Στα «νύχια» της καπιταλιστικής αγοραίας «ζούγκλας» ρίχνονται, μέσω του κρατικού Προϋπολογισμού, οι επιχορηγούμενοι πολιτιστικοί φορείς, που πλέον θα μετατραπούν σε «ζητιάνους» των «χορηγών», ή «θυγατρικές» των μονοπωλίων του «ελεύθερου χρόνου»... ή να εξαφανιστούν.
Στην Εισηγητική Εκθεση του Προϋπολογισμού, στους τομείς της Παιδείας, του Πολιτισμού και Αθλητισμού, εκτός της «σφαγής» στις δαπάνες και της μεταφοράς του κόστους στο λαό (π.χ., με το κόστος των σχολικών βιβλίων), αναφέρεται: «Η μείωση της κρατικής επιχορήγησης στους κρατικούς και μη κρατικούς φορείς, όπως ομοσπονδίες, Αθλητικά Κέντρα, Θέατρα, Μουσεία, Φεστιβάλ, και η δαπάνη μισθοδοσίας προσωπικού θα καλύπτεται από κρατική επιχορήγηση, ενώ οι μη λειτουργικές δαπάνες θα καλύπτονται από άλλες προσόδους των ίδιων των φορέων» (σ.σ. η υπογράμμιση δική μας)!
Αυτό σημαίνει ότι όλη η σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, αλλά και το «φιλέτο» της πολιτιστικής κληρονομιάς - τα μουσεία, στο εξής, θα «υπάρχουν» μόνο στο βαθμό που θα βρίσκουν χρήματα από οπουδήποτε αλλού - και προφανώς με οποιονδήποτε τρόπο - εκτός από το κράτος!
Είναι το αναμενόμενο αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1990, με στόχο τη σταδιακή «αποχώρηση» του κράτους από τη στήριξη του πολιτισμού, με το τεχνητά δημιουργημένο κενό να καλύπτει η «αγορά», δηλαδή το κεφάλαιο.
Πρόκειται για επικίνδυνη εξέλιξη, αφού μπροστά στην αδυναμία συντήρησης των συλλογών ή κάλυψης των αντικειμενικά μεγάλων οικονομικών αναγκών τους, τα μουσεία θα είναι ευάλωττα στις «ορέξεις» των επιχειρήσεων και των κάθε λογής «Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων», που αποτελούν τον «πυρήνα» της αγοραίας επέλασης στον Πολιτισμό.
Ο «Τάφος του ποιητή», το σημαντικότατο αυτό μουσικό εύρημα του 430 π.Χ., 30 χρόνια μετά την ανακάλυψή του, μελετάται για πρώτη φορά από ειδικούς ερευνητές και αξιοποιείται επιστημονικά. Τα ευρήματα προέρχονται από δύο συναφείς ασύλητους αρχαίους τάφους, που βρέθηκαν στην οδό Ολγας 53, από τον αρχαιολόγο Αγγελο Λιάγκουρα και ανασκάφηκαν από την Β΄ Εφορεία Κλασικών και Προϊστορικών Αρχαιοτήτων. Ο ένας τάφος ήταν πλούσια κτερισμένος. Αριστερά και δεξιά του νεαρού νεκρού, ίσως θύματος του λοιμού των Αθηνών, υπήρχαν προσφιλή του αντικείμενα. Γύρω από το σκελετό βρέθηκαν τρία μουσικά όργανα: «τρίγωνον» (είδος άρπας), κέλυφος χελώνας (ηχείο λύρας) και αυλός. Επίσης ανακαλύφθηκαν σπαράγματα παπύρου, τέσσερα ξύλινα κηρωμένα πινακίδια, ξύλινη κασετίνα, χάλκινος κονδυλοφόρος, έξι οστέινοι αστράγαλοι και δύο χάλκινα ομοιώματα αστραγάλων, σιδερένια ξύστρα και σιδερένιο πριόνι. Η καλή κατάσταση των ευρημάτων επιτρέπει την ανάγνωση των σωζώμενων κειμένων και την ανακατασκευή των μουσικών οργάνων (λύρας, άρπας, αυλού). Η άρπα, μάλιστα, γνωστή μόνον από τη σύγχρονή της εικονογραφία, αποτελεί μοναδικό εύρημα του συγκεκριμένου είδους οργάνου. Ολα τα αντικείμενα της ανασκαφής εκτίθενται σε ειδική προθήκη του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά.
Μετά τις εισηγήσεις (θα μεταδοθούν ζωντανά μέσω του Εθνικού Δικτύου Ερευνας - Τεχνολογίας) θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό. Πληροφορίες στο 210 - 7282333 και στην ιστοσελίδα: www.megaron.gr
Σειρά μέτρων για την κινηματογραφική της πολιτική ανακοίνωσε η ΕΡΤ στο πλαίσιο του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκε η χρηματοδότηση 35 ταινιών με περίπου 3,5 εκ. ευρώ συνολικά, η «αναμόρφωση» και «επέκταση» της προγραμματικής συμφωνίας ΕΡΤ - Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, η παραγωγή ταινιών από την ίδια την ΕΡΤ και η χρηματοδότηση έτοιμων ταινιών, η παραγωγή ειδικών εκπομπών για την προβολή του ελληνικού κινηματογράφου και την καθιέρωση σταθερών ζωνών για την τηλεοπτική προβολή τους και την ένταξη του υπάρχοντος χρηματοδοτικού προγράμματος της ΕΡΤ «ΜΙΚΡΟΦΙΛΜ», για την παραγωγή μικρού μήκους ταινιών, στο 1,5%, ποσοστό το οποίο υποχρεούνται τα κανάλια (σ.σ. χωρίς τα περισσότερα, πλην της ΕΡΤ, να το πράττουν) να δίνουν από τα κέρδη τους για τον κινηματογράφο.
Πριν λίγες μέρες, κάτω από την πίεση απειλών, επιθέσεων και φόβου η παράσταση στο «Χυτήριο» αναγκάστηκε να σταματήσει. Το ΣΕΗ με ανακοίνωσή του καταγγέλλει τις φασιστικές νοοτροπίες και πρακτικές και καλεί την επίσημη Δικαιοσύνη να πάρει θέση για το αν έχει το δικαίωμα μια οργανωμένη μειοψηφία να επιβάλλει δικούς της νόμους εφόσον το ελληνικό δικαστήριο πήρε τρεις φορές θετική απόφαση για την τέλεση της παράστασης «Corpus Cristi» στο θέατρο «Χυτήριο».