ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
41ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Δρόμοι, φώτα, στιγμές

(Του απεσταλμένου μας, ΑΓΗ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ).-

Πάνω στα χιονισμένα βουνά του Κουρδιστάν ένα κορίτσι παντρεύεται με αντάλλαγμα τα χρήματα, για να εγχειρηθεί και να μείνει στη ζωή ο μικρότερος αδερφός της. Φτάνει μαζί του στο νέο της σπίτι, αλλά η οικογένεια του γαμπρού δε θέλει να δεχτεί το βάρος του ελαττωματικού παιδιού και το στέλνει πίσω στο χωριό του. Η οικογένεια της νύφης θα αποδεχτεί την αθέτηση τη συμφωνίας, αφού το μικρό παιδί επιστρέφει σπίτι με ένα μουλάρι σαν αντιστάθμισμα για την εκδίωξή του.

Από το χωριό ξεκινούν κάθε τόσο καραβάνια που περνούν τα σύνορα για να εμπορευτούν διάφορα είδη στην κοντινότερη αγορά. Οποιος δεν έχει μουλάρι, μπορεί να σηκώσει το φορτίο στην πλάτη, βαδίζοντας στα ορεινά μονοπάτια. Αλλά έτσι το βάρος είναι μικρότερο και το αγώι φθηνότερο. Ενα μουλάρι είναι πολύτιμο, μα τώρα ο σκοπός είναι διαφορετικός: Ο μεγαλύτερος αδελφός θα φορτώσει το παιδί στο μουλάρι και θα προσπαθήσει να πουλήσει το ζώο στο παζάρι, στην άλλη πλευρά των συνόρων. Με τα χρήματα θα πληρώσει τους γιατρούς για την εγχείριση του παιδιού. Μα τα περάσματα είναι πιασμένα από στρατιωτικές περιπόλους κι ενέδρες: «Μεθυσμένα άλογα» η ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη Μπαχμάν Γκομπάντι. Κι από τα υψόμετρα των βουνών του Κουρδιστάν, διωγμένοι από τη φτώχεια, τους πολέμους, την καταπίεση, Κούρδοι πρόσφυγες διασχίζουν την Ασία, περνούν τα ναρκοθετημένα σύνορα της «Ευρώπης», φτάνουν στην Ελλάδα. Η Αθήνα σταθμός στο ταξίδι τους. Και στη διάρκεια αυτού του σταθμού ένας σκηνοθέτης, ο Σταύρος Ιωάννου θα σταθεί απέναντι στους χώρους της λαθραίας διαβίωσης, θα κινηματογραφήσει τις σχέσεις τους στο εσωτερικό της μεταναστευτικής κοινότητας, τις συνευρέσεις τους, τις μνήμες από μια επίσης λαθραία ζωή στην πατρίδα, τη συνεχή επιδίωξη για μια ακριβοπληρωμένη φυγή: Οι «Κλειστοί δρόμοι» στήνουν μια μυθοπλασία πάνω σ' ένα ντοκιμαντερίστικο φιλμικό σκηνικό.

Μια μυθοπλασία που, ιδωμένη από τη σκοπιά κάποιου στεγανοποιημένου ανθρωπισμού, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και κοινότοπη. Μα η «κοινοτοπία» αναζητώντας τον εαυτό της στον προσφυγικό καταυλισμό της πλατείας Κουμουνδούρου, στην κοινωνική εγκατάλειψη, την κρατική καταδίωξη, φτάνει ξαφνικά να στηρίξει όλο το βάρος της αυτοπυρπόλησης των ηρώων στη σκηνή του φινάλε. Σκηνή διακριτικά κινηματογραφημένη για βλέμματα που, έτσι κι αλλιώς, θα ήθελαν να παρακάμψουν την εικόνα της. Φευγαλέα, διακριτική και η τελευταία εικόνα στις «2000+1 στιγμές» του Δημήτρη Αθανίτη: Εδώ το καθαρό - άγριο στο βάθος του όσο και γαλήνιο - βλέμμα ενός παιδιού του δρόμου έρχεται σαν τελευταία πινελιά να επικαλύψει, να δώσει ίσως μια άλλη διάσταση, ίσως να ανατρέψει το πλέγμα μιας σειράς σχέσεων που συντελούνται πίσω απ' τη βιτρίνα του καθωσπρεπισμού και της αλλοτριωμένης ανάγκης των ηρώων: Πρόσωπα οικεία, μοναχικά, στερημένα από τον καταλύτη της κοινωνικότητας, λες και κάποιο αόρατο συρματόπλεγμα υψώνεται ανάμεσά τους, τα πρόσωπα του φιλμ και οι σχέσεις τους συνθέτουν ένα μουντό ψηφιδωτό αρμολογημένο από τον υφέρποντα κίνδυνο του υλικού των τηλεοπτικών δελτίων, μες στην επίπλαστη γιορτινή σημαντικότητα του σημείο «τομής» των δυο χιλιετιών...

Στον ατμοσφαιρικό αντίποδα της ταινίας του Αθανίτη βρίσκεται το φιλμ του Βασίλη Ντούρου «Το φως που σβήνει». Εδώ, στο φόντο ενός νησιώτικου τοπίου - παρθένου από τη στενότητα και την οριακή παρακμή του «αστικού κέντρου», ξεδιπλώνεται η συγκινητική ιστορία ενός παιδιού, που, για ν' αντιπαλέψει τα προβλήματα όρασης που αντιμετωπίζει, διαθέτει το χάρισμα του μουσικού του ταλέντου. Στο δρόμο που θέλει ν' ακολουθήσει με το βιολί του, το παιδί θα συναντήσει τα κοινωνικά και οικογενειακά εμπόδια μιας προκατάληψης και τη συμπαράσταση της δασκάλας του κι ενός γέρου φαροφύλακα, ο οποίος τον έχει μυήσει στον κόσμο της μουσικής. Συνεπές σε μια κλασική αφηγηματική και αισθητική γραμμή, επιμελημένο προσεκτικά στις κατασκευαστικές του λεπτομέρειες το φιλμ ανακτά την ικανότητα να μοιραστεί με το θεατή τις προθέσεις των δημιουργών του και, εκτός από την αφηγηματική του αμεσότητα, να μεταδώσει κάτι απ' την απροσδιόριστη αίσθηση της ζωής πέρα από την πεζότητα των φαινομένων.

Μαζί με αυτές τις τρεις από τις ταινίες του ελληνικού προγράμματος, που είχαν κάτι από τον κόσμο των δημιουργών τους να καταθέσουν, αξιόλογα ήταν και τα δυο κινηματογραφικά ντοκιμαντέρ που έχουν προβληθεί έως σήμερα: «Μ' αρέσουν οι καρδιές σαν τη δική μου», του Γιώργου Ζέρβα, μια σύνθεση οπτικών κι ηχητικών ντοκουμέντων γύρω από την προσωπικότητα και το έργο του Μάρκου Βαμβακάρη, συμπληρωμένη από μια σύγχρονη περιδιάβαση στους χώρους που έζησε: στη Σύρα, στον Πειραιά, στις αποθήκες του λιμανιού, στα σφαγεία και στις λαϊκές γειτονιές...

Και «Είδαν τα μάτια μας γιορτές» του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου: Ενα οδοιπορικό στις περιοχές της Τουρκίας, της Ελλάδας και της Ιταλίας, όπου καλλιεργείται το στάρι, η ελιά, το σταφύλι - το ψωμί, το λάδι και το κρασί. Σημερινή πολιτιστική κοινότητα ανάμεσα σε διαφορετικούς λαούς, οικοδομημένη σε αρχαϊκές δραστηριότητες, που δεν παύουν να αποτελούν βάση οικονομικών λειτουργιών, λατρευτικών τελετουργιών και εθίμων και εκδηλώσεων του λαϊκού πολιτισμού.

Τριαντάχρονη μελωδική πορεία

Ο Θάνος Μικρούτσικος με τραγούδια μιας δημιουργικής πορείας
Ο Θάνος Μικρούτσικος με τραγούδια μιας δημιουργικής πορείας
Η μελωδική «ανέμη» μιας τριαντάχρονης δημιουργικής κατάθεσης θα ξετυλιχτεί στις 26 και 27 του Νοέμβρη στο Μέγαρο Μουσικής, για να «διηγηθεί» αγαπημένα τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου. Του πάντα ανήσυχου, πολυγραφότατου συνθέτη, που έχει βάλει τη σφραγίδα του σε ένα μεγάλο κομμάτι του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού και της «σοβαρής» μουσικής, με εξαίρετες δημιουργίες. Στο πλαίσιο του κύκλου «Αφιέρωμα στο ελληνικό τραγούδι», ο συνθέτης θα δώσει δυο συναυλίες στο ΜΜΑ, με ερμηνευτές την Χάρι Αλεξίου και τον Χρήστο Θηβαίο.

Στο διήμερο «οδοιπορικό» στα τραγούδια του το κοινό θ' απολαύσει μελωδικές «εικόνες» μεγάλων ποιητών, όπως οι Βλαδίμηρος Μαγιακόφσκι, Φρανσουά Βιγιόν, Νίκος Καββαδίας, αλλά και αξιότατων στιχουργών όπως οι Κώστας Τριπολίτης, Οδυσσέας Ιωάννου, Γιώργος Μιχαηλίδης, Αλκης Αλκαίου και Κώστας Λαχάς. Επίσης, θ' ακουστεί σε πρώτη εκτέλεση το τραγούδι «Ο Αμλετ της Σελήνης», σε στίχους Μάνου Ελευθερίου, που είναι αφιερωμένο στον αξέχαστο Γιώργο Χειμωνά. Να σημειωθεί πως τα περισσότερα από τα τραγούδια δεν έχουν ερμηνευτεί ποτέ ζωντανά ή έχουν παρουσιαστεί σπάνια.

Ο Χρήστος Θηβαίος με την κιθάρα του θ' ανοίξει το μελωδικό «ταξίδι», με συνταξιδιώτη τον ίδιο το συνθέτη, που θα παίξει πιάνο και θα τραγουδήσει το «Ανεμολόγιο», το «Τετράστιχο» και τους «Εφτά νάνους στο S/S Cyrenia». Μαζί του θα εμφανιστούν οι μουσικοί: Θύμιος Παπαδόπουλος, Νίκος Τουλιάτος, Γιάννης Παπαζαχαριάκης, Βαγγέλης Κοντόπουλος, Κώστας Καραγιάννης και Χρήστος Καρατζάς. Στο δεύτερο μέρος η Χάρις Αλεξίου θ' ανταμώσει και πάλι στη σκηνή με τον Θ. Μικρούτσικο, μετά από δέκα χρόνια. «Κρατάει χρόνια αυτή η κολώνια», «Μουσική πράξη στον Μπρεχτ», «Η αγάπη είναι ζάλη», «Σταυρός του Νότου» είναι κάποιοι από τους σταθμούς αυτού του κοινού ταξιδιού τους στο χρόνο. Η Χ. Αλεξίου θα ερμηνεύσει επίσης, για πρώτη φορά, τα τραγούδια «Σιντάρτα», «Αννα, μην κλαις», «Θεσσαλονίκη» και «A bord de l' Aspasia». Τα τραγούδια έχουν ενορχηστρωθεί σε νέα μορφή, καθώς θα ερμηνευτούν από συμφωνικό σύνολο, την «Καμεράτα», υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ. Για τις δύο συναυλίες απομένουν ελάχιστα εισιτήρια.

Ζήσε Μάη μου...

Η Αθήνα είναι η μοναδική πρωτεύουσα της Ευρώπης που δε διαθέτει κτίριο όπερας. Οι παραστάσεις της Λυρικής Σκηνής, θεατρικού οργανισμού με 100 και πλέον χρόνων ιστορία και ανεκτίμητη καλλιτεχνική προσφορά, συνεχίζουν να πραγματοποιούνται σε ενοικιαζόμενη αίθουσα, η οποία δεν πληροί καμία από τις προϋποθέσεις ενός θεάτρου όπερας.

Ασφαλώς η ανέγερση ενός σύγχρονου κτιρίου είναι πολιτιστική ανάγκη και όχι πολυτέλεια. Κάτι, που δε συμμερίζονται όλα αυτά τα χρόνια όσοι αποφασίζουν για την τύχη των πολιτιστικών πραγμάτων της χώρας μας. Η αδιαφορία και η υποσχεσιολογία των κυβερνώντων κρατάει χρόνια και η ΕΛΣ υποδέχεται το κοινό της σ' ένα χώρο, που αν και έχει συνδεθεί με μεγάλες καλλιτεχνικές στιγμές, δεν τιμά το λυρικό είδος. Ετσι, η χτεσινή συνάντηση του διευθυντή της Λυρικής, Λουκά Καρυτινού, με τον υπουργό Πολιτισμού, στην οποία συζητήθηκε και το κτιριακό πρόβλημα, δε φαίνεται ν' αποτελεί εγγύηση πως ένα όνειρο χρόνων θα γίνει επιτέλους πραγματικότητα. Ενώ ο υπουργός δήλωσε πως στηρίζει την υπόθεση, το θέμα παραμένει μετέωρο, καθώς ακόμη εκκρεμεί η απόφαση της ομάδας εργασίας για εκπόνηση μελέτης - χωροθέτησης στο Γκάζι. Στην περίπτωση που ο χώρος κριθεί ακατάλληλος, θ' αναζητηθεί άλλος, φέρεται να είπε ο υπουργός. Ζήσε Μάη μου, λοιπόν...

Στη χτεσινή σύσκεψη, στην οποία συμμετείχε και ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Καλών Τεχνών του ΥΠΠΟ, Π. Πολυχρονόπουλος, συζητήθηκαν και άλλα θέματα που αφορούν στη λειτουργία της Λυρικής Σκηνής. Εγκρίθηκε το πρόγραμμά της για την περίοδο 2000-2001 και η χρηματοδότησή της για το ίδιο διάστημα, που ανέρχεται στα 4 δισ. Οσον αφορά στις ανάγκες της ΕΛΣ για αποθήκες, αυτές φαίνεται «θα» λυθούν μέσω των αποθηκών, που με εντολή του υπουργού θα χτιστούν για λογαριασμό του ΥΠΠΟ.

Στην ελληνική έκδοση του ποιητικού έργου «Εξήντα πέντε χρόνια προσμονή» του Τούρκου ποιητή Ilyas Halil είναι αφιερωμένη η εσπερίδα του Ευρωπαϊκού Κέντρου Τέχνης, που θα πραγματοποιηθεί στις 17/11 (7.30 μμ), στη στέγη του (Πλατεία Δημοσθένους, Παιανία). Τη μετάφραση του έργου έκανε ο Ελληνας πρέσβης στα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα και ποιητής, Δημήτρης Ηλιόπουλος. Για το έργο θα μιλήσει ο καθηγητής Γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Χρ. Χαραλαμπάκης.

Το κλασικό αριστούργημα των Τσαϊκόφσκι - Πετιπά η «Λίμνη των Κύκνων» θα παρουσιάσει το «Γιουνιβέρσαλ Μπάλετ», για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στις 19, 20, 21 και 22 του Νοέμβρη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Οι τέσσερις παραστάσεις έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων «Δημήτρια» του Δήμου Θεσσαλονίκης. Σημειώνουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος των εισιτηρίων έχει ήδη εξαντληθεί.

Μια από τις πιο εντυπωσιακές ταινίες του Κουροσάβα, τον «Θρόνο του αίματος» θα προβάλει η «Κινηματογραφική Λέσχη του "α"» στις 19/11, στις 12 το μεσημέρι. Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του σαιξπηρικού «Μάκβεθ» στον ιαπωνικό μεσαίωνα, με τον Κουροσάβα να «ξαναδιαβάζει» τον Σαίξπηρ, που «όχι μόνο τον απογυμνώνει από τα μεταφυσικά του στοιχεία, αλλά δίνει στο όραμα τη διαλεκτική και ιστορική διάστασή του».

«Παγκόσμια λεηλασία: η βιοποικιλότητα υπό απειλή» είναι ο τίτλος του «στρογγυλού τραπεζιού» που διοργανώνει το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών και η εφημερίδα «Το Βήμα», στις 16/11, 7.30 μμ, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (Σίνα 31).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ