ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Φλεβάρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΚΤΑΚΤΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ
Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο

Απάντηση στην «επιχειρηματολογία» του ΥΠΠΟΤ που εκχωρεί σε εργολάβους τις σωστικές ανασκαφές σε ιδιωτικά έργα, μέσω του νομοσχεδίου «Βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος» δίνει ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (ΣΕΚΑ) και ζητά την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Ο ΣΕΚΑ χαρακτηρίζει «απορίας άξιον» το γεγονός ότι το ΥΠΠΟΤ «προτιμά» «να αναθέσει στους ιδιώτες την επιλογή του προσωπικού των σωστικών ανασκαφών», έστω κι αν «οι Εφορείες Αρχαιοτήτων μπορούν να ασκούν βέτο κάθε φορά που η επιλογή προσωπικού δεν τις βρίσκει σύμφωνες», αντί να κατοχυρώσει θεσμικά την εφαρμοζόμενη - βάσει του αρχαιολογικού νόμου - πρακτική.

Επαναλαμβάνει ότι «έως τώρα, οι αρχαιολόγοι και το προσωπικό που απασχολείται σε σωστικές ανασκαφές, επιλέγονται από τις τοπικές Εφορείες Αρχαιοτήτων και υποδεικνύονται στους ιδιώτες, με κριτήρια όπως η κατάρτιση, η ανασκαφική εμπειρία, η γνώση της περιοχής, ώστε να διασφαλίζεται η προστασία των αρχαιοτήτων και η σωστική έρευνα να αποφέρει το καλύτερο δυνατόν επιστημονικό αποτέλεσμα». Ετσι, «η Αρχαιολογική Υπηρεσία διατηρεί έως τώρα τον απόλυτο έλεγχο και εξασφαλίζει την ακεραιότητα των εργαζομένων, αφού αυτοί προστατεύονται από τις πιέσεις ή τις απειλές των εργολάβων».

Ομως, με το άρθρο 8 του νομοσχεδίου, «αναθέτει στους εργολάβους - κατασκευαστές την επιλογή του αρχαιολογικού προσωπικού στις σωστικές ανασκαφές, χωρίς να ορίζονται κριτήρια ή ελάχιστα προσόντα, αλλά ανάλογα με το ποιος είναι οικονομικότερος ή με κριτήριο το ποιος δεν θα αντιτίθεται στα συμφέροντά τους». Σημειώνουν ότι αυτό αντιτίθεται στο Σύνταγμα και «καταστρατηγεί τον αρχαιολογικό νόμο (ν.3028/2002, άρθρο 37), που επιτάσσει ότι "για τη διενέργεια σωστικής ανασκαφής ορίζεται από την Υπηρεσία αρχαιολόγος που έχει τουλάχιστον τριετή ανασκαφική εμπειρία" και ότι κάθε σωστική ανασκαφή "διενεργείται από την Υπηρεσία", χωρίς να επιτρέπεται οποιαδήποτε παρέμβαση ιδιώτη, του οποίου τα συμφέροντα αντιτίθενται στην προστασία των αρχαιοτήτων».

Σχολιάζουν ότι «ένας ιδιώτης δεν ενδιαφέρεται για την ποιότητα της αρχαιολογικής εργασίας». Αντιθέτως, το συμφέρον του, αν εντοπιστούν αρχαιότητες, είναι να «"ξεμπλέξει" όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και οικονομικότερα με τις αρχαιολογικές εργασίες, ακόμα και εις βάρος των αρχαιοτήτων. Παραχωρώντας στους ιδιώτες τον καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του προσωπικού, εκχωρείται ταυτόχρονα ο έλεγχος και επί του αρχαιολογικού έργου, που ως τώρα ασκεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία. Πλέον αποκτούν θέση ισχύος που τους επιτρέπει να ασκούν πίεση και να εκβιάζουν με απόλυση τους εργαζομένους, προκειμένου να παρακαμφθεί η επιστημονική διαδικασία, εις βάρος της διαφύλαξης και προστασίας των αρχαιοτήτων. Προκειμένου ο ιδιώτης να μειώσει τα έξοδά του θα επιλέγει τον πιο φθηνό εργαζόμενο, καθώς δεν ορίζονται στη διάταξη κριτήρια ή βασικά προσόντα που πρέπει να διαθέτουν οι εργαζόμενοι».

Με το «χέρι» ψηλά

Στις 13/2 ανεβαίνει στο Δώμα του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου» ο μονόλογος του Αγγλου συγγραφέα Τιμ Κράουτς «Το χέρι». Το έργο, γραμμένο το 2003, αφηγείται με τρόπο απλό, τρυφερό και οδυνηρά αστείο, την ιστορία ενός κοριτσιού που αποφάσισε στα δέκα χρόνια του να σηκώσει το χέρι της ψηλά και να το κρατήσει. Τριάντα χρόνια μετά το τότε κορίτσι, με το σηκωμένο χέρι, έχει γίνει διάσημο και το χέρι της έργο τέχνης. Ενα συγκινητικό έργο για τη σύγχρονη τέχνη, για το πώς μία αθώα κίνηση μπορεί να γίνει επαναστατική. Μετάφραση - σκηνοθεσία - σκηνικά Ελενα Πέγκα. Μουσική Hior Chronik. Παίζει η Θεοδώρα Τζήμου.

Ολα ξεκίνησαν από ένα αθώο παιχνίδι με τον αδελφό της: ποιος θα κρατήσει ένα βότσαλο στο στόμα του για έναν μήνα, ποιος θα περπατήσει περισσότερο στις μύτες των ποδιών, ποιος θα σφίξει το δάκτυλό του με ένα λαστιχάκι για μιάμιση βδομάδα. Ενα καλοκαιρινό βράδυ με πυροτεχνήματα σκέφτηκε να σηκώσει το χέρι της ψηλά. Μέσα σε ένα μήνα είχε τον δικό της παιδοψυχίατρο. Εγινε το κορίτσι με το χέρι. Και συνέχισε τα επόμενα τριάντα χρόνια. Γιατί για πρώτη φορά συνειδητοποιούσε πού τελείωνε εκείνη και πού άρχιζε ο υπόλοιπος κόσμος. Εκείνη έθετε τους κανόνες. Μπορεί κανείς να μην καταλάβαινε, να την ένιωθαν σαν απειλή. Τη χτύπησαν, την προπηλάκισαν, την έστειλαν σε ίδρυμα. Κινδύνεψε και να πεθάνει από τη μόλυνση του χεριού της. Αλλά συνέχισε. Πήγε στο Λονδίνο, γνώρισε νέους ανθρώπους και ξαφνικά έγινε έκθεμα. Και από πειραματόζωο έγινε διάσημη.

ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΑΣ
Αφιέρωμα σε ταινίες και ντοκιμαντέρ για τον Εμφύλιο

Ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος επανέρχεται στην επικαιρότητα, μέσω αφιερώματος που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, σε συνεργασία με τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ) και το τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΕΜΜΕ) του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το αφιέρωμα, με τίτλο «Ο ελληνικός εμφύλιος στην οθόνη», θα πραγματοποιηθεί από αύριο μέχρι και τις 15/2, στην έδρα της Ταινιοθήκης (Ιερά Οδός 48 και Μ. Αλεξάνδρου, Κεραμεικός).

Η εκδήλωση, που αφιερώνεται στη μνήμη του Θόδωρου Αγγελόπουλου, περιλαμβάνει προβολές ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ και δύο συζητήσεις. Η πρώτη συζήτηση θα γίνει αύριο με την έναρξη του αφιερώματος, στις 7.30 μ.μ. (είσοδος με προσκλήσεις), με θέμα «Ο ελληνικός εμφύλιος στην οθόνη: η μυθοπλασία». Θα ακολουθήσει η τιμητική προβολή της ταινίας «Κυνηγοί» του Θ. Αγγελόπουλου. Η δεύτερη συζήτηση (13/2) έχει θέμα «Ο ελληνικός εμφύλιος στην οθόνη: ντοκιμαντέρ και αρχειακά τεκμήρια».

Εχει προγραμματιστεί να προβληθούν πολλές από τις ταινίες του Θ. Αγγελόπουλου («Οι κυνηγοί», ο «Θιάσος» κ.ά.) και αρκετές άλλες από όλο το φάσμα, συμπεριλαμβανομένης και της αντικομμουνιστικής ταινίας «Ελένη» (παρεμπιπτόντως, η μόνη με δωρεάν είσοδο)... Σε μια περίοδο που γίνεται προσπάθεια να σβηστεί από την ιστορική μνήμη, ότι ο εμφύλιος υπήρξε η κορυφαία στιγμή της ταξικής πάλης στη χώρα μας, όπου τα λαϊκά στρώματα συγκρούστηκαν με την αστική εξουσία και τον αγγλοαμερικάνικο ιμπεριαλισμό, όλο και πιο συχνά επιχειρείται και μέσω του κινηματογράφου να επικρατήσει η λογική της ταξικής συνεργασίας και υποταγής, ιδιαίτερα στις νεανικές συνειδήσεις.

Τίμησαν την Μπέτυ Βαλάση

Μια ζεστή, συγκινητική εκδήλωση ...ταμένη στην πολυαγαπημένη ηθοποιό Μπέτυ Βαλάση διοργάνωσε χτες το θέατρο «Ελεύθερη Εκφραση», συνεχίζοντας τις «Ταμένες Τρίτες» - βραδιές αφιερωμένες στην προσφορά καλλιτεχνών του θεάτρου. Την πρωταγωνίστρια του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης παρουσίασε η δημοσιογράφος - συγγραφέας Σοφία Αδαμίδου, ενώ μίλησαν, «σκιτσάροντας» τον αδέσμευτο χαρακτήρα της, οι συνάδελφοί της Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Ηλίας Λογοθέτης, Ρήγας Αξελός και Ανθή Ανδρεοπούλου, η συγγραφέας Ερη Ρίτσου και οι σκηνοθέτες Τάσος Ψαρράς και Πέτρος Ζούλιας. Παράλληλα, εγκαινιάστηκε έκθεση για την Μπέτυ Βαλάση, στο αίθριο πολιτισμού του θεάτρου, με υλικό από το προσωπικό αρχείο της ηθοποιού. Ιδέα - οργάνωση: Μαίρη Ιγγλέση.

Η ΚΟΑ με Θεοδωράκη - Σοστακόβιτς

Εργα των Μίκη Θεοδωράκη και Ντμίτρι Σοστακόβιτς θ' ακουστούν στη συναυλία που πραγματοποιεί η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Παρασκευή (10/2, 8.30 μμ.), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με την οποία ξεκινά το αφιέρωμα στο συμφωνικό έργο του Eλληνα συνθέτη. Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει με την παρουσίαση των έργων του Μ. Θεοδωράκη «Adagio» και «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2», με σολίστ τον διάσημο Γαλλοκύπριο πιανίστα και συνθέτη Κυπριανό Κατσαρή. Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς, θα ακουστεί η Συμφωνία αρ. 6 σε σι ελάσσονα, έργο 54 του κορυφαίου σοβιετικού συνθέτη Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Την ΚΟΑ θα διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός.

«Αφαίρεση μετά την Αφαίρεση»

Το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (Βαλαωρίτου 9Α) παρουσιάζει (έως 7/4) την έκθεση «Αφαίρεση μετά την Αφαίρεση», σε επιμέλεια της Μαρίας Μαραγκού. Η έκθεση διερευνά την παρουσία της αφαίρεσης στο σύγχρονο εικαστικό τοπίο και τα αίτιά της, ως καλλιτεχνικής «διάθεσης». Προσπαθώντας να διερευνήσουν το ζήτημα αυτό, οι εικαστικοί Ευγενία Αποστόλου, Γιάννης Μπουτέας, Μαργαρίτα Μυρογιάννη, Ντόρα Οικονόμου, Αιμιλία Παπαφιλίππου και Κώστας Σαχπάζης δημιούργησαν νέα έργα, ειδικά φιλοτεχνημένα για την έκθεση, εκφράζοντας αλλά και μεταφέροντας στο σήμερα την προϋπάρχουσα ιστορική - κοινωνική - καλλιτεχνική δομή.

Στον κατάλογο της έκθεσης, η επιμελήτρια παραθέτει κρίσεις της για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αφαιρετικότητας στη δουλειά του κάθε συμμετέχοντος στην έκθεση καλλιτέχνη.

«Το όργιο» τιτλοφορείται η παράσταση της θεατρικής ομάδας «Πολυμήχανοι», που θα παρουσιαστεί στη σκηνή του Backstage Theater Festival του θεάτρου «Badminton» (8-26/2). Παραστάσεις από Τετάρτη έως Κυριακή (9.15 μ.μ.).

Το δεκαπεντάχρονο εικαστικό θέατρο κούκλας «Πράσσειν Αλογα», εκτός από τις παραστάσεις του, παρουσιάζει στο «Κουκλόσπιτο» (Β. Βουλγαροκτόνου 60) 30 σπάνιες χειροποίητες θεατρικές κούκλες, που πρωταγωνίστησαν στις παραστάσεις «Ο αρλεκίνος» και «Τα πέντε δάχτυλα και το φεγγάρι». Παιδιά και ενήλικες μπορούν να περιηγηθούν στο φανταστικό κόσμο των εικαστικών πλασμάτων, μέσα από τη δραματοποιημένη αφήγηση των παραμυθιών, την εικονογράφηση παιδικών βιβλίων. Μπορούν να κατασκευάσουν τη δική τους κούκλα και μάσκα και να έρθουν σε επαφή με το θεατρικό παιχνίδι, εμψυχώνοντας τα δημιουργήματά τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ