ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΘΝΙΚΗ ΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
Η φροντίδα τελείωσε στα λόγια

Σκληρή η πραγματικότητα για  όσους  ζουν με τα προβλήματα που τους οδηγούν στο περιθώριο της κοινωνίας 

Με τις εξαγγελίες να χρονίζουν και την κυβέρνηση να εξακολουθεί να υπόσχεται ισότητα και αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής στα Ατομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ), την ώρα που η ίδια με την πολιτική της οδηγεί σε σύγχρονους Καιάδες χιλιάδες ανθρώπους, βρίσκει τους αναπήρους η Εθνική Μέρα για τα Ατομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ). Η φροντίδα της κυβέρνησης περιορίζεται σε «πασαρέλες» πολιτικής σκοπιμότητας, που ως στόχο τους έχουν την επίδειξη κοινωνικής ευαισθησίας, ενώ τα κυβερνητικά στελέχη και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης κάνουν απολογισμό έργων που υπάρχουν μόνο στα χαρτιά.

Ακόμα και ο νόμος 2430, που ψηφίστηκε το 1996 και προβλέπει την 3η Δεκέμβρη ως Εθνική Μέρα των ΑμΕΑ, αλλά και μια σειρά άλλες διατάξεις για τα ΑμΕΑ παρέμεινε ανενεργός. Η Διακομματική Επιτροπή της Βουλής - την ευθύνη για τη σύγκλησή της έχει ο υπουργός Υγείας - θα έπρεπε να είχε υποβάλει Εθνικό Σχέδιο Εφαρμογής «για ίσες ευκαιρίες για τα ΑμΕΑ». Ομως δε λειτούργησε με ευθύνη της κυβέρνησης, ενώ το μόνο κόμμα το οποίο κατέθεσε προτάσεις στη Διακομματική ήταν το ΚΚΕ.

Την ίδια τύχη είχε και η πολυδιαφημισμένη κάρτα αναπηρίας, που θα εκδιδόταν μετά την εξέταση όλων των ΑμΕΑ από ειδικές υγειονομικές επιτροπές.

Ακόμα και οι μεγαλόστομες διακηρύξεις της κυβέρνησης για θέσεις εργασίας για τα ΑμΕΑ μετατράπηκαν σε προεκλογικό ψηφοθηρικό κυνηγητό από μέρος του ΠΑΣΟΚ. Μεσούσης της προεκλογικής περιόδου - στις 10 Μάρτη 2000 - έγινε η προβλεπόμενη από το νόμο προκήρυξη για τα ΑμΕΑ και τις άλλες κατηγορίες πολιτών που προστατεύονται απ' το νόμο 2643/28.9.1998, ο οποίος έμεινε ανενεργός για περισσότερο από δυο χρόνια. Ο διαγωνισμός, όπως αναφερόταν και στην ίδια την προκήρυξη, πραγματοποιήθηκε τελικά μετά τις εκλογές και οι θέσεις εργασίας όχι μόνο ήταν ελάχιστες, αλλά δεν αφορούσαν και θέσεις αναπήρων.

Προβολή ενός ανύπαρκτου έργου

«Ας προσπαθήσουμε να φανταστούμε πώς θα ήταν η Ελλάδα χωρίς ΕΣΥ, χωρίς συντάξεις, χωρίς παιδικούς σταθμούς, χωρίς ΚΑΠΗ, χωρίς μέτρα για τα ΑμΕΑ. Θα ήταν μια κοινωνία πολύ σκληρότερη, λιγότερο νηφάλια, περισσότερο άνιση», είπε ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης, μιλώντας στις 10 Νοέμβρη 2000 στη Συνδιάσκεψη του ΠΑΣΟΚ για την Υγεία, διαφημίζοντας το «έργο» της κυβέρνησής του για τα ΑμΕΑ, ένα έργο που έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές τα τελευταία έργα για την επίδειξη του «κοινωνικού προσώπου» της κυβέρνησης.

Η πραγματικότητα βέβαια είναι εντελώς διαφορετική. Αποκαλυπτικό στοιχείο αυτής της πολιτικής είναι οι αυξήσεις των επιδομάτων που παίρνουν τα ΑμΕΑ (βλέπε και σχετικό Πίνακα). Αυξήσεις που όχι μόνο είναι σε εξευτελιστικά επίπεδα, αλλά που πολλές φορές δίνονται στους δικαιούχους και με μεγάλη καθυστέρηση.

  • Ετσι οι αυξήσεις για το 1997 ήταν 15% και δόθηκαν το Μάρτη του 1998.
  • Οι αυξήσεις του 1998 ήταν 10% και δόθηκαν στις αρχές του 1999.
  • Η απόφαση για τις αυξήσεις του 1999 δημοσιεύτηκε τον Ιούλη του 1999 και η καταβολή άρχισε πολύ αργότερα.

Υπάρχουν όμως και ΑμΕΑ χωρίς επιδόματα, όπως οι κωφοί από 18 έως 65 χρόνων, ενώ οι νεφροπαθείς, εκτός από το επίδομα διατροφής (ύψους 14.000 δρχ.), έμειναν τελικά με τις υποσχέσεις για τα άλλα επιδόματα που ζητούν.

Σε φιέστες εξαντλείται η ΕΣΑΕΑ

Και ενώ η κυβέρνηση οδηγεί με την πολιτική της τους αναπήρους σε σύγχρονους Καιάδες, η φιλοκυβερνητική ηγεσία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΕΣΑΕΑ) περιορίστηκε στη διοργάνωση συνεδρίου στις 1 και 2 Δεκέμβρη με θέμα: «Τα δικαιώματα των ΑμΕΑ: Προώθηση της ισότητας και καταπολέμηση των διακρίσεων».

Στον αντίποδα αυτής της πολιτικής, η Επιτροπή για τον Αγωνιστικό Γιορτασμό της 3ης Δεκέμβρη, που συγκροτήθηκε από φορείς και συνδικαλιστές των ΑμΕΑ, των γονέων και κηδεμόνων και των εργαζομένων και εκπαιδευτικών στα Ειδικά Σχολεία και τους οργανισμούς των ΑμΕΑ, πραγματοποίησε χτες αγωνιστική συγκέντρωση στην πλατεία Κάνιγγος και πορεία στη Βουλή.

«Η 3η Δεκέμβρη δεν είναι μέρα για σόου για να εκφράζουν κάποιοι την αγάπη τους και τη συμπάθειά τους - κατά κανόνα αυτοί που έχουν κύρια την ευθύνη για τα προβλήματα των ΑμΕΑ στη χώρα μας - αλλά μέρα αγώνα και διεκδίκησης», επισήμαναν οι ανάπηροι, διαδηλώνοντας στους δρόμους της Αθήνας.

«Δε διαφέρουμε, αλλά... »

  Μιλά στο «Ρ» ο 20χρονος Γρηγόρης Τάτσης, φοιτητής της Νομικής, που έχει χάσει τα εννέα δέκατα της όρασής του

Ο Γρηγόρης Τάτσης ενώ σηκώνει το πανό του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών σε μια πορεία (πρώτος από δεξιά)
Ο Γρηγόρης Τάτσης ενώ σηκώνει το πανό του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών σε μια πορεία (πρώτος από δεξιά)
Με θάρρος και θέληση για ζωή, με νεανική ενεργητικότητα «γιορτάζει» την Εθνική Μέρα για τα Ατομα με Ειδικές Ανάγκες, την κάθε μέρα της ζωής του ο Γρηγόρης Τάτσης, 20χρονος τριτοετής φοιτητής στο Πολιτικό της Νομικής, που αντιμετωπίζει προβλήματα όρασης. Ο Γρηγόρης πάσχει από μελαχρωστική αμφιβληστροπάθεια, μια κληρονομική ασθένεια που του στερεί σταδιακά το φως του. Ενας νέος άνθρωπος με Ειδικές Ανάγκες, γεμάτος όνειρα και θέληση, μιλάει στο «Ρ» για την καθημερινότητά του, μια καθημερινή προσπάθεια που επιβεβαιώνει τα λόγια που θα πει λίγο αργότερα: «Είναι δύσκολο για ένα νέο με Ειδικές Ανάγκες να ζήσει ενεργά σε αυτή την κοινωνία. Χρειάζεται πολύ κουράγιο και υπομονή».

Η ασθένεια του στέρησε τα εννέα δέκατα της όρασης. Ομως δεν απομονώθηκε απ' τη ζωή. «Ενας τυφλός, ένας άνθρωπος με προβλήματα όρασης, μπορεί να έχει τις ίδιες ασχολίες, τα ίδια ενδιαφέροντα με όλους τους άλλους ανθρώπους, απλώς δε μας παρέχονται από την πολιτεία οι δυνατότητες να κάνουμε κάτι τέτοιο», λέει ο Γρηγόρης, που εκτός από φοιτητής της Νομικής είναι και σπουδαστής σε Σχολή Τηλεφωνητών, αλλά και μέλος ποδοσφαιρικής ομάδας της περιοχής του.

Στόχοι που επιτεύχθηκαν με μεγάλη προσπάθεια, καθώς, όπως περιγράφει ο Γρηγόρης, τα πράγματα στον τομέα της εκπαίδευσης για τα τυφλά παιδιά δεν είναι καθόλου εύκολα. «Τα διάφορα που ακούγονται κατά καιρούς για την εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες σε κανονικά σχολεία, με πρόσχημα την ένταξή τους και την κοινωνικοποίηση, είναι δικαιολογίες για να κρύψουν τις ανεπάρκειες που υπάρχουν σε αυτό τον τομέα. Είναι αδύνατο για ένα παιδί να πάει σε ένα κανονικό σχολείο, όταν δεν υπάρχουν τα κατάλληλα μέσα για την εκπαίδευσή του, όταν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές δε γνωρίζουν πώς να το βοηθήσουν. Πώς θα παρακολουθήσει ένα τυφλό παιδί μάθημα σε κανονικό σχολείο, όταν ο καθηγητής γράφει κάτι στον πίνακα και εκείνο δεν μπορεί να το δει, όταν δεν μπορεί να διαβάσει τα βιβλία που του δίνονται;», υπογραμμίζει ο Γρηγόρης.

Ο ίδιος τελείωσε το δημοτικό σε κανονικό σχολείο και αργότερα, όταν τα προβλήματα της όρασής του επιδεινώθηκαν, ταυτόχρονα με την παρακολούθηση στο δημόσιο γυμνάσιο και λύκειο παρακολουθούσε μαθήματα και στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών στην Καλλιθέα.

Το πρόγραμμα βαρύ. Ξύπνημα νωρίς το πρωί, παρακολούθηση στο δημόσιο σχολείο της Αγίας Παρασκευής, όπου μένει, μέχρι τις 1.30 το μεσημέρι και αμέσως μετά μαθήματα στην Καλλιθέα και επιστροφή στο σπίτι μετά τις 8 μ.μ. «Γυρίζοντας εξουθενωμένος από μια τόσο φορτωμένη μέρα όχι μόνο δεν έχεις χρόνο και κουράγιο για κοινωνική ένταξη και παρέες, αλλά ούτε για να κάνεις οτιδήποτε», λέει χαρακτηριστικά ο Γρηγόρης.

Παρόμοια είναι τα πράγματα και στο Πανεπιστήμιο. «Μας λένε ότι ένα παιδί μπορεί να σπουδάσει, έστω και αν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, αλλά στην ουσία δεν του παρέχεται αυτή η δυνατότητα», συνεχίζει ο Γρηγόρης. «Η Νομική δεν έχει ούτε καν ράμπα για τους κινητικά ανάπηρους, ενώ ακόμα ένας τυφλός κινδυνεύει να χαθεί στο κτίριό της. Δεν κόβουν έτσι τα φτερά εκείνων των παιδιών που θέλουν να σπουδάσουν;», υπογραμμίζει.

«Ψαλιδισμένα» όμως είναι και τα όνειρα για δουλιά. «Τελειώνοντας το πανεπιστήμιο δεν έχω πιθανότητες να ασχοληθώ με αυτό που σπούδασα λόγω της ανεργίας. Για δουλιά βέβαια στον ιδιωτικό τομέα δε γίνεται ούτε συζήτηση, προτιμούν τους αρτιμελείς. Εμείς αναγκαστικά απευθυνόμαστε στο δημόσιο τομέα, που οι θέσεις είναι λίγες και βασιλεύει το ρουσφέτι και το μέσον. Τα πράγματα θα γίνουν ακόμα χειρότερα, αφού οι δημόσιες υπηρεσίες παραδίδονται στους ιδιώτες», εξηγεί ο Γρηγόρης.

Μύθος οι ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση

  Η οδυνηρή εμπειρία του Ειδικού Γυμνασίου - Λυκείου Ηλιούπολης

Οι «ευαίσθητες» διακηρύξεις της κυβέρνησης που περισσεύουν τέτοιες μέρες, για την εκπαίδευση των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ), αποδεικνύονται ιλουστρασιόν εικόνες προς δημόσια κατανάλωση.

Με πορεία από το σχολείο τους έως την πλατεία της Ηλιούπολης, την περασμένη Παρασκευή γιόρτασαν οι μαθητές του Ειδικού Γυμνασίου - Λυκείου Ηλιούπολης τη φετινή Ημέρα των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, απαιτώντας ισότιμη ένταξη των ΑμΕΑ στην κοινωνία, ίσες ευκαιρίες, τα δικαιώματά τους στην εκπαίδευση, στη δουλιά, στη ζωή.

Το Ειδικό Γυμνάσιο - Λύκειο Ηλιούπολης, στο οποίο φοιτούν μαθητές με κινητικά προβλήματα, αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια σημαντικές ελλείψεις εξειδικευμένου προσωπικού, αλλά και οικονομικά προβλήματα, λόγω της κυβερνητικής πολιτικής των περικοπών, προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα, ελάχιστα για τις ανάγκες, Ειδικά Σχολεία στη χώρα μας.

Η έλλειψη μόνιμων οδηγών και συνοδών, που είναι απολύτως απαραίτητοι για τη μεταφορά των 50 περίπου μαθητών, από το μισό λεκανοπέδιο της Αττικής, έχει φέρει πολλές φορές το σχολείο ένα βήμα πριν το κλείσιμο.

«Φέτος, ευτυχώς, ήρθαν οι οδηγοί και οι συνοδοί σχετικά νωρίς, δηλαδή μόνο με δυο βδομάδες καθυστέρηση και ξεκίνησε η σχολική χρονιά», θα πει στο «Ρ» ο μαθητής του λυκείου Νίκος Ανδρακάκος. Πρόκειται για έξι οδηγούς και έξι συνοδούς, οι οποίοι, κατά την πάγια τακτική του υπουργείου Παιδείας, έχουν προσληφθεί με 10μηνες ή ακόμα και 8μηνες συμβάσεις, με αποτέλεσμα το σχολείο να κινδυνεύει να μείνει χωρίς το προσωπικό αυτό αρκετά πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς - από τον Απρίλη του ερχόμενου έτους. Μάλιστα, όπως κατήγγειλαν στο «Ρ» οι ίδιοι οι συνοδοί, όχι μόνο δεν έχουν πληρωθεί, ενώ εργάζονται τρεις και πλέον μήνες, αλλά δε γνωρίζουν καν ποιες θα είναι οι αποδοχές τους.

«Επανειλημμένα έχουμε ζητήσει από το υπουργείο Παιδείας την πρόσληψη οδηγών και συνοδών, αλλά και την αύξηση της κρατικής επιχορήγησης, που είναι άκρως απαραίτητα για τη λειτουργία του σχολείου», υπογράμμισε στο «Ρ» ο διευθυντής του Ειδικού Γυμνασίου Νίκος Βοριάς.

«Για ένα ειδικό σχολείο είναι τραγικό να παραμένει έστω και μια μέρα κλειστό ή να μην υπάρχουν οδηγοί και συνοδοί για τη μεταφορά των μαθητών και αυτό λόγω της ιδιαιτερότητας των παιδιών αυτών. Η σχολική ζωή για τους μαθητές αυτούς είναι πολλές φορές η μόνη διέξοδος, για να μην παραμένουν εγκλωβισμένοι μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός σπιτιού, είναι το πιο ζωντανό κομμάτι της ζωής τους. Κι όμως, πέρυσι το σχολείο έκανε δυο μήνες να λειτουργήσει», τόνισε στη συνέχεια.

Απαραίτητη, όμως, είναι και η πρόσληψη βοηθών, οι οποίοι θα ασχολούνται με τη φροντίδα των μαθητών, που δεν μπορούν μόνοι τους να εξυπηρετηθούν, τις ώρες που βρίσκονται στο σχολείο. «Μέχρι τώρα, τη δουλιά αυτή την κάνουν οι συνοδοί, χωρίς καμία ουσιαστικά εκπαίδευση, αλλά με τις οδηγίες του επιστημονικού προσωπικού», είπε ο Ν. Βοριάς. «Η τακτική επιχορήγηση που παίρνουμε δε φτάνει ούτε για το μισθό της καθαρίστριας, ενώ για τη φετινή σχολική χρονιά δεν έχουμε πάρει ούτε μια δραχμή», κατήγγειλε στη συνέχεια.

Στο μόνιμο πρόβλημα της έλλειψης οδηγών και συνοδών αναφέρθηκε η Ρούλα Βαγιανάκη, πρόεδρος των μαθητών του γυμνασίου, αλλά και στο μεγάλο ζήτημα του τι γίνεται μετά την αποφοίτηση. «Θεωρητικά, οι μαθητές των Ειδικών Σχολείων μπορούν μετά το λύκειο να πάνε στο πανεπιστήμιο. Στην πράξη όμως, δεν υπάρχει πρόσβαση για τα ΑμΕΑ παντού. Πώς θα μπορέσω να πάω στο πανεπιστήμιο, όταν δεν έχω τρόπο ούτε να μετακινηθώ και όταν οι χώροι δεν είναι κατάλληλα διαμορφωμένοι για ΑμΕΑ;», τόνισε στο «Ρ».

«Η πρόσβαση των ΑμΕΑ στα πανεπιστήμια, οι ίσες ευκαιρίες που υπόσχεται η κυβέρνηση είναι μεγάλο ψέμα», θα τονίσει στη συνέχεια ο Ν. Ανδρακάκος, επισημαίνοντας ότι ο νέος αντιεκπαιδευτικός νόμος θέτει επιπλέον φραγμούς στην εκπαίδευση των ΑμΕΑ.

Καθημερινότητα με διακρίσεις

Σήμερα θα «ξεχειλίσει» η ευαισθησία.

Ομως, η πραγματικότητα, η δύσκολη καθημερινότητα των ανθρώπων αυτών που βίωσαν και βιώνουν περισσότερο απ' τον καθένα τις επιπτώσεις από την πολιτική που έχουν ασκήσει όλες οι κυβερνήσεις μέχρι σήμερα, πολιτική που βάζει στο περιθώριο τις ανθρώπινες ανάγκες, που φοβάται και δεν ξέρει να αγκαλιάζει τη διαφορετικότητα, θα παραμείνει.

Χιλιάδες άνθρωποι, που βιώνουν σκληρά τη διαφορετικότητά τους σε κάθε τους βήμα. Από το πρωινό ξύπνημα, στις καθημερινές ανάγκες, στο σχολείο, στη δουλιά, στο δρόμο, στην ψυχαγωγία, σε όλα αυτά, που για τους περισσότερους ανθρώπους είναι αυτονόητα.

Με βάση κάποια διεθνή δεδομένα, οι ανάπηροι και τα ΑμΕΑ φτάνουν το 10% του γενικού πληθυσμού. Οι μισοί από αυτούς, το 5% του γενικού πληθυσμού, είναι οι βαριά ανάπηροι (τυφλοί, παραπληγικοί, κωφοί, παιδιά με νοητική στέρηση κ.ά.) και οι χρόνιοι πάσχοντες (νεφροπαθείς, αιμορροφιλικοί, πάσχοντες από σκλήρυνση κατά πλάκας, μεσογειακή αναιμία κλπ.). Οι πρωτιές της χώρας μας στα εργατικά και τροχαία ατυχήματα, σε συνδυασμό με την ανυπαρξία πολιτικής πρόληψης και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, επιβεβαιώνουν τη σκληρή πραγματικότητα.

Οι ανάπηροι και τα ΑμΕΑ στη χώρα μας δεν καταγράφηκαν ποτέ. Μια συνειδητή επιλογή των κυβερνήσεων, γιατί η απογραφή τους θα αναδείκνυε το μέγεθος του προβλήματος και την αναντιστοιχία των αναγκών με όσα γίνονται για την πρόληψη της αναπηρίας, την αποκατάσταση, την εκπαίδευση, την παραγωγική ένταξη των ΑμΕΑ.

Τα κέντρα ενημέρωσης και στήριξης των οικογενειών, που φέρνουν στη ζωή ένα ανάπηρο παιδί ή που το παιδί τους καθίσταται ανάπηρο μετά από ένα ατύχημα ή μια ασθένεια, είναι ανύπαρκτα. Βασικός κορμός στήριξης των αναπήρων και ΑμΕΑ, η οικογένεια, που προσπαθεί να αναπληρώσει τις ανεπάρκειες ενός κράτους που αδιαφορεί. Της οικογένειας, που, εκτός από μια δύσκολη καθημερινότητα, από τα βασανιστικά βιώματα, ζει και με το άγχος του μέλλοντος για τους δικούς της ανθρώπους, όταν εκείνη θα αδυνατεί πια να τους στηρίξει ή όταν οι άνθρωποι που τους στηρίζουν θα έχουν φύγει απ' τη ζωή.

Στη χώρα μας, υπάρχουν μόνο 200 δημόσια κρεβάτια σε κέντρα αποκατάστασης, όλα στην Αθήνα, για τους τραυματίες από εργατικά και τροχαία ατυχήματα και για την αντιμετώπιση των 30.000 εγκεφαλικών επεισοδίων το χρόνο. Απ' τα 200.000 περίπου παιδιά στη χώρα μας, που έχουν ανάγκη ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, μόνο τα 14.000 πηγαίνουν σε κάποιο δημόσιο ή ιδιωτικό ειδικό σχολείο ή ειδική τάξη. Τα υπόλοιπα 160.000 παιδιά παραμένουν εγκλωβισμένα στους τέσσερις τοίχους των σπιτιών τους, «απολαμβάνοντας» τους σύγχρονους Καιάδες. Η πρόσβαση στα πανεπιστήμια πρακτικά είναι κενό γράμμα, αφού ούτε οι ανάλογες υποδομές υπάρχουν (ράμπες κλπ.), ούτε τα ανάλογα εποπτικά μέσα και το κατάλληλο προσωπικό (διερμηνείς για κωφούς φοιτητές, βιβλία Μπράιγ για τυφλούς κλπ.) για τους φοιτητές με Ειδικές Ανάγκες.

Ο αποκλεισμός από την εκπαίδευση, η έλλειψη βιβλίων για τυφλούς, η αδυναμία πρόσβασης σε θέατρα, κινηματογράφους, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, δημόσιες υπηρεσίες, οι μεγαλουπόλεις των πολυκατοικιών και της ανυπαρξίας έστω και μιας ελεύθερης σπιθαμής γης, που είναι απροσπέλαστες στα ΑμΕΑ, τα απροσπέλαστα μέσα μαζικής μεταφοράς, η αδυναμία σε πολλές περιπτώσεις των παραπληγικών και νεφροπαθών να βρουν ακόμα και έναν κατάλληλο τόπο για τις διακοπές τους είναι ενδεικτικά για την πρόσβαση των αναπήρων και ΑμΕΑ στον πολιτισμό, την ψυχαγωγία, των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή τους ζωή.

Πολύ περισσότερο, οι ανάπηροι και τα ΑμΕΑ, στην εποχή της ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων, της διόγκωσης της ανεργίας, δεν έχουν θέση στην παραγωγή για την κυβέρνηση, που προσπαθεί να κουκουλώσει το πρόβλημα με κάποια πενιχρά επιδόματα, αλλά και με διάφορα προγράμματα, επιδοτούμενης ή όχι, κατάρτισης και επανακατάρτισης και ποτέ απασχόλησης.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:

Νατάσα ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ