ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 9 Νοέμβρη 2012
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στην αγοραία «πυρά» ο Πολιτισμός

Στα «νύχια» της καπιταλιστικής αγοραίας «ζούγκλας» ρίχνονται, μέσω του κρατικού Προϋπολογισμού, οι επιχορηγούμενοι πολιτιστικοί φορείς, που πλέον θα μετατραπούν σε «ζητιάνους» των «χορηγών», ή «θυγατρικές» των μονοπωλίων του «ελεύθερου χρόνου»... ή να εξαφανιστούν.

Στην Εισηγητική Εκθεση του Προϋπολογισμού, στους τομείς της Παιδείας, του Πολιτισμού και Αθλητισμού, εκτός της «σφαγής» στις δαπάνες και της μεταφοράς του κόστους στο λαό (π.χ., με το κόστος των σχολικών βιβλίων), αναφέρεται: «Η μείωση της κρατικής επιχορήγησης στους κρατικούς και μη κρατικούς φορείς, όπως ομοσπονδίες, Αθλητικά Κέντρα, Θέατρα, Μουσεία, Φεστιβάλ, και η δαπάνη μισθοδοσίας προσωπικού θα καλύπτεται από κρατική επιχορήγηση, ενώ οι μη λειτουργικές δαπάνες θα καλύπτονται από άλλες προσόδους των ίδιων των φορέων» (σ.σ. η υπογράμμιση δική μας)!

Αυτό σημαίνει ότι όλη η σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, αλλά και το «φιλέτο» της πολιτιστικής κληρονομιάς - τα μουσεία, στο εξής, θα «υπάρχουν» μόνο στο βαθμό που θα βρίσκουν χρήματα από οπουδήποτε αλλού - και προφανώς με οποιονδήποτε τρόπο - εκτός από το κράτος!

Είναι το αναμενόμενο αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1990, με στόχο τη σταδιακή «αποχώρηση» του κράτους από τη στήριξη του πολιτισμού, με το τεχνητά δημιουργημένο κενό να καλύπτει η «αγορά», δηλαδή το κεφάλαιο.

Πρόκειται για επικίνδυνη εξέλιξη, αφού μπροστά στην αδυναμία συντήρησης των συλλογών ή κάλυψης των αντικειμενικά μεγάλων οικονομικών αναγκών τους, τα μουσεία θα είναι ευάλωττα στις «ορέξεις» των επιχειρήσεων και των κάθε λογής «Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων», που αποτελούν τον «πυρήνα» της αγοραίας επέλασης στον Πολιτισμό.

Αρχαία μουσικά όργανα

Μεταξύ των ευρημάτων ήταν και αυτό το κέλυφος χελώνας - ηχείο της αρχαίας λύρας
Μεταξύ των ευρημάτων ήταν και αυτό το κέλυφος χελώνας - ηχείο της αρχαίας λύρας
«Τάφος του ποιητή» αποκαλούνται τα αρχαιολογικά ευρήματα -της κλασικής εποχής- που πριν τριάντα χρόνια αποκάλυψε ανασκαφική έρευνα, στη Δάφνη Αττικής. Τα ευρήματα θα παρουσιάσουν τα Τμήματα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (14/11, 7μ.μ., είσοδος ελεύθερη), στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Megaron Plus», με ομιλητές τους: Ευτυχία Λυγκούρη-Τόλια, (πρώην προϊσταμένη ΚΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων), Εγκερτ Πέλμαν (ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Ερλάνγκεν, αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών), Mάρτιν Γουέστ (καθηγητής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, εταίρος της Ακαδημίας Αθηνών), Στέλιος Ψαρουδάκης (καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών), Χρήστος Τερζής, (διδάκτωρ της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών). Οι ομιλητές θα αναδείξουν την αξία των ευρημάτων για την ιστορία της ελληνικής μουσικής. Θα χαιρετίσει ο Στέλιος Ψαρουδάκης (καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών).

Ο «Τάφος του ποιητή», το σημαντικότατο αυτό μουσικό εύρημα του 430 π.Χ., 30 χρόνια μετά την ανακάλυψή του, μελετάται για πρώτη φορά από ειδικούς ερευνητές και αξιοποιείται επιστημονικά. Τα ευρήματα προέρχονται από δύο συναφείς ασύλητους αρχαίους τάφους, που βρέθηκαν στην οδό Ολγας 53, από τον αρχαιολόγο Αγγελο Λιάγκουρα και ανασκάφηκαν από την Β΄ Εφορεία Κλασικών και Προϊστορικών Αρχαιοτήτων. Ο ένας τάφος ήταν πλούσια κτερισμένος. Αριστερά και δεξιά του νεαρού νεκρού, ίσως θύματος του λοιμού των Αθηνών, υπήρχαν προσφιλή του αντικείμενα. Γύρω από το σκελετό βρέθηκαν τρία μουσικά όργανα: «τρίγωνον» (είδος άρπας), κέλυφος χελώνας (ηχείο λύρας) και αυλός. Επίσης ανακαλύφθηκαν σπαράγματα παπύρου, τέσσερα ξύλινα κηρωμένα πινακίδια, ξύλινη κασετίνα, χάλκινος κονδυλοφόρος, έξι οστέινοι αστράγαλοι και δύο χάλκινα ομοιώματα αστραγάλων, σιδερένια ξύστρα και σιδερένιο πριόνι. Η καλή κατάσταση των ευρημάτων επιτρέπει την ανάγνωση των σωζώμενων κειμένων και την ανακατασκευή των μουσικών οργάνων (λύρας, άρπας, αυλού). Η άρπα, μάλιστα, γνωστή μόνον από τη σύγχρονή της εικονογραφία, αποτελεί μοναδικό εύρημα του συγκεκριμένου είδους οργάνου. Ολα τα αντικείμενα της ανασκαφής εκτίθενται σε ειδική προθήκη του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά.

Μετά τις εισηγήσεις (θα μεταδοθούν ζωντανά μέσω του Εθνικού Δικτύου Ερευνας - Τεχνολογίας) θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό. Πληροφορίες στο 210 - 7282333 και στην ιστοσελίδα: www.megaron.gr

Θεατρικές αναζητήσεις

«Οι άλλες μου ζωές»
«Οι άλλες μου ζωές»
Το έργο του Νταν Γκόρντον «Ο άνθρωπος της βροχής» παρουσιάζεται στο θέατρο «Γκλόρια». Ενας έμπορος αυτοκινήτων, επιστρέφοντας από την κηδεία του πατέρα του, ανακαλύπτει ότι έχει έναν μεγαλύτερο αδερφό, αυτιστικό και έγκλειστο σε ίδρυμα, στον οποίο ο πατέρας αφήνει όλη του την περιουσία. Τυφλωμένος από εγωισμό, ο μικρότερος αδελφός απάγει τον μεγαλύτερο και διασχίζουν την Αμερική. Το περιπετειώδες ταξίδι θα αλλάξει οριστικά τη ζωή και των δύο. Μετάφραση Θοδωρή Πετρόπουλου. Σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη. Σκηνικά - κοστούμια Εύας Νάθενα. Φωτισμοί Αλέκου Γιάνναρου. Παίζουν: Γιάννης Στάγκογλου, Χρήστος Χατζηπαναγιώτου, Κλέλια Ρένεση, Θοδωρής Ρωμανίδης, Σπύρος Κυριαζόπουλος, Μαρία Μπεληγιάννη και ο Γιάννης Καρατζογιάννης.

  • Μία σύνθεση 17 μονολόγων, με τίλτο «Οι άλλες μου ζωές» παρουσιάζει ο Κώστας Καστανάς (Ιδρυμα «Μ. Κακογιάννης», στις 12,13, 21/11 (9 μ.μ.). Πρόκειται για ρόλους που έπαιξε στο θέατρο. Ο ηθοποιός ξανά-ταξιδεύει, με αγαλλίαση, με κείμενα σπουδαίων συγγραφέων. Από τον Σοφοκλή και τον Ευριπίδη, τον Μπρεχτ, τον Τσέχωφ, τον Ιψεν, τον Σαίξπηρ και τον Καμύ, μέχρι την Αναγνωστάκη και τον Ζιώγα. Σκηνική σύνθεση - σκηνοθεσία - ερμηνεία: Κώστας Καστανάς. Μουσική: Τάσος Καρακατσάνης. Σκηνικά - κοστούμια: Μαρία Λιτσοπούλου. Βοηθός σκηνοθέτη: Εύα Στυλάντερ. Φωτογραφίες, βίντεο: Στάθης Γκόβας.
  • Τον «Υπηρέτη δύο αφεντάδων» του Γκολντόνι, παρουσιάζει το «Μουσούρη». Η πλοκή μεταφέρεται στις δεκαετίες του 1950 και 1960, με φόντο την ιταλική μαφία στη Βενετία. Ο Γκολντόνι «κέντησε» την πλαστοπροσωπία, σε μία κωμωδία παρεξηγήσεων. Επίκεντρο του έργου είναι ένας πανέξυπνος υπηρέτης, που άθελά του μπλέκει με δύο αφεντικά, περιστοιχισμένος από χαρακτήρες απερίγραπτους. Διασκευή Πέτρου Φιλιππίδη - Χρήστου Σιμαδάρη, σκηνοθεσία Πέτρου Φιλιππίδη, σκηνικά Γιώργου Γαβαλά, κοστούμια Κλαιρ Μπρέιζγουελ, κίνηση Ελπίδας Νίνου - Θανάση Γιαννακόπουλου. Παίζουν: Πέτρος Φιλιππίδης, Τάκης Παπαματθαίου, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Χρήστος Σιμαρδάνης, Αννα Μονογιού, Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, Πάνος Βλάχος, Ηλίας Γιαννάκης, Σταυρίνα Ψιμοπούλου, Σπύρος Μπιμπίλας.
  • Ο Νικήτας Τσακίρογλου σκηνοθετεί το έργο «Picasso, Στο Μάτι του Ταύρου» της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου, στο ΒΕΤΟΝ 7, σκηνή Black Box. Σκηνικό: Μιχάλης Αργυρού. Μουσική: Δημήτρης Μαραμής. Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα. Xορογραφία: Τατιάνα Μύρκου. Παίζουν: Πέρης Μιχαηλίδης, Αγγελική Καρυστινού, Βάσια Χρήστου, Στεφανία Κριεζή, Βασιλική Σαραντοπούλου, Χρυσάνθη Κάντζου, Δέσποινα Ψαροπούλου, Νάντια Σπηλιωτοπούλου.
Εκδήλωση για τον Αλέκο Ξένο

Εκδήλωση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του αγωνιστή, μουσουργού Αλέκου Ξένου διοργανώνει σήμερα (7 μ.μ.) η Ενωση Ζακύνθιων «Ο άγιος Διονύσης» στα εκπαιδευτήρια «Παιδαγωγική» (Διστόμου 7-9, Πειραιάς). Θα γίνει προβολή ταινίας του Λ. Ξανθόπουλου «Η εποχή των Κενταύρων - Ο μουσουργός Αλέκος Ξένος». Θα ακολουθήσει ερμηνεία παιδικών τραγουδιών του Αλ. Ξένου από τη χορωδία του «Ελληνικού Ωδείου» (παράρτημα Πειραιά) σε διεύθυνση της Ανθής Γουρουντή και συζήτηση με τους Λ. Ξανθόπουλο (σκηνοθέτη της ταινίας), Ιακ. Κονιτόπουλο (συνθέτη - μαέστρο) και Ανθή Γουρουντή (μουσικό - συγγραφέα).

Κινηματογράφος και ΕΡΤ

Σειρά μέτρων για την κινηματογραφική της πολιτική ανακοίνωσε η ΕΡΤ στο πλαίσιο του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκε η χρηματοδότηση 35 ταινιών με περίπου 3,5 εκ. ευρώ συνολικά, η «αναμόρφωση» και «επέκταση» της προγραμματικής συμφωνίας ΕΡΤ - Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, η παραγωγή ταινιών από την ίδια την ΕΡΤ και η χρηματοδότηση έτοιμων ταινιών, η παραγωγή ειδικών εκπομπών για την προβολή του ελληνικού κινηματογράφου και την καθιέρωση σταθερών ζωνών για την τηλεοπτική προβολή τους και την ένταξη του υπάρχοντος χρηματοδοτικού προγράμματος της ΕΡΤ «ΜΙΚΡΟΦΙΛΜ», για την παραγωγή μικρού μήκους ταινιών, στο 1,5%, ποσοστό το οποίο υποχρεούνται τα κανάλια (σ.σ. χωρίς τα περισσότερα, πλην της ΕΡΤ, να το πράττουν) να δίνουν από τα κέρδη τους για τον κινηματογράφο.

Πριν λίγες μέρες, κάτω από την πίεση απειλών, επιθέσεων και φόβου η παράσταση στο «Χυτήριο» αναγκάστηκε να σταματήσει. Το ΣΕΗ με ανακοίνωσή του καταγγέλλει τις φασιστικές νοοτροπίες και πρακτικές και καλεί την επίσημη Δικαιοσύνη να πάρει θέση για το αν έχει το δικαίωμα μια οργανωμένη μειοψηφία να επιβάλλει δικούς της νόμους εφόσον το ελληνικό δικαστήριο πήρε τρεις φορές θετική απόφαση για την τέλεση της παράστασης «Corpus Cristi» στο θέατρο «Χυτήριο».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ