ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Οχτώβρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Να καταργηθεί ουσιαστικά το Ταμείο Διαχείρισης Πιστώσεων

«

Ονομαστική» και όχι ουσιαστική χαρακτηρίζει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, με ανακοίνωσή του, την κατάργηση του «Ταμείου Διαχείρισης Πιστώσεων για την Εκτέλεση Αρχαιολογικών Εργων» (ΤΔΠΕΑΕ), όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο για την κατάργηση και συγχώνευση οργανισμών του Δημοσίου.

Ο ΣΕΑ σημειώνει ότι η κατάργηση του φορέα ήταν πάγιο αίτημά του, αλλά «η διατύπωση του σχετικού άρθρου μάλλον οδηγεί στην ουσιαστική διατήρησή του παρά την ονομαστική κατάργηση». Προσθέτει ότι από την ίδρυσή του το 1992, το Ταμείο «με τη ραγδαία αύξηση των εκτελούμενων έργων και των σχετικών Επιστημονικών Επιτροπών» εξελίχθηκε σε «μία παράλληλη Αρχαιολογική Υπηρεσία», δημιουργώντας «προβλήματα στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και στην εν γένει λειτουργία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας». Η επιχειρούμενη υπαγωγή των Επιστημονικών Επιτροπών του στην Αρχαιολογική Υπηρεσία «σημαίνει τη διαιώνιση της υπάρχουσας κατάστασης με άλλη μορφή», αποδυναμώνοντας, μεταξύ άλλων, «το κύτταρο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, την Εφορεία Αρχαιοτήτων, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την προστασία των μνημείων».

Οι αρχαιολόγοι υπογραμμίζουν ότι με την κατάργηση του ΤΔΠΕΑΕ «πρέπει να προστατευθεί απαρέγκλιτα το σύνολο του - με οποιαδήποτε σχέση εργασίας - εξειδικευμένου επιστημονικού, τεχνικού και εργατοτεχνικού προσωπικού, που απασχολείται στην εκτέλεση του έργου των Επιστημονικών Επιτροπών ή εργάζεται στο ΤΔΠΕΑΕ, καθώς διαθέτει μεγάλη εμπειρία στο απασχολούμενο αντικείμενο».

Αναφέρουν ότι τη «στιγμή που αβίαστα συζητούνται από την πολιτική ηγεσία σχέδια για τη συρρίκνωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που δύναται να αποβεί μοιραία για (...) την προστασία των μνημείων γενικότερα, την ίδια στιγμή από το προαναφερθέν νομοσχέδιο προκύπτει η επιλογή διαιώνισης της λειτουργίας τρίτων φορέων». Ο ΣΕΑ, τέλος, θεωρεί ότι «επιβάλλεται να αναφέρεται ρητά η - άνευ όρων και προϋποθέσεων - άμεση ενσωμάτωση όλων των έργων του ΤΔΠΕΑΕ στις αρμόδιες Εφορείες Αρχαιοτήτων, με διατήρηση των Επιστημονικών Επιτροπών μόνο με συμβουλευτικό χαρακτήρα για την απρόσκοπτη εξέλιξη των συγκεκριμένων έργων μέχρι τη λήξη τους».

Σημειώνουμε, πάντως, ότι το βασικό πολιτικό ζήτημα που προέκυπτε από την ίδρυση και λειτουργία του ΤΔΠΕΑΕ ήταν η πρόθεση όλων των κυβερνήσεων να προωθήσουν την ιδιωτικοοικονομική, αγοραία δηλαδή, διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ηταν ένας ακόμη φορέας, από τους πολλούς, που δημιουργήθηκαν στο όνομα της «ευελιξίας» και «αυτοτέλειας» για να «τρέχουν» τα έργα γρηγορότερα από τη «δυσκίνητη» και «γραφειοκρατική» Αρχαιολογική Υπηρεσία. Ουσιαστικά, δηλαδή, προωθούσαν την εμπορευματοποίηση του πολιτισμού. Με το σημερινό νομοσχέδιο, η «ευελιξία» αυτή, όχι μόνο δεν εξαφανίζεται, αλλά διαχέεται ύπουλα στο «σώμα» της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Αυτό είναι το κύριο πρόβλημα του νομοσχεδίου και όχι τα, όντως, υπαρκτά αλλά παρελκόμενα του κύριου, προβλήματα συντονισμού των υπηρεσιών κ.λπ.

Νέες πρεμιέρες

«Αντρες έτοιμοι για όλα»
«Αντρες έτοιμοι για όλα»
Το έργο των Stephen Sinclair - Anthony McCarten «Ladies Night», σε διασκευή Θανάση Παπαθανασίου - Μιχάλη Ρέππα, με τίτλο «Αντρες έτοιμοι για όλα», ανεβάζει σήμερα, το θέατρο «Λαμπέτη». Μια αντροπαρέα, που δοκιμάζεται από οικονομικά προβλήματα, αποφασίζει να τα λύσει με ένα πρωτότυπο τρόπο. Η απελπισία οδηγεί έναν καφετζή (Κώστας Κόκλας), έναν ταξιτζή (Θανάση Ευθυμιάδη), ένα δημοτικό υπάλληλο (Γιάννη Τσιμιτσέλη), ένα φούρναρη (Κώστας Ευριπιώτη), ένα σπουδαστή (Μάνος Ιωάννου) να βγάλουν χρήματα χορεύοντας γυμνοί. Η επιλογή τους αναστατώνει τη ζωή τους και τις γυναίκες τους. (Αντιστοίχως: Μαίρη Σταυρακέλλη, Ευαγγελία Μουμούρη, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Μαρία Φιλίππου, Νίκη Λάμη). Σκηνικά: Μαίρη Τσαγκάρη. Κοστούμια: Εβελυν Σιούπη. Χορογραφίες: Ελπίδα Νίνου - Θανάσης Γιαννακόπουλος. Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας.

Μετά από 16 χρόνια, το έργο των Παπαθανασίου - Ρέππα «Βγάλ' τον υπουργό απ' την πρίζα», ξαναδουλεμένο, ανεβάζεται (12/10) στο θέατρο «Πειραιώς 131». Γύρω από το μηχάνημα που κρατάει νεκροζώντανο τον πρωθυπουργό, εκτυλίσσεται μια φάρσα συναλλαγών και διαπλοκής με έναν και μόνο σκοπό: Να μην αλλάξει τίποτα. Το πολιτικό παρασκήνιο απεργάζεται, για ίδιον όφελος πάντα, κάθε είδους σενάρια για να μην αλλάξει τίποτα. Σκηνοθεσία: Θανάσης Παπαθανασίου - Μιχάλης Ρέππας. Σκηνικά: Μαργαρίτα Χατζηϊωάννου. Κοστούμια: Εβελυν Σιούπη. Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας. Παίζουν: Χρυσούλα Διαβάτη, Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Μιχάλης Ρέππας, Σοφία Μουτίδου, Βάσω Λασκαράκη, Χάρης Γρηγορόπουλος, Φώτης Σπύρος, Δημήτρης Λέκκος.

«I AM WHAT IAM» είναι ο τίτλος της νέας παράστασης του Τάκη Ζαχαράτου, στο θέατρο «Αλίκη». Κείμενα, κοστούμια, σκηνοθεσία: Τάκης Ζαχαράτος. Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης. Μουσική Διεύθυνση / ενορχήστρωση: Γιώργος Ζαχαρίου. Παίζουν οι μουσικοί: Νίκος Γαρουφαλλάκης, πλήκτρα. Γιάννης Καλκάνης, τύμπανα. Κοσμάς Κόκολης, μπουζούκι / κιθάρα / φωνή. Δημήτρης Παπσνίκου, μπάσο. Νίκος Σακελλαράκης, τρομπέτα. Τάσος Σοκορέλης, κιθάρα.

Μουσική συνάντηση

Δύο μουσικοί, τραγουδιστές, τραγουδοποιοί, ο Λάκης Παπαδόπουλος και ο Vassilikos θα σμίξουν στη σκηνή του «Σταυρού του Νότου» (12, 19, 26/10 και 2-3/11), με τη μουσική παράσταση «RETRAUDIO». Οι δυο καλλιτέχνες θα μοιραστούν όχι μόνο τραγούδια τους, αλλά και τραγούδια ελληνικά και ξένα που αγαπούν, φιλτραρισμένα μέσα από δικές τους αισθητικές και μουσικές εμπειρίες.

Ο Λάκης - ή ως Παπαδόπουλος ή «με τα Ψηλά Ρεβέρ» του, 30 χρόνια τώρα μας οδηγεί σε μια ματιά πάνω στο τραγούδι γεμάτη εφηβικό ενθουσιασμό που ισορροπεί μεταξύ χαράς και σκέψης. Μαζί τους οι εξαιρετικοί μουσικοί: Σωτήρης Ντούβας (τύμπανα), Μίκης Ατταλειάδης (μπάσο), Αγγελος Αϊβάζης (κιθάρα), Βασίλης Τριανταφυλλόπουλος (πλήκτρα).

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη (πλατεία Κολωνακίου 20) θα παρουσιάσει (11/10 - 3/11) έκθεση του ζωγράφου Γιώργου Λαζόγκα με τίτλο «Εrrata». Πρόκειται για σχέδια σε μικρά και μεγαλύτερα σχήματα, τυπώματα, κολλάζ, κατασκευές, βίντεο, που επαναφέρουν - επαναδιαπραγματεύονται μια παλιότερη σειρά έργων του ζωγράφου, με θέμα «Σεντόνια», στο πλαίσιο της έννοιας «λάθος». Η νέα σειρά έργων αναπτύσσεται πάνω στην ιδέα ότι ένα έργο ακόμα και αν έχει ολοκληρωθεί, επιδέχεται μετατροπές, διαφορετικές αναγνώσεις, ξαναδούλεμα μερών του ή του συνόλου του.

«Αυτός ο κόσμος ο μικρός, ο μέγας» τιτλοφορείται η εμπνευσμένη από το «Αξιον Εστί» του Οδυσσέα Ελύτη έκθεση φωτογραφίας του Ηλία Ηλιάδη, που θα παρουσιάσει (10/10 - 9/11) στο Βερολίνο το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού. Ο φωτογράφος ασχολείται αποκλειστικά με την αρχαιολογική και καλλιτεχνική φωτογραφία. Εχει συνεργαστεί με την Ακαδημία Αθηνών, με πολλά πανεπιστήμια, την Αρχαιολογική Εταιρεία, τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, τα ελληνικά μουσεία, το ΤΑΠΑ, το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών, με ιδιωτικές συλλογές, ενώ είναι αποκλειστικός φωτογράφος της Γενναδείου Βιβλιοθήκης. Εχει φωτογραφήσει πολλούς αρχαιολογικούς χώρους, ευρήματα, διάσημα αρχαία ελληνικά γλυπτά των ελληνικών μουσείων και πολλά σύγχρονα έργα (Εθνικής Πινακοθήκης Αθηνών, κ.ά.).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ