ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Και ψηφιακή... «Ολυμπιακή Φλόγα»

Οταν η κοινοτική επίτροπος για τον πολιτισμό και την εκπαίδευση, Βίβιαν Ρέντινγκ, σε χτεσινές δηλώσεις της στους δημοσιογράφους, μετά τη συνάντησή της με τον Ευ. Βενιζέλο, είπε να μην «εκπλήσσονται», επειδή συμφωνεί σε όλα με τον Ελληνα υπουργό, χρησιμοποίησε προφανώς ένα ρητορικό σχήμα. Γιατί, κανείς δεν είχε την παραμικρή αμφιβολία ότι ο αντικαταστάτης του Θ. Πάγκαλου (ο οποίος ως υπουργός Πολιτισμού τον περασμένο μήνα είχε επίσης συμφωνήσει σε όλα με την ίδια επίτροπο) θα ακολουθούσε κατά γράμμα τις επιταγές της ΕΕ για την «Πολιτιστική Ολυμπιάδα».

Σύμφωνοι σε όλα λοιπόν, με την ΕΕ και για την προετοιμασία της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας» και για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Πολιτισμός 2000» - ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που αποσκοπεί στην επαφή των νέων της Ευρώπης με «την ιδέα του ολυμπισμού, του τίμιου παιχνιδιού, του δίκαιου συναγωνισμού», κατά τη Β. Ρέντινγκ. Δηλαδή, όπως τα εννοούν όλα αυτά οι πολυεθνικές - χορηγοί.

Αλλωστε, η ιδέα του υπουργού Πολιτισμού για «διπλασιασμό της Ολυμπιακής Φλόγας» μέσω της δημιουργίας ψηφιακής Ολυμπιακής Φλόγας, την οποία θα παρακολουθούν οι χρήστες του διαδικτύου, ανοίγει νέα πεδία κέρδους για τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο, αλλά και για τους επίσημους χορηγούς της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής. Η επίτροπος όχι μόνο συμφώνησε, αλλά έδωσε και το αναγκαίο ιδεολογικό στίγμα του εγχειρήματος της Ολυμπιάδας, γενικότερα: «Αλλάξτε τις ιδεολογίες σχετικά με τον αθλητισμό για τη νέα γενιά. Εάν πετύχουμε αυτό, τότε πιστεύω, από τώρα, προτού καν ξεκινήσουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, ότι οι Αγώνες της Αθήνας θα είναι πολύ επιτυχημένοι».

Κορυφαίοι «ζωγράφοι» του θεάτρου μας

Μακέτα του Νίκου Εγγονόπουλου για τον «Οιδίποδα τύραννο» στο ΚΘΒΕ (1961)
Μακέτα του Νίκου Εγγονόπουλου για τον «Οιδίποδα τύραννο» στο ΚΘΒΕ (1961)
Στο Μέγαρο Μουσικής (από χτες μέχρι τις 28/1/2001) θα παρουσιάζεται η δεύτερη έκθεση με τίτλο «Ζωγραφική για το Θέατρο», η οποία αφορά στο σκηνογραφικό και ενδυματολογικό έργο τριών κορυφαίων εικαστικών δημιουργών, γεννημένων την πρώτη δεκαετία του αιώνα μας, άμεσων «διαδόχων» της λεγόμενης γενιάς του '30. Πρόκειται για τους Σπύρο Βασιλείου, Νίκο Νικολάου,Νίκο Εγγονόπουλο, οι οποίοι με τα σκηνικά και τα κοστούμια τους για διάφορες παραστάσεις, συνέθεσαν μια ελληνικής «ταυτότητας» και ιδιαιτέρως αισθαντική «όψη» του μεταπολεμικού θεάτρου μας. Θυμίζουμε ότι η πρώτη, ομότιτλη έκθεση παρουσιάστηκε το 1998, και περιλάμβανε σκηνικά και κοστούμια των Γιάννη Μόραλη, Γιάννη Τσαρούχη, Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα.

Η έκθεση των (500 συνολικά εκθεμάτων) σκηνογραφικών και ενδυματολογικών μακετών, κοστουμιών, μασκών, διαφόρων σκηνικών αντικειμένων, μικρών γλυπτών προπλασμάτων, ταπισερί που εικονίζουν σκηνικά και φωτογραφιών των παραστάσεων, για τις οποίες φιλοτεχνήθηκαν αυτά τα εκθέματα, έγινε δυνατή χάρη στις συλλογές των κληρονόμων των καλλιτεχνών, στο Κέντρο Ερευνας και Μελέτης του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας, το Ελληνικό Χορόδραμα «Ραλλού Μάνου», τον Οργανισμό Εθνικής Πρόνοιας, το Φωτογραφικό Αρχείο Παύλου Μυλωνά και το Μουσείο Μπενάκη. Στη διάρκεια της έκθεσης (καθημερινά 10π.μ.-6μ.μ.) θα προβάλλονται αποσπάσματα τηλεοπτικών αφιερωμάτων στους τρεις καλλιτέχνες, από το αρχείο της ΕΡΤ. Την καλλιτεχνική επιμέλεια της έκθεσης έχει η τεχνοκριτικός Εύφη Ανδρεάδη, την αρχιτεκτονική η καθηγήτρια του ΕΜΠ Σόνια Χαραλαμπίδου - Διβάνη και οι Ειρήνη Χαραλαμπίδου, Χριστιανός Λασκαρίδης και την τεχνική ο Θεόδωρος Σταθόπουλος.

Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου η Ε. Ανδρεάδη, αναφέρθηκε διεξοδικά στο εικαστικό στίγμα του καθενός από τους τρεις δημιουργούς. Στο «ταξίδι» του Βασιλείου «στον πλούτο της βυζαντινής μικρογραφίας, στο ελληνικό τοπίο, στον ιστορικό περίγυρο και στο μυθικό διάκοσμο». Στον «υπερρεαλισμό, τη βαθιά καλλιέργεια, το νεοκλασικισμό, το βυζαντινισμό, τον καραγκιόζη» του Εγγονόπουλου. Στο «ξεκαθάρισμα του περιττού, στο αίσθημα και τη σοφία» του Νικολάου.

Πατρίδα του φωτός

Για «ταξίδι» στην Ελλάδα προσκαλεί το νέο φωτογραφικό λεύκωμα του Νίκου Δεσύλλα«Ελλάδα, πατρίδα του φωτός». Πρόκειται για ένα καλαίσθητο λεύκωμα των εκδόσεων «Σύνολο», όπου η εικόνα, η ιστορία και η ποίηση μάς ταξιδεύουν στις μνήμες. Μνήμες από ακρογιαλιές, καλντερίμια, ρυτιδιασμένα πρόσωπα γερόντων που ακόμα χαμογελούν στα μισοέρημα χωριά, καρνάγια, μοναστήρια, πεισματικές διαδρομές ποταμών και χειμάρρων... Τα νησιά του Αιγαίου, τα Ιόνια νησιά, οι Πρέσπες, το Μεσολόγγι, το Καστελόριζο, η Σύμη και η Κάρπαθος, αλλά και η Μάνη και η Ολυμπία, μάς αποκαλύπτουν μέσα από τις σελίδες του λευκώματος, τα υπέροχα πρόσωπα αυτής της πατρίδας.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Θάνος Βερέμης, που στο λεύκωμα ανέλαβε την ιστορική ανασκόπηση, «πρόκειται για ένα εντυπωσιακό και προσιτό βιβλίο», ενώ ο Νίκος Βατόπουλος τόνισε ότι οι φωτογραφίες του Δεσύλλα «είναι ταυτόχρονα μια επιστροφή και μια αφετηρία, επιτρέποντας στον καθένα τη δική του ανάγνωση». Ο Θανάσης Βαλτινός αναφέρθηκε στην ποίηση που αποπνέει η εικόνα και ο τόπος και ο Αλκης Ξανθάκης έκανε μία αναφορά στη φωτογραφία του τοπίου στη χώρα μας καταλήγοντας: «Ο Ν. Δεσύλλας δεν τραβάει μόνο καλές φωτογραφίες, δίνει τον εαυτό του, βιώνει το χώρο και επικοινωνεί με το τοπίο».

Η «Τήνος» του Παγγαίου Ορους

Με σκοπό να γίνει γνωστή στο ευρύτερο κοινό η Μονή Εικοσιφοίνισσας, «Η Τήνος της Βόρειας Ελλάδας», όπως την αποκαλούν, και με αίτημα και την ευχή το βουλγάρικο κράτος να κάνει μια χειρονομία καλής θέλησης επιστρέφοντας τα κινητά κειμήλια της μονής, που άρπαξε ο βουλγάρικος στρατός στη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, η «Μηχανική» του Πρόδρομου Εφιεμτζόγλου, εξέδωσε και παρουσίασε χτες το καλαίσθητο λεύκωμα του διευθυντή του ΥΠΠΟ και συγγραφέα Θεοχάρη Προβατάκη «Η Μονή Εικοσιφοίνισσας, η Αχειροποίητος του Παγγαίου Ορους (Θησαυροί και κειμήλια)».

Για την έκδοση - η οποία παρουσιάζει το θαυμάσιο τοπίο, τη μονή, τους εσωτερικούς χώρους της, τις τοιχογραφίες, τις φορητές εικόνες, το πανέμορφο τέμπλο και πλήθος άλλα κειμήλιά της, καθώς και τους πολύτιμους χειρόγραφους κώδικες, τα αντικείμενα τέχνης, τα άμφια και λειτουργικά σκεύη, που βρίσκονται στη Σόφια - μίλησαν ο μητροπολίτης Δράμας, Διονύσιος, οι συγγραφείς Ιωάννης Χατζηφώτης και Σαράντος Καργάκος και ο Θ. Προβατάκης.

Το βιβλίο, εκτός από τα κείμενα του Θ. Προβατάκη για την ιστορική και πολιτιστική σημασία της μονής, περιέχει και κείμενο - επιστημονική έρευνα που έγινε στη Βουλγαρία, σχετικά με τους συληθέντες θησαυρούς, της καθηγήτριας του Πανεπιστημίου της Σόφιας και διευθύντριας του ιδρύματος Σλαβο-Βυζαντινών Ερευνών «Ivan Dujcev» της Βουλγαρίας, με συντονιστή τον Νομπέλ Αρμάν (σύμβουλο πολιτιστικών θεμάτων).

Η ΕΣΗΕΑ τιμά τον Ρίτσο

Το Μορφωτικό Ιδρυμα της ΕΣΗΕΑ οργανώνει βραδιά Γιάννη Ρίτσου, τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου, στις 8 το βράδυ, στις Αίθουσες α` και γ` ορόφου της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20), για να τιμήσει τη μνήμη του κορυφαίου ποιητή της Ρωμιοσύνης, του αταλάντευτου μέχρι το τέλος του κομμουνιστή και αγωνιστή του λαού μας, με αφορμή τα δέκα χρόνια από το θάνατό του. Για το έργο του ποιητή θα μιλήσουν ο κριτικός λογοτεχνίας Παντελής Μπουκάλας και η Τζίνα Καλογήρου (επίκουρος καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών). Αποσπάσματα από έργα του τιμώμενου θα αποδώσουν οι ηθοποιοί Αλέκα Παΐζη, Ασπασία Παπαθανασίου και Εφη Ροδίτη.

Σπάνιο αρχαιολογικό εύρημα

Ενα σπάνιο και σημαντικό αρχαιολογικό εύρημα ανακαλύφθηκε την περασμένη Παρασκευή, κατά τη διάρκεια ανασκαφής, υπό την εποπτεία του αρχαιολόγου Χαράλαμπου Σιγάλα, σε αρχαίο τάφο στη θέση «Σελλάδα», στην αρχαία Θήρα.

Πρόκειται για μία μαρμάρινη δαιδαλική κόρη, ύψους 2,30 μέτρων και βάρους 750 κιλών περίπου, η οποία διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση. Λείπει μόνο ο δεξιός βραχίονας και η άκρη της μύτης, γεγονός που μαρτυρεί ότι έπεσε κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά την τοποθέτησή της σε βάθρο. Στο άγαλμα φαίνεται ότι δεν έχει γίνει η τελική λείανση.

Σύμφωνα με την Αρχαιολογική Υπηρεσία του ΥΠΠΟ, «το εύρημα είναι σπάνιο και ιδιαίτερα σημαντικό, γιατί τοποθετείται χρονικά και αισθητικά στην εποχή της γένεσης της μνημειώδους ελληνικής γλυπτικής. Εντυπωσιακό είναι επίσης το μέγεθος του γλυπτού».

Εντατικές δοκιμές
  • Στις αρχές Δεκέμβρη θα ανέβει στο θέατρο «Σημείο» το έργο «Τότες πού» του Σάμουελ Μπέκετ, σε μετάφραση Νάσου Δετζώρτζη, σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή, εικαστική επιμέλεια Βάλλυς Νομίδου. Παίζουν: Νίκος Διαμαντής και Ιωάννα Καμπυλαυκά. Το έργο παρουσιάζει, με μορφή αναμνήσεων ενός ανθρώπου, τον απολογισμό μιας ζωής. Εργο τρυφερό, απελπισμένο, που μιλάει για τον άνθρωπο και τη ζωή του, για την ανάγκη της ζωής και τη μοναξιά.
  • Στις 8/12 θα δοθεί η πρεμιέρα του «Ηλίθιου»του Ντοστογιέφσκι, στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη, θεατρική διασκευή ΜαριλέναςΠαναγιωτοπούλου, σκηνικά Γιώργου Γαβαλά, κοστούμια Ασης Δημητρολοπούλου, μουσική επιμέλεια Κώστα Σουρβάνου, χορογραφία Κικής Σελιώνη. Παίζουν: Στράτος Τζώρτζογλου, Νίκος Αλεξίου, Μπάμπης Χατζηδάκης, Υβόννη Μαλτέζου, Δημήτρης Τζουμάκης, Ιρις Χατζηαντωνίου, Θάλεια Προκοπίου, Μαρία Διακουμάκου, Σωτήρης Βάγιας, Γιολάντα Μπαλαούρα, Σωτήρης Τζιμόπουλος, Νίκος Ντάλλας, Νίκος Αναστασόπουλος κ.ά.
  • Εντατικά προετοιμάζεται το «Τρομπόνι» του Μάριου Ποντίκα, στο ΚΘΒΕ, σε συμπαραγωγή με το «Νέο Θεατρικό ΕργαστήριΘεσσαλονίκης». Η πρεμιέρα ορίστηκε για τις 8/12 στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη». Η σκηνοθεσία είναι του Λευτέρη Παπαδημητρίου, τα σκηνικά του Κώστα Δημητριάδη, η μουσική του Μάνου Λοΐζου. Παίζουν: Αλέξης Κωσταντής, Ολγα Αλεξανδροπούλου, Λευτέρης Παπαδημητρίου, Θανάσης Παπαδημητρίου, Ντίνα Νικολαΐδου, Κατερίνα Σαγιά, Κυριάκος Κατέχης.

H γκαλερί «Λεφάκης» (Τατοΐου και Χαριλάου Τρικούπη, Κάτω Κηφισιά), εγκαινιάζει σήμερα (7μμ) έκθεση ζωγραφικής του Ιγκλι Γεωργίου, η οποία θα διαρκέσει μέχρι 9 του Δεκέμβρη.

Αύριο (7μμ), στο βιβλιοπωλείο «Ευριπίδης στη Στοά» (Βασ. Κωνσταντίνου 11, Χαλάνδρι), θα παρουσιαστεί το βιβλίο «Ανθη της πέτρας» - Εικόνες πάνω στην ποίηση του Γιώργου Σεφέρη, του γνωστού ζωγράφου και καθηγητή της ΑΣΚΤ, Γιάννη Ψυχοπαίδη. Το βιβλίο (εκδόσεις «Μεταίχμιο») περιλαμβάνει 50 πίνακες του καλλιτέχνη πλαισιωμένους με ποιήματα και 12 πορτρέτα του Σεφέρη. Στην εκδήλωση θα μιλήσουν ο ίδιος ο ζωγράφος Γ. Ψυχοπαίδης και ο πρόεδρος του ΕΚΕΒΙ, Χρήστος Λάζος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ