ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Μάρτη 2013
Σελ. /56
Για να μιλάμε ξεκάθαρα

Αρχικός σκοπός μου ήταν να γράψω ένα γράμμα για κάποιες σκέψεις μου πάνω στις Θέσεις απ' τη σκοπιά ενός μέλους της ΚΝΕ. Ωστόσο, διαβάζοντας το άρθρο με τίτλο «Να Μιλάμε Καθαρά» στον προσυνεδριακό διάλογο την Κυριακή 3/3, μπήκα στη διαδικασία να εκφράσω μια γνώμη για όσα αναφέρει.

Καταρχήν, δεν ξεκαθαρίζεται ποιοι είναι αυτοί που «προσπαθούν επανειλημμένα να διαλύσουν το ΚΚΕ και δε θα παραιτηθούν ποτέ από αυτό το βρωμερό σκοπό» και ποιοι αυτοί που «αδυνατούν να ακολουθήσουν τα βήματα που κάνει το Κόμμα και λυγίζουν στην πίεση». Επιπλέον δεν ξεκαθαρίζεται αν είναι οι ίδιοι μ' αυτούς των οποίων «τέτοιες απόψεις εκφράζουν κι ορισμένα άρθρα στον προσυνεδριακό διάλογο». Γιατί τότε προκύπτει το συμπέρασμα πως σύντροφοι και φίλοι εκμεταλλεύονται τον προσυνεδριακό διάλογο για να κάνουν κακό στο Κόμμα (στα εισαγωγικά παρατίθενται αυτούσιες φράσεις απ' το συγκεκριμένο γράμμα).

Κι εδώ να σημειώσω πως το κόμμα μας είναι τα μέλη του. Δεν μπορούμε με τέτοιες λογικές να διαγράφουμε πορεία συντρόφων και φίλων. Σε κρίσιμες στιγμές όπως τώρα, κι αυτός είναι άλλωστε κι ο χαρακτήρας των συνεδρίων μας, οι θέσεις συζητιούνται και καθένας εκφράζεται ελεύθερα στα πλαίσια του διαλόγου χωρίς φόβο ότι θα θεωρηθεί λιποτάκτης ή σκόπιμος διαφωνών.

Τώρα, αισθάνομαι υπεύθυνη να επισημάνω μερικά πράγματα:

1. Το καταστατικό προβλέπει τροποποίηση κι όχι εμπλουτισμό προγράμματος. Πέραν αυτού, εμπλουτισμός σημαίνει προσθήκη επεξεργασιών πάνω στο ισχύον πρόγραμμα κι όχι ριζικές αλλαγές, αφαιρέσεις κι αναθεωρήσεις, δεδομένου κι ότι το πρόγραμμα έχει παραμείνει ίδιο απ' το 1996. Γιατί αυτούς τους «εμπλουτισμούς» δεν τους συμπεριλάβαμε επίσημα σε νέα έκδοση του προγράμματος; Για να ξεκαθαρίζουμε, λοιπόν, μετά το 15ο Συνέδριο δεν υπήρξε προγραμματικό συνέδριο έως και τώρα. Ουδεμία τροποποίηση έχει συμβεί.

2. Το καταστατικό δεν επιτρέπει σε κανένα μέλος του Κόμματος να εκθέτει τις απόψεις του σχετικά με ζητήματα εσωκομματικά σε διάφορες ιστοσελίδες. Είτε αυτά συμφωνούν με τη γενική γραμμή είτε όχι. Οπως επίσης δεν επιτρέπει να τσουβαλιάζονται σύντροφοι με ανώνυμους καλοθελητές ή κακοθελητές που συκοφαντούν χυδαία το ΚΚΕ. Αποδεχόμαστε τη γνώμη του καθενός είτε είναι σύμφωνη με την πλειοψηφία είτε όχι. Εξάλλου γνωρίζουμε πως η πλειοψηφία δεν είναι αυτή που έχει πάντα το δίκιο. Η σωστή εσωκομματική διαδικασία πλάι στη διαπαιδαγώγηση βελτιώνει κι ωριμάζει τους συντρόφους. Οποιος δεν αποδέχεται την ελεύθερη και υπεύθυνη έκφραση, παραβιάζει την εσωκομματική δημοκρατία.

3. Το ισχύον πρόγραμμα αναφέρει πως «Σε συνθήκες ταξικών αναμετρήσεων και μεγάλης φθοράς στην επιρροή των αστικών κομμάτων και των συμμάχων τους, μπορεί να προκύψει κυβέρνηση αντιιμπεριαλιστικών αντιμονοπωλιακών δυνάμεων, με βάση το κοινοβούλιο χωρίς να έχουν διαμορφωθεί ακόμα οι όροι για το επαναστατικό πέρασμα.

Η δρομολόγηση κυβερνητικών μέτρων που στοχεύουν στην ανακούφιση του λαού, ενάντια στο πολυεθνικό κεφάλαιο, στην εξάρτηση και τη συμμετοχή της χώρας στις ιμπεριαλιστικές ενώσεις, είναι δυνατόν να συσπειρώνει και να πείθει για την ανάγκη γενικότερης ρήξης.

Το ΚΚΕ επιδιώκει μια τέτοια κυβέρνηση, με τη δράση της και τη γενικότερη λαϊκή παρέμβαση, να συμβάλει στην έναρξη της επαναστατικής διαδικασίας. Το διάστημα μέσα στο οποίο θα κριθεί αν η κυβέρνηση θα προχωρήσει προς τα εμπρός δε θα είναι μακρόχρονο. Η πείρα δείχνει ότι θα είναι βραχύχρονο. Αν οι εξελίξεις δεν πάρουν θετική πορεία, τότε η κυβέρνηση θα ανατραπεί, κάτω από την αντίδραση της κυρίαρχης τάξης και την ιμπεριαλιστική παρέμβαση. Η ανατροπή της δε σημαίνει υποχρεωτικά συνολικό πισωγύρισμα. Μπορεί να γίνει παράγοντας για να κατανοηθεί βαθύτερα η ανάγκη ριζικής ανατροπής του καπιταλιστικού συστήματος.

Σε κάθε περίπτωση ο αποφασιστικός παράγοντας θα είναι η ενότητα της εργατικής τάξης, η κατάκτηση του ηγετικού καθοδηγητικού ρόλου της, καθώς και του Κόμματός της, του ΚΚΕ, στο Μέτωπο» (σελ. 39 - 40).

Θεωρώ πως αλλιώς ακούγεται στον κόσμο «δεν κυβερνάμε» κι αλλιώς το πότε, κάτω από ποιες συνθήκες δηλαδή, το ΚΚΕ μπαίνει σε κυβέρνηση και με ποιες δυνάμεις συμμαχεί.

Από εκεί και πέρα είναι αυτονόητο σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα ότι σ' αυτές δε χωράει ο ΣΥΡΙΖΑ. Οι συμβιβασμοί, οι ελιγμοί και οι συμμαχίες πρέπει να αποτελούν απαραίτητα εργαλεία μας για να έχουμε επαναστατική πολιτική. Οσο για το πού πείστηκε ο λαός για την επαναστατική πάλη μέσα από κυβέρνηση, ας δούμε το παράδειγμα της Τσεχοσλοβακίας. Αλλά και κανένα θετικό παράδειγμα να μην είχαμε ιστορικά, είναι λαθεμένο να βγάλουμε το συμπέρασμα πως το ΚΚΕ δεν μπαίνει ποτέ σε κυβέρνηση στον καπιταλισμό. Σωστότερο θα ήταν να εξετάσουμε τι λάθη έγιναν σε Βενεζουέλα, Χιλή κ.λπ. ώστε να μην τα επαναλάβουμε. Είναι αντιεπιστημονικό να μην εξετάζουμε τι συνέβη και δεν οδήγησαν σε ρήξη οι κυβερνήσεις αυτές αλλά να βγάζουμε το γενικό συμπέρασμα ότι φταίνε οι κυβερνήσεις αυτές καθαυτές. Ετσι οδηγούμαστε σε απόρριψη τακτικών που παρότι εγκυμονούν κινδύνους (αναγνωρίζουμε όλοι τον κίνδυνο της ενσωμάτωσης), με καθαρό το στρατηγικό στόχο, μπορεί να μας βγάλουν μπροστά.

4. Ο όρος ανισότιμη αλληλεξάρτηση είναι εφεύρεση της ΚΕ και δε δηλώνει απολύτως τίποτα. Το γεγονός ότι κάποιος θεωρεί την Ελλάδα εξαρτημένη δε σημαίνει ούτε ότι «δε μιλάει καθαρά» ούτε πως θέλει «αντιιμπεριαλιστική-πατριωτική κυβέρνηση». Γι' αυτό ας μην κάνουμε λογικά άλματα. Σημαίνει απλά πως ούτε τα μονοπώλια της Ελλάδας αλλά ούτε κι η πολιτική που τα στηρίζει είναι κυρίαρχα, κι αυτό δεν είπε κανείς ότι αλλάζει το χαρακτήρα της εποχής. Είναι εποχή περάσματος απ' τον καπιταλισμό στο σοσιαλισμό. Συμπεράσματα όπως ότι όλες οι καπιταλιστικές χώρες είναι ιμπεριαλιστικές, κατά τη γνώμη μου δε συμπίπτουν με τη λενινιστική ανάλυση και πατούν σε λάθος βάση (οι φράσεις στα εισαγωγικά είναι κι εδώ από το ίδιο γράμμα).

5. Ασχέτως πόσοι είναι οι νοματαίοι στην Ελλάδα κι όλων των λοιπών που αναφέρονται στο τελευταίο επιχείρημα του συντρόφου, γίνεται φανερό μέσα από τις Θέσεις του 19ου Συνεδρίου (Θέση 63) ότι η Λαϊκή Συμμαχία υιοθετεί το στρατηγικό στόχο του ΚΚΕ, καθώς αναφέρεται ότι «υιοθετεί την κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων (...) τον εργατικό-κοινωνικό έλεγχο» (σελ. 47). Και δυστυχώς, όταν η τακτική ταυτίζεται με τη στρατηγική υπάρχει πρόβλημα.

Θεωρώ τον προσυνεδριακό διάλογο εποικοδομητικό όταν διεξάγεται ελεύθερα χωρίς στιγματισμούς και γενικεύσεις.


Σμαράγδη Καλομοίρη
ΟΒ Ιατρικής Αθήνας

Το Καταστατικό και η θρησκεία

Στις προϋποθέσεις στρατολογίας στο κόμμα προστίθεται και η προϋπόθεση, όπως διευκρινίστηκε, της απουσίας μεταφυσικών δοξασιών στο υποψήφιο μέλος από το οποίο θα ζητάμε να μην είναι θρησκευόμενο. Λάθος και πρέπει να αποσυρθεί. 1) Πώς θα ελεγχθεί, θα ζητάμε δηλώσεις; Είναι καθαρά πρόβλημα συνείδησης, δεν ελέγχεται. 2) Τι θα γίνει με τους ήδη θρησκευόμενους; 3) Υπάρχουν θρησκευόμενα μέλη πιο συνεπή και αγωνιστικά από μη θρησκευόμενα.

Ο Λένιν έλεγε για το φαινόμενο. «Τις θρησκευτικές προλήψεις πρέπει να τις καταπολεμάμε με πολλή μεγάλη σύνεση...», «...να επιτραπεί, με μια σειρά περιοριστικούς ορούς, η παραμονή στο κόμμα θρήσκων, όμως γνωστών και τίμιων κομμουνιστών...», «...Πρέπει όχι μοναχά να δεχόμαστε, μα και να τραβούμε με κάθε τρόπο στο σοσιαλδημοκρατικό κόμμα όλους τους εργάτες που διατηρούν την πίστη στο Θεό... για να τους διαπαιδαγωγήσουμε...».


Νίκος Σαλπιστής
ΝΕ Πιερίας του ΚΚΕ

Για να παραμείνει η ΚΝΕ το μεγάλο Σχολείο

Διαβάζοντας τις Θέσεις της ΚΕ για το 19ο Συνέδριο με προβλημάτισε η Θ.40 όπου αναφέρεται «Η ΚΝΕ είναι η οργάνωση νεολαίας του ΚΚΕ. Συγκροτείται στο πλευρό του ΚΚΕ με διακριτή οργανωτική δομή. Καθοδηγείται ιδεολογικά, πολιτικά και οργανωτικά από το ΚΣ έως την ΟΒ από τα αντίστοιχα όργανα του ΚΚΕ [...]. Η σχέση ανάμεσα στο χαρακτήρα της ΚΝΕ ως νεολαίας του ΚΚΕ και στην οργανωτική της αυτοτέλεια πρέπει να υλοποιείται σωστά ώστε να μην προκύπτουν αντιφάσεις».

Θεωρώ πως από μόνη της η θέση της ΚΕ είναι αντιφατική. Πώς γίνεται μια Οργάνωση που καθοδηγείται οργανωτικά από μία άλλη Οργάνωση να έχει όντως οργανωτική αυτοτέλεια; Αυτή η σοβαρή και ολοφάνερη αντίφαση παραλείπεται από το σχέδιο του Καταστατικού όπου αναφέρεται πως η ΚΝΕ έχει διακριτή οργανωτική δομή και καθοδηγείται ιδεολογικά, πολιτικά και οργανωτικά από το Κόμμα. Τα δύο τελευταία παρότι μπορούν να συνυπάρξουν με τον τρόπο που περιγράφεται θολά στις Θ.39-42, πιστεύω πως μακροπρόθεσμα θα εξαφανίσουν τον ιδιαίτερο ρόλο της ΚΝΕ και την ανάγκη ύπαρξης των ΟΒ.

Εκφράζεται επίσημα η άποψη πως η θεμελιακή αυτή αλλαγή είναι «...η αναφορά στο ίδιο πράγμα με πιο σαφή και συγκεκριμένη διατύπωση...»*. Δεν καταλαβαίνω γιατί ενώ γίνεται μια τόσο ουσιαστική και εξόφθαλμη - εξορισμού των λέξεων - αλλαγή, αντί να εξηγήσουμε τι συνιστά ξεκάθαρα και γιατί την προτείνει η ΚΕ προσπαθούμε να πείσουμε πως όλα παραμένουν ίδια.

Είναι, ήταν και θα είναι αναγκαίο η ΚΝΕ να καθοδηγείται ιδεολογικοπολιτικά από το ΚΚΕ. Η νεολαία δεν αποτελεί ιδιαίτερη τάξη και δεν μπορεί να έχει δικό της πρόγραμμα πάλης για το σοσιαλισμό κομμουνισμό. Επίσης λόγω ηλικίας δε γίνεται να έχει αφομοιώσει την ιδεολογία μας. Εχει λοιπόν ανάγκη την αγωνιστική, ταξική, πατριωτική, κομμουνιστική διαπαιδαγώγηση, την πολιτική κατεύθυνση πάλης, την ιδεολογική στήριξη, την ολόπλευρη βοήθεια του ΚΚΕ. Αποδέχεται το Μαρξισμό - Λενινισμό, το πρόγραμμα του ΚΚΕ, παλεύει στο πλευρό του, διαφωτίζει τη νεολαία, τη συσπειρώνει, τη ριζοσπαστικοποιεί.

Ωστόσο, η νεολαία αποτελεί μια ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα. Η συντριπτική πλειοψηφία της έως 18 ετών είναι μαθητές, ενώ μετά τα 18 ένα μεγάλο κομμάτι της σπουδάζει. Υπάρχει βέβαια και ένα μέρος της νεολαίας που δουλεύει και μάλιστα σε άσχημες συνθήκες. Επίσης, από ψυχοκοινωνική άποψη η εφηβεία, ο ευάλωτος χαρακτήρας, η αστάθεια στη διαμόρφωση αντιλήψεων απαιτούν ιδιαίτερα επεξεργασμένο χειρισμό. Επιπλέον, η σημερινή νεολαία γεννήθηκε και μεγάλωσε στα χρόνια των ανατροπών. Δεν έχει να συγκρίνει τους δύο δρόμους ανάπτυξης, έχει γαλουχηθεί και διαπαιδαγωγηθεί με αντικομμουνισμό και την εγκληματική διαστρέβλωση της ιστορίας και των εννοιών. Αδιαμφισβήτητα όμως αυτή η νεολαία επιθυμεί ένα καλύτερο μέλλον και αυτή είναι η βάση στην οποία μπορεί να συσπειρωθεί και να παλέψει.

Οργανωτική αυτοτέλεια, λοιπόν, δε σημαίνει μόνο διακριτή οργανωτική δομή. Το κύριο στοιχείο - που γεννά και την ανάγκη για διακριτή δομή - είναι πως η ΚΝΕ οφείλει να επεξεργάζεται με επιστημονικότητα τις Θέσεις του Κόμματος ειδικά για τη νεολαία και τις μορφές με τις οποίες θα τις κάνει πλατιά γνωστές σε όλους τους χώρους που απασχολούν και ενδιαφέρουν τη νεολαία, τα σχολεία, τα πανεπιστήμια, τις σχολές μαθητείας, τον αθλητισμό, τον πολιτισμό, το ίντερνετ. Πρέπει η ΚΝΕ να διαμορφώνει τρόπους να διεισδύει στη νεολαία ώστε να εξηγεί μία κατάσταση, να καλεί στον αγώνα, να συσπειρώνει νέους, να οικοδομεί. Η οργανωτική αυτοτέλεια είναι που με την ολόπλευρη ιδεολογικοπολιτική βοήθεια από το Κόμμα θα ωθήσει την ΚΝΕ να αναλάβει μεγάλυτερη ευθύνη για τη νεολαία. Αυτή την ευθύνη θα την αναλάβει ουσιαστικά το κάθε μέλος και στέλεχος της Οργάνωσης από την ΟΒ ως το ΚΣ. Ετσι θα προβάλλει η ανάγκη ο καθένας μας ατομικά και συλλογικά να συνειδητοποιήσει σε μεγαλύτερο βάθος τις ανάγκες της Οργάνωσης, να κάνει υπόθεση ζωής την ανάπτυξη του αγώνα, να πάρει πρωτοβουλίες. Τότε η ΚΝΕ γίνεται το σχολείο που αναπτύσσει το χαρακτήρα με την κομμουνιστική διαπαιδαγώγηση, αναδεικνύει και ενισχύει τις ατομικές δυνατότητες, δυναμώνει το πνεύμα με τη διαφώτηση και απελευθερώνει τον Κνίτη ώστε ο ίδιος να βάζει το δικό του προσωπικό στοιχείο στη ζωή της Οργάνωσης, να πρωτοστατεί στον περίγυρό του, να αποτελεί παράδειγμα στο χώρο του.

Ολα αυτά συνοψίζονται στο νεολαιίστικο χαρακτήρα της Οργάνωσης που αποδεικνύει την ανάγκη να υπάρχει ΚΝΕ γερή και μαζική, το μεγάλο σχολείο. Εξάλειψη της οργανωτικής αυτοτέλειας της ΚΝΕ, επομένως, σημαίνει εξάλειψη του αναγκαίου και ιδιαίτερου αυτού χαρακτήρα.

Εξάλλου το ότι «αυτή η διατύπωση ανταποκρίνεται καλύτερα στη πραγματικότητα» σημαίνει πως η σχέση ΚΚΕ - ΚΝΕ έχει ήδη μεταβληθεί, παρ' ότι δεν έχει αποφασιστεί τυπικά. Συνεπώς, η οργανωτική καθοδήγηση αντανακλάται ήδη στην υιοθέτηση ενός τρόπου σκέψης - δράσης που έχει ως αποτέλεσμα συχνά η καθοδήγηση και η παρέμβασή μας να είναι η άψυχη μεταφορά των ίδιων φράσεων, να αδυνατούμε να αναλάβουμε πρωτοβουλίες, να είμαστε παντελώς εκτός από χώρους που κινείται η νεολαία π.χ. Facebook. Ολο αυτό που εκφράζεται ποικιλοτρόπως καθημερινά έχει συμβάλλει στο να χάσει η ΚΝΕ τους ισχυρούς δεσμούς που είχε χτίσει με τη νεολαία τόσα χρόνια. Εχουμε πτώση της ΠΚΣ στις φοιτητικές εκλογές, στις δημοσκοπήσεις για την ψήφο της νεολαίας στις εκλογές Ιουνίου 2012 δεν υπήρχε καν μπάρα με ποσοστό για το ΚΚΕ, η συσπείρωση του ΜΑΣ είναι ελάχιστη παρά τις δραματικές εξελίξεις στην Παιδεία, αλλά και ένα σημαντικό ποσοστό της νεολαίας παρασύρεται από τη φασιστική Χρυσή Αυγή.

Τέλος, θεωρώ λάθος την εξάλειψη του προσδιορισμού της ΚΝΕ ως μαζικής πολιτικής οργάνωσης. Είναι προϋπόθεση να παλεύουμε για ΚΝΕ μαζική, αφού χωρίς μαζικότητα δεν μπορούμε να έχουμε κατακτήσεις. Ειδικά σε συνθήκες που η επιρροή της ΚΝΕ συρρικνώνεται παράλληλα με του Κόμματος και το νεολαιίστικο κίνημα σχεδόν δεν υπάρχει, θα έπρεπε να τονίζεται η ιδιότητα αυτή της ΚΝΕ και όχι να εξαφανίζεται σαν να επικυρώνουμε τη σημερινή άσχημη κατάσταση.


Σμαράγδη Μιχαλακάκου
ΟΒ Ιατρικής Αθήνας

Να ξαναπιάσουμε το νήμα!

«Για έναν πραγματικό επαναστάτη ο πιο μεγάλος κίνδυνος -ίσως και ο μοναδικός κίνδυνος- είναι να υπερβάλλει την επαναστατικότητα, να ξεχνά τα όρια και τους όρους για μια κατάλληλη και επιτυχημένη εφαρμογή των επαναστατικών μεθόδων» (Απαντα Λένιν τ. 44).

1. Η συνεχιζόμενη καπιταλιστική κρίση αποκάλυψε τις βαθιές ασυμφιλίωτες αντιθέσεις του συστήματος, τα όριά του αλλά και την ανάγκη επαναστατικής ανατροπής του στην κατεύθυνση του σοσιαλισμού - κομμουνισμού. Ταυτόχρονα, φανέρωσε βασικές αδυναμίες του λαϊκού κινήματος αλλά και την πραγματική κατάσταση του κόμματος. Χρέος είναι να εκτιμήσουμε σωστά (και όχι με βάση τις επιθυμίες μας) την υπάρχουσα κατάσταση και να χαράξουμε το δρόμο μας τόσο για το σήμερα, όσο και για το πολυπόθητο σοσιαλιστικό αύριο. Δρόμος μακρύς, δύσκολος και κυρίως όχι ευθύγραμμος!

2. Η σωστή από μέρους μας γενική εκτίμηση του χαρακτήρα της καπιταλιστικής κρίσης δε σημαίνει ότι συνδυάστηκε με την πρόβλεψη του βάθους - έντασης - διάρκειας και κυρίως των βαθιών επιπτώσεων που αυτή είχε - έχει τόσο στο λαό, όσο και στο πολιτικό εποικοδόμημα. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη καπιταλιστική κρίση που γνώρισε η χώρα στη σύγχρονη ιστορία της, που είχε αποτέλεσμα να αφαιρεθούν στο σύνολό τους σχεδόν όσα το εργατικό - λαϊκό κίνημα είχε κατακτήσει από τις αρχές του 20ού αιώνα με το ό,τι σημαίνει αυτό και σε επίπεδο κοινωνικής συνείδησης. Στο πολιτικό εποικοδόμημα είχαμε τους σοβαρότερους τριγμούς τουλάχιστον μετά το '74. Στα λόγια μιλούσαμε σωστά για σύνδεση οικονομίας - πολιτικής, στην πράξη δεν προβλέψαμε μια σειρά γεγονότα όπως την εκλογική συντριβή του δικομματισμού, την άνοδο Χρυσής Αυγής, την μετατροπή του «θνησιγενούς» εκλογικά οπορτουνιστικού-σοσιαλδημοκρατικού κόμματος του ΣΥΡΙΖΑ σε αξιωματική αντιπολίτευση. Ταυτόχρονα, δεν προβλέψαμε «τα του οίκου μας, όχι μόνο για τη πιθανότητα να πέφτουμε(!) εκλογικά σε τέτοιες περιόδους αλλά και σε ζητήματα όπως π.χ. τα οικονομικά μας. Αιτίες: Θεωρητική ανεπάρκεια, εφησυχασμός, λαθεμένες αντιλήψεις που τα τελευταία χρόνια εμφανίστηκαν στο όνομα του παραπέρα «εμπλουτισμό της πολιτικής μας».

3. Η κρίση επιδρά αντιφατικά στις συνειδήσεις. Διάθεση αποστροφής και τιμωρίας για τους υπεύθυνους από τη μια και ανησυχίας και φόβου για το μέλλον από την άλλη. Οι θέσεις δεν απαντούν ολοκληρωμένα - πειστικά (στο πώς και στα γιατί) δουλέψαμε σε συνθήκες καπιταλιστικής κρίσης. Στο πώς, αφ' ενός, αποκρούσαμε τα νέα προβλήματα - δυσκολίες που δημιουργήθηκαν στον «υποκειμενικό παράγοντα» και, αφ' ετέρου, στο πώς αξιοποιήσαμε τις νέες δυνατότητες που δημιουργήθηκαν στην ωρίμανσή του. Ο απολογισμός του κόμματος θα έπρεπε να ήταν ξεκάθαρος ποσοτικά και ποιοτικά σε συγκεκριμένους δείκτες όπως: Οργανωμένη δύναμη, πορεία οικονομικών, κυκλοφορία εντύπων, αποτελέσματα παρέμβασης στο λαϊκό κίνημα και πρώτιστα στο εργατικό (π.χ. αλλαγή συσχετισμών, βαθμός οργάνωσης - μαζικότητας κ.ά.) παρέμβαση στη νεολαία (αισθητή η απουσία του νεολαιίστικου κινήματος, συνεχιζόμενα χαμηλά τα ποσοστά μας σε ΑΕΙ-ΤΕΙ κ.ά.) εκλογικά ποσοστά κ.ά. Τα πράγματα με βάση τους δείκτες αυτούς δεν είναι ευχάριστα. Δεν αξιοποιήσαμε τις δυνατότητες που υπήρχαν -με βάση και τις κατευθύνσεις του προγράμματος του 15ου- ώστε να ηγηθούμε του λαϊκού κινήματος, ενώ υπήρχε στασιμότητα ή υποχώρηση σε μια σειρά τομείς.

Δουλέψαμε με αυτοθυσία, όμως δεν αρκούσε μόνο αυτό. Δεν αρκεί η επίκληση της ανάγκης σοσιαλιστικής επανάστασης για να μας φέρει πιο κοντά σ' αυτήν. Η «βέργα συχνά στράβωσε ανάποδα» και η στρατηγική ταυτίστηκε με την τακτική ή μετατράπηκε σε τέτοια. «Μπερδέψαμε» συχνά το σήμερα με το αύριο, δεν προβάλλαμε τη διαλεκτική τους σύνδεση, δε δείξαμε το δρόμο όχι απλά του τι σημαίνει σοσιαλισμός (απαραίτητο), αλλά πώς θα πάμε σ' αυτόν. Στην προσπάθεια να μη δουλεύουμε «μεροδούλι - μεροφάι» αλλά με βάση το πρόγραμμα, φτάσαμε συχνά στην πράξη στο άλλο άκρο να προβάλουμε -περιγράφοντας μάλιστα και αναλυτικά (όπως κάνουν τώρα οι Θέσεις)- στους σημερινούς πεινασμένους, «φαγητά για τις κουζίνες του μέλλοντος». Αν θέλουμε να είμαστε πραγματική επαναστατική πρωτοπορία το σταθερό μας μέτωπο ενάντια στη διαχείριση του συστήματος (π.χ «κυβερνητισμός» - δεξιός οπορτουνισμός) θα πρέπει να συνδυάζεται και με το μέτωπο ενάντια στον κίνδυνο του αριστερισμού - σεχταρισμού στο όνομα της «επαναστατικής καθαρότητας».

4. Να απαλλαγούμε από θεωρητικές απλουστεύσεις ή παρεκκλίσεις πάνω στις οποίες στηρίζονται αλλαγές σε πρόγραμμα και καταστατικό.

α. Χρειάζεται να απαντηθεί πειστικά αλλά και απολογιστικά η εγκατάλειψη του ΑΑΔΜ που η δημιουργία προϋποθέσεων για τη συγκρότησή του ήταν άμεσος πολιτικός μας στόχος σε όλα τα προηγούμενα συνέδρια. Ηταν σωστή επιλογή και δεν εφαρμόστηκε σωστά ή από τη σύλληψή της ήταν λάθος; Δε βοηθούσαμε μ' αυτόν τον τρόπο την ωρίμανση του «υποκειμενικού παράγοντα» και «βρήκαμε» άλλον «σίγουρο» τρόπο; Ηταν σωστή η γενικευμένη πολιτική συνεργασία με το ΔΗΚΚΙ-ΚΟΜ. ΑΝΑΝΕΩΣΗ πριν λίγα χρόνια ενώ τώρα ακόμη και στο μέλλον αποκλείουμε συνεργασία με κόμματα ακόμη και με «κομμουνιστικές αναφορές»; Πότε είχαμε επιτέλους δίκιο;

β. Μία εμφανιζόμενη θεωρητική απλούστευση είναι η εξίσωση «καπιταλιστική κρίση = πόλεμος = επαναστατική κατάσταση = σοσιαλιστική επανάσταση», άρα πολύπλευρη προετοιμασία του κόμματος και συνολικά του υποκειμενικού παράγοντα γι' αυτό. Στην κοινωνική εξέλιξη δεν υπάρχουν «καθαρές» - «γραμμικά ευθύγραμμες» καταστάσεις, ούτε και «καθαρές επαναστάσεις». Ολοι θα θέλαμε να ήμασταν σε «προεπαναστατική περίοδο». Ομως δεν είμαστε...

γ. Οι σημερινές αστήρικτες ιδεολογικά - επιστημονικά, αλλαγές στην εκτίμηση για τη θέση της χώρας μας στο ιμπεριαλιστικό σύστημα («ανισότιμη αλληλεξάρτηση») έδωσαν στην πράξη χώρο το διάστημα αυτό να εκφράσουν τα συναισθήματα του ελληνικού λαού για τα νέα ιμπεριαλιστικά δεσμά και κόμματα όπως Χρυσή Αυγή και «Ανεξάρτητοι Ελληνες». Το ΚΚΕ σταθερά (εκτός από το 8ο) συνέδεε το ζήτημα της εξάρτησης με τον αντιιμπεριαλιστικό αγώνα (ως άρση της κυρίαρχης αντίθεσης) και συνολικά με την πάλη για σοσιαλισμό (ως άρση της βασικής αντίθεσης εργασίας-κεφαλαίου). Η κρίση εξαιτίας των πολύχρονων δεσμών της εξάρτησης είχε πολλαπλάσιες συνέπειες για το λαό μας και ταυτόχρονα χάλκεψε και νέα δεσμά. Μήπως ο φόβος για να μην καλέσουμε την εργατική τάξη να παλέψει «κάτω από ξένες σημαίες» είχε πρακτικά το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα;

Γ. Γιατί οι αναφορές για τη στάση μας σε ενδεχόμενο ιμπεριαλιστικό πόλεμο; Αλλάζει κάτι σε σχέση με το παρελθόν; Διαχρονικά το κόμμα είχε στην πράξη ξεκάθαρη θέση και δράση. Και στην ιμπεριαλιστική εκστρατεία στη Μικρά Ασία και στην Κατοχή και πρόσφατα στον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία. Επομένως;

5. Βρισκόμαστε σε κρίσιμη καμπή. Οι ηρωικές παραδόσεις (το ΚΚΕ υπήρχε και πριν το 18ο...) του παρελθόντος έχουν ξεθωριάσει στα μάτια των πολλών, οι δεσμοί μας με τον κόσμο έχουν αδυνατίσει επικίνδυνα. Θα πρέπει να ξαναπιάσουμε το νήμα οργανωτικά-ιδεολογικά, χωρίς «επαναστατική λογοκοπία». Η εμπειρία από τα πρώτα χρόνια μετά το 13ο είναι χρήσιμος οδηγός!


Χατζηκώστας Αλέκος
Συνοικιακή ΚΟΒ Βέροιας, Ημαθία

Λίγες σκέψεις πριν το Συνέδριό μας

Θα σταθώ σε κάποιες απόψεις συντρόφων και φίλων που έτυχε να διαβάσω στην εφημερίδα μας στα πλαίσια του Διαλόγου για το 19ο Συνέδριο του Κόμματός μας.

Με μεγάλη έκπληξη διαπιστώνω ότι μια σειρά συντρόφων μας δεν έχουν ξεκαθαρίσει στο μυαλό τους ακόμα ότι ο δρόμος που θα διαβεί η εργατική τάξη μέχρι την τελική νίκη δεν θα είναι ειρηνικός. Μας διακατέχουν δηλαδή οι λεγόμενες «κοινοβουλευτικές αυταπάτες». Για να γίνω πιο συγκεκριμένος λοιπόν διάβασα πριν λίγες μέρες κάποιο άρθρο συντρόφου μέλους του Κόμματος που στην προσπάθειά του να κατευνάσει την απογοήτευσή του από το εκλογικό αποτέλεσμα βάλθηκε να μας πείσει ότι ο λαός απομακρύνθηκε από το ΚΚΕ επειδή είναι λέει απαιτητικός από αυτό και επειδή το Κόμμα μας δεν ηγείται μιας προσπάθειας για τη δημιουργία του «νέου ΕΑΜ» που στις γραμμές του θα έχει κάθε λογής πικραμένο και όχι όσους πιστεύουν στη σοσιαλιστική προοπτική, αλλά ορίζει τη λαϊκή συμμαχία ως συμμαχία των ΠΑΜΕ - ΠΑΣΥ - ΠΑΣΕΒΕ - ΜΑΣ - ΟΓΕ δηλαδή των μελών του Κόμματος.

Δηλαδή αν κατάλαβα καλά κάποιοι φίλοι αλλά και κάποια μέλη του Κόμματός μας ψήφισαν ΝΔ ή ΠΑΣΟΚ ή ΣΥΡΙΖΑ ή δεν ξέρω και εγώ τι άλλο, επειδή είναι απαιτητικοί από το ΚΚΕ και αυτήν την απαίτησή τους την εκδήλωσαν δίνοντας ψήφο στα κόμματα της Αστικής τάξης. Και κάτι ακόμα. Μήπως οι τεράστιες απεργιακές συγκεντρώσεις του ΠΑΜΕ απαρτίζονταν από τα μέλη του KKE;

Ε, όχι. Το κακό εκλογικό αποτέλεσμα ήρθε γιατί μεγάλο μέρος της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων της χώρας μας στις συνθήκες της βαθιάς καπιταλιστικής κρίσης περίμεναν την άμεση λύση και μάλιστα χωρίς αγώνες και χωρίς θυσίες, περίμεναν και περιμένουν το Μεσσία που θα τους σώσει από την καταστροφή, γιατί ακόμα και εμείς οι ίδιοι μέσα και γύρω από το ΚΚΕ χρόνια τώρα δεν δώσαμε ξεκάθαρα στην εργατική τάξη και το λαό να καταλάβει ότι ο μόνος δρόμος για το Σοσιαλισμό περνάει μέσα από την επαναστατική διαδικασία, την ολική σύγκρουση με την αστική τάξη και τους πολιτικούς εκφραστές της και όχι μέσα από τα αστικά κοινοβούλια και τις μικρές ή μεγάλες κοινοβουλευτικές επιτυχίες. Ποτέ άλλωστε το εκλογικό ποσοστό στις αστικές εκλογές δεν πρέπει να λαμβάνεται ως κριτήριο ορθότητας της πολιτικής του ΚΚΕ.

Ας πάμε λοιπόν λίγο στη σφαίρα της φαντασίας και ας υποθέσουμε ότι το ΚΚΕ με όμορφα λόγια, γλυκά πρόσωπα και υποσχέσεις κατορθώνει στις επόμενες εκλογές να πείσει το λαό και να πάρει 45%. Την επόμενη η σ. Αλέκα αναλαμβάνει πρωθυπουργός βάζει και τον σ. Παπαδόπουλο υπουργό Οικονομικών που τα ξέρει καλά και πιάνουν δουλειά να εφαρμόσουν το Πρόγραμμα του Κόμματος. Δωρεάν παροχές Υγείας για το λαό, φάρμακα, αξιοπρεπείς συντάξεις, παιδεία, θαλλάσσιες και άλλες μεταφορές φθηνές για το λαό κλπ κλπ. Και ξαφνικά οι φαρμακοβιομήχανοι δεν πουλάνε, οι εφοπλιστές δένουν τα πλοία, η ΔΕΗ κόβει το ρεύμα, οι σουπερμαρκετάδες κλείνουν τις αποθήκες τροφίμων, οι τραπεζίτες κλειδώνουν τα χρηματοκιβώτια... Τι γίνεται τότε. Ποιος θα δώσει λύση σε αυτό το ενδεχόμενο; Μα ποιος άλλος. Οι ναυτεργάτες θα λύσουν τους κάβους, οι εργάτες στο φάρμακο θα τροφοδοτήσουν τα Νοσοκομεία, οι αποθηκάριοι των σουπερμάρκετ θα σπάσουν τις κλειδαριές και θα δώσουν τα τρόφιμα στο λαό, οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ θα δώσουν ρεύμα σε όλους, ο λαός της Χαλκιδικής θα πετάξει στη θάλασσα τους χρυσοθήρες και θα πάρει πίσω τη γη του κλπ. κλπ.

Αλλά όλα αυτά προυποθέτουν την οργάνωση των εργαζομένων στα ταξικά σωματεία, το ανεβασμένο επίπεδο ταξικής συνείδησης και πάνω από όλα την απόφαση του λαου να δώσει μάχη με τους μηχανισμούς της αστικής εξουσίας και καταστολής, μια μάχη σκληρή και σίγουρα όχι αναίμακτη.

Είναι έτοιμη σήμερα η εργατική τάξη και ο λαός για κάτι τέτοιο; Εάν όχι, τότε η όποια κοινοβουλευτική πλειοψηφία είναι άχρηστη και επικίνδυνη και θα οδηγήσει σε τεράστιες απώλειες ή στο συμβιβασμό και την αστική διαχείριση.

Εάν ναι, τότε η εργατική τάξη και οι σύμμαχοί της ξέρουν το δρόμο να πάρουν την εξουσία και δεν χρειάζονται την έγκριση από τους αστούς.

Η παγκόσμια πείρα έδειξε με τον πιο σκληρό τρόπο σε μας τους κομμουνιστές, ότι κομμουνιστικά κόμματα με τεράστια εκλογικά ποσοστά εξαφανίστηκαν σε ελάχιστο χρόνο, ακριβώς γιατί εγκατέλειψαν τις επαναστατικές αρχές του Μαρξισμού - Λενινισμού, υπέστειλαν τη σημαία της Επανάστασης, συμβιβάστηκαν στη λογική της διαχείρισης και των σταδίων περάσματος στο Σοσιαλισμό και τελικά έγιναν όργανα του Κεφαλαίου.

Οσο για το έπος του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ η πείρα του ηρωικού αγώνα έδειξε πόσο σημαντικό είναι να έχεις για στόχο ακριβώς αυτό δηλαδή την κατάκτηση της λαϊκής εξουσίας και το πέρασμα στο Σοσιαλισμό. Αυτός ο τελικός στόχος δεν ήταν καθαρός στις τάξεις του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ αλλά και του Κόμματός μας εκείνη την περίοδο, με τη γνωστή σε όλους μας κατάληξη.

Με όλα τούτα δεν θέλω να ξορκίσω τα λάθη και τις αδυναμίες της ΚΕ του ΚΚΕ. Ομως νιώθω για πρώτη φορά εδώ και αρκετά χρόνια ότι η ΚΕ κάνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να ξεπεράσει τις λαθεμένες αντιλήψεις που κατά καιρούς επικράτησαν μέσα στο Κόμμα μας. Θα μπορούσα να πω πάνω σε αυτό πάρα πολλά και από τη μεγάλη πείρα μου στην ΚΝΕ της δεκαετίας '76-'85 αλλά νομίζω δεν είναι η κατάλληλη στιγμή. Το ΚΚΕ, όπως αναφέρει η ΚΕ, στον Πρόλογο των Θέσεων έρχεται από μακριά και θα πάει ακόμα μακρύτερα, μέχρι την τελική νίκη.

Ηρθε η ώρα να μιλήσουμε ξεκάθαρα στην εργατική τάξη και το λαό, να πούμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη και ας γίνουμε δυσάρεστοι σε κάποιους, πάντα όμως με βαθιά δημόσια αυτοκριτική και κριτική, κάτι που ομολογώ ότι γίνεται από την ΚΕ και με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενο.

Αυτό θα είναι η παρακαταθήκη του Κόμματός μας για το μέλλον και τους αγώνες που έρχονται και πιστέψτε με θα είναι πολύ σκληροί.

Ηρθε η ώρα να καταλάβουμε ότι ο δρόμος της ταξικής πάλης περνάει πρώτα από όλα από τα εργοστάσια και τους άλλους τόπους δουλειάς, εκεί που αναπνέει η εργατική τάξη και όχι από τους αστικούς κοινοβουλευτικούς θεσμούς. Γιατί όταν θα έρθει η ώρα να πάρεις πίσω τα μέσα παραγωγής που σου ανήκουν αυτό δεν θα γίνει με Επερώτηση στη Βουλή αλλά με την επιβολή της Δικτατορίας του Προλεταριάτου ό,τι αυτό και αν σημαίνει.

ΖΗΤΩ ΤΟ 19ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΚΚΕ!


Γιώργος Αραβαντινός
Φίλος του ΚΚΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ