Ετσι, στο άρθρο 8 προβλέπεται ότι το προσωπικό για τις αρχαιολογικές εργασίες (επιστημονικό και εργατοτεχνικό) θα «επιλέγεται από τον κύριο του έργου ύστερα από σύμφωνη γνώμη» των υπηρεσιών του ΥΠΠΟ-Τ! Μάλιστα, ο ιδιώτης θα έχει ουσιαστικό λόγο και στην επιλογή των αντικαταστατών των εργαζομένων αν χρειαστεί... «για λόγους που επηρεάζουν την πορεία των αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών», που σκοπίμως δεν προσδιορίζονται, αφού πάντα υπάρχουν και οι... «ενοχλητικοί» συνδικαλιστές...

Αν ήθελε η κυβέρνηση να προστατεύσει, πραγματικά, την πολιτιστική κληρονομιά από τους... «επενδυτές», θα ερμήνευε υπέρ της κληρονομιάς το άρθρο 37 του αρχαιολογικού νόμου που αφορά στις σωστικές ανασκαφές στα δημόσια και ιδιωτικά έργα, το οποίο αναφέρει τον κύριο του έργου μόνον όσον αφορά στην ανάληψη του κόστους της αρχαιολογικής έρευνας από αυτόν. Βάσει αυτής της αρχής προσλαμβανόταν - μέχρι σήμερα - το προσωπικό για σωστικές ανασκαφές, αποκλειστικά από την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Ολα αυτά συμβαίνουν διότι το νομοσχέδιο και τα «μνημόνια συναντίληψης» για την αρχαιολογική έρευνα στα δημόσια και ιδιωτικά έργα (σ.σ. για τα τελευταία εμπεριέχεται στο εν λόγω σ/ν) εντάσσονται στην πολιτική εξυπηρέτησης του μεγάλου κεφαλαίου, που θέλει να «ξεμπερδεύει» και με το κόστος των ήδη πανάθλια αμειβομένων εργαζομένων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας - εκτάκτων, μονίμων, αορίστου χρόνου - και με το κόστος της ίδιας της αρχαιολογικής έρευνας. Καμία επικοινωνιακή «εκστρατεία» δεν μπορεί να αλλάξει αυτήν την πραγματικότητα.

Θέατρα και οργανισμοί σε κίνδυνο

Το ένα μετά το άλλο, θέατρα και εποπτευόμενοι φορείς του ΥΠΠΟ-Τ, άλλα αναστέλλουν τη λειτουργία τους (μετά το «Αμφι-Θέατρο» και το «Απλό Θέατρο») και άλλοι αναζητούν διαφόρους τρόπους ενίσχυσής τους για να μην κλείσουν. Το ΥΠΠΟ-Τ δεν παίρνει θέση στο πρόβλημα που δημιουργείται παρά το έντονο σήμα κινδύνου που εκπέμπουν όλα ανεξαιρέτως τα θέατρα.

Με αφορμή τη διακοπή της επιχορήγησης και την παντελή έλλειψη στήριξης από το ΥΠΠΟΤ του «Κέντρου Αρχαίου Δράματος - Δεσμοί», αλλά και τις νέες δράσεις του σημαντικού αυτού φορέα για το αρχαίο δράμα και την τέχνη, που συνεχίζονται για να μη σταματήσει η λειτουργία του, πραγματοποιείται εκδήλωση στη Στοά (Πατησίων 101 και Κοδριγκτώνος), για την οικονομική στήριξη των «ΔΕΣΜΩΝ», στις 8/2 (9.30 μ.μ.).

Προσωρινή «ανάσα»

Μια προσωρινή λύση βρέθηκε πάντως για την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», στη Θεσσαλονίκη, η οποία έχοντας περιέλθει σε απόλυτο οικονομικό αδιέξοδο, μετά τη διακοπή των επιχορηγήσεων ελεύθερου θεάτρου, ανακοίνωσε στο τέλος του περασμένου Νοέμβρη ότι αναγκάζεται να αναστείλει τη λειτουργία της από το τέλος του Γενάρη.

Στις 30 του Γενάρη, κατά τη συνεδρίασή του, το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης ενέκρινε, ομόφωνα, την εισήγηση της αντιδημαρχίας Πολιτισμού για οικονομική ενίσχυση της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης» με 75.000 ευρώ, προκειμένου να αποτραπεί η διακοπή της λειτουργίας της και να συνεχιστεί, μέσω των παραστάσεών της, η δημιουργική συμμετοχή της στη θεατρική ζωή της πόλης.

Το ποσό που εγκρίθηκε δεν καλύπτει τα συσσωρευμένα χρέη του θιάσου, αλλά αποτελεί στήριξη και στο πρακτικό και στο ηθικό επίπεδο, μια ανάσα για να συνεχίσει την παραγωγική δραστηριότητά του φέτος. Σίγουρα, όμως, είναι προσωρινή λύση, καθώς δεν εξασφαλίζεται η παραέρα δραστηριότητα του θιάσου, ενώ αυτά τα χρήματα από κάπου αλλού θα κοπούν. Οι εκλεγμένοι με το ΚΚΕ δημοτικοί σύμβουλοι ψήφισαν υπέρ της ενίσχυσης του θεάτρου, καταγγέλλοντας, όμως, παράλληλα την πολιτική της κυβέρνησης και του ΥΠΠΟΤ, που έχει περικόψει τη χρηματοδότηση σε πολιτιστικούς φορείς, ενώ κάλεσε όλους να εναντιωθούν στην αντιλαϊκή αυτή πολιτική που χτυπάει εκτός των άλλων και τον πολιτισμό.

  • Αλλά και ο θίασος «Μνήμη», που στεγάζεται στο θέατρο «Κυδωνία» των Χανίων της Κρήτης, μετά από 11 χρόνια λειτουργίας κινδυνεύει να κλείσει. Ο θίασος, που συνεχίζει να παράγει έργο ποιότητας στους δύσκολους αυτούς καιρούς και παρουσιάζει φέτος στο θέατρο «Κυδωνία» ολόκληρο το μακρόπνοο θεατρικό έργο του Σουηδού συγγραφέα Λαρς Νουρέν «Αγρυπνία», δεν έχει μείνει ανεπηρέαστος από την κρίση. Διαβλέποντας τον ορατό πλέον κίνδυνο αναστολής της λειτουργίας του, εξέθεσε τον προβληματισμό του για την τύχη του θεάτρου στην πανεπιστημιακή κοινότητα Κρήτης, από την οποία έλαβε απάντηση συμπαράστασης.
Οσα λεν οι τοίχοι...

«Οσα λεν οι τοίχοι» τιτλοφορείται η μουσικoθεατρική παράσταση, που θα παρουσιαστεί (από 11/2 για 6 μόνο παραστάσεις, κάθε Σάββατο, 11.30 μ.μ.), στο «Ρυθμός Stage» (Μαρίνου Αντύπα 38, Ηλιούπολη, 210 9750060). Εμπνευσμένη από το συμβολισμό των συνθημάτων στους τοίχους, με μουσική και λόγο, η παράσταση στοχεύει στην ψυχαγωγία και συμμετοχή. Η ιδέα ανήκει στο συγκρότημα «Τρίφωνο», που φωτογράφησε συνθήματα «που είχαν κάτι να πουν...». Σε συνεργασία με τους Γιώργο και Βαγγέλη Λεμπέση (κείμενα - σκηνοθεσία), τα συνθήματα μεταμορφώνονται σε καλλιτεχνική μορφή, σε ποίηση, σε αληθινή έκφραση. Μαζί με το «Τρίφωνο» (Ερωφίλη, Δημήτρης Υφαντής, Γιώργος Περαντάκος), που έκανε τη μουσική επιμέλεια, συμμετέχουν οι ηθοποιοί Λορίνα Κατσιώτη και Ιωάννα Τσιγκουρλά κι ένας καλεσμένος - διαφορετικός κάθε φορά - που συμβάλλει ουσιαστικά στην πλοκή. Στις δύο πρώτες παραστάσεις καλεσμένη είναι η Λιάνα Κανέλλη.

Παίζουν οι μουσικοί: Δημήτρης Παπαλάμπρου, Ευαγγελία Μαυρίδου, Απόστολος Καλτσάς, Ακης Γαβαλάς. Εισιτήριο: 15 ευρώ.

Τιμούν την Μπέτυ Βαλάση

Το θέατρο «Ελεύθερη Εκφραση» συνεχίζει τις «Ταμένες Τρίτες» - βραδιές αφιερωμένες στην προσφορά καλλιτεχνών του θεάτρου. Η πρώτη «Ταμένη Τρίτη», στις 29/11/2011, ήταν για την ηθοποιό Αννα Παϊταζή. Η δεύτερη, στις 7/2, αφιερώνεται στην Μπέτυ Βαλάση. Την πρωταγωνίστρια του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης παρουσιάζει η δημοσιογράφος - συγγραφέας Σοφία Αδαμίδου. Θα μιλήσουν, «σκιτσάροντας» τον αδέσμευτο χαρακτήρα της, οι συνάδελφοί της Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Ηλίας Λογοθέτης, Ρήγας Αξελός και Ανθή Ανδρεοπούλου, η συγγραφέας Ερη Ρίτσου και οι σκηνοθέτες Τάσος Ψαρράς και Πέτρος Ζούλιας.

Παράλληλα, την ίδια ημέρα, θα εγκαινιασθεί έκθεση για την Μπέτυ Βαλάση, στο αίθριο πολιτισμού του θεάτρου, που θα περιλάβει υλικό από το προσωπικό αρχείο της ηθοποιού. Ιδέα - οργάνωση: Μαίρη Ιγγλέση.

Συναυλία της Αχτίδας Καλλιτεχνών του ΚΚΕ

Η Αχτίδα Καλλιτεχνών της ΚΟΑ του ΚΚΕ διοργανώνει στις 6/2 (8.30μμ), στο θέατρο «Τζένη Καρέζη» (Ακαδημίας 3) μεγάλη συναυλία. Παίζουν και τραγουδούν οι: Μανώλης Ανδρουλιδάκης, Γρηγόρης Βασιλιάς, Γιώργος Γεωργάκης, Σύλβια Καπερνάρου, Ηλίας Παναγόπουλος, Κατερίνα Παράβαλου, Φίλιππος Παχνιστής, Κώστας Σταυρόπουλος, Θοδωρής Στούγιος, Παναγιώτης Τσίτσικας. Συμμετέχει, επίσης, ο σπουδαίος ερμηνευτής Μανώλης Μητσιάς.

Παιδιά ερμηνεύουν Τσιτσάνη

Την Κυριακή (7 μ.μ., ελεύθερη είσοδος) στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Τρικκαίων, το «Μουσείο Τσιτσάνη» και το Μουσικό Σχολείο Τρικάλων οργανώνουν εκδήλωση με θέμα το ελληνικό τραγούδι, μέσα από τη ζωή και το έργο του Βασίλη Τσιτσάνη. Θα μιλήσουν ο διακεκριμένος μουσικολόγος, βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών, Μάρκος Δραγούμης και ο ερευνητής - συγγραφέας Θεόφιλος Αναστασίου. Η ορχήστρα «Βασίλης Τσιτσάνης» θα παίξει διασκευές τραγουδιών του Τσιτσάνη για πιάνο και τσέλο, σε μουσική επιμέλεια του Σάκη Κοντονικόλα, για τρεις κλασικές κιθάρες από μαθητές του Μουσικού Σχολείου, διασκευασμένα από τον Γιάννη Μπέη. Τραγουδούν η Χορωδία του Μουσικού Σχολείου, η Ασπα Τσίνα και η Μαρία Πουλιανίτη, σε επιμέλεια Μιχάλη Σαμαρτζή. Η εκδήλωση, που εντάσσεται στο πρόγραμμα «Ο Τσιτσάνης ταξιδεύει στην Ελλάδα και τον κόσμο», που άρχισε το περασμένο καλοκαίρι στα Τρίκαλα και θα ολοκληρωθεί το 2015, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου δημιουργού, θα μεταδοθεί ζωντανά στο διαδίκτυο, από ραδιόφωνα, webtv και ΜΜΕ της ομογένειας.

«Ποιος είν' τρελός από έρωτα; Ας κάνει λάκκους στην αυγή». Αυτοί οι στίχοι του πρόωρα και άδικα χαμένου (από την πείνα στην κατοχή) Γιώργου Σαραντάρη, τιτλοφορούν το αφιέρωμα στον σπουδαίο ποιητή, που θα πραγματοποιήσει η Εταιρεία Συγγραφέων (20/2, 8 μμ) στο «Θέατρο Εξαρχείων». Οι ηθοποιοί του «Θεάτρου Εξαρχείων» Αννίτα Δεκαβάλλα και Τάκης Βουτέρης θα διαβάσουν κείμενα της κλασικής και σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας που εικονογραφούν τη χαρά και το βάσανο του έρωτα. Στα μουσικά ιντερμέδια θα παίξουν οι μουσικοί Οθων Αρετουλάκης, Ιωσήφ Γεμενιτζόγλου, Στέφανος Γάτσιος και Νίκος Τσιαμήτρος.

«Η Αρχιτεκτονική στην εποχή του πλήθους και των κοινών» είναι το θέμα της ημερίδας που πραγματοποιεί σήμερα (5.30μμ) στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) η Σχολή Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με εισηγήσεις πανεπιστημιακών καθηγητών, στα πλαίσια της έκθεσης αρχιτεκτονικής του Ζήση Κοτιώνη (παρουσιάζεται στο μουσείο έως 19/2), με τίτλο «Πληθοδομές, το πλήθος τα κοινά και η αρχιτεκτονική» (επιμέλεια του επίσης καθηγητή Αρχιτεκτονικής Γιώργου Τζορτζιλάκη). Η έκθεση είναι αποτέλεσμα έρευνας που αντιμετωπίζει απολύτως κριτικά το μεταπολεμικό μοντέλο της ελληνικής πολυκατοικίας στις μεγάλες πόλεις, αλλά και της αστικής κατοικίας, και προτείνει εναλλακτικές μορφές και σύνθετες δομές κατοίκησης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ